Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Ik ben van plan een Athom Homey en een zonnescherm met Somfy motor aan te schaffen. Ik wil het scherm kunnen aansturen via mijn telefoon, muurschakelaar en sensoren (wind,zon,regen). Nu moet ik kiezen tussen een RTS motor en de nieuwere IO motor.

Als ik het goed begrijp is de RTS motor een open standaard en 1-weg communicatie. IO is een gesloten standaard en 2-weg communicatie. RTS communiceert zonder hub met homey en IO via de tahomabox a 300,- euro.

Mijn voorkeur gaat vanwege de besparing van de Tahomabox uit naar RTS. Ik kan alleen niet goed inschatten of ik 2-weg communicatie nodig heb. Klopt het dat ik met RTS niet kan uitlezen of het scherm open of dicht is?

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-04 12:53
Volgens mij geeft je zelf de antwoorden op je vragen.

IO = Somfy gesloten, dus een Somfybox nodig om domoticakoppeling te maken
RTS = open systeem maar 1-weg communicatie waarbij je dus geen status kan opvragen.

Ben zelf ook bezig met een offertetraject voor een zonnescherm. Advies overal is RTS, al weten veel zaken ook niet heel veel over domoticakoppelingen. Ik zou alleen voor IO gaan als je de Tahomabox voor meer gaat gebruiken dan alleen je zonnescherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Het lijkt me niet handig als je geen status kan uitlezen. Als het bv gaat regenen moet het systeem wel weten of het scherm open of dicht is.

Ik lees net dat de connexoon io box ook icm de homey werkt. Dat scheelt weer 150,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ben zelf ook aan kijken alleen voor mij zijn het rolluiken. Ga jij er ook lampen mee aan sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

Cyphax

Moderator LNX
Hmmm dus zonder de soldeerbout erbij te pakken moet je zo'n, nogal dure, box van Somfy kopen? Dat is wel balen, mijn vader heeft net een rolluik vervangen met zo'n motor met IO. Ze hebben wel modules voor zwave-ondersteuning dus hij zou het als een prijzige domitica-start kunnen zien. Dat verzacht de pijn wel een beetje.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
@ppatrick Alles gaat via de Homey. Hue verlichting, Xiaomi sensoren, Atag thermostaat, Luxaflex powerview duetten shades en het zonnescherm. De homey integreert ik in Google Home.

@Cyphax Heeft je vader ook een Tahoma dan? Je kan het volgens mij uitbreiden inderdaad maar of het zo goed werkt als een Homey met google home ondersteuning vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

Cyphax

Moderator LNX
michielvz schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 23:22:
@Cyphax Heeft je vader ook een Tahoma dan? Je kan het volgens mij uitbreiden inderdaad maar of het zo goed werkt als een Homey met google home ondersteuning vraag ik me af.
Nee hij heeft alleen het rolluik met een losse afstandsbediening. Eigenlijk hetzelfde als met die RTS-rolluiken praktisch gezien. Maar hij heeft interesse in domotica en dan moet je met die IO-rolluiken dus eigenlijk automatisch aan de Tahoma. Althans, dat is hoe ik het begrepen heb. En die oplossing met solderen zou in theorie natuurlijk kunnen zijn om een arduino of een Pi aan zo'n AB te solderen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielvz
Een connexoon kan dus ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-02 09:13
Ik heb een connexoon en somfy IO voor m'n zipscreen en bedien de boel met node-red en homekit.
Blijft overpriced spul, maar het werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelbeerkens
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-04 14:25
Ik was ook aan het kijken om mijn rolluiken die nu handbediend zijn elektrisch te maken.
Maar als ik het dus goed begrijp kun je dus niet de Somfy IO motoren rechtstreeks koppelen aan Homey zonder een ander tussen apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-02 09:13
maikelbeerkens schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:03:
Ik was ook aan het kijken om mijn rolluiken die nu handbediend zijn elektrisch te maken.
Maar als ik het dus goed begrijp kun je dus niet de Somfy IO motoren rechtstreeks koppelen aan Homey zonder een ander tussen apparaat?
helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
maikelbeerkens schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:03:
Kan wel met een RTS motor maar dan heb je geen terugkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:49
Vraag is of je de status moet weten om hem via Homey aan te kunnen sturen? Via je telefoon zal je er vermoedelijk naast staan. En je sensor er van uitgaande dat die bij je zonnescherm hoort trekt hem in noodgevallen al dicht. Dicht commando kan je trouwens sowieso geven natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:11
Nee, status is niet nodig maar wel makkelijk om te hebben.
Als voorbeeld.... ik heb een aantal automatische raam openers zonder terugkoppeling.
In de nacht wil ik graag het raam op een kier hebben, aangezien het systeem niet weet hoever deze open staat geef ik eerst het commando "dicht" dan een pauze van 30 seconden om het raam de tijd te geven dicht te gaan. vervolgens "open" wacht 10 seconden en dan "stop"

