Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[O365] Meerder Exchange accounts en gedeelde postvakken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:10

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Beste Tweakers,

Jullie advies gevraagd met het volgende.

De client software is Outlook, O365 Business 1902. Daarin zijn de volgende accounts geconfigureerd:
  • Exchange account van domein1.nl
  • Exchange account van outlook.com
  • IMAP account van domein3.nl
  • Exchange account van domein2.nl
Het Exchange account van domein2.nl opent automatisch een gedeelde mailbox waar ik delegatie "volledige toegang" rechten op heb (automapping shared mailbox-functie). De betreffende mailbox (contact@domein2.nl) is binnen Exchange een gedeeld postvak.

Mails ontvangen gaat goed. Echter. Wanneer ik een e-mail beantwoord of verstuur vanuit contact@domein2.nl, wil Outlook deze telkens versturen via het account van domein 1. Dus: de afzender is netjes contact@domein2.nl maar hij wordt verzonden vía persoonlijkaccount@domein1.nl. Dit levert uiteraard een fout op (gebruiker niet gemachtigd).
Dit bericht is niet verzonden. U bent niet gemachtigd om het bericht namens de opgegeven gebruiker te verzenden.
Dit is uiteraard correct want een gebruiker op domein1.nl heeft niets te maken met een mailbox op domein2.nl.

Ik kan dit handmatig repareren door het "van"-veld te gebruiken, kiezen voor "andere e-mailadres" en handmatig adres en account op te geven.
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5cacadefd0b58/5cacadefccda5-mail.png

Echter. Dit zal ik voor élke e-mail moeten doen die ik beantwoord of verstuur. Dat is geen doen.

Daarom had ik het idee om het contact@domein2.nl-adres handmatig als account toe te voegen en automapping daarna uit te schakelen. Hoewel het toevoegen op zichzelf gaat kan ik de mailbox dan niet meer openen ("kan de set met mappen niet uitvouwen") en dit werk dus ook niet.

Outlook lijkt dus op de ene of andere manier alle mails van een gedeelde mailbox via het primaire account te versturen, óok wanneer de gedeelde mailbox vanuit een heel ander Exchange-account is ingeladen.

Het liefste zou ik helemaal niet met een gekoppeld (handmatig of automatisch) postvak werken maar gewoon contact@domein2.nl als zelfstandig Exchange-account toevoegen. Dat lijkt echter nu ook niet te lukken?

Any advice from the guru's?

[ Voor 30% gewijzigd door Eagle Creek op 09-04-2019 16:44 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je de gedeelde box koppelt zonder automapping, werkt het dan wel? Die koppeling levert wel vaker issues op.

Ik neem aan dat je beheertoegang over je tenant hebt?

https://www.techpros.com....pping-performance-issues/

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 22:14:
Als je de gedeelde box koppelt zonder automapping, werkt het dan wel? Die koppeling levert wel vaker issues op.

Ik neem aan dat je beheertoegang over je tenant hebt?

https://www.techpros.com....pping-performance-issues/
Dat ga ik in eerste instantie nog proberen. Ik begreep echter wel dat je dan sowieso met PowerShell moet gaan werken en niet langer via de GUI. Dat maakt het beheer iets complexer (niet ingewikkelder maar wel minder snel).

Daarnaast heb ik wijzigend gedrag opgemerkt als ik deze optie uitschakel:
Always use the default email account for sending new email

If you want to use the default email account when clicking New Email regardless what account or folder you start from use the following steps.

Select File > Options > Mail.

Under Send Messages, check the box Always use the default account when composing new messages.

Select OK.
Met deze optie úit wordt de mail nu verzonden vanaf persoonlijkaccount@domeim2.nl. Dat is nog steeds niet wat ik wil (ik wil versturen namens/als de gedeelde mailbox) maar is een stap in de goede richting.

Ik heb zelf nog ergens zacht het vermoeden dat een bepaald recht misschien niet goed staat of functioneert waardoor de gekoppelde mailbox niet gebruikt wordt als afzender.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij Exchange Online/O365 heb je 2 soorten rechten, net als bij normaal Exchange. Eentje is Full Control, de ander is Send As. Je zou verwachten dat je met de eerste ook mag mailen uit naam van, maar dat hoeft niet zo te zijn. Bij ons op werk stellen we daarom nog extra de Send As rechten in en dat werkt prima. Nu wordt er geen extra Exchange accounts gebruikt in Outlook op de PC, maar als iemand een mail stuurt uit naam van de gedeelde mailbox, staat er ook dat het van het adres komt van die gedeelde mailbox, niet van de persoon zelf.

