Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Mijn vraag
Hoe selecteer je een goed moederbord? En het gaat mij dan met name om de kwaliteit van de VRM en de phases. Tegenwoordig kun je vaak wel het aantal phasen en VRMs vinden, maar dat zegt weinig over de kwaliteit. Een 4+1 moederbord kan dus beter zijn dan bijvoorbeeld een 6+2 wanneer op die eerste voor kwaliteit is gekozen en bij die tweede niet.

Zijn hier websites voor? Stelregels? Zijn er bepaalde modelen, merken of types waarbij je blind kunt varen op de kwaliteit?

Ik wil dit weten omdat ik een mobo zoek wat goed kan functioneren in een warme omgeving (het is hier 's zomers maanden lang 35-40 graden en daar koel je niet tegenop.) en wat toch ook nog een beetje overclocking aankan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Wordt waarschijnlijk een AMD AM4 mobo in mATX.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Tom's hardware. Tweakers.net. Hardware.info

Beste antwoord (via pepsiblik op 10-04-2019 13:19)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Vrijwel onmogelijk zonder behoorlijk wat achtergrondkennis. Ik ben mezelf erin gaan verdiepen nadat ik zelf ook flink had mis gegrepen. Ik heb er wel een beetje een punt van gemaakt hier denk ik, maar zelfs ik weet zeker niet alles en vertrouw op veel informatie die ik elders weet te vinden. :)

Eigenlijk moet je weten welke mosfets en worden gebruikt en ook weten welke mosfets wel en niet deugen. Je moet weten hoeveel je CPU zal verbruiken, je moet rekening houden met airflow in je kast, type koeling voor de CPU. Ook moet je begrijpen dat moederboordfabrikanten extreem lui zijn. Als het er hetzelfde uitziet, en de componenten komen overeen, dan is het waarschijnlijk ook hetzelfde.

Qua informatie heb je een community VRM lijst. Moet je wel weten welke mosfets deugen en welke niet.
https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html

Buildzoid kan helpen als hij het bord in kwestie toevallig "waardig" vind. Hij heeft een beetje een hekel aan alles dat niet super high end is, waardoor de focus op super high end ligt. :P
YouTube: Actually Hardcore Overclocking

HardwareUnboxed/Techspot test dit soort dingen ook nog wel eens. Bijvoorbeeld de MSI Tomahawk die dezelfde VRM setup deelt met zo ongeveer elke B450 en heel veel X470 bordjes van MSI.
YouTube: B450 VRM Temp Test: Asus & Gigabyte Disappoint!

Maar zeg eens, moet het nu aangeschaft worden of kan je nog even wachten? mATX voor AM4 is op het moment niet bijzonder. Zo ongeveer het enige correcte antwoord nu is pricewatch: MSI B450M Mortar. Hiermee kan je een 2700X met max OC draaien als je maar een beetje goede airflow hebt uit je kast. 2600/2600X is helemaal geen probleem voor de meeste bordjes. :)

Voor Ryzen 3000 zouden er zomaar X570 mATX bordjes kunnen verschijnen. Daarnaast koop je dan waarschijnlijk een veel betere CPU dan je nu zou krijgen. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Alle reacties

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Ja reviews lezen, want snap zelf de ballen van verschillende soorten vrm. Mitx zal sneller warm worden dus handig om hogere form factor te kiezen en anders eventueel waterkoeling.

• BrainBugs
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-11 17:44
Ja kan ook op Youtube kijken naar bijvoorbeeld Buildzoid. Hij gaat vaak vrij diep in op de kwaliteit van de verschillende onderdelen van moederborden.

• Nathan_P
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-11 12:18
Hey pepsiblik,

Ik gebruik altijd de website https://pcpartpicker.com.
Hier kun je je gewenste eigenschappen selecteren en vervolgens laat hij zien welke producten daaraan voldoen.

Ga gewoon voor het moederbord met de meeste phases.

[ Voor 13% gewijzigd door Nathan_P op 10-04-2019 12:27 ]

Verwijderd

Nathan_P schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:37:
Hey pepsiblik,

Ik gebruik altijd de website https://pcpartpicker.com.
Hier kun je je gewenste eigenschappen selecteren en vervolgens laat hij zien welke producten daaraan voldoen.
Daarmee beantwoord je niet zijn vraag over de vrm's en met name de kwaliteit.
Op deze site staan reviews van gebruikers, die kunnen behulpzaam zijn wat betreft de mogelijkheden, de meesten onder ons hebben nu eenmaal niet de apparatuur in huis om iets specifieks als vrm's door te meten.
Er zijn sites zoals tweaktown die infrarood opnames maken van het vrm-gebied onder stress.
Je kunt eens kijken of je meer van dergelijke sites kunt vinden.

Acties:
  • Beste antwoord

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Vrijwel onmogelijk zonder behoorlijk wat achtergrondkennis. Ik ben mezelf erin gaan verdiepen nadat ik zelf ook flink had mis gegrepen. Ik heb er wel een beetje een punt van gemaakt hier denk ik, maar zelfs ik weet zeker niet alles en vertrouw op veel informatie die ik elders weet te vinden. :)

Eigenlijk moet je weten welke mosfets en worden gebruikt en ook weten welke mosfets wel en niet deugen. Je moet weten hoeveel je CPU zal verbruiken, je moet rekening houden met airflow in je kast, type koeling voor de CPU. Ook moet je begrijpen dat moederboordfabrikanten extreem lui zijn. Als het er hetzelfde uitziet, en de componenten komen overeen, dan is het waarschijnlijk ook hetzelfde.

Qua informatie heb je een community VRM lijst. Moet je wel weten welke mosfets deugen en welke niet.
https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html

Buildzoid kan helpen als hij het bord in kwestie toevallig "waardig" vind. Hij heeft een beetje een hekel aan alles dat niet super high end is, waardoor de focus op super high end ligt. :P
YouTube: Actually Hardcore Overclocking

HardwareUnboxed/Techspot test dit soort dingen ook nog wel eens. Bijvoorbeeld de MSI Tomahawk die dezelfde VRM setup deelt met zo ongeveer elke B450 en heel veel X470 bordjes van MSI.
YouTube: B450 VRM Temp Test: Asus & Gigabyte Disappoint!

Maar zeg eens, moet het nu aangeschaft worden of kan je nog even wachten? mATX voor AM4 is op het moment niet bijzonder. Zo ongeveer het enige correcte antwoord nu is pricewatch: MSI B450M Mortar. Hiermee kan je een 2700X met max OC draaien als je maar een beetje goede airflow hebt uit je kast. 2600/2600X is helemaal geen probleem voor de meeste bordjes. :)

Voor Ryzen 3000 zouden er zomaar X570 mATX bordjes kunnen verschijnen. Daarnaast koop je dan waarschijnlijk een veel betere CPU dan je nu zou krijgen. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
DaniëlWW2 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:12:

Maar zeg eens, moet het nu aangeschaft worden of kan je nog even wachten? mATX voor AM4 is op het moment niet bijzonder.
Het is voor de herfst. En ik ga dan waarschijnlijk voor Zen2. Maar het werk om de componenten bij elkaar te zoeken vergt best wat tijd. En met moederborden is het moeilijk zoeken, alleen al omdat de fabrikanten inderdaad lui zijn en niet scheutig zijn met hun informatie. Beter vroeg gevraagd en goed gekozen:-)
Pagina: 1