Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-07 15:57
Zelf val ik niet onder een CAO maar mijn vriendin wel.
De laatste CAO van haar is in 2014 ingegaan en daarin staat dat deze geldig is tot en met 2016. Hierin staat dat ze jaarlijks een bonus ontvangt (voor april).

Nu is er na 2016 geen nieuwe CAO gekomen en de betreffende bonus is na 2016 nog gewoon uitbetaald tot en met vorig jaar.

Dit jaar is deze niet uitbetaald, er is ook niets over gecommuniceerd. Ze heeft haar regio kantoor gebeld voor opheldering en daar geven ze aan dat die CAO geldig was t/m 2016 en dat ze voor verdere vragen maar een mail moet sturen naar de OR (uiteraard gaan we dat doen)

Vraag is echter: Wanneer er geen nieuwe CAO is en er staat een einddatum op je CAO welke is verstreken, blijft de oude dan geldig of val je vanaf dat moment ook niet meer onder een CAO? En, aangezien de bonus na afloop van de CAO nog wel is uitbetaald, mogen ze daar zomaar mee stoppen?

We willen graag een nette mail opstellen maar wel zo dat ze haar niet kunnen afschepen als blijkt dat ze er toch recht op zou hebben.

Beste antwoord (via Gadgeteer op 23-04-2019 08:59)

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Gadgeteer schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:25:
[...]

@LucyLG

Vraag 1: Was de werkgever partij bij de CAO?
De CAO was hun eigen (SANDD)

Vraag 2: Indien niet was de CAO algemeen verbindend verklaard?
Ja

Vraag 3: heeft de werkgever wellicht vrijwillig de CAO toegepast?
Geen idee, volgens mij zijn postbedrijven destijds redelijk onder druk gezet om volgens CAO te werken

Vraag 3: Hoe lang is deze bonus al betaald en bij vorige opvolgende CAO's toegekend?
Dat is bij ons niet bekend
Ok helder, eigen CAO dus. Dan is de werkgever partij. De CAO loopt door totdat er een nieuwe is.

Zoals eerder gepost door @Barrycade https://www.telegraaf.nl/...jf-sandd-moet-cao-naleven

Excuses de adviezen hier gegeven en die van mij overlappen. Ik val dus in herhaling eigenlijk, maar hoe meer neuzen de juiste kant op hoe meer je er wellicht aan hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door LucyLG op 18-04-2019 16:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je zou zelf de onderliggende regels willen opzoeken, maar:
Waar moet je aan denken als je cao verloopt
Gebonden of ongebonden werkgever, dat is de vraag
Leden van een werkgeversorganisatie (de gebonden werkgever) hebben te maken met een doorlopend effect van de ‘oude’ cao. Dat wil zeggen dat de oude cao aangepast en gehanteerd moet worden. Ben je een ongebonden werkgever (geen lid van een werkgeversvereniging) heeft de cao ook geen doorlopend effect.
[..]
Als een cao genoemd wordt in de arbeidsovereenkomst en de cao verloopt blijft deze toch van kracht gedurende de looptijd van dat contract. Zelfs als je een ongebonden werkgever bent, en je de arbeidsovereenkomst verlengt op het moment dat er geen cao actief is maar in de arbeidsovereenkomst wordt wél aan een cao gerefereerd, dan blijft die cao nog steeds van toepassing.
Als ongeboden en niet genoemd in het contract, zou ik nog stellen dat de bonus een verworven recht is geworden door het cf. oude afspraken blijven uitbetalen in 2017 en 2018.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
Vraag 3: Hoe lang is deze bonus al betaald en bij vorige opvolgende CAO's toegekend?

Indien de werkgever partij was bij de CAO (dus lid van de betreffende werkgeversorganisatie), blijft de CAO in beginsel gewoon doorlopen, dat heet nawerking. De bepalingen van de CAO zijn onderdeel geworden van je arbeidsovereenkomst. Indien er een nieuwe CAO komt kan dat weer vervallen (dit laatste weet ik niet 100% zeker, maar je zegt dat er geen nieuwe is...dus voor nu geen issue)

Indien je werkgever geen partij is bij de CAO kan het zijn dat deze CAO algemeen verbindend is verklaard en dan moet de werkgever de CAO toepassen. Indien de algemeen verbindende periode over is hoeft de werkgever de CAO in beginsel niet meer toe te passen. In dit geval vind ik een bonus intrekken nogal wat, een bonus lijkt op een verworven recht. Er moeten dan wel omstandigheden zijn die verwachtingen hebben gewekt. Bijvoorbeeld dat het al heel lang wordt uitbetaald, de gedragingen van werkgever, wat staat er op de loonstrook?, wat staat er in de CAO zelf?