Een andere optie wat je kan doen, is het account dmv IMAP toevoegen. Bij de inloggegevens moet je bij inkomende server <jouw emailadres>\<gedeelde mailbox adres> gebruiken, met je eigen wachtwoord. Voor de verzendende server geef je alleen je eigen email adres en wachtwoord op.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:56:
Bij Exchange Online/O365 heb je 2 soorten rechten, net als bij normaal Exchange. Eentje is Full Control, de ander is Send As. Je zou verwachten dat je met de eerste ook mag mailen uit naam van, maar dat hoeft niet zo te zijn. Bij ons op werk stellen we daarom nog extra de Send As rechten in en dat werkt prima. Nu wordt er geen extra Exchange accounts gebruikt in Outlook op de PC, maar als iemand een mail stuurt uit naam van de gedeelde mailbox, staat er ook dat het van het adres komt van die gedeelde mailbox, niet van de persoon zelf.
Klopt maar in dit geval heb ik beide rechten, zowel full control als send as.
Hero of Time schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:56:
Een andere optie wat je kan doen, is het account dmv IMAP toevoegen. Bij de inloggegevens moet je bij inkomende server <jouw emailadres>\<gedeelde mailbox adres> gebruiken, met je eigen wachtwoord. Voor de verzendende server geef je alleen je eigen email adres en wachtwoord op.
Kan maar is lastiger uit te leggen aan gebruikers, in eerste instantie conflicterend met wat wordt aangeboden in de autodiscover en je mist een aantal unieke Exchange-features. Dus liever niet.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eagle Creek schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:44:
[...]

Kan maar is lastiger uit te leggen aan gebruikers, in eerste instantie conflicterend met wat wordt aangeboden in de autodiscover en je mist een aantal unieke Exchange-features. Dus liever niet.
Het is een gedeelde mailbox. Wat voor extra features heb je hier dan? Maximale grootte van het offline archief/lokale cache?

• iFap
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-09 10:11
Je moet de juiste mailbox selecteren wil je namens die shared mailbox een mail verzenden.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
iFap schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:30:
Je moet de juiste mailbox selecteren wil je namens die shared mailbox een mail verzenden.
Pardon?
Hero of Time schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:37:
[...]

Het is een gedeelde mailbox. Wat voor extra features heb je hier dan? Maximale grootte van het offline archief/lokale cache?
Agenda bijvoorbeeld. En contactpersonen. Om maar wat te noemen.

[ Voor 43% gewijzigd door Eagle Creek op 17-04-2019 21:46 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hij bedoelt dat je in een map van die shared box moet staan om uit naam van te kunnen mailen. In je eigen inbox blijven staan werkt niet.
[...]

Agenda bijvoorbeeld. En contactpersonen. Om maar wat te noemen.
Agenda kan je los toevoegen. Contactpersonen, ehm, heb niet zo snel een alternatief voor handen. Mede omdat ik 't niet gebruik op die manier. Ik weet niet eens of je die net als een agenda kan delen en opvragen.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:52:
[...]

Hij bedoelt dat je in een map van die shared box moet staan om uit naam van te kunnen mailen. In je eigen inbox blijven staan werkt niet.
Daar is in de opties een instelling voor te vinden. Maar volgens mij is dat het issue hier niet :).

• iFap
Eagle Creek schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:52:
[...]

Daar is in de opties een instelling voor te vinden. Maar volgens mij is dat het issue hier niet :).
Wat bedoel je hiermee dan?
Outlook lijkt dus op de ene of andere manier alle mails van een gedeelde mailbox via het primaire account te versturen, óok wanneer de gedeelde mailbox vanuit een heel ander Exchange-account is ingeladen.
Hieruit begrijp ik dus dat er een mail verstuurd wordt door afzender A namens een shared mailbox die geen "Send As" permissies heeft.

Als je echter een mail wilt versturen vanuit een shared mailbox, dan dien je een map (bijv. postvak) in de shared mailbox te selecteren zoals 'Hero of Time' al aangaf.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
iFap schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:18:
[...]

Als je echter een mail wilt versturen vanuit een shared mailbox, dan dien je een map (bijv. postvak) in de shared mailbox te selecteren zoals 'Hero of Time' al aangaf.
Ik wil je vriendelijk vragen mijn startpost nog eens goed door te lezen, wat jij beschrijft is het probleem niet.

En zoals ik al zei is het wel of niet moeten selecteren van een map in die mailbox een instelling (toggle) maar dat speelt hier niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Eagle Creek op 17-04-2019 22:19 ]

• iFap
Eagle Creek schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:19:
[...]

Ik wil je vriendelijk vragen mijn startpost nog eens goed door te lezen, wat jij beschrijft is het probleem niet.

En zoals ik al zei is het wel of niet moeten selecteren van een map in die mailbox een instelling (toggle) maar dat speelt hier niet.
Probleem is duidelijk. Wat je echter wilt bereiken is in mijn optiek niet helemaal duidelijk.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Dat ik niet elke keer een foutmelding krijg bij het versturen van een mail zonder dat ik bij elke mail expliciet een account en afzender adres handmatig moet intypen?

Pagina: 1