Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:17
Beste mede-tweakers,

Een goede vriend van mij is redelijk klaar met zijn huidige baan.
Door bovenstaand en een druk prive leven (kinderen) wil hij ontslag nemen en een keer na de zomervakantie weer bij een volgende baan beginnen.
Hij heeft echter nog behoorlijk wat vakantieuren (12 weken aan vakantieuren).

Hebben jullie tips over wat verstandig is qua uren laten uitbetalen, of 3 maanden opnemen (laatste 3 maand van zijn dienstverband)?

En wat zijn zijn rechten als werknemer. Kan zijn werkgever een gedeelte van de uren verplicht uitbetalen?

Aangezien hij zelf weg wil zal hij ook geen recht hebben op een ww uitkering, ben dus opzoek naar een manier wat voor hem financieel het beste uitpakt.
Ik weet b.v. niet dat als de werkgever besluit alles uit te betalen, hoeveel er dan naar de belastingdienst gaat (onevenredig veel verwacht ik).

Graag hoor ik jullie reacties

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Laat hem controleren in de personeelsreglementen hoe lang zijn maximale vakantieperiode mag zijn. Bedrijven kunnen daar een max op hebben, waarvan alleen in overleg met leiding van mag worden afgeweken. Het kan dus zijn dat hij zijn 12 weken niet aan 1 blok mag opnemen.

Uitbetalen houdt overigens in dat er forse belasting over moet worden betaald. Zelf een keer 5 weken laten uitbetalen, ging volgens mij 50% van af.

Wellicht een optie om de 12 weken in 4 blokken van 3 weken op te nemen? Per maand 1 week werken is ook niet slecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:47

ResuCigam

BOFH

En laat je 'vriend' onthouden dat je makkelijker een nieuwe baan vindt als je al werk hebt. Indien je 'werkeloos' bent is het vaak een stuk lastiger...

We do what we must because we can.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Nooit ontslag nemen als je nog geen nieuwe baan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
XFlame schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:05:
Laat hem controleren in de personeelsreglementen hoe lang zijn maximale vakantieperiode mag zijn. Bedrijven kunnen daar een max op hebben, waarvan alleen in overleg met leiding van mag worden afgeweken. Het kan dus zijn dat hij zijn 12 weken niet aan 1 blok mag opnemen.
Is dit niet wettelijk vastgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Verwijderd schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:09:
Nooit ontslag nemen als je nog geen nieuwe baan hebt.
Waarom niet? Hij heeft een partner die ervoor zorgt dat ze als familie iig het een periode kunnen volhouden..
Daarnaast had ik het idee dat hij steeds opziet om naar het werk te gaan en ook geen energie heeft om thuis met de kinderen bezig te zijn en er behoorlijk depressief van de situatie wordt (vandaar een paar maand thuis om op te laden en nadat de kinderen weer naar school gaan een nieuwe uitdaging aangaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:40
Ik weet niet wat de relatie is tussen hem en zijn baas. Maar kunnen ze niet uit elkaar dmv. een vaststellingsovereenkomst? (dat is in deze situatie echt even waard om naar te Google-en)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bertuslambertus schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:09:
[...]
De baas kan het verlof ook (proberen te) weigeren, met als argument overdragen en inwerken etc.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Je mag in beginsel de 12 weken opnemen als je wilt. Dan krijg je dus nog drie maanden doorbetaald (ongeveer). De werkgever kan bezwaar maken als je nog nodig bent, maar dan kun je je opzegtermijn gebruiken.

Wat het nadeel van uitbetalen is dat er vaak door werkgevers geen premie wordt betaald over de uitkering van de vakantieuren, dus geen premie sociale verzekeringen en vaak ook geen pensioenpremie en geen 8% vakantiegeld. Eigenlijk hoort dat wel. Het is eigenlijk beter denk ik om ze op te nemen.

Over de uitbetaling van vakantieuren (die je niet opneemt omdat contract eindigt) wordt geen loonheffingskorting toegepast en daarom lijkt het vaak dat je meer belasting betaalt. Dat is niet zo en zou bij je aangifte goed moeten komen.