Indien de CAO vrijwillig is toegepast lijkt het mij duidelijk dat er ook nawerking is en je je rechten die in die oude CAO stonden ook behoudt.

In dit geval heeft de werkgever gewoon de bonus nog doorbetaald na 2016 en is nu ineens opgehouden. Het lijkt erop dat er een lampje is gaan branden dat hij wellicht niet verplicht meer was de CAO toe te passen omdat hij geen partij is en er geen verbindendverklaring meer is. Even een gok.

Hij zou dus vrijwillig kunnen hebben betaald eigenlijk. De werkgever heeft verder in ieder geval de verwachting geschept dat er sprake is van een verworven recht (indien hij de CAO niet meer hoefde toe te passen). Verworven rechten zijn onderdeel van je arbeidsovereenkomst.

Mijns inziens kan hij op grond van mijn aannames niet ineens ophouden met betalen.

[ Voor 19% gewijzigd door LucyLG op 11-04-2019 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mocht de CAO niet meer gevolgd te hoeven worden is dit natuurlijk een uitstekend argument om met de werkgever te onderhandelen over de bezoldiging. De 'maar in de CAO' argumenten kunnen dan niet gebruikt worden en effectief heeft er een verslechtering van je arbeidsvoorwaarden plaatsgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Gadgeteer schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:22:
De laatste CAO van haar is in 2014 ingegaan en daarin staat dat deze geldig is tot en met 2016. Hierin staat dat ze jaarlijks een bonus ontvangt (voor april).

Nu is er na 2016 geen nieuwe CAO gekomen en de betreffende bonus is na 2016 nog gewoon uitbetaald tot en met vorig jaar.

Dit jaar is deze niet uitbetaald, er is ook niets over gecommuniceerd. Ze heeft haar regio kantoor gebeld voor opheldering en daar geven ze aan dat die CAO geldig was t/m 2016 en dat ze voor verdere vragen maar een mail moet sturen naar de OR (uiteraard gaan we dat doen)

Vraag is echter: Wanneer er geen nieuwe CAO is en er staat een einddatum op je CAO welke is verstreken, blijft de oude dan geldig of val je vanaf dat moment ook niet meer onder een CAO? En, aangezien de bonus na afloop van de CAO nog wel is uitbetaald, mogen ze daar zomaar mee stoppen?

We willen graag een nette mail opstellen maar wel zo dat ze haar niet kunnen afschepen als blijkt dat ze er toch recht op zou hebben.
Is je vriendin lid van een vakbond? Zo ja: dan kan ze natuurlijk daar terecht voor gratis professioneel advies en zelfs bemiddeling.
Anyhow: een CAO heeft in principe nawerking, dat betekent dat de (horizontale) bepalingen blijven gelden na afloop - totdat een nieuwe CAO tot stand komt. Wel herleeft de contractvrijheid dus de werkgever kan na afloop met de werknemer samen afspreken dat de bonus niet meer geldt (maar bijv. hoger loon). Dit kan alleen op basis van wilsovereenstemming (niet eenzijdig te besluiten door de werkgever dus).
Als je vriendin niet lid is van een vakbond, dan moet je in de arbeidsovereenkomst kijken wat het incorporatiebeding zegt: deze kan - in theorie - bepalen dat een CAO alleen gedurende de werkelijke looptijd wordt toegepast - in dat geval is nawerking uitgesloten. Maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet het geval en kan zij zich dus op de verlopen cao-bepalingen blijven beroepen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Misschien goed om nog even na te kijken: staat er dat er jaarlijks in april een bonus wordt uitgekeerd of staat er dat er in de jaren 2014, 2015 en 2016 in april een bonus wordt uitgekeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

-------

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 28-07-2019 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Gadgeteer schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:22:

Cruciale vraag in deze is: Was je vriendin in dienst (gekomen) tijdens de periode dat de CAO actief was bij de werkgever/branche? Zo ja, dan heeft ze recht op nawerking.

Nawerking houdt in dat de laatste CAO actief blijft voor alle medewerkers die er onder vielen. Medewerkers die erna in dienst komen hebben hier geen aanspraak op (tenzij de werkgever zich hiertoe bereid verklaart) en kunnen dus individuele afspraken maken met de werkgever (doorgaans in het nadeel van de nieuwe krachten).

