Afkoppelen hemelwater van de riolering

Pagina: 1
Acties:

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:26
Hallo allemaal,

Bij ons in het dorp is er een subsidie voor het afkoppelen van hemelwater van de riolering.
door een flink dak oppervlakte en een grote tuin heb ik de mogelijkheid om en duurzaam bezig te zijn en er wellicht nog wat geld aan over te houden voor wat leuks in de tuin.

Nu wil ik onder mijn grasveld iets maken om +/- 130 m2 aan dak oppervlakte water op te vangen.
Nu was ik zelf aan het denken aan iets van een grindkoffer, maar ik denk dat deze zo groot wordt dat dit bijna niet te doen is. Of iets van filtratiekoffers maar deze zijn wel erg kostbaar voor een "simpel"stuk plastic.

Iemand hier ervaring met het afkoppelen?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben er geen expert in en heb er geen ervaring mee maar zoek eens met de term "wadi".

In onze nieuwe woning gaan we een grote regenwaterput combineren met een overloop naar een gemeenschappelijke gracht die enkel dient voor regenwater. Meestal staat deze gewoon droog maar in tijden van overvloedige regen staat er tijdelijk water in die dan traag kan insijpelen in de bodem.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:39

Illusion

(the art of)

Het beste/makkelijkste is gewoon een met gras begroeide kuil, die je vol laat lopen als het nodig is. Ook bekend als wadi inderdaad.
Kost je wel een hoop grondoppervlak.

Als je hier kijkt: https://www.knmi.nl/neder...rzichten/archief/maand/rd

Zit je op ongeveer 100mm per maand.
Stel (nattevinger) dat je hiervan een kwart tijdelijk moet bufferen: 0,025m*150m2 = 3,75 m3.
Afhankelijk van de grondwaterstand heeft dieper dan een meter geen nut, dus heb je ruim 4m2 oppervlak nodig

[ Voor 50% gewijzigd door Illusion op 10-04-2019 12:56 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:40
Bij de eisen voor de subsidie is wellicht al aangegeven hoeveel liter je van die 130 vierkante meter moet kunnen opvangen en of het daarna mag overstromen naar elders.

De gemeente heeft daar vast wel informatie over. Bij ons (in Nijmegen) is het volgens mij 10 liter per vierkante meter (dus 10mm). Ik heb een soort wadi in mijn voortuin gemaakt voor in mijn geval 450 liter (in het grasveld een stuk van 2x2,5m, 10 cm dieper gelegd) dat daarna mag overlopen naar de stoep.

En wil je in de zomer ook planten water geven met je regenwater? Want dit is natuurlijk ook een uitgelezen kans om iets te gaan doen met een grote regenton...

[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 10-04-2019 13:02 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-12 22:50
Op marktplaats staan veel van die 1000 liter vaten, wellicht kun je die ingraven?

Met gestrekt been.

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Heb je ook al eens gedacht aan het (ondegronds) opslaan van het water? Wel zo handig voor wanneer het een keer iets droger is.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:15

Rmg

Eindhoven vereist 20 liter per m2 en je krijgt een 10 euro per afgekoppelde meter. (Geen idee waar je woont, dus maar even eigenwoonplaats met subsidie regels gepakt.)

Als je met die cijfers rekent kom je op:

2600 liter water zou er in jouw geval dan opgevangen moeten worden, 1300 euro subsidie,

Aquacell lite 200 liter kost je 47 euro per krat € 643.36 euro aan kratten, voeg nog 100 euro aan geotextiel toe. En je hebt nog 550 euro voor het uitgraven en ander werk aan je tuin.

Voor 1000 liter water schrijven ze 50m2 grind voor 6cm diep. Dat is 3m2 aan grind, jij zou dan op 7.8-8~m3 grind moeten gaan zitten. Dat is 1 bigbag aan grind, dat heb je voor onder de 100 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 10-04-2019 13:16 ]

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je meldt geen locatie, maar let wel even op de hoogte van het grondwater.
Het heeft natuurlijk geen nut om een buffer te creëren welke in het grondwater ligt en dus al gevuld is met water. Bij onze woning hebben we de infiltratiekratten ook iets uit moeten smeren in plaats van in de diepte plaatsen.