[ Voor 5% gewijzigd door LucyLG op 09-04-2019 21:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Uitbetalen houdt overigens in dat er forse belasting over moet worden betaald. Zelf een keer 5 weken laten uitbetalen, ging volgens mij 50% van af.
Volgens mij worden zulke uitbetalingen altijd op het maximale belast maar bij de belastingaangifte wordt dat weer rechtgetrokken om te voorkomen dat men opeens veel bij moet betalen bij de aangifte (al kan het zijn dat het voor vakantiedagen anders is omdat daar de wens toch wel is vanuit de overheid dat ze opgenomen worden).
bertuslambertus schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:09:
[...]

Een werkgever moet het mogelijk maken om verlof te nemen, tenzij er een zwaarwegend belang is. 12 weken achter elkaar is iets wat onder dat zwaarwegende belang zal vallen.
bertuslambertus schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:14:
[...]

Waarom niet? Hij heeft een partner die ervoor zorgt dat ze als familie iig het een periode kunnen volhouden..
Daarnaast had ik het idee dat hij steeds opziet om naar het werk te gaan en ook geen energie heeft om thuis met de kinderen bezig te zijn en er behoorlijk depressief van de situatie wordt (vandaar een paar maand thuis om op te laden en nadat de kinderen weer naar school gaan een nieuwe uitdaging aangaan.
Tenzij de situatie echt uitzichtloos is, is het makkelijker om van baan naar baan te gaan, dan van geen baan naar wel een baan. Zeker als het onvoorzien langer duurt, geeft het toch steeds meer vragen en kom je steeds meer op een achterstand te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 13:36
Als je een beetje een schappelijke werkgever hebt, kun je gewoon bespreken dat je die drie maanden doorbetaald krijgt maar niet hoeft te komen werken. Bij mijn vriendin momenteel precies hetzelfde geregeld. Het enige lastige is, is dat ze wettelijk gezien je bij nood nog tot werken kunnen verplichten. Maar goed, als je dan weigert, is het ergste wat ze kunnen doen je ontslaan.. En dan moeten die uren alsnog uitbetaald worden :+

Kleine edit: als werkgever weigert, gewoon zo snel mogelijk ontslag nemen en de uren laten uitbetalen. Kost niet meer belasting, wordt aan het einde van het jaar gewoon op een grote hoop gegooid. Let wel even op je CAO, in de gehandicaptenzorg geldt bijvoorbeeld dat overuren boven fulltime voor slechts 25% uitbetaald worden (wie dat bedacht heeft.. :X ).

[ Voor 29% gewijzigd door chup5528 op 09-04-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Transportman schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:20:

[...]

Een werkgever moet het mogelijk maken om verlof te nemen, tenzij er een zwaarwegend belang is. 12 weken achter elkaar is iets wat onder dat zwaarwegende belang zal vallen.
Het is dan toch of 12 weken verlof of ontslag, het resultaat is hetzelfde, dus kan het dan zwaarwegend zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LucyLG
@Transportman nee ze worden belast tegen de schijf waarin je valt op basis van het salaris/jaarsalaris. er worden alleen geen kortingen op toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
Hoe oud zijn de kinderen? Ik ga met ingang van mei met fulltime ouderschapsverlof. Eerst de uren waar ik recht op heb opmaken van kind 1 en dan van kind 2.

Eind dit jaar, begin volgend jaar ga ik weer aan het werk. In al die tijd heb ik gewoon mijn baan behouden. Alleen krijg ik niet betaald.

Je vriend kan er uiteraard ook voor kiezen gewoon minder te gaan werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

--

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2019 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
hanswfje schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:25:
Hoe oud zijn de kinderen? Ik ga met ingang van mei met fulltime ouderschapsverlof. Eerst de uren waar ik recht op heb opmaken van kind 1 en dan van kind 2.

Eind dit jaar, begin volgend jaar ga ik weer aan het werk. In al die tijd heb ik gewoon mijn baan behouden. Alleen krijg ik niet betaald.

Je vriend kan er uiteraard ook voor kiezen gewoon minder te gaan werken.
2 kinderen zijn onder de 8 jaar.
Punt is dat hij niet terug wil naar zijn werk (wil iets totaal anders doen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Maak je niet druk over de belasting an sich

Loonbelasting is een voorheffing. Aan het eind van het jaar wordt alles op een hoop geveegd, en bij de aangifte opnieuw -als jaarberekening- gedaan. Het verschil met de voorheffing moet je dan bijbetalen, of krijg je terug.

Maar is er dan verschil tussen opnemen en uitbetalen?

Ja. Als er uitbetaald wordt, kan het dienstverband twaalf weken eerder dicht. Dus twaalf weken geen pensioenopbouw, enzovoort.

Echter kan dit voor je baas interessant zijn, want dus ook twaalf weken minder arbo dienst betalen, risico op loondoorbetaling tijdens ziekte, enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Verwijderd schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:27:
Financieel maakt het onder de streep natuurlijk niets uit. (tenzij het over het jaar valt). Je betaalt je belasting over je jaarsalaris. Geen verschil of je het geld over 3 maanden gespreid krijgt of in 1 keer. En eigenlijk.. in 1 keer krijg je waarschijnlijk in totaal meer. (Ze houden geen 3 maanden ww+pensioenpremie in).

Betekent ook dat je die 3 maanden geen ww of pensioen opbouwt. (of verzekering tegen ziekte).
Denk dat je alleen geen pensioen premie krijgt (werkgevers deel), jou deel hoef je dan ook niet te betalen, maar is fiscaal icm toekomst wel interessant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
@bertuslambertus Zoek eens naar een Vaststellingsovereenkomst.
Die kan veel ellende besparen ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
TomsDiner schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:29:

Echter kan dit voor je baas interessant zijn, want dus ook twaalf weken minder arbo dienst betalen, risico op loondoorbetaling tijdens ziekte, enzovoort.
Wat bedoel je met minder arbo diensten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
mhr-zip schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:18:
Ik weet niet wat de relatie is tussen hem en zijn baas. Maar kunnen ze niet uit elkaar dmv. een vaststellingsovereenkomst? (dat is in deze situatie echt even waard om naar te Google-en)
D_Jeff schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:31:
@bertuslambertus Zoek eens naar een Vaststellingsovereenkomst.
Die kan veel ellende besparen ;)
Yup al gedaan, tis alleen een beetje wazig.
Voordeel is (als de werkgever mee wil werken) je wel ww uitkering iig hebt (kort samengevat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Wellicht werkt je werkgever mee aan die vaststellingsovereenkomst...eigenlijk mag het niet op deze manier natuurlijk (dus zou ik niet doen als ik de werkgever was). Je kan die overeenkomst misschien afdwingen dat je nog even in dienst blijft en geen vakantieuren opneemt...

@bertuslambertus wat vind je wazig aan de vaststellingsovereenkomst wellicht kunnen we je hier helpen?

[ Voor 16% gewijzigd door LucyLG op 09-04-2019 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
bertuslambertus schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:33:
[...]

[...]

Yup al gedaan, tis alleen een beetje wazig.
Voordeel is (als de werkgever mee wil werken) je wel ww uitkering iig hebt (kort samengevat)?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
bertuslambertus schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:28:
[...]

2 kinderen zijn onder de 8 jaar.
In alle eerlijkheid, ik ook niet. Maar als het moet kan ik wel zo weer aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Als je die vaststellingsovereenkomst doet moet je werkgever zijn verplichte opzegtermijn wel in acht nemen. Dat is meestal het dubbele van jouw opzegtermijn. Dat kan betekenen dat je nog even moet werken omdat je niet voldoende vakantiedagen hebt.