Bron: Ik als voormalig OR lid in een branche waar vorig jaar de CAO al ruim een jaar verlopen was en we zijn gaan staken.
Bron 2: https://www.rendement.nl/...-niet-meer-geldig-is.html

Overigens is er nog wel de mogelijkheid dat werkgever samen met de OR afspraken heeft gemaakt in opvolging van de CAO. Als dat zo is gelden de nieuwe afspraken die met de OR zijn gemaakt, maar dan zou er ook een stemming zijn geweest om die nieuwe voorwaarde te accepteren of in ieder geval een informatieronde naar alle medewerkers.
https://www.hrpraktijk.nl...den-maar-afspraken-met-or

[edit]
CyberMania schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 06:53:
[...]

Als je vriendin niet lid is van een vakbond, dan moet je in de arbeidsovereenkomst kijken wat het incorporatiebeding zegt: deze kan - in theorie - bepalen dat een CAO alleen gedurende de werkelijke looptijd wordt toegepast - in dat geval is nawerking uitgesloten. Maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet het geval en kan zij zich dus op de verlopen cao-bepalingen blijven beroepen. Succes!
Oh, kijk. Ik wist dus niet dat er ook CAO's waren die expliciet zonder nawerking konden zijn. Ik kan me voorstellen dat een incorporatiebeding niet van toepassing kan zijn in een CAO die algemeen verbindend verklaard is zoals de metalectro CAO? Zou mooi zijn, werknemers gaan staken omdat de CAO dreigt te verlopen en dan kunnen ze plots geen aanspraak meer maken op de voorwaarden uit die CAO :'(

[ Voor 22% gewijzigd door Felicia op 12-04-2019 12:18 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:03
DHH schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:24:
Misschien goed om nog even na te kijken: staat er dat er jaarlijks in april een bonus wordt uitgekeerd of staat er dat er in de jaren 2014, 2015 en 2016 in april een bonus wordt uitgekeerd?
Dit is inderdaad een belangrijk punt. Hoe staat deze uitkering benoemd? Als het structureel staat benoemd dan loopt dit door, tenzij anders vermeld. Als er iets vermeld staat als in bovenstaande quote, dan heeft de werkgever gelijk en hadden ze waarschijnlijk die van afgelopen 2 jaar ook niet uit hoeven keren. Mogelijk dat er iemand wakker is geworden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
@Gadgeteer ik heb wat vragen gesteld maar wellicht is dat door mijn lange post door je gemist.

Indien je de betreffende CAO naam kan geven is het zo op te zoeken wat hier het geval is. Ook kan er opgezocht worden op een bepaalde website of je werkgever lid/partij is bij de CAO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Dit weekend helaas geen tijd gehad om te reageren, excuus.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-07 11:13

Barrycade

Through the...

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Barrycade schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:13:
Members only:
Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door Gadgeteer op 15-04-2019 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:07

Lordy79

Vastberaden

Voor zover ik weet:
een CAO blijft gewoon geldig, ook als die afloopt.
Als een bonus jaarlijks is blijft dat zo.
Als er regelingen voor overwerk staan, blijft dat zo.
etc.

Als er voor een bepaalde arbeidsvoorwaarde (zoals een bonus) één of meer jaartallen genoemd staan en niet dat het 'jaarlijks' is, is het natuurlijk alleen geldig voor dat jaar/die jaren.

De reden dat een CAO 'afloopt' is omdat een CAO vaak salarisverhogingen betreft die algemeen bindend zijn en als er alleen verhogingen in 2015, 2016 en 2017 genoemd staan, dan 'loopt een CAO t/m 2017'.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Voor een goed antwoord op deze vraag zie mijn eerdere post...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
LucyLG schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:46:
Voor een goed antwoord op deze vraag zie mijn eerdere post...
@LucyLG

Ja

Geen idee, volgens mij zijn postbedrijven destijds redelijk onder druk gezet om volgens CAO te werken

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Gadgeteer schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:25:
[...]

@LucyLG

Ja

Ok helder, eigen CAO dus. Dan is de werkgever partij. De CAO loopt door totdat er een nieuwe is.

Zoals eerder gepost door @Barrycade https://www.telegraaf.nl/...jf-sandd-moet-cao-naleven

Excuses de adviezen hier gegeven en die van mij overlappen. Ik val dus in herhaling eigenlijk, maar hoe meer neuzen de juiste kant op hoe meer je er wellicht aan hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door LucyLG op 18-04-2019 16:16 ]

Pagina: 1