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:26
Dank allemaal voor de snelle reacties!

Betreffende de Wadi, bedankt voor de tip ik zal hier eens naar gaan kijken.
https://www.waterklaar.nl...-de-tuin/wadi-met-planten
Ik had hier nog nooit van gehoord.
Ik heb een tuin van ruim 350m2 dus hier zou wel plaats voor moeten zijn.

Betreffende het gebruik van regenwater om de tuin water mee te geven.
Dit is niet nodig, ik heb al een grondwaterput, dus voor langdurige opslag heb ik niets nodig.

Ik woon in Limburg net beneden venlo, ook hier krijgen we 10 euro per m2. Ik heb nog niet echt gekeken hoeveel water ik zou moeten kunnen opvangen.Goed idee om eens naar te gaan kijken.

Ik heb zo geen idee op welk niveau ons grondwater zit, dit ga ik ook nog navragen

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik lees hier over regentonnen en ondergrondse opslag. Wij gaan een schuur van 60m2 bouwen en ik overweeg deze niet op HWA aan te sluiten zodat we het water voor de tuin kunnen gebruiken. Maar hoe dan, een dompelpomp aanbrengen in de ton/opslag en zo de tuin sproeien?

Zo'n wadi ga ik ook even over nadenken. Zonde van de ruimte maar het zou wel kunnen. Maar als de wadi 20 meter van de schuur komt te liggen blijft de vraag hoe ik het water daar krijg. Geul graven of PVC bovenronds zijn enige opties denk ik? Of voer je dat ondergronds aan? EDIT: zie nu de link met uitleg, duidelijk verhaal. Het krijgt wel een grote rol in je tuin dan, even denken of ik dat wil.

Makkelijkste blijft volgens mij nog altijd schuur op riool en sproeien met drinkwater. Zonde, maar wel makkeijk

Wij hebben ook een subsidie regeling, maar helaas betreft dat maar 50 Euro (per adres) voor afkoppelen HWA :/

[ Voor 15% gewijzigd door mrnn op 10-04-2019 13:55 ]

• Rmg

Rmg

dongilles schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:45:

Ik heb zo geen idee op welk niveau ons grondwater zit, dit ga ik ook nog navragen
https://www.dinoloket.nl/ondergrondgegevens is hier te vinden

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:52

H12

Het is heel erg afhankelijk van de eisen van je gemeente hoeveel m³ berging/infiltratie je per m² afgekoppeld oppervlak minimaal moet hebben voor subsidie. En die m³'s zijn ook weer afhankelijk van de opbouw van je infiltratievoorziening en de doorlatendheid (k-waarde) van de grond waarin je die voorziening legt.

Maatwerk of een minimumeis van je gemeente zijn hier de basis.

Grindkoffers moeten veel groter zijn dan een krattenberging, omdat ze minder buffer opleveren. Het grind neemt ook veel ruimte in in je voorziening en kost volgens mij per m³ meer dan een plastic krat (en meer graafwerk, mist ondergronds). Beide moeten omhuld worden met geotextiel, zo niet vervuilen ze en neemt razendsnel de werking af.

Een bovengrondse voorziening kan prima functioneren en ingepast worden in het ontwerp van je tuin/perceel. Een verlaagd grasveld kan, op zandgrond, zonder problemen inunderen (vol staan met water) als het heeft geregend en langzaam infiltreren zonder enige schade.

Ondergronds infiltreren geeft je meer vrijheid in je tuinontwerp, maar ook meer kosten en werkzaamheden. Sommige gemeenten, bijvoorbeeld Apeldoorn, maken daarom onderscheid in de hoogte van de subsidie tussen ondergrondse en bovengrondse voorzieningen.
Daarbij moet je rekening houden dat je ook in de leidingen voorafgaand aan de kratten/grindkoffer zaken moet toevoegen. Denk aan een bladafscheider in je regenpijp, een bezinkputje in je afvoer net voor de infiltratievoorziening, een overstortvoorziening voor als het systeem de neerslag niet kan verwerken etc. En bij sommige huizen dienen je huidige regenpijpen als ontluchter voor je totale rioleringsysteem, als je deze afkoppelt en niet aanpast kan dit weer stank e.d. in je huis opleveren.

