Rotel RB-850 Componenten vervangen (elco's)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellick
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-02-2021
Beste Lezers,

Graag wil ik mijn recent gekochte rotel RB-850 opknappen. Het is een eindversterker die gebruikt kan worden als een stereo of mono versterker. Bij aankoop was al duidelijk dat deze versterker niet goed functioneerd.

Het probleem is dat een kanaal van de versterker kan wegvallen, maar hij werkt nog wel. Toen ik de printplaat ging inspecteren zag ik dat een paar elcos aan het lekken waren. Nu wil ik de elcos van de voeding vervangen en eventueel de aanpassingen door de oude gebruiker verwijderen.

Ik heb een jaar electrotechniek gevolgd, waarbij ik zeer algemene kennis van electronica heb opgedaan. Ik ben goed met solderen, iets wat ik al 10 jaar doe.

Mijn vraag is als volgt:
Kan ik als leek, deze elcos zonder problemen vervangen?
Kan de vloeistof die de elcos lekken schade hebben toegebracht aan de printplaat?
Welke elcos moet ik gebruiken ter vervanging van de oude?
Moet ik nog denken aan andere componenten die vervangen moeten worden?
Zou ik de componenten van een kant matchen aan de andere kant? De oude gebruiker heeft aanpassingen gedaan.

Ter verduidelijking heb ik een reeks fotos toegevoegd.
https://imgur.com/a/B4kvn44

Ook hev ik zelf naar passende elcos gezocht en kwam uit op deze selectie:
https://nl.mouser.com/Pas...yword=50v+10000uf&FS=True

Alvast bedankt voor uw tijd en als u vragen hebt zal ik deze zo spoedig mogelijk beantwoorden.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mooie versterker. :)

Het zwarte onder de voedingselco's zou ook lijm kunnen zijn. Dat wordt bij grote componenten aangebracht om de soldeerpunten te ontlasten. De voedingselco's lijken niet bol te staan, er zit een plastic kapje op de bovenkant en dat is vaak niet plat.

Kapotte voedingselco's kunnen het geluid niet weg laten vallen. Als die kapot zijn merk je dat als een brom over de luidsprekers. Vieze schakelaars of potmeters kunnen het geluid wel laten wegvallen. Een versleten uitgangsrelais ook, maar dat heeft deze versterker niet. De schakelaars en potmeters kan je wat schoner maken door ze 10x heen en weer te bewegen. Sommige sprays helpen ook, maar pas op want sommige contactsprays laten een plakkerig laagje achter waardoor de potmeters zo weer vies zijn.

Op internet kan je de service manual van deze versterker vinden, die is handig als je aan de versterker werkt. Aan de hand van het schema dat erin staat kan je de versterker terugbouwen naar hoe hij oorspronkelijk was. Er staat ook in hoe je de ruststroom kan afregelen. Soms is de instelpotmeter zo vies dat dat niet meer lukt, dan is het nodig om hem te vervangen. Kies dan gelijk een meerslageninstelpotmeter, dat werkt makkelijker.

Als je kan solderen kan je prima zelf de elco's vervangen. Verwijder alle tin van de soldeereilandjes voordat je de elco los trekt, zodat je de printspoortjes niet beschadigt. De elco's die je hebt uitgezocht zijn prima, Nichicon is een goed merk. Bij audioversterkers komt het overigens niet zo krap welk type elco je gebruikt. Omdat de versterker al oud is zou ik de andere elco's ook vervangen. Verder zou je de soldeerpunten van onderdelen die warm worden opnieuw kunnen solderen, daar komen na verloop van tijd soms scheurtjes in door herhaaldelijk uitzetten / krimpen bij het opwarmen / afkoelen.

Elektroliet dat uit elco's lekt is corrosief en tast met name metalen delen aan. Als de printspoortjes nog geleiden is er niks aan de hand. Mochten er elco's gelekt hebben, dan kan je de printplaat inclusief koelblokken het best helemaal uit de versterker halen en schoonmaken. Isopropanol werkt goed en als je dat niet hebt kan je het ook met water en zeep of andere alcohol proberen. Van de onderdelen op de printplaat kunnen alleen de instelpotmeters niet zo goed tegen vocht en de rubberen afdichtingen van de elco's kunnen niet goed tegen sommige schoonmaakmiddelen.

[ Voor 104% gewijzigd door TBTL op 09-04-2019 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellick
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-02-2021
Hey beste TBTL,

bedankt voor de snelle en goede reactie. Ik heb de nieuwe elcos uitgekozen en kan ze allemaal voor +- 40 euro vervangen. Toch ben ik terughoudend om het te doen omdat het rechterkanaal soms wegvalt. Soms kan ik lekker luisteren en soms valt het rechterkanaal weg. Ik heb niet genoeg kennis om te achterhalen waar dit aan ligt en overweeg hem aan een andere audioliefhebber te verkopen (Die de versterker kan repareren). Het enige verschil wat ik zie tussen het rechterkanaal en het linker kanaal is de toevoeging van een vervangende transistor. Het linkerkanaal maakt gebruik van twee originele 2SB817 en twee originele D1047. Het rechterkanaal heeft een 2SB817 vervangen voor een 2SB817C van het merk ON semiconductor. De andere zijn allemaal sanyo. Moeten deze 2 samenwerkende transistoren niet van dezelfde fabriek komen (2SB817 en D1047)? Of zou de bias gewoon niet goed zijn afgesteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Soms wegvallend geluid wordt niet veroorzaakt door niet bij elkaar passende transistoren, die zorgen hoogstens voor een licht verhoogde vervorming. Aan je post te zien is dat gelukkig niet het geval.

Ik denk dat het wegvallen zit in de schakelaars, potmeters of gescheurde soldeerverbindingen. Als ik jou was zou ik beginnen met het opnieuw solderen van de soldeerverbindingen van alle vermogensweerstanden, vermogenstransistoren (ook die zonder koellichaam), connectoren, potmeters, schakelaars en eventuele andere grote onderdelen. Haal de oude tin weg en voeg nieuwe tin met harskern toe. Als dat niet helpt kan je je inlezen op welke sprays geschikt zijn om potmeters en schakelaars te reinigen en dat proberen. Ik kan je niet aanraden welke je moet gebruiken, ik gebruik die sprays nooit. :) Grote kans dat het wegvallen dan opgelost is.

Of de ruststroom (bias) goed is afgesteld kan je makkelijk zelf meten door de instructies in de service manual op te volgen. Die komen erop neer dat je de versterker een tijdje flink aan het werk moet zetten om hem op te warmen en daarna, zonder signaal en met de volumeknop op 0, de spanning meten tussen testpunten TP3 & TP1 voor het ene kanaal en TP4 & TP2 voor het andere kanaal. Als het goed is meet je 4 mV. Zo niet, dat kan je het bijstellen met potmeter VR601 en VR602.

[ Voor 6% gewijzigd door TBTL op 13-04-2019 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJeee
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-07 21:58
Eens met TBTL zijn reactie. Weet je zeker dat het uitvallen niet aan je bron (voorversterker) ligt? Anders ben je misschien op zoek naar spoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Lijkt op uitvallen door printbanen die gescheurd of soldeerpunten en door warmte bijvoorbeeld gaan open staan.

Wel jammer dat er al aan geknutseld is.

Als je op diverse plekken met een (kunststof) stokje gaat tikken op de print, kun je de uitval dan oproepen?

[ Voor 32% gewijzigd door Fairy op 16-04-2019 22:01 ]

Pagina: 1