Buzz/Hum/Brom op (monitor) speakers door muis/gamen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-10 10:23
Opstelling:
Actieve monitor speakers > TRS Jack - TRS Jack > 'Mackie Big Knob Passive' > 2x TS Jack - mini Jack (Y splitter) > PC
Alle stroom (PC & speakers) zitten aangesloten op hetzelfde (master/slave) stekkerblok, alles is netjes geaard (PC deelt de groep alleen met de wasmachine. ja die staat uit ;)).

Idle komt er een soort static noise uit de speakers, wanneer ik de muis beweeg komt er een duidelijk hoorbare 'buzz' uit de speakers, bij scrollen is het meer een 'hum'. De 'buzz' lijkt van frequentie te veranderen wanneer ik de polling rate van de muis aanpas maar gaat niet weg.
Wanneer ik een game opstart komt er opeens een stuk luidere brom bij, die wordt denk ik veroorzaakt door de GPU of CPU (of toch de PSU?). Het volume van de buzz/hum/brom veranderd verder niet met de windows audio instellingen.
Dit probleem doet zich niet voor het eerst voor, voorheen met een totaal andere inhoud van de PC en met een andere audio setup (relatief goedkoop versterkertje & random hifi speakers) en simpel stekkerblok was het ook al aanwezig maar loste ik het "smerig" op door de stekker van de versterker in een ongeaard stekkerblokje te steken. Die oplossing heb ik met nu wat duurdere apparatuur geen zin in :P.
Daarnaast heb ik andere apparaten zoals de monitor en printer uit proberen te sluiten door daarvan de stekker er uit te trekken maar dat veranderde verder niets.
Soortgelijk probleem op google zoeken levert voornamelijk onopgeloste topics of standaard aardlus oplossingen op dus daar schiet ik ook niet echt mee op.

Het lijkt verder ook niet op het standaard aardlus probleem omdat de intensiteit en frequenties veranderen bij meer activiteit van muis en GPU/CPU.

PC hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 134,48€ 134,48
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 0,-€ 0,-
1XFX Radeon RX 470 RS 4GB with Hard Swap Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Antec Performance One P280 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech G502 Proteus Spectrum€ 57,90€ 57,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 103,50€ 103,50
1Corsair RM550x Zwart€ 136,37€ 136,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 432,25

Audio:
  • 2x Mackie MR524
  • 1x Mackie Big knob Passive
  • 2x Cordial CFM 0,9 VV (Balanced Jack - Jack)
  • 1x Cordial CFY 1.5 WPP (2 x Mono jack 6.3 mm male > Mini jack 3.5 mm stereo male)
Nu is natuurlijk de vraag: hoe kan ik dit oplossen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Er zijn genoeg topics met dezelfde vraag. Helaas komt dit probleem maar al te vaak voor.

Probeer eens de speakers via de mini jack op je telefoon. Mocht je dan geen last van ruis hebben, dan zou ik een losse DAC kopen en aansluiten op de SPDIF uitgang van PC.

Dus bijv.:
pricewatch: FiiO Taishan D03K
https://hifime.uk/DACs/SPDIF-9018-DAC
https://www.thomann.de/nl...h_rslt_optisch_331155_0_7
https://www.bol.com/nl/p/...76/?suggestionType=browse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Eens met @Slogra. Hier is een externe DAC wel geschikt voor. Trap niet in de val een hele dure te kopen, niet nodig. En je passieve volume regeling mag er nog tussen als die niet op de dac zit (in het analoge deel uiteraard :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
Hmm ok, ik had eigenlijk bewust (nog) niet voor een audio interface gekozen omdat ik niet direct nut heb voor bijv. de inputs etc. en de audio over USB loopt (ik voorzie daar een gemaks-probleem met auto-switchen van audio naar de front i/o op de PC) hoewel het i.v.m. werk nog wel van toepassing kan gaan zijn.
Dan er voorlopig maar een simpele DAC tussen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
Semi helaas heren, één van de aangeraden DAC's aangesloten met een optische kabel en probleem is er nog steeds als ik de stroom aansluiting via USB in de PC plug :|
Dit is hoe het klinkt als er een game aanstaat.

Zodra ik de USB voor de stroom met een adapter in het stekkerblok steek is het wel weg, maar dat is niet gek omdat het adapter stekkertje verder ongeaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsfortyseven
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-10 09:25
Ik zit met exact hetzelfde probleem. Ik heb tijdens verder gebruik van m'n (net nieuw gebouwde) pc nergens last van, maar in games krijg ik ook zo'n brom. Per verschillend beeld, bijvoorbeeld in menu's, verandert de toon van de brom ook.

Iemand enig idee wat zou kunnen helpen? Ik vind het vooral raar dat het probleem alleen in games optreedt en verder nergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:59
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:34 ]

Pagina: 1