Ook staat er in de vaststellingsovereenkomst vaak dat je geen uitzicht hebt op een andere baan nu. Indien dat wel zo is en je vraagt WW aan en gaat vervolgens na de zomer in dienst (bij de nieuwe werkgever) kan het UWV hierover navraag gaan doen (bijvoorbeeld bij de nieuwe werkgever) indien je WW hebt ontvangen. Indien je tekent nu bij die nieuwe werkgever kan het goed misgaan. Stel ze melden je al aan bij de fiscus voor de fiscus voor de inkomstenbelasting (meestal later doen ze dat pas maar weet niet zeker of dat tevoren al kan met een latere indienstredingsdatum)

Niet handig...

Verder moet je je direct aanmelden bij het UWV en ben je verplicht te solliciteren. Allemaal dingen die niet echt mogen.

De werkgever mag eigenlijk dit niet doen...

[ Voor 54% gewijzigd door LucyLG op 09-04-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
LucyLG schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:34:
Wellicht werkt je werkgever mee aan die vaststellingsovereenkomst...eigenlijk mag het niet op deze manier natuurlijk (dus zou ik niet doen als ik de werkgever was).
Waarom niet? Omdat het initiatief bij de werknemer ligt?

Maar even als voorbeeld: Er is een onwerkbare situatie gecreëerd. Als je iemand weg wil zonder enige vorm van zekerheid, dan moet er echt wel wat aan de hand zijn (randje overspannen?). Dan kan ik als werkgever wachten tot dat hij straks echt overspannen is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

[...]

Nouja vooral om je eigen onderhandelingspositie een boost te geven, vaak is het makkelijker qua salaris enzo onderhandelen als je al een baan hebt ter vergelijking ;)

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
mhr-zip schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:43:
[...]

Waarom niet? Omdat het initiatief bij de werknemer ligt?

Maar even als voorbeeld: Er is een onwerkbare situatie gecreëerd. Als je iemand weg wil zonder enige vorm van zekerheid, dan moet er echt wel wat aan de hand zijn (randje overspannen?). Dan kan ik als werkgever wachten tot dat hij straks echt overspannen is...
ja initiatief ligt bij de werknemer eigenlijk en de werkgever moet verklaren dat het bij hem ligt...dat moet formeel in de vaststellingsovereenkomst opgenomen worden.

Als je als werknemer eigenlijk nu al ziek bent (overspannen) wordt het helemaal complex. Indien de werkgever dat ook vermoedt kan hij controle krijgen denk ik.

Weet niet zeker of dit allemaal ook echt zo gaat gebeuren maar een werkgever neemt wel een risico met die vaststellingsovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chup5528 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:20:
Als je een beetje een schappelijke werkgever hebt, kun je gewoon bespreken dat je die drie maanden doorbetaald krijgt maar niet hoeft te komen werken. Bij mijn vriendin momenteel precies hetzelfde geregeld. Het enige lastige is, is dat ze wettelijk gezien je bij nood nog tot werken kunnen verplichten. Maar goed, als je dan weigert, is het ergste wat ze kunnen doen je ontslaan.. En dan moeten die uren alsnog uitbetaald worden :+

Kleine edit: als werkgever weigert, gewoon zo snel mogelijk ontslag nemen en de uren laten uitbetalen. Kost niet meer belasting, wordt aan het einde van het jaar gewoon op een grote hoop gegooid. Let wel even op je CAO, in de gehandicaptenzorg geldt bijvoorbeeld dat overuren boven fulltime voor slechts 25% uitbetaald worden (wie dat bedacht heeft.. :X ).
Meer dan schappelijk, als jij in die periode langdurig ziek wordt moet de werkgever blijven betalen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:47

Yucon

*broem*

De informatie is natuurlijk te summier om echt een oordeel over te hebben, maar ik wil je vriend toch even meegeven het volgende te overwegen: ik heb in m'n vriendenkring al enkele keren gezien dat mensen iets dergelijks overwogen als bokkensprong voorafgaande aan overspannenheid of depressie. Onnodig te zeggen dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt door er zo tussenuit te knijpen. Indien het medisch gezien kantje boord zou zijn is het nog maar de vraag of hij na die paar maanden wel in staat is om weer normaal te werken. Zo niet dan blijkt het dan pas het begin van de echte ellende te zijn want dan sta je er alleen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Verwijderd schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:53:
[...]

