Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Inleiding
Mijn huidige Canon 5d3 heeft is kuren aan het ontwikkelen rondom de sluiterknop. Hij reageert niet meer lekker en half indrukken om te focussen is soms niet meer mogelijk. Vandaar in de telefoon geklommen om eens te vragen wat een reparatie daarvan zou moeten kosten.

Gek genoeg is het lastig om een kostenindicatie te krijgen daarvan, maar wat ik wel meerdere keren gehoord heb is dat een 5d3 met bijna 150k clicks op de teller een risico is; nu gaat het om de sluiterknop maar kans dat het spiegelmechanisme gaat binnenkort is ook aanwezig. Ik heb een aantal inruilvoorstellen gekregen waarbij ik voor ongeveer 1000 euro+inruil ofwel een jongere 5d3 kan krijgen met 17k clicks op de teller, of een nieuwe Canon RP...

Ik gebruik mijn 5d3 met grip, Canon 70-200 f4L IS USM, 24-70 f2.8L en een Sigma 50mm f1.4 (non-art).

Mijn vraag
Het idee van een nieuwe camera lonkt wel en volgens mij is het kwaliteitsverschil in beeld tussen de RP en de 5d3 niet aanwezig, een aantal reviews die ik op internet las lijkt dat beeld wel te bevestigen hoewel niemand de directe vergelijking trekt met de 5d3, wel met de 6d2. (heeft iemand daar een mening over?)

Aan de andere kant is de RP kleiner, dus de grip heb ik zeker nodig, maar als ik mijn huidige EF lensen blijf gebruiken is de verdeling tussen objectief en camera wel een beetje skewed. Een jongere 5d3 is uiteraard ook prima, maar is het niet zonde om nu 1000 euro uit te geven aan dezelfde camera die ik al heb, terwijl ik voor dat geld ook een beetje mee kan in de tijd. Vraag is nu, wat is wijs?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:25
1000 euro voor inruil van je 5D3 met kuren lijkt me eigenlijk een goede prijs. Ik zou gaan voor de RP, je lenzen zijn niet zo zwaar en groot dat ze als ongebalanceerd zullen voelen op de RP met de EF adapter. Eventueel is er voor de RP ook een extension grip beschikbaar voor een betere houvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
guillaumemay schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:13:
1000 euro voor inruil van je 5D3 met kuren lijkt me eigenlijk een goede prijs. Ik zou gaan voor de RP, je lenzen zijn niet zo zwaar en groot dat ze als ongebalanceerd zullen voelen op de RP met de EF adapter. Eventueel is er voor de RP ook een extension grip beschikbaar voor een betere houvast.
Waarom zou je voor de RP gaan?

Ik krijg overigens geen 1000 euro voor de 5d3, dat is wat ik bij moet leggen voor de rp of een jongere 5d3..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Ik heb überhaupt een 5d3 verkocht recentelijk van mij voor 900 euro. En die was in prima staat, geen enkel defect maar wel een sluiter op 160k. Een nieuwe sluitermechanisme kost 350 euro, dus voor 1250 zou je een super nette gehad hebben met jaren zorgeloos plezier. Die jonge 5d3 met 1000 bijbetaling lijkt mij dus een echt slechte keuze.

De 5d4 dan 2e hands. Gaat voor een 2200 euro ofzo denk ik en die camera heb ik ook o.a. en bevalt erg goed. Zowel de body als de sensor. Dan moet je ook geld uitgeven maar zie je ook de meerwaarde/vooruitgang.
Een Eos RP vind ik zelf met te karig, dan zou de R eerder een optie zijn gevoelsmatig?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Nomad schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:59:
. Een nieuwe sluitermechanisme kost 350 euro, dus voor 1250 zou je een super nette gehad hebben met jaren zorgeloos plezier.
Dat is ook ongeveer wat ik twee jaar geleden heb betaald voor mijn 5d3. Ding werkt ook heerlijk, behalve dat nu de sluiterknop niet meer lekker werkt (half indrukken voor focussen werkt 50% van de tijd niet goed). Daarvoor kunnen ze me geen prijsopgaaf geven vooraf. Wel als het ding bij de reparateur ligt en open is gehaald om defect te beoordelen.