makkelijk is het dan als je de status weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-04 12:53
Wellicht is het een goed alternatief om het zonnescherm uit te rusten met een deur/raam sensor. Daarmee kun je dan bepalen of het scherm open of dicht is. Zo'n sensor zal beduidend goedkoper zijn dan een IO motor meerprijs + Somfy Connexoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelbeerkens
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-04 14:25
Geeft een Fibaro shutter 3 toevallig wel terugkoppeling of de zonwering open of dicht staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
maikelbeerkens schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:47:
Geeft een Fibaro shutter 3 toevallig wel terugkoppeling of de zonwering open of dicht staat?
Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-04 19:36
maikelbeerkens schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:47:
Ja, dat doet ie. De Fibaro module is Z-wave. Dit protocol heeft 2-way communicatie. Let wel dat je geen RTS/io motoren kunt gebruiken met deze module. Je hebt hier een 4 draads motor voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 06:18
Weet er iemand hoe een connexoon io kan worden losgekoppeld van een account?
Ik heb er eentje overgenomen maar bij het registreren klaagt somfy dat de pin al is gebruikt.
De vorige eigenaar weet niet hoe hij dit moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinvanz
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-06-2022
michielvz schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:33:
[...]

Kan wel met een RTS motor maar dan heb je geen terugkoppeling.
Hoe werkt dat dan? Ik heb namelijk een aantal rts motoren en wil die simpel via mn telefoon bedienen maar daar heb ik toch de connexoon rts of de tahoma voor nodig?

• Justinvanz
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-06-2022
MichaelReitsma schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:31:
Weet er iemand hoe een connexoon io kan worden losgekoppeld van een account?
Ik heb er eentje overgenomen maar bij het registreren klaagt somfy dat de pin al is gebruikt.
De vorige eigenaar weet niet hoe hij dit moet doen.
Heb zojuist een connexoon overgenomen en had dezelfde vraag en stuitte hierop:
https://forum.somfy.nl/qu...-tbv-verkoop?new_answer=1

Gewoon Somfy even bellen dus, jammer dat ik daar om 17.10 achterkwam...... :O

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 06:18
Justinvanz schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:17:
[...]

Heb zojuist een connexoon overgenomen en had dezelfde vraag en stuitte hierop:
https://forum.somfy.nl/qu...-tbv-verkoop?new_answer=1

Gewoon Somfy even bellen dus, jammer dat ik daar om 17.10 achterkwam...... :O
Ja die post ken ik.... Ben ik zelf namelijk.
Aangemaakt nadat ik hier was :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-04 23:18

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik ben ook van plan elektrische rolluiken te installeren. Echter heb ik nergens een stopcontact in de buurt of aansluiting. Zit er dan niets anders op dan lelijke draden langs de muur te trekken afgewerkt met een kabelgoot tot een elektra punt? Of nog rigoureuzer in mijn 3 jaar oude gestuukte muren opnieuw te vrezen?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Fijn dat ik op dit topic terecht kom. Ook ik ben in de procedure om een nieuw zonnescherm voor mijn overkapping aan te schaffen. Maar wat is dan wijsheid?

RTS / IO of bedraad.

IO lijkt het beste op de toekomst voorbereid, maar gesloten systeem. Dus vast aan een kastje van Somfy.

Bedraad kan ik natuurlijk alles aan koppelen wat ik wil zoals Shelly of wat dan ook. Maar geen obstakelbeveiliging of geheugen voor boven en onder positie op een goede manier.

RTS is het oude systeem. Een open systeem maar niet geschikt voor terugkoppeling.
Is wel te koppelen begrijp ik aan o.a. Homey.

Standaard zit er volgens mij een RTS.

Zit erg te dubbel at ik nu moet kiezen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telenut
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-03 11:53
Cyberpope schreef op zondag 12 juli 2020 @ 08:12:
Fijn dat ik op dit topic terecht kom. Ook ik ben in de procedure om een nieuw zonnescherm voor mijn overkapping aan te schaffen. Maar wat is dan wijsheid?

RTS / IO of bedraad.

IO lijkt het beste op de toekomst voorbereid, maar gesloten systeem. Dus vast aan een kastje van Somfy.

Bedraad kan ik natuurlijk alles aan koppelen wat ik wil zoals Shelly of wat dan ook. Maar geen obstakelbeveiliging of geheugen voor boven en onder positie op een goede manier.

