Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• duck304
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11-06 20:52

duck304

Was deze dag nou echt nodig...

Topicstarter
Hallo allemaal....

Sinds een paar weken heb ik een KaKu Z1 bridge, 2 Trust-lampen en sinds dit weekend 3 Tadfri-lampjes en dat werkt perfect. Net een Trust-dimmertje gekocht omdat ik anders alles met Google Home moet aan/uit zetten...

Heb in m'n KaKu-app paar regels opgezet echter ontbreekt er 1 regel, maar ik denk ook 1 belangrijk stukje hardware, "lichtsensor / bewegingscensor", of kan het ook anders ???

Het gebeurd nog wel eens geregeld dat de lampen aan staan.. en de hele dag aanblijven ondanks er een lekker zonnetje schijnt en het niet donker is, maar vrouw-des-huizes laat ze dan gewoon aanstaan en zet ze niet uit. het zij "vergeten" of "... tja, maakt het uit ?."..

Nu wil ik heel graag forceren dat ze gewoon niet aan kunnen, tenzij het pas donker is, maar ik heb geeeen idee hoe ik dat moet regelen. Ben ook nog vrij nieuw op dit gebied dus moet ook nog veel leren.

Kan iemand mij de juiste richting in sturen ?

Hardware dat ik heb
Ik heb eventueel Rasberry Pi (Model B) dus een oudtje
Google Home
Z1 Bridge.

Ik had al gekeken naar HASS, maar ik weet niet precies wat ik nog meer nodig heb. Het liefst wil ik voorkomen dat Google naar de stem van mn vrouw luistert maar ja, dat is ook weer zo'n ... grof :-)

Alvast bedank!

Ik ben niet dom, ik kan alleen heel goed acteren

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:39

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Jij zoekt een (wat ze zo noemen) schemerschakelaar. :)

Maar misschien kan je ook daylight saving doen in google home? Dan kan het overdag niet aan.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Fore!
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 07:43
Ik heb het momenteel vrij simpel met hass. Trigger rond de tijd dat ik het aan wil hebben (ochtend rond de tijd van m'n wekker, avond rond 1800), en een trigger wanneer ik vind dat het uit kan (ochtend na 0900 en avond na 00:30).

Dus als het vergeten wordt, dan gaat hij in de loop van de ochtend vanzelf aan of snachts vanzelf uit.

Ochtend is met zomer/winter tijd even aanpassen.

Daarbij moet ik wel zeggen dat m'n pi dit doet icm integratie van hue en daarmee de schakeling dus realiseert.

Fore! wijzigde deze reactie 09-04-2019 18:04 (12%)

• Montaner
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 08:44
Trek met een API de zonsondergang/opgang tijden binnen en zet met je Pi de lampen aan/uit?

https://sunrise-sunset.org/api

Montaner wijzigde deze reactie 09-04-2019 18:05 (15%)

• sweebee
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 07:52
Ik heb t zelf gedaan met behulp van een LDR.

LDR verbonden aan een arduino met mysensors. Die verbonden is met hass.

Ik krijg het licht niveau binnen in percentages. Zo kan ik zelf bepalen wat donker genoeg is.

Heb hier bijna alles mee geschakeld. Zodat bijv woonkamer alleen aan gaat als t donker genoeg is en er beweging is.

Tuinverlichting gaat hier ook mee aan. Werkt veel beter dan op tijd/zonsondergang omdat het ook wel eens donker kan zijn als t slecht weer is.

5DIII + 6D + 15mm Fisheye F/2.8 + 16-35mm L F/2.8 II + 24-70mm L F/2.8 II + 85mm F/1.8 + 70-200mm L F/2.8 IS II + Speedlite 430EX II || MacBook Pro Retina 15 ‘17

• duck304
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11-06 20:52

duck304

Was deze dag nou echt nodig...

Topicstarter
Ik heb nu sinds kort HASS draaien op een NUC... ik denk dat ik daar in wat ga programeren dat op basis van tijd lampen niet aan mogen. indien deze wel aan staan, worden die gelijk uitgezet.

Ik ben niet dom, ik kan alleen heel goed acteren

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 08:47
Obv tijden of zonsondergang is goede eerste stap maar verre van perfect. Het maakt namelijk nogal verschil wat voor weer het is.

Daarom zou ik altijd voor een gecombineerde beweging/daglichtsensor gaan. Dan kun je beweging gebruiken om de lichten te activeren en daarin de voorwaarde gebruiken dat het donker genoeg moet zijn.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True