Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkrijnberg
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-01 10:02
Hallo,

Na het lezen van het forum krijg ik mijn vraag niet specifiek genoeg beantwoord.
Ik heb mijn hypotheek afgesloten in 2013 voor in totaal 150K, resterende hypotheek 100K. Verkoopprijs woning 180K

Nu wil ik met mijn partner gezamenlijk een huis kopen, voor haar de eerste keer. Aankoopprijs 300K. Overwaarde van 80K aftrekken van nieuwe hypotheek. Over wat en hoelang hebben wij hypotheek rente aftrek? Klopt mijn uitgangspunt?

24 jaar over 150K
30 jaar over 70K

Kan ik nog iets met het feit dat mijn vriendin nog nooit gebruik heeft gemaakt van hypotheek rente aftrek?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Wij hebben ongeveer hetzelfde, maar dan met andere bedragen en als ik me niet vergis is het precies andersom: 30 jaar over 150K, 24 jaar over de rest. Je vriendin heeft namelijk 30 jaar recht op aftrek op de helft van de hypotheek.

De vraag is wel of er over 30 jaar uberhaupt nog hypotheekrenteaftrek is, dus ik zou me er eigenlijk niet heel erg druk om maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:25
Heb ongeveer dezelfde situatie. Echter krijg ik voor het oude deel enkel de resterende hypotheek: naar jouw situatie 24 jaar 100k en dan 30 jaar 120k.
Zo heeft mijn hypotheek adviseur het in ieder geval berekend.
Ik had dan overigens niet extra afgelost, enkel het geen automatisch in annuitair zit. Dus wellicht maakt dat ook nog uit.

(Mijn geval, oude hypotheek begin 168k, nieuwe hypotheek deel 24 jaar 150k en 30jaar 155k)

Als je de hypotheek en eigendom geheel op je vrouw zou zetten krijg je wellicht wel 30 jaar over geheel..

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-06 23:30
[b]Greencap in "Hypotheek rente aftrek en aanschaf nieuwe woning met partner" Je vriendin heeft namelijk 30 jaar recht op aftrek op de helft van de hypotheek.
Het gaat niet om de helft, aangezien bij ons het leningsdeel dat nog 30 jaar aftrekbaar is bijvoorbeeld al groter is dan de helft. Het gaat om de restschuld van eerdere hypotheken die nog beperkt hypotheekaftrek krijgt.

In ieder geval zou je dus leningsdeel van 100.000 euro nog 24 jaar kunnen aftrekken en leningsdeel 120.000 euro voor 30 jaar kunnen aftrekken.

Wellicht dat dit zelfs 20.000 voor 24 jaar is en 200.000 voor 30 jaar als je overwaarde hierbij ook van de restschuld afgetrokken mag worden. Maar volgens mij los je al meer als 100.000 af in 24 jaar dus wordt dit irrelevant.

Verder staat de eigendomsverdeling los van de verhouding leningsdelen. Dus zelfs in het voorbeeld leningsdeel van 20.000 en 200.000 kan je nog 50/50 eigendom vastleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Dit is helaas heel ingewikkeld. Lees o.a. de onderstaande artikelen:
https://www.iex.nl/Column...t-weet-het-niet-meer.aspx
https://www.iex.nl/Column...-weten-het-niet-meer.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trangelang
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 00:15
Je hebt twee manieren om de fiscale eigendomsverdeling toe te passen.

Dit kan als het volgende worden gedaan en het ligt maar net aan wat je wilt. Wel van belang om het goed vast te leggen.

Je kan voor ieders helft van de woning de financiering opzetten.

Stel woning 300k dient gefinancierd te worden. ieder 150k per persoon.
Per persoon kan de fiscaliteiten apart toegepast worden. Heeft persoon 1 al renteaftrek genomen dan moet je hier rekening mee houden. Heeft persoon al eerder een woning gehad voor 200k en 5 jaar rente aftrek gehad. Dan wordt de 150k lening opgetuigd met een looptijd van 25 jaar. Persoon 2 heeft nooit eerder een woning gehad en heeft dan 30 jaar aftrek.

Wat ook mogelijk is dat de verdeling vermengd wordt. Zeg maar dezelfde situatie als je in gemeenschap van goederen getrouwd wordt. Dit kan enoRm handig zijn als de overgangsrecht van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 13:00
Wij hebben dit kort geleden aan de hand gehad. Bij ons kwam het erop neer (nieuw huis van ons beiden, ik 14 jaar hypo-aftrek genoten, mijn vrouw 10 jaar) dat wij nog maar 16 jaar hypotheek kunnen aftrekken.

Ik denk zelf, maar is niet meer als een vermoeden, dat je die 30 of 24 jaar trouwens niet gaat halen. Tegen die tijd is de hypotheekrente aftrek allang afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Henkrijnberg schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:10:
Hallo,

Na het lezen van het forum krijg ik mijn vraag niet specifiek genoeg beantwoord.
Ik heb mijn hypotheek afgesloten in 2013 voor in totaal 150K, resterende hypotheek 100K. Verkoopprijs woning 180K

Nu wil ik met mijn partner gezamenlijk een huis kopen, voor haar de eerste keer. Aankoopprijs 300K. Overwaarde van 80K aftrekken van nieuwe hypotheek. Over wat en hoelang hebben wij hypotheek rente aftrek? Klopt mijn uitgangspunt?

24 jaar over 150K
30 jaar over 70K

Kan ik nog iets met het feit dat mijn vriendin nog nooit gebruik heeft gemaakt van hypotheek rente aftrek?

Alvast bedankt!
Even uitgaande van een normale 50/50 eigendomsverdeling: Er van uitgaande dat 300k de totale kosten zijn voor het gemak en je alleen de overwaarde inbrengt. Je hebt dus in totaal 220k hypotheek nodig. Heeft je vriendin voor haar helft 150k voor 30 jaar hypotheekrenteaftrek. Jouw deel van 70k heb je dan nog 24 jaar renteaftrek over.
Pagina: 1