RTS is het oude systeem. Een open systeem maar niet geschikt voor terugkoppeling.
Is wel te koppelen begrijp ik aan o.a. Homey.

Standaard zit er volgens mij een RTS.

Zit erg te dubbel at ik nu moet kiezen.
En wat is het geworden?
Ik zit exact met zelfde probleem namelijk...
Twijfel nu tussen de RTS nemen of vragen om een motor met bedrading. En daar zelf iets tussen pleuren dan.
Bij die RTS moet ik ook nog zelf beveiliging tegen te veel wind voorzien. Maar daar heb ik niet direct een probleem mee.
Inbouwen van een shelly 2.5 moet ook wel kunnen. Dan heb je terugkoppeling, kan je kiezen om 20% open te gaan etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:32

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Hier nu voor hetzelfde dilemma. Zou zelf wel iets willen als honey met een touchscreen als centrale aansturing in het huis met de mogelijkheid om ook via de app eea te doen.

Gaat dan om thermostaat, rolluiken, rookmelder, Sonos, hue lampen.

Zou in principe met somfy kunnen, maar ben je beperkt tot aan sturing met je mobiel.

Leverancier zegt constant dat io de toekomst is, maar dat zie ik zelf niet zo gebeuren eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

telenut schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:13:
[...]

En wat is het geworden?
Ik zit exact met zelfde probleem namelijk...
Twijfel nu tussen de RTS nemen of vragen om een motor met bedrading. En daar zelf iets tussen pleuren dan.
Bij die RTS moet ik ook nog zelf beveiliging tegen te veel wind voorzien. Maar daar heb ik niet direct een probleem mee.
Inbouwen van een shelly 2.5 moet ook wel kunnen. Dan heb je terugkoppeling, kan je kiezen om 20% open te gaan etc..
RTS...

Met kabel was duurder en ik verwacht eerlijk gezegd toch geen tussenstanden te gaan gebruiken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telenut
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-03 11:53
heeft RTS niet 1 specifieke preset ook?
Zal hier vermoedelijk ook RTS worden. Eventueel dan met die ene preset. Of zoals bij mijn projectiescherm. Een scene aanmaken waarbij ik uitrol 13 seconden wachten en dan signaal om te stoppen stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-04 03:32
SkorpionNL schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:48:
[...]
Ja, dat doet ie. De Fibaro module is Z-wave. Dit protocol heeft 2-way communicatie. Let wel dat je geen RTS/io motoren kunt gebruiken met deze module. Je hebt hier een 4 draads motor voor nodig.
Dus je kunt geen fibaro roller shutter gebruiken indien het een somfy io rolluik betreft?
Hoe krijg je dit wel werkend als je geen somfy connexoon of tahoma box wilt aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:50
De ‘makkelijke’ optie heb ik nog niet voorbij zien komen. Dit heb ik gedaan: extra afstandsbediening kopen en daar een wemos d1 mini aan solderen
lolgast in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"

Hij kent op deze manier niet de status bij een herstart van je systeem, maar daar zijn ook oplossingen voor te knutselen als je dat belangrijk vindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-04 19:36
P-Nut schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:49:
[...]

Dus je kunt geen fibaro roller shutter gebruiken indien het een somfy io rolluik betreft?
Hoe krijg je dit wel werkend als je geen somfy connexoon of tahoma box wilt aanschaffen?
Niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-04 13:25
Ik ben benieuwed naar de ervaringen van de RTS icm met Homey. Werkt het naar tevredenheid? Ik zit te denken om ook een homey te kopen zodat ik deze (ook) kan gebruiken met mijn RTS knikarmscherm. Enige waar ik bang voor ben de one way communicatie. Als de homey scherm uitdoet als het zonnig is, mijn zoontje vervolgens het scherm weer indoet, wat gebeurd er als het regent? De homey ziet dan niet dat scherm in is, gaat ie hem dan weer uitschuiven? Zou dat op te lossen zijn met raam/deur sensor? Of werkt de homey net als de afstandbediening (Aparte knop voor uit en aparte knop voor in?).

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisvanstar
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-02-2023
Homey met RTS werkt als een trein. Op de homey verschijnen de drie knoppen van de AB, en precies die sturingen kun je geven. Ik heb het lichtknopje (Fibaro 2) aan de achtergevel tot nieuwe ab omgedoopt: drie keer klik is My stand of stop. Lang ingedrukt houden is naar buiten of naar binnen, afhankelijk van hoe mijn variabele staat. Er is ook een "als" in Homey die zegt, Als de status is veranderd, maar zover ben ik eerlijk gezegd nog niet gekomen. Bij mij gaan alle flows altijd door: mooi weer = zonnescherm uit. Slecht weer = zonnescherm in. Handmatig aanpassen met de knop = 4 uur flows uit (zodat hij gewoon uitblijft als ik met miezer onder het scherm wil zitten).

Koppelen was een drama, eenmaal gekoppeld is het fantastisch. Heb nu ook RTS motor op m'n rolgordijn in de slaapkamer (wekker = MY stand halverwege, iedereen beneden = helemaal omhoog).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Over een aantal weken komen ze hier een zonnescherm monteren met Somfy IO motor. Ik wil deze graag via Homekit kunnen bedienen, maar heb begrepen dat alleen mogelijk is met de TaHona. De Connexoon heeft zover ik kan vinden geen HomeKit ondersteuning. Ik heb reeds een Hue Bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Laatst online: 26-04 14:33

rik

Sinds een paar weken heb ik een luifel van Somfy, met IO afstandsbediening.

Volgens de Homey website:

“Met Homey heb je dus geen Somfy TaHoma Box nodig om al je apparaten in huis met elkaar te verbinden.“

Maar werkend heb ik het nog niet gekregen. Ik vraag me nu af of ik er nog meer tijd in moet steken, of toch echt die Tahoma Switch box van 199 erbij nodig heb.

Extra lastig maakt het dat de Smoove 1 IO afstandsbediening die ik erbij heb, niet wordt getoond door de Homey app. En dat de Homey app gemaakt is door een hobbyist (dank daarvoor) maar dus geen ondersteuning/onderhoud van Somfy of Athom zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-04 10:38
Bekijk dit ook even.
https://github.com/Nickduino/Pi-Somfy/blob/master/README.md

Kan je aansturen via mqtt

[ Voor 15% gewijzigd door Ghostface9000 op 20-04-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:05
Dat gaat over RTS. Heb je niks aan met IO motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailis
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-04 18:36
Binnenkort krijg ik screens met een Somfy Sunilus 50 IO die ik wil koppelen. Na wat zoeken op Google, ben ik de Cruze TaHoma Connectivity Kit hub tegengekomen. De prijs van ongeveer 80 euro lijkt beter voor een tussen-hub voor IO, maar de beschrijving lijkt meer van toepassing op de TaHoma Switch. Ook kan ik weinig over de Cruze vinden op de website van Somfy, andere sites of hier op Tweakers. Op de foto staat echter wel een Somfy-logo.

Iemand toevallig een idee of dit een ouder model is en niet werkt / klopt? Of dat dit wellicht kan gaan werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 20:18
mailis schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:54:
Binnenkort krijg ik screens met een Somfy Sunilus 50 IO die ik wil koppelen. Na wat zoeken op Google, ben ik de Cruze TaHoma Connectivity Kit hub tegengekomen. De prijs van ongeveer 80 euro lijkt beter voor een tussen-hub voor IO, maar de beschrijving lijkt meer van toepassing op de TaHoma Switch. Ook kan ik weinig over de Cruze vinden op de website van Somfy, andere sites of hier op Tweakers. Op de foto staat echter wel een Somfy-logo.

Iemand toevallig een idee of dit een ouder model is en niet werkt / klopt? Of dat dit wellicht kan gaan werken?
Op de Duitse site kun je er meer info over vinden: https://shop.somfy.de/somfy-connectivity-kit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailis
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-04 18:36
Thanks!! Via de Duitse site hebben ze ook een mooi overzicht tussen de TaHoma Switch of Connectivity Kit. Via Edge de pagina naar het NL vertaald, scheelt weer een click ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvRDVpSVPX7zKKBz1PlCnzoX0hY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APRKCw2oqVxOqdVdHhivNF5e.jpg?f=fotoalbum_large

De vertaling Webservice als dit dan dat is dus IFTTT, dus helaas wordt hierbij nog steeds onduidelijk of je Homey of Home Assistant met IO-apparaten kan verbinden.

edit: in ieder geval op Home Assistant wel dus, met een goede kans voor Homey!

[ Voor 16% gewijzigd door mailis op 15-08-2022 15:28 . Reden: links voor HA en Homey toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:19
Het enige nadeel van de Somfy Connectivity Kit is dat het geen lokale API heeft ingebouwd. Somfy heeft recent een lokale API toegevoegd aan de TaHoma v2 en de TaHoma Switch. De Connectivity Kit kan alleen van de cloud server gebruik maken.

(en ik ben toevallig de ontwikkelaar van de Home Assistant integratie 😉)

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Alternatief is nog de velux klf200 voor aansturing io, die heeft ook een lokale api. Nadeel is he prijskaartje (bv hier voor 155 euro)

[ Voor 41% gewijzigd door jeanj op 18-08-2022 08:01 ]

Everything is better with Bluetooth

Pagina: 1