Toon posts:

Upgrade: 3 jaar oude Gamepc op basis van BBGs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Bij het spelen van games zoals Total War Warhammer 2 krijgt mijn grafische kaart het redelijk snel zeer warm. Mijn vraag is dus of ik de kaart moet updaten voor een stillere ervaring of ik iets anders kan veranderen.
Ik heb momenteel ook een redelijk niet uniforme 2 screen layout met een Dell P2416SD en een LG 27EA53. Advies voor een betere screen set-up die de kracht van de grafische kaart benut is ook welkom!

Wat is je budget?
Tussen de 500 en 1000 €.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 205,05€ 205,05
1MSI Z170A TOMAHAWK€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda, 2TB€ 67,-€ 67,-
1NZXT S340 Elite Zwart/Blauw€ 92,40€ 92,40
1Dell P2416D Zwart€ 0,-€ 0,-
1LG 27EA53VQ-P Zwart€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Dark Rock 3€ 64,90€ 64,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 86,75€ 86,75
1Corsair RM550x Zwart€ 136,37€ 136,37
1Samsung 850 EVO 500GB€ 102,85€ 102,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 755,32

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:28
Videokaart vervangen door een GTX 1060 of 1660 of als je het geld hebt voor een 2060, maar dat is wel over kill.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb juist een 4K monitor gekocht welke kaart koop ik dan best om hier het beste gebruik van te maken?
En moet ik dan nog een ander component vervangen?

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

R9 390's worden wel eens warm ja. :P
Wat is nu precies het probleem? Ik denk dat ik het wel weet, maar je geeft weinig informatie. Ik heb Warhammer II niet, maar van wat ik begrijp is de game zeer CPU bottlenecked en draait het waardeloos op welke AMD GPU dan ook. DX12 schijnt ook kapot te zijn wat meestal helpt met AMD GPU's.

Daarnaast geef je nu aan naar 4K overgestapt te zijn. Dat vraagt gewoon om een veel, veel krachtigere GPU. Voor Warhamer II hoef je alleen geen wonderen te verwachten. Zelfs een RTX2080 haalt daar geen 60fps op 4K ultra.

In het algemeen ook nog wat ander advies. De tijd voor je CPU is ook langzaam op aan het raken. Niet voor oudere games, niet voor lichtere games maar de zwaardere en grafisch veeleisende games beginnen in steeds grotere getallen om een hexacore CPU te vragen. Ik zou dus nu niet je hele budget uitgeven aan zoiets als een RTX2080, want die CPU kan snel volgen en dat gaat ook weer honderden euro's kosten.

Je kan nu kijken naar een RTX2070, maar hou er ook rekening mee dat de afgelopen drie jaar de prijzen van veel hardware erg duur is geworden. Intel heeft productieproblemen en hun CPU's zijn veel duurder geworden. IPC is sinds Skylake hetzelfde gebleven waardoor een niet K CPU al snel een downgrade zal zijn voor veel oudere games. Blijven de chips zoals de 8700K of 9700K over die €400+ zijn. Je zou ook naar een Ryzen 2600 kunnen kijken, maar dat is voor veel games dus wel een beetje een downgrade en het zal voor Warhammer ook niks helpen denk ik.

AMD is op het moment eigenlijk afwezig in de GPU markt. Er is niks interessants meer totdat Navi hopelijk de komende maanden arriveert en echte concurrentie gaat bieden. Op CPU vlak zou Ryzen 3000, ook ergens de komende maanden wel eens een heel goede keuze kunnen worden om je 6600K te vervangen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Dell P2416D Zwart

