Dat kon vroeger wel ("directed broadcast", zie de relevante RFC), maar dat bleek niet zo'n goed idee. Dus blokkeert alles en iedereen het.
Wat eigenlijk tegelijkertijd de noodzaak van een gereserveerd broadcastadres in je subnet weer teniet doet. (Denk maar na: Gewoon altijd 255.255.255.255 met het all-FF MACadres is dan hetzelfde. En dat zou weer twee vrije IPadressen in je subnetje opleveren: De laatste, maar de eerste is ook gereserveerd voor broadcast... voor al lang ter ziele gegane software.) Maar we dwalen af.
Een poortje open op je router dat je een pakket met willekeurige inhoud naar alles op je netwerk kan sturen is mischien niet zo'n geweldig idee.
Ps: Toen ik had geportforward naar het ip adres van mijn pc, werkte het wel door mijn public ip te gebruiken en dus ook op een ander netwerk. Maar het nadeel daarvan is is dat dat na ongeveer 15 minuten in de slaapstand niet meer werkt.
Dan is het MACadres uit de cache en weet de router niet meer naar welk MACadres de WOL-pakketten moeten. Met broadcast is het duidelijk: Het broadcast MACadres. Je kan ook proberen een statisch IPadres toe te voegen en dan statisch het MACadres in de ARPtabel toevoegen. Voorzover port forwarding voor WOL een goed idee is, dan.
Overigens zijn er wel (NAT)routers waarop je van buitenaf kan inloggen en dan een WOL-pakket versturen op je LAN. Moet je wel het MACadres weten (of vooraf in het MACadresboek ingevoerd hebben). Fritz!Boxen bijvoorbeeld, of een openwrt-apparaat met de bijbehorende WOL-app.