Oude bewoner heeft betaalachterstand VVE. Ik krijg de bon

Pagina: 1
Acties:

• DvanK
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-10 09:07
Net even gezocht op het forum, maar ik krijg er verder niks over gevonden.

Verhaal is dat ik in 2018 een appartement heb gekocht met bijbehorende verplichtingen richting de VVE. Ik betaal netjes mijn maandelijkse bijdrage aan de VVE maar helaas heeft de vorige bewoner nagelaten om 2 termijnen te betalen.

Nu krijg ik net een mailtje van de VVE over het feit dat IK een betaalachterstand heb en of ik even de 200,- op wil hoesten.

Mag de VVE dit zomaar eisen van de nieuwe bewoner (ik dus.) Of mag ik bezwaar aantekenen hiervoor?

Alvast bedankt voor jullie hulp. _/-\o_

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:35
De notaris had een eventuele betalingsachterstand met de vorige eigenaar van je appartement moeten verrekenen met de opbrengst van de verkoop van het appartement. Net als dat de notariskosten, makelaarskosten etc. bij de vorige bewoner in rekening gebracht worden vóór de sleuteloverdracht.

Ik zou niet betalen.

In dit geval heeft of de notaris niet nagevraagd of er een betalingsachterstand is, of de VvE heeft per ongeluk tegen de notaris gezegd dat er geen betalingsachterstand is.

[ Voor 5% gewijzigd door KhaZ op 09-04-2019 14:49 ]

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:10

Wish

ingwell

DvanK schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:45:
Mag de VVE dit zomaar eisen van de nieuwe bewoner (ik dus.) Of mag ik bezwaar aantekenen hiervoor?
Jij bent niet verantwoordelijk voor eventuele schulden van een andere particulier, ook al woon je op hetzelfde adres. Weiger de betaling en verwijs ze door naar de schuldenaar (de oude bewoner). En zoals @KhaZ al zegt: dit had verrekend moeten worden bij de overdracht. Dat de VVE dat heeft nagelaten of de notaris heeft verzuimd haar werk goed te doen is niet jouw probleem :) .

No drama

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-11 11:48

ralpje

Deugpopje

En daarbij: de VVE heeft waarschijnlijk gewoon de nota verzonden op basis van het adres, zonder te controleren (of zich te realiseren) dat er inmiddels een nieuwe bewoner op dat adres is. Ik zou dus gewoon simpel antwoorden wat het geval is en dan vermoed ik dat de kous daarmee af is.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
ralpje schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:53:
En daarbij: de VVE heeft waarschijnlijk gewoon de nota verzonden op basis van het adres, zonder te controleren (of zich te realiseren) dat er inmiddels een nieuwe bewoner op dat adres is. Ik zou dus gewoon simpel antwoorden wat het geval is en dan vermoed ik dat de kous daarmee af is.
Hij kreeg een mail, maar die kan natuurlijk gekoppeld zijn aan het adres ;)

@DvanK
Was de mail ook persoonlijk gericht aan jou?

T.Net Creality 3D Printer Discord

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:08
Heb je ook al contact opgenomen met de notaris of de factuur bekeken van de notaris hier staat meestal op uitgespecificeerd als er iets verrekend moest worden.

https://bettyskitchen.nl

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
chriistiix schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:55:
[...]

@DvanK
Dan nog: Verstuur mail betalingsachterstand naar VVE-lid x die is geselecteerd obv Postcode+Huisnummer y. Prima automatisch uit te voeren. Niet helemaal netjes in het systeem, maar een persoonlijke mail is vaak verre van persoonlijk.

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
Stoelpoot schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:59:
[...]

Dan nog: Verstuur mail betalingsachterstand naar VVE-lid x die is geselecteerd obv Postcode+Huisnummer y. Prima automatisch uit te voeren. Niet helemaal netjes in het systeem, maar een persoonlijke mail is vaak verre van persoonlijk.
Zeg ik toch ook :S " maar die kan natuurlijk gekoppeld zijn aan het adres "

T.Net Creality 3D Printer Discord

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32
Volgens https://www.wegwijs.nl/ar...-vve-bij-koop-appartement kan je potentieel wel aansprakelijk zijn voor de VVE schulden van een vorige bewoner, maar alleen als de notaris daar melding van heeft gemaakt in het overdrachtsdocument.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:08
Als de notaris de achterstand destijds heeft opgevraagd bij het bestuur van de VVE en die verklaring aan de leveringsakte heeft gehecht, dan wist TS er van en is hij hoofdelijk aansprakelijk voor de achterstand van de vorige eigenaar (mits deze ziet op het lopende of voorgaande jaar).