Voldoet deze niet meer ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:27

Croga

The Unreasonable Man

DaniëlWW2 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:13:
Intel heeft productieproblemen en hun CPU's zijn veel duurder geworden. IPC is sinds Skylake hetzelfde gebleven waardoor een niet K CPU al snel een downgrade zal zijn voor veel oudere games. Blijven de chips zoals de 8700K of 9700K over die €400+ zijn. Je zou ook naar een Ryzen 2600 kunnen kijken, maar dat is voor veel games dus wel een beetje een downgrade en het zal voor Warhammer ook niks helpen denk ik.
pricewatch: Intel Core i5-9400F
'nuf said.
Er is niets in het mid-range gaming segment wat op dit moment de prijs/kwaliteit van de 9400F kan evenaren. Zo'n 20% sneller dan de 6600 als het op single-core werk aan komt. In multicore veegt hij de vloer er mee aan. De Ryzen 2700 is vergelijkbaar in snelheid maar 33% duurder. Intel productie problemen zijn al lang niet meer van invloed op de prijzen (zijn ze in feite ook nooit geweest; de markt bepaald de prijs, niet het aanbod)
AMD is op het moment eigenlijk afwezig in de GPU markt. Er is niks interessants meer totdat Navi hopelijk de komende maanden arriveert en echte concurrentie gaat bieden. Op CPU vlak zou Ryzen 3000, ook ergens de komende maanden wel eens een heel goede keuze kunnen worden om je 6600K te vervangen. :)
In mid-range GPU markt was AMD redelijk op stoom tot de 1660 uit kwam. Ik verwacht op korte termijn een prijs verlaging zodat ze weer netjes mee kunnen op prijs/prestatie.

Al met al denk ik, persoonlijk, dat een GPU upgrade op dit moment voor @TS de interessantste optie is. Een CPU upgrade zou ook meteen een moederbord upgrade betekenen en de kosten daarvan wegen niet op tegen de verbetering. Eventueel zou je kunnen kijken voor een leuke tweedehands 6700 of 7700(K). Dat is het maximale wat er uit je huidige mobo te halen is.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Croga schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:30:
[...]

'nuf said.
Er is niets in het mid-range gaming segment wat op dit moment de prijs/kwaliteit van de 9400F kan evenaren. Zo'n 20% sneller dan de 6600 als het op single-core werk aan komt. In multicore veegt hij de vloer er mee aan. De Ryzen 2700 is vergelijkbaar in snelheid maar 33% duurder. Intel productie problemen zijn al lang niet meer van invloed op de prijzen (zijn ze in feite ook nooit geweest; de markt bepaald de prijs, niet het aanbod)
De 9400F is een Skylake architectuur CPU die maximaal op 4,1GHz draait en verder locked it. De 6600K is een Skylake architectuur CPU die je makkelijk kan overclocken tot voorbij de 4,1GHz. Hoe is de 9400F precies sneller in single thread? ;)

In echte multithread is de 9400F ook langzamer dan de 2600, want geen SMT. De 2700 sloopt een 9400F in echte multithreaded workloads, en niet een klein beetje ook.
In mid-range GPU markt was AMD redelijk op stoom tot de 1660 uit kwam. Ik verwacht op korte termijn een prijs verlaging zodat ze weer netjes mee kunnen op prijs/prestatie.

Al met al denk ik, persoonlijk, dat een GPU upgrade op dit moment voor @TS de interessantste optie is. Een CPU upgrade zou ook meteen een moederbord upgrade betekenen en de kosten daarvan wegen niet op tegen de verbetering. Eventueel zou je kunnen kijken voor een leuke tweedehands 6700 of 7700(K). Dat is het maximale wat er uit je huidige mobo te halen is.
Voor 4K is de GPU veel, veel belangrijker. Een 6700K is verder een slechte koop, ook tweedehands. Mensen vragen €200+ voor die tweedehands en dat is veel te veel voor de beperkte levensduur die je er nog uit zal halen. Wacht een paar maanden op Ryzen 3000 en doe het dan goed.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

Topicstarter
Het grootste huidige probleem is dat ik liefst zwaardere games zoals Total War zou willen spelen zonder dat mijn GPU direct naar +80 graden springt en de fans enorm veel lawaai maken.

Dus het beste wacht ik enkele maanden op de Ryzen 3000 om dan tegelijk GPU en CPU te vervangen?
Heb ik dan ook een nieuw Mobo nodig?

