Wacom driver op Macbook met Mojave

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Topicstarter
Ik heb een Macbook Pro (2017, met usb-c en touchbar), geupdatet naar 10.14.4.
Hierop krijg ik de Wacom driver met geen mogelijkheid aan de gang. Zelfs aan het mailen met Wacom support maar kom geen steek verder.

De eerste keer dat ik (een paar maanden geleden ondertussen) de driver downloadde van de Wacom site en installeerde vond ik 't al vreemd dat de installer de Security & Privacy settings opende maar dat daar niets goed te keuren was. Ook na een reboot geen werkende driver.
Het 'Wacom Tablet'-paneel onder system preferences geeft de melding: There is a problem with your tablet driver. Please log out, and then log back in. If the problem persists, reinstall or update the driver.

Nou, je begrijpt al... herinstalleren werkt niet. Uch keer de driver gedeinstalleerd. Systeem gereboot. Opnieuw geïnstalleerd. Ondertussen al 3 of 4 verschillende versies geprobeerd maar geen succes.
Op advies van Wacom support een nieuwe gebruiker aangemaakt en de installatie onder die gebruiker uitgevoerd, maar nog steeds niets. De installeer heeft na de eerste poging ook niet de security & privacy settings meer voor me geopend om aan te geven dat ik daar iets moest.

Na installatie zou de driver moeten verschijnen onder Security & Privacy -> Automation... maar daar staat 'ie uiteraard niet. Ook niet onder accessibility. Onder accessibility kan ik 'm zelf toevoegen maar dat haalt niets uit. Onder automation heb je die optie echter niet. :(

Ik las hier dat je de db met approvals kunt resetten met het tccutil commando.
Ik heb vervolgens hetvolgende uitgevoerd:
code:
1
2
tccutil reset Accessibility
tccutil reset AppleEvents

Daarna waren zowel Accessibility als de Automation lijst volledig leeg. De VPN client heeft daarna netjes opnieuw toegang gevraagd en staat weer in de lijst.
Je raadt het al: de Wacom driver niet. Ook niet na een herinstallatie.

Is er een manier om die @$$#% wacom driver alsnog toegang te verschaffen / aan de Automation lijst toe te voegen? Volgens mij is dit de enige reden dat m'n tablet niet werkt.

Oh, ik heb de tablet aan een privélaptop (Macbook Pro 2015 model, met OS 10.13) geplugd. Werkt prima. Het lijkt echt een issue tussen 't OS en de driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Kan je misschien proberen om een extra partitie te maken en daar High Sierra (10.13) op te zetten? Als hij daar wel draait kan je met zekerheid concluderen dat die Wacom tablet niet meer compatibel is met Mojave.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@highking Vreemd verhaal, Ik heb hier een Wacom Intuos Pro (S) op zowel een iMac als Macbook Pro met Mojave draaien zonder problemen met Wacom Desktop Center.

Welke driver gebruik je precies? En heb je ook geprobeerd om (tijdelijk) even toe te staan dat er overal vandaan mag worden geinstalleerd?

http://osxdaily.com/2016/...nywhere-macos-gatekeeper/

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@highking Ik heb onder (High) Sierra én Mojave een tijdje zo'n zelfde "issue" gehad wat alléén maar op te lossen was door m'n Macbook Pro te "rooten" zodat driversigning tijdens de boot omzeilt werd. Issue wat ik had was met een "simpele" ATEN USB - RS232 adapterkabel welke ik toch écht wel ooit nodig heb om met consolepoorten van switches/routers te kunnen babbelen middels de "Terminal".

Inmiddels heeft de leverancier van die kabel gelukkig een nieuwe driver aangeleverd zodat ik de "System Integrity Protection" weer áán heb kunnen zetten.

Oplossing (= Smerige Work-Around): http://osxdaily.com/2015/...rity-protection-mac-os-x/

@Greatsword Met het aanpassen van de installatierechten ga je het waarschijnlijk en helaas niet op lossen, je systeem laadt de drivers gewoon écht niet waardoor je het hele device niet eens te zien gaat krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 10-04-2019 19:39 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking

highking

Langharig tuig

Topicstarter
Interessant. Het gaat inderdaad niet om een oude pen die niet meer ondersteund wordt maar om een halfjaar oude Intuos met de laatste driver van Wacom (maar ook drivers 6.3.29-6 en 6.3.32-4 heb ik op verzoek van Wacom support geprobeerd).

Ik ga de oplossingen hierboven eens proberen. Dank alvast! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking

highking

Langharig tuig

Topicstarter
Helaas, ik heb nu de gatekeeper én sip uit... driver gedeinstalleerd. Gereboot.
Driver geinstalleerd. Gereboot.

...niets.

Ik denk dat ik die herinstallatie op een 2e partitie maar eens ga proberen.

@Greatsword ik neem aan dat jij de driver wél ziet onder Security & Privacy -> Automation? Of ook niet?
Want ik heb nog steeds heel sterk het vermoeden dat dat het hele probleem is.... maar juist bij automation kun je zelf niets toevoegen. :(

Edit:
Nou, na een herinstallatie vanaf de recovery parititie (met Mojave), direct de laatste driver gedownload en geïnstalleerd zonder iets aan te passen. Tijdens installatie krijg ik een security melding dat een programma de wacomdriver probeert te laden. Op allow geklikt. Wacom ingeplugd en werken!
Wel irritant dat ik nu de hele inrichting (vpn certificaat e.d.) opnieuw moet doen... maar het gaat wel zere polsen schelen. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door highking op 12-04-2019 11:57 . Reden: Probleem 'opgelost' ]

Pagina: 1