De sluiter is alleen een issue omdat 150k clicks kennelijk de gemiddelde levensduur van een sluiter is (hoewel als je dit dan ziet valt dat wel mee?) en daarmee komt de vraag of het wel slim is om voor een onbekend bedrag de knop te vervangen en in de nabije toekomst het ding nogmaals op te sturen voor een nieuwe sluiter.
De 5d4 dan 2e hands. Gaat voor een 2200 euro ofzo denk ik en die camera heb ik ook o.a. en bevalt erg goed. Zowel de body als de sensor. Dan moet je ook geld uitgeven maar zie je ook de meerwaarde/vooruitgang.
Een Eos RP vind ik zelf met te karig, dan zou de R eerder een optie zijn gevoelsmatig?
5D4 en R liggen helaas boven mijn budget. Het was in basis helemaal niet de bedoeling om een andere camera te kopen maar het verhaal over de kosten voor reparatie en de mogelijke EOL van de sluiter brengen me aan het twijfelen. Als ik met de verkoop van mijn camera erbij ongeveer 1000 euro uitgeef dan kan ik dat voor mezelf nog verantwoorden, maar 2200 euro voor een nieuwe camera zit er gewoon niet in nu.

De RP is lekker klein en licht maar ik denk dat ik wel wat ga missen van de 5d3; geen scherm bovenop is onhandig - gebruik ik best vaak. Elektronische zoeker zal wennen zijn maar mag geen obstakel zijn lijkt me, maar ook de grip (als in het vasthouden) is anders want de camera is wel echt klein en mijn handen zijn gewoon echt groot. Ik neig zelf dus naar ofwel toch repareren van mijn camera en het risico lopen dat er binnenkort een nieuwe sluiter in moet, of verkoop en wat bijleggen voor een jonge 5d3. Als ik mijn camera voor 800/900 euro kan verkopen en een beetje bij moet leggen voor een nieuwer model kan ik ook weer jaren zorgeloos vooruit, makes sense?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Sluiters gaan echt veel langer mee dan wat de fabrikant claimt. Die 150k zou ik mij echt niet druk om maken. Mijn 5d3's waren er beiden overheen, mijn andere 5d3 heeft een maat van mij en kocht hij van mij met 180k clicks denk ik? En die schiet er al weer 3 jaar mee ondertussen zonder issue. Mijn 5d4 heeft ook meer dan 150k erop denk ik, maak ik mij ook geheel niet druk om.

In jouw geval zou ik dan 100% die knop laten vervangen en geld in de zak houden . En sparen dat je over een jaar of 2 een mooie geplande upgrade kan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:32

sapphire

Die-hard pruts0r

@Nomad Die knop was toch ook zo ongeveer euvel nr. 1 bij een aantal camera's van jou?

@Pixeltje Kun je geen knop achterop voor AF remappen zo dat het in de tussentijd weer even te doen is ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
@sapphire das wel een goed idee. Zal ik morgen even naar kijken. Daarna even contact zoeken met een reparatiecentrum en kijken wat de schade is.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:25
Hoi @Pixeltje, ooh ik had het dan verkeerd geïnterpreteerd. Voor 1000 euro plus 5D3 zou ik niet voor een RP gaan nee. Ik zou dan nog liever de 5D3 repareren. Ik kan voor dergelijke reparaties Rotronica in Krimpen aan den IJssel wel aanbevelen. Je zou daar een prijsopgave kunnen vragen. Zij hebben me de vorige keer voor een goede prijs goed geholpen. (eventuele onderzoekskosten zijn bij hun ook maar 35 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
sapphire schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:08:
@Nomad Die knop was toch ook zo ongeveer euvel nr. 1 bij een aantal camera's van jou?

@Pixeltje Kun je geen knop achterop voor AF remappen zo dat het in de tussentijd weer even te doen is ?
Het is al weer lang geleden, ik herinner het mij niet met de 5d3, maar al oudere series?

Heb mijn mail archief even opgerakeld. En inderdaad een 5d3 is reparatie geweest onder garantie toen, maar dat was al 2012 zo te zien. Heb dus ook geen prijs gezien wat het gekost heeft, was bij mij onder garantie.

De 5d2 had het ook meen ik mij te herinneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb de camera opgestuurd naar rofa, ben benieuwd! :$

Bedankt voor tips!

Pagina: 1