Mijn Dell scherm heb ik vervangen door de Philips 276E8VJSB om een 2 keer 27 inch setup te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2019 10:26 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd MB,RAM, CPU

Je hebt nu dus 27" 1080p 60Hz en 4k 60Hz, rare combi. ik zou gaan gamen op het 4K scherm

[ Voor 66% gewijzigd door Hackus op 11-04-2019 13:01 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-01 16:25
Ik zou ram niet vervangen als je upgrade. Ik weet wel dat Ryzen graag snel ram heeft, maar ik zou er geen 130 euro voor neertellen. Zo groot is het verschil tussen 2133 en 3000 nu ook weer niet.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

shadvet schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:20:
Ik zou ram niet vervangen als je upgrade. Ik weet wel dat Ryzen graag snel ram heeft, maar ik zou er geen 130 euro voor neertellen. Zo groot is het verschil tussen 2133 en 3000 nu ook weer niet.
€85,- 'tegenwoordig' en het scheelt in gamen vaak al 15+ fps

@Verwijderd Met een i7-6700k ben je al weer een tijdje 'uit de brand'

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 11-04-2019 15:19 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:10
Croga schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:30:
[...]

'nuf said.
Waar haal je die percentages vandaan?
https://cpu.userbenchmark...re-i5-6600K/m699058vs3503
https://cpu.userbenchmark...yzen-7-2700/m699058vs3957
En waarom laat je de Ryzen 5 2600(X) weg als optie?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:27

Croga

The Unreasonable Man

Hmmm... ik heb me in 2 dingen vergist
- 9400F 20% overall sneller dan de 6600, niet 20% in single core.
- 2600X is net zo snel als 2700, had ik niet verwacht.

Conclusie blijft hetzelfde:
- 9400F is een stuk sneller dan 6600
- 9400F is net zo snel als 2600X en 2700 behalve dat 9400F sterk aangeraden wordt voor gaming boven de 2600X/2700 aangezien die laatste twee pas sneller worden als je meer den 6 threads nodig hebt; iets wat in gaming nogsteeds niet voor komt.
- 9400F is €20+ goedkoper dan 2600X en €60+ goedkoper dan 2700

Nogmaals; de prijs/prestatie ligt nogsteeds niet bij AMD in het gaming segment. AMD heeft zijn prijzen netjes mee laten gaan met de Intel prijzen zodat ze eindelijk eens een keer geld kunnen gaan verdienen maar dat zorgt er wel voor dat zo'n truukje als de 9400F voor €40 minder dan de normale 9400 een stok in de spaken gooit.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:24:
Het grootste huidige probleem is dat ik liefst zwaardere games zoals Total War zou willen spelen zonder dat mijn GPU direct naar +80 graden springt en de fans enorm veel lawaai maken.
Dan kan je nog overwegen je R9 390 te undervolten. Die kaarten kan je vaak een stukje verlagen met weinig of geen prestatieverlies. Google undervolting maar eens, het is een vrij gebruikelijke stap. Alternatief is de koelpasta vervangen als je daar comfortabel mee bent. :)
Dus het beste wacht ik enkele maanden op de Ryzen 3000 om dan tegelijk GPU en CPU te vervangen?
Heb ik dan ook een nieuw Mobo nodig?

Mijn Dell scherm heb ik vervangen door de Philips 276E8VJSB om een 2 keer 27 inch setup te krijgen.
Op welke ga je gamen? Het verschil tussen 1440p en 4K is behoorlijk. Verder zou ik er inderdaad maar rekening mee houden dat je de komende tijd naar een nieuwe CPU moet omdat zwaardere games het gaan eisen. Ik zou de 6700K juist niet doen omdat de prijs/kwaliteit van die CPU veel te zwak is, ook tweedehands. De rest van je budget zal naar een nieuwe videokaart gaan. Daar is het denk ik ook lastiger omdat de releasetijd van AMD Navi onduidelijk is. Ik twijfel er eigenlijk niet aan dat die op prijs/perf veel beter gaan zijn dan Turing nu is, maar wanneer ze komen is mijn een raadsel. Verder verwacht ik ook niks beters dan een RTX2070 equivalent. :)

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:29
Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:24:
Heb je je kaart al een keer goed stofvrij gemaakt? En een stille koeler op je kaart kan ook helpen pricewatch: Arctic Xtreme IV
edit> en wat meer/sterkere fans in je kast om extra lucht bij je kaart te krijgen kan ook nooit kwaad

[ Voor 9% gewijzigd door Rrob op 12-04-2019 11:00 ]

Pagina: 1