Toon posts:

WOL over internet werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer WOL op te zetten, en dat werkt als ik lokale ip's gebruik, dus 192.168.178.255. Nu wil ik het ook laten werken op mijn public ip. Daarom heb ik ook al poort 9 geportforward, zie screenshot. Toch werkt het niet... Kan iemand mij helpen?

https://imgur.com/pJSXeJ9

Beste antwoord (via rens-br op 09-04-2019 21:55)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

WOL maakt gebruik van je macadres. En dat gooi je (gelukkig) niet over internet heen van de targetmachine. Je zult dus een apparaat moeten hebben dat in 'tzelfde domein zit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:55
Je plaatje werkt bij mij niet.. heb je TCP of UDP open gezet?

Kijk anders eens hier voor wat extra info
https://www.adfocom.nl/20...r-wereld-uw-pc-aanzetten/

[ Voor 53% gewijzigd door HKLM_ op 09-04-2019 19:50 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

WOL maakt gebruik van je macadres. En dat gooi je (gelukkig) niet over internet heen van de targetmachine. Je zult dus een apparaat moeten hebben dat in 'tzelfde domein zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 16:15
ewoutw schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:49:
Weet je waar de "L" voor staat in WOL???

Dan heb je je antwoord...
Weet je waar de "L" voor staat in WOL???

Dan heb je je antwoord...

Maar zonder dat ik echt technische kennis heb van wel gok ik dat je in het zelfde broadcst domein moet zitten...

En even los van WOL. maar ik gok dat je subnet mask 255.255.255.0 is. Dan kan je ook niet forwarden naar 192.168.17.255 dat is het broadcast adres. Geen idee hoe routers daar op reageren. Maar lekker gaat het niet werken

[ Voor 91% gewijzigd door ewoutw op 09-04-2019 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:46

Dogooder

dus...

WoL werkt op Mac adres niveau. Door middel van een magic packet. Deze kunnen helaas niet gerouteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus behalve door een raspberry pi of een ander apparaat te gebruiken is het niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:01

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Het zou mogelijk moeten zijn, als je van buiten eerst een andere computer binnen je thuisnetwerk kunt benaderen en daarvandaan een WOL-message te versturen.
Verwijderd schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:52:
Dus behalve door een raspberry pi of een ander apparaat te gebruiken is het niet mogelijk?
Daar komt het wel op neer.

[ Voor 42% gewijzigd door Freee!! op 09-04-2019 19:53 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, zoiets heb ik niet dus dan houdt het op voor mij. Alsnog bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:01

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:54:
Oke, zoiets heb ik niet dus dan houdt het op voor mij. Alsnog bedankt!
Een Raspberry Pi kost je de kop niet en kun je daarnaast ook nog voor andere dingen gebruiken, zoals (maar niet beperkt tot) een Pi-Hole.

offtopic:
Ik heb zelf voor iets totaal anders een Raspberry Pi gekocht, maar de belangrijkste functie binnen drie weken was de Pi-Hole en daarvoor was het geld zeer wel besteed.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ewoutw schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:49:
[...]
En even los van WOL. maar ik gok dat je subnet mask 255.255.255.0 is. Dan kan je ook niet forwarden naar 192.168.17.255 dat is het broadcast adres. Geen idee hoe routers daar op reageren. Maar lekker gaat het niet werken
Ik had expres het broadcast adress genomen, omdat je die kan gebruiken voor wol als je pc enige tijd in de slaapstand heeft gestaan. Maar die kun je dus niet forwarden?

Ps: Toen ik had geportforward naar het ip adres van mijn pc, werkte het wel door mijn public ip te gebruiken en dus ook op een ander netwerk. Maar het nadeel daarvan is is dat dat na ongeveer 15 minuten in de slaapstand niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:55:
Ik had expres het broadcast adress genomen, omdat je die kan gebruiken voor wol als je pc enige tijd in de slaapstand heeft gestaan. Maar die kun je dus niet forwarden?
Dat kon vroeger wel ("directed broadcast", zie de relevante RFC), maar dat bleek niet zo'n goed idee. Dus blokkeert alles en iedereen het.

Wat eigenlijk tegelijkertijd de noodzaak van een gereserveerd broadcastadres in je subnet weer teniet doet. (Denk maar na: Gewoon altijd 255.255.255.255 met het all-FF MACadres is dan hetzelfde. En dat zou weer twee vrije IPadressen in je subnetje opleveren: De laatste, maar de eerste is ook gereserveerd voor broadcast... voor al lang ter ziele gegane software.) Maar we dwalen af.

Een poortje open op je router dat je een pakket met willekeurige inhoud naar alles op je netwerk kan sturen is mischien niet zo'n geweldig idee.
Ps: Toen ik had geportforward naar het ip adres van mijn pc, werkte het wel door mijn public ip te gebruiken en dus ook op een ander netwerk. Maar het nadeel daarvan is is dat dat na ongeveer 15 minuten in de slaapstand niet meer werkt.
Dan is het MACadres uit de cache en weet de router niet meer naar welk MACadres de WOL-pakketten moeten. Met broadcast is het duidelijk: Het broadcast MACadres. Je kan ook proberen een statisch IPadres toe te voegen en dan statisch het MACadres in de ARPtabel toevoegen. Voorzover port forwarding voor WOL een goed idee is, dan.

Overigens zijn er wel (NAT)routers waarop je van buitenaf kan inloggen en dan een WOL-pakket versturen op je LAN. Moet je wel het MACadres weten (of vooraf in het MACadresboek ingevoerd hebben). Fritz!Boxen bijvoorbeeld, of een openwrt-apparaat met de bijbehorende WOL-app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:55:
[...]

Maar die kun je dus niet forwarden?
Hangt van je router af. Als het voor jou niet werkt blijkbaar niet. Een andere optie is een static ARP entry in je router zetten. Soms kan dat door in de router een fixed IP toe te kennen aan je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 16:15
quote]robkruger schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:55:
[...]

[/quote]

het broadcast adres staat gelijk (soort van) aan alle apparaten. Het idee is dat je een portforward maakt naar een specifiek apparaat.

[ Voor 66% gewijzigd door ewoutw op 09-04-2019 21:37 ]

Pagina: 1