Dit volgt uit art. 5:122 BW.

Catch a smile out there!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DvanK schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:45:
Net even gezocht op het forum, maar ik krijg er verder niks over gevonden.

Verhaal is dat ik in 2018 een appartement heb gekocht met bijbehorende verplichtingen richting de VVE. Ik betaal netjes mijn maandelijkse bijdrage aan de VVE maar helaas heeft de vorige bewoner nagelaten om 2 termijnen te betalen.

Nu krijg ik net een mailtje van de VVE over het feit dat IK een betaalachterstand heb en of ik even de 200,- op wil hoesten.

Alvast bedankt voor jullie hulp. _/-\o_
Waarom zou jij moeten betalen voor vorige bewoner ?
Energierekening betaal je toch ook niet ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DvanK
Wow bedankt voor de snelle reacties tweakers!
chriistiix schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:55:
[...]

@DvanK
De mail was persoonlijk gericht aan mij. mijn e-mail is de enige die bij de ontvangers staat!
aegis schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:58:
Heb je ook al contact opgenomen met de notaris of de factuur bekeken van de notaris hier staat meestal op uitgespecificeerd als er iets verrekend moest worden.
Nog niet, ga dit zsm doen!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:08
Glenfiddich schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:03:
Als de notaris de achterstand destijds heeft opgevraagd bij het bestuur van de VVE en die verklaring aan de leveringsakte heeft gehecht, dan wist TS er van en is hij hoofdelijk aansprakelijk voor de achterstand van de vorige eigenaar (mits deze ziet op het lopende of voorgaande jaar).

Dit volgt uit art. 5:122 BW.
Overigens kán in het splitsingsreglement nog zijn bepaald dat aansprakelijkheid van de opvolgend eigenaar is uitgesloten.

Heeft de notaris die de overdracht deed niet de achterstand opgevraagd of deze verzuimd aan de opvolgend eigenaar te vermelden, dan dient het bestuur -als zij de vorige eigenaar niet aansprakelijk kan stellen (bijv. onvindbaar oid)- de notaris aansprakelijk te stellen.

Catch a smile out there!

• DvanK
Ik heb net even de VVE beheerder gebeld. de beste mevrouw gaat het even uitzoeken en heeft me, wel mondeling overigens, verteld dat ik niet op hoef te draaien voor de kosten van oud bewoner.

Ik ben trouwens even de paperassen in gedoken en die knaap bleek over heel 2018 continu schulden te hebben gehad bij de VVE...

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:45

Jrz

––––––––––––

Wrs 2 termijnen bij de verkoop/overdracht. Met de gedachte “niet mijn sores meer”

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:23
Wat @Glenfiddich zegt klopt. Dus TS, check je leveringsakte even of daar een opgave van de achterstand in staat. Zo niet, dan moet de VVE zich maar lekker tot de notaris of de vorige eigenaar wenden.

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 09-04-2019 16:36 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-11 15:34
Uiteindelijk komt dat neer op een paar euro hogere bijdrage voor iedereen volgend jaar om dat tekort ook weer te dekken. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-11 14:57
VVE schulden zijn gekoppeld aan het gebruiksrecht, niet aan de bewoner. Jij koopt dus het appartement plus de bijbehorende VVE schulden.

Jammer, gewoon betalen dus.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10 09:10
Panzer_V schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:45:
VVE schulden zijn gekoppeld aan het gebruiksrecht, niet aan de bewoner. Jij koopt dus het appartement plus de bijbehorende VVE schulden.

Fout, lees hierboven terug. Afhankelijk wat er bij overdracht genoemd staat.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:19
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:42:
Uiteindelijk komt dat neer op een paar euro hogere bijdrage voor iedereen volgend jaar om dat tekort ook weer te dekken. ;)
Want? Als er voldoende in de VVE pot zit hoeft die achterstand van 200 euro geen probleem te zijn. Sowieso is 200 euro een schijntje als je groot onderhoud wil gaan plegen...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-11 12:32

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Sommigen praten hier inderdaad zonder enig verstand van zaken of feiten. Het enige juiste advies hier is om de TS in zijn bewijs van eigendom te laten kijken wat daar exact staat omschreven. In de mijne staat bijvoorbeeld':
'...Verkoper verklaarde dat: … c. hij koper vrijwaart voor de op grond van zijn hoofdelijke aansprakelijkheid te verhalen bijdragen terzake van het verkochte die in het lopende en/of voorafgaande boekjaar van de vereniging van eigