Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik werk nu 10 jaar als softwaredeveloper (consultant) en heb ondertussen door dat ik dit niet nog 30 jaar wil blijven doen. Ik wil heel graag meer met mijn handen werken ipv de hele dag aan een bureau te zitten (waar ik langzaam depri aan het worden ben, ongeacht waar ik gedetacheerd ben), dus ben ik aan het uitkijken naar opleidingen om te volgen.
Omdat het vakgebied ondanks huidig gebrek aan kennis me wel boeit (als tweaker/prutser zijnde) en omdat het momenteel een groot knelpuntenberoep is lijkt het me interessant om een opleiding electromechanica te volgen.
Momenteel heb ik deze opleiding op het oog.. Het is avondonderwijs, een opleiding van 4 jaar, en ik zou in aanmerking komen voor subsidies van de overheid. De opleiding zelf lijkt me sowieso leuk om te volgen, maar brengt wel kosten met zich mee: Zelfs met subsidies moet je nog een aardig bedrag zelf betalen en investeren in werkmateriaal. Niet iets waar je met een half been instapt.

Mijn probleem is dat ik wat drempelvrees heb, mede omdat ik vrij veel werkervaring zou "weggooien". Op zich lijkt het me een goed lange termijnplan voor mijn toekomst, maar ik zou toch even willen polsen of er mensen zijn die een gelijkaardige carriereswitch gemaakt hebben (weg van ict) en hier gelukkiger van geworden zijn. Alsook of mijn opleidingsplan een goede manier is om in deze branche te komen, of ik het beter op een andere manier aanpak.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:40
Heb je al om je heen gekeken naar potentiele andere werkgevers?

Ik kan me goed voorstellen dat je in de detachering relatief vaker op posities terecht komt in een groter software team waar behoefte is aan een extra persoon die 40 uur per week komt code kloppen.

Het kan misschien de moeite waard zijn om te kijken of er bedrijven zijn die meer raakvlak hebben tussen software en electromechanica. Als je daar als ontwikkelaar begint en dan langzaam je kennis en werkzaamheden uitbreid kan het een win-win situatie zijn voor zowel jezelf als de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
boe2 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:47:
Ik werk nu 10 jaar als softwaredeveloper (consultant) en heb ondertussen door dat ik dit niet nog 30 jaar wil blijven doen. Ik wil heel graag meer met mijn handen werken ipv de hele dag aan een bureau te zitten (waar ik langzaam depri aan het worden ben, ongeacht waar ik gedetacheerd ben), dus ben ik aan het uitkijken naar opleidingen om te volgen.
Niet alle developers zitten de hele dag achter een bureau. Dus je kunt ook gewoon een leukere baan gaan zoeken, eentje waar je het liefst vast in dienst bent en deel uitmaakt van het core team ipv alleen een aanvulling er op te zijn.

Maar goed, iedereen maakt dit door denk ik.

Ik zit wel hele dagen op kantoor als developer :) En ook ik droom weleens over iets anders doen... totdat ik aan een klus thuis begin en na een paar dagen weer terug verlang naar lekker op mijn kont te zitten _O-

Paar weken geleden nog een hele kast met schuifdeuren gebouwd van Ikea bij mij thuis. Begon daar heel enthousiast aan, maar na uren sjouwen met van alles en nog wat, lades in elkaar zetten waar geen eind aan kwam, zware schuifdeuren van glas en aluminium plaatsen... was ik het toch goed zat.

Zelfde geldt voor mijn tuin. Ik begin altijd heel blij met van alles en nog wat, lekker in de buitenlucht... ja, totdat alles in mijn lijf pijn doet en ik nergens meer zin in heb.

Op kantoor zitten is zo slecht nog niet :P

PS
Ik heb nog steeds een rommelige meterkast. Wou nog een keer alle netwerkbekabeling in huis netjes doen. Ook daar begon ik met plezier aan, totdat er kabels waren die met geen mogelijkheid verder door de buis wilden. Met een hoop gedoe is het uiteindelijk gelukt (er zat gruis in de buis en de oude zachte kabel was vastgekoekt). Alle kabels zitten, maar het afwerken van de meterkast heb ik uiteindelijk laten liggen.

En dan vraag ik me af wat voor een waardeloze elektricien ik zou zijn ;)

Maar ik heb het dus ook weleens. En ik zou ook best meer van elektra af willen weten.

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 10-04-2019 12:27 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengeenvis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
Zat grote werkgevers die tegenwoordig zitten te springen om personeel zonder diploma's intern op te leiden. Op kantoor zitten heeft voor veel mensen meer voordelen dan nadelen. Van consultant naar monteur is nogal een stap terug. Ik raad je aan je te verdiepen in engineeringsfuncties waarbij je ook nog in het veld komt. Ik ben zelf commisioning engineer en heb het beste van kantoor en buiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:17
Misschien is in de industriele automatisering een droombaan voor je te vi den. Combinatie software/techniek. Denk aan oplevering van fabriekslijnen, PLC techniek, robots etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basti504
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:28

Basti504

Niet de enige, wel de echte.

Ik ben nu 5 jaar aan het werk sinds ik afgestudeerd ben (HBO elektrotechniek) en wilde van jongs af aan al programmeur worden, maar zag het niet zitten op vast op kantoor te zitten. Daarom ben ik de industriele automatisering gaan werken als software engineer. Momenteel werk ik als PLC/Robot programmeur bij een machinebouwer.

Hoewel ik software engineer ben zit ik zeker niet continue op kantoor. De projecten die we doen hebben een fase van engineering waarbij je wel op kantoor bezig bent samen met de mechanisch engineer en elektro engineer. Vervolgens de test fase waarbij de machine fysiek opgebouwd is op onze locatie en zit ik die periode in de werkplaats de machine (niet enkel de software dus!) te testen met ondersteuning van (elektro)monteur. Als laatste fase ben ik weken bij de klant op locatie op zijn fabriek om de machine in bedrijf te stellen met collega monteurs en elektromonteurs.

Deze afwisseling bevalt me erg goed, en ook dat het eindresultaat een fysieke draaiende machine is geeft mij veel voldoening.

Naast het software aspect ben je ook bezig met de mechanische kant en elektrische kant van de machines omdat, vaak pas als je gaat testdraaien met je software de echte mechanische/elektrische problemen eruit komen. Het is niet puur een software product wat je levert.

Hopelijk geeft dit een beetje een beeld van mogelijke software engineering in de industrie.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:17
@boe2 kun je iets met de antwoorden/ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Industriele automatisering klinkt wel als "best of both worlds". Ik neem aan dat ik daarvoor best een opleiding PLC programmeren volg. Ik ga die piste in ieder geval verder verkennen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Loop eens binnen bij bijvoorbeeld Randstad.

Dat zijn bedrijven die heel goed zijn in 'mismatch' matchen.
En dan krijg je echt geen hongerloontje, maar zowel het bedrijf als jij zijn flexibel om wat te proberen. 'Detavast' is daarbij ook zo'n begrip.

En vergis je niet, met 10 jaar ervaring ben je echt wel wat waard. Vooral in de technische automatisering lopen ze 'achter' met hun software processen, jouw input is zeker waardevol. En dan is het voor hun een vrij goedkope tegenprestatie om je door zo'n opleiding te loodsen.
Die waarschijnlijk amper nuttig is, een beetje autodidact heeft in een paar maanden genoeg kennis om mee te draaien. Een opleiding bevat maar voor een deel 'techniek' de rest is algemene kennis die je al hebt.
Pagina: 1