Ook zonder subsidie is afkoppelen een goed plan. Het vult het grondwater aan, zoals in een natuurlijke situatie, en zorgt daarmee voor minder schade aan beplanting (en oppervlaktewater) bij droogte. Het levert een lagere belasting op het rioolstelsel en dus minder kans op overstorten van 'vies' water. En RWZI's kunnen kleiner gedimensioneerd worden omdat de piekaanvoer uit het riool lager is.
Dit alles levert weer minder kosten voor de beheerders (en in theorie dus lagere belastingen).

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:35

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik weet niet hoe het in nl zit, maar tijdens mijn aankomende renovatie ga ik een betonnen regenwaterton van minstens 5000l ingraven in de tuin, daar een pomp aan, en die vult dan het toilet, wasmachine en vaatwasser.

Overloop van regenton gaat dan wel naar het riool.

De Nederbelg !

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
Rmg schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:16:
Eindhoven vereist 20 liter per m2 en je krijgt een 10 euro per afgekoppelde meter. (Geen idee waar je woont, dus maar even eigenwoonplaats met subsidie regels gepakt.)

Als je met die cijfers rekent kom je op:

2600 liter water zou er in jouw geval dan opgevangen moeten worden, 1300 euro subsidie,

Aquacell lite 200 liter kost je 47 euro per krat € 643.36 euro aan kratten, voeg nog 100 euro aan geotextiel toe. En je hebt nog 550 euro voor het uitgraven en ander werk aan je tuin.

Voor 1000 liter water schrijven ze 50m2 grind voor 6cm diep. Dat is 3m2 aan grind, jij zou dan op 7.8-8~m3 grind moeten gaan zitten. Dat is 1 bigbag aan grind, dat heb je voor onder de 100 euro.
Volgens mij gaat er hier wat mis. Een bigbag is 1 m3; je hebt dan 8 van die zakken nodig. Beter laat je een vrachtwagen komen die het op zijn plek spuit (doen ze ook met grindballast voor daken).
Met 1000 kg kunt u een oppervlakte van 13 a 14 m2 mee bedekken, met een dikte van ongeveer 4 a 5 cm.
Dan gaat die subsidie al redelijk snel verloren. Of je moet een oprit ook als compensatievlak kunnen rekenen. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Rmg

Rmg

Señor Sjon schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:36:
[...]

Volgens mij gaat er hier wat mis. Een bigbag is 1 m3; je hebt dan 8 van die zakken nodig. Beter laat je een vrachtwagen komen die het op zijn plek spuit (doen ze ook met grindballast voor daken).

[...]

Dan gaat die subsidie al redelijk snel verloren. Of je moet een oprit ook als compensatievlak kunnen rekenen. ;)
Ah ik had op de grind-voordeelshop verkeerd gekeken en 8m2 ipv 8m3 ingevuld :X vond het al voordelig

Verwijderd

Hemelwaterafvoeren met bladvanger/ afscheiders.
Zandvangput tussen HWA en Infiltratiekrat
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/jpeg,q80/http://witway.zilvercdn.nl/uploads/webshop/Zandvangput.jpg

Infiltratiekrat uit geotextiel en grove steenslag, 30cm - maaiveld, 60 cm diep met aan de bovenzijde een overloop/ beluchtingsbuis.

Grondwaterstand moet in dit geval dus wel minimaal 90cm - maaiveld zitten, anders breeder maken en minder diep.

Achterhalen bij de gemeente wat de K- waarde van de grond is. is deze kleiner dan 1 dan kan je wel stoppen(bv fijne zand en klei/leem grond), het water zal nooit snel genoeg de bodem in kunnen zakken. Groter als 1, aan de gang.

Niet te dicht bij een boom aanleggen (afhankelijk van de bodem) niet dichter bij als 3 meter. Dit geldt ook voor kelders.

Bij een dakoppervlak van 130m² zal je krat ongeveer 2000liter moeten zijn voor normale regen buien. Gemiddeld heb je twee keer peer jaar zulke extreme hoosbuien dat je krat eigenlijk 4500 liter zou moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.habitos.be/files/fotos/04/9504/foto_800.jpg
Pagina: 1