Meer dan schappelijk, als jij in die periode langdurig ziek wordt moet de werkgever blijven betalen.
Als je ziek wordt voor de officiele datum van de uitdiensttreding moet de werkgever met het UWV aan de slag. Ziek uit dienst gaan is voor een werkgever niet handig, moet hij aan UWV vanalles opgeven (reintegratie en is er een arbo arts gezien etc).

Indien je vakantie opneemt tot die datum, kan je die dagen ook weer terugclaimen.

Voor werknemer en werkgever is het een risico.

[ Voor 12% gewijzigd door LucyLG op 09-04-2019 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40
- Pensioengat
- Gat op je CV
- Arbeidsongeschikt in de vakantie geraakt? Pech
- Ziek in de vakantie geraakt? Pech

Per definitie slim om arbeidsovereenkomsten direct 1 op 1 aan te laten sluiten, zeker als je t zelf in de hand hebt.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:49

drooger

Falen is ook een kunst.

Zonder te weten in wat voor sector hij werkt, kan hij niet gewoon gaan solliciteren en aangeven dat hij over 3 á 4 maanden wilt beginnen?

Sowieso misschien handig voor hem om voor een baan met <40 uur te gaan, als hij nu al merkt dat hij tijd te kort komt voor zijn kinderen en het nodig acht om 'op te laden'.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
bertuslambertus schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:28:
[...]
Iets "totaal anders doen" is vaak lastiger dan je zou denken.

Dus eerst solliciteren en aangeven dat je over X maanden wil beginnen. Daarna pas oude baan opzeggen en genieten van de weken vakantie die je hebt.

Maar ik heb dus mijn bedenkingen of het gaat lukken om iets totaal anders te doen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Als het kan, gewoon doen. Kan het niet, werk nog even aan de voorbereiding (spaargeld, opleiding, neveninkomsten, verlagen van lasten).

Ik erger me aan de snelheid waarmee iedere keer de afkorting “WW” in dit soort topics erbij komt.

Waarom moet de verzekering opdraaien voor iemands behoefte aan rust, balans. zingeving of afwisseling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
bertuslambertus schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:31:
[...]

Wat bedoel je met minder arbo diensten?
Als je dienstverband eerder stopt, worden ook de standaard kosten voor de baas lager. Als er een conract met een arbodienst is, kan jij daar 12 weken eerder op uitgeschreven worden. Maar met dit punt kun je nog 100 zaken verzinnen. Je werktplek kan 12 weken eerder naar iemand anders, je eet twaalf weken niet meer in de kantine, alle verzekeringen die een bedrijf sluit voor het personeel (denk aan een ziekengeld plus plan en dat soort zaken) kun je eerder onder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:44
[...]

Nou het recht op WW vervalt en dat is behoorlijk risicovol. Een periode volhouden is altijd tijdsgebonden en als er dan geen baan gevonden word, word het behoorlijk stressen. Daar ken ik dan weer een voorbeeld met als dieptepunt het verplicht verkopen van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:41
Transportman schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:20:
[...]

Volgens mij worden zulke uitbetalingen altijd op het maximale belast maar bij de belastingaangifte wordt dat weer rechtgetrokken om te voorkomen dat men opeens veel bij moet betalen bij de aangifte (al kan het zijn dat het voor vakantiedagen anders is omdat daar de wens toch wel is vanuit de overheid dat ze opgenomen worden).
He, gelukkig... Wanneer word dat hardnekkige BS verhaal dat uitbetaalde vakantieuren/overuren nou extra belast worden.
Dit is een stukje bescherming voor de mensen die niet met geld om kunnen gaan (helaas is dit blijkbaar nodig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
Dat klopt in eerste instantie, maar dat wordt gewoon netjes verrekend met je belasting aangifte (om die hardnekkige mythe even uit de wereld te helpen).
Je betaald in Nederland belasting in schalen. Om te voorkomen dat je moet terugbetalen worden bonussen en extra betalingen in het hoge tarief gezet maar krijg je dus gewoon terug (tenzij je geen belasting aangifte doet).

En verder, als hij het financiel kan dragen om een lange tijd werkeloos te zijn en daar niet zenuwachtig van wordt is het geen probleem toch? Wat betreft die vakantie / uitbetaling is het kwestie van met je werkgever in overleg, daar kan ik geen antwoord op geven.

Al snap ik wel hoe je overspannen wordt als je nooit vakantie neemt omdat hij dus blijkbaar 12 weken (bij een wettelijke 4 weken per jaar, 5 weken gebruikelijk aan vakantie) aan vakantie heeft staan aan het begin van dit jaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zoals al eerder gezegd:
Belasting maakt relatief weinig uit. Dit wordt eind van het jaar (met de belastingaangifte 2019) weer verrekend. Dus ja, het kan zijn dat als hij nu in de 2e schijf zit er een inhouding conform de 3e schijf plaats vindt, maar dat krijg je dan vervolgens ook weer netjes terug.

Of "direct" uit dienst gaan of 3 maanden verlof opnemen. Dan zou ik voor het laatste kiezen. Waarom?
Als je "direct" uit dienst gaat, krijg je (eenmalig) de uren uitbetaald en heb je daarna 3 maanden geen inkomen. Daarnaast bouw je die 3 maanden ook geen pensioen op en (indien van toepassing) heb je geen arbeidsongeschiktheidsverzekering (mijn werkgever heeft mij verzekerd, ook als mij privé iets gebeurd). Ook bouw je gedurende je verlof nog gewoon vakantiegeld en verlof op. Dat is toch weer 25% van wat je op je jaarbasis opbouwt en dus gewoon 5 dagen vakantie extra!

Ook vanuit werk naar werk solliciteren gaat over het algemeen makkelijker. Echter is het nu ook een echte werknemers tijd, dus misschien dat het nu minder belangrijk is dan in de crisis (men had toen vaak argwaan waarom je werkloos was).

En is het overspannenheid of echt "klaar" zijn met het huidige werk? Indien het overspannenheid is, kan je beter wellicht eerst (onbetaald) verlof opnemen en alles laten bezinken en verwerken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beun de Haas BV
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 20:43
bertuslambertus schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:58:
Beste mede-tweakers,

Door bovenstaand en een druk prive leven (kinderen) wil hij ontslag nemen en een keer na de zomervakantie weer bij een volgende baan beginnen.
Hij heeft echter nog behoorlijk wat vakantieuren (12 weken aan vakantieuren).

Hebben jullie tips over wat verstandig is qua uren laten uitbetalen, of 3 maanden opnemen (laatste 3 maand van zijn dienstverband)?

En wat zijn zijn rechten als werknemer. Kan zijn werkgever een gedeelte van de uren verplicht uitbetalen?

Aangezien hij zelf weg wil zal hij ook geen recht hebben op een ww uitkering, ben dus opzoek naar een manier wat voor hem financieel het beste uitpakt.
Ik weet b.v. niet dat als de werkgever besluit alles uit te betalen, hoeveel er dan naar de belastingdienst gaat (onevenredig veel verwacht ik).

Graag hoor ik jullie reacties
Ik zit in een soortgelijk schuitje en heb recentelijk zelf ontslag genomen. De financiële zekerheid woog simpelweg niet meer op tegen de 'existentiële' onzekerheid die ik ervoor terugkreeg. Je wilt immers niet met je ziel onder je armen op en neer voor werk. Althans, ik niet.

Maar ik heb geen kids (en hypotheek?), dus ben in principe alleen verantwoordelijk voor mezelf. Dat is wel een wezenlijk verschil. Dus ik zou het hem in eerste instantie zeker afraden om het te doen.

Ik zou hem echt goed laten nadenken wat het nu precies is wat hem zo ongelukkig op zijn job maakt. Voor hetzellfde geldt heeft hij er namelijk wel zelf invloed op. 'Geen bericht is goed bericht' geldt vaak voor de werkgever. Dus als je die irritante collega, saaie werkzaamheden, sfeerloze afdeling, whatever niet bespreekbaar maakt, blijft alles hetzelfde. Vaak is een gesprek met een leidinggevende, loopbaancoach of vertrouwenspersoon de eerste stap naar (hopelijk) een leukere baan.

Mocht dat allemaal niet baten en hij er écht klaar mee zijn (net zoals ik was), dan zijn er nog andere alternatieven. Als hij niet van politieke spelletjes houdt, kan hij denk ik het beste open kaart spelen en zijn situatie voorleggen. Wie weet triggert dat zijn werkgever om hem een uitdagendere functie aan te bieden. Of een lekkere 'oprotpremie' voor te stellen zodat hij in ieder geval even vooruit kan. Of een compromis sluiten waarbij hij minder gaat werken (weliswaar minder geld, maar wel meer sollicitatietijd). En ongetwijfeld zijn er nog meer alternatieven.

Kortom, mijn advies als 'ervaringsdeskundige' is om hem eerst deze scenario's te laten doorlopen voordat hij definitief zijn schoenen weggooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
Semi-offtopic: als ik zie dat je vriend massa's vakantiedagen over heeft maar zo gefrustreerd is met zijn werk dat hij er zonder alternatief weg wil zie ik daar toch een mogelijk verband in ;) Frustraties kunnen redelijk ongemerkt oplopen als je nooit een vrije dag pakt. Ik heb zelf ook redelijk wat vrije dagen over die op moeten en ik merk wel dat het een stuk relaxter werkt met af en toe een random snipperdag, en 1x per jaar 2 weken vrij pakken is toch ook wel goed om tot rust te komen. Misschien een idee (ook voor zijn volgende baan) om zijn vrije dagen-policy eens onder de loep te nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sander B op 10-04-2019 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:45

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Waarom overlegt hij niet nu al met z'n baas of hij die vrije uren op kan maken, gewoon normaal inzetten, en gaat hij ondertussen rustig op zoek naar werk. Vindt hij dat andere werk, dan kan hij rustig z'n opzegtermijn halen, en alsnog wat uren inzetten daar, en heeft hij geen stuwmeer vol uit te betalen uren.
Vindt hij geen werk, dan is er alsnog geen man overboord, maar moet hij blijven zitten waar hij zit, tot hij wel ander werk heeft. Beroerd, maar soms kan een maand of 2 vakantie veel verschil maken.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 13:36
Verwijderd schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:53:
[...]

Ook als je je ontslag al hebt ingediend per [datum na die drie maanden]? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chup5528 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 23:23:
[...]

Ook als je je ontslag al hebt ingediend per [datum na die drie maanden]? :s
Nawerkingsregel, tot vier maanden na ontslag kan de werknemer nog aanspraak doen op de zw van de werkgever. Dit vervalt wanneer werknemer een nieuwe werkgever heeft gevonden.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2019 06:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:19
Zoveel vakantiedagen betekent waarschijnlijk iets als te weinig vakantie gehad en/of teveel overgewerkt de afgelopen jaren.

Ik zou eens beginnen met in gesprek gaan met werkgever over mogelijkheden sabbatical van drie maanden. Gewoon de hele zomer vrij zonder verplichtingen qua werk.

Nadenken over de toekomst, nieuwe plannen maken en opstarten werkt het beste zonder extra druk. Overhaasten leidt meestal tot herhaling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:52

Theo

moederbord

Reken eens voor hem uit als hij het hele jaar niet gaat werken. Vanwege de progressieve belastingen en de daaraan gekoppelde toeslagen kan het zomaar zijn dat hij, als hij het halve jaar geen inkomsten heeft, zijn nettojaarloon niet zo heel hard achteruit gaat.

Stel hij verdient 3k per maand, hij heeft een koophuis en 2 kinderen en is getrouwd met een partner die 15k per jaar verdient. Kinderopvang doen ze niet aan. Dan gaat zijn brutojaarloon omlaag van 36k naar 18k. Met 36K per jaar heeft hij geen toeslagen. Zijn nettojaarloon is dan 27k5.

Als hij maar 6 maanden inkomsten heeft (of 3 maanden plus 12 weken aan uitbetaalde vakantiedagen) dan is zijn jaarinkomsten 18K bruto. Dat is netto 16k5 per jaar. Maar hij krijgt dan wel 4k3 netto aan toeslagen het gehele jaar waardoor zijn netto inkomsten liggen op 21k per jaar.

Het verschil tussen vanaf juli weer gaan werken, of vanaf 2020 weer werken is dus netto maar 6.5k. Als ze wél een BSO gebruiken is de delta zelfs nog lager. Je kan je dus serieus gaan afvragen of dat voor hem de moeite waard is om in juli weer te gaan werken. Wellicht wil hij ook even rust nemen; bijkomen en even van het leven en de rust genieten. Immers kost een half jaar niet werken hem maar 6.5k...

Gebruikte tools:
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
Theo schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:08:
Reken eens voor hem uit als hij het hele jaar niet gaat werken.
Een half jaar thuis gaan zitten lijkt me nu ook weer niet de situatie die het meeste voldoening geeft, zeker niet voor iemand die normaal gesproken zo weinig vrije dagen opneemt en/of regelmatig overwerkt... Hij lost zijn problemen vast niet op door naar het andere uiterste te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Bedankt voor de reacties.

Misschien handig om wat achtergrond informatie te geven.

Hij werkt nu 24 uur ivm kinderen (partner werkt volgens mij wel full time).
In het verleden heeft hij meer uren gewerkt en daarmee dus ook flink wat kunnen opbouwen.
Daarnaast heeft hij vorig jaar ook 3 maanden in de ziektewet gezeten en weer aan de slag gegaan omdat hij ook daarin niet verder kwam.
Voor hem is het een combinatie van bore-out, continue op de vingers gekeken worden en gewoon totaal geen zin meer hebben om bij het bedrijf te werken (o.a. ivm overtallig verklaren veel mede collega's in het verleden, geen uitdaging en vooral geen voldoening krijgen uit het werk).
Daarom dus ook uit ziektewet gegaan omdat je niet mag solliciteren als je erin zit.

Dus 12 weken vakantiedagen op basis van 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:27:
Financieel maakt het onder de streep natuurlijk niets uit. (tenzij het over het jaar valt). Je betaalt je belasting over je jaarsalaris. Geen verschil of je het geld over 3 maanden gespreid krijgt of in 1 keer. En eigenlijk.. in 1 keer krijg je waarschijnlijk in totaal meer. (Ze houden geen 3 maanden ww+pensioenpremie in).

Betekent ook dat je die 3 maanden geen ww of pensioen opbouwt. (of verzekering tegen ziekte).
Dat is wel een heel belangrijke als je in die drie maanden bijvoorbeeld risicovolle sporten gaat doen e.d.

Neem je de dagen op krijg je 3 maanden langer loon en raak je tijdens de vakantie arbeidsongeschikt, dan gaat je eventuele aanvullende AO uitkering in en pensioenopbouw doorgaans premievrij door, zelfs tot je pensioendatum als je zo lang arbeidsongeschik blijft. En als dat zo is betekent dat tegenwoordig dat je goed de klos bent en ben je blij dat je inkomen hebt.

Wordt je in die 3 maanden ziek dan zijn dat geen vakantiedagen meer maar ziekte dagen en kun je de vakantie dagen later alsnog laten uitkeren! Laat je ze uitbetalen, dan heb je pech, dagen weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:41
Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2019 @ 06:25:
[...]

Nawerkingsregel, tot vier maanden na ontslag kan de werknemer nog aanspraak doen op de zw van de werkgever. Dit vervalt wanneer werknemer een nieuwe werkgever heeft gevonden.
Volgens mij is dat 4 weken en niet 4 maanden na einde dienstverband.
Bron.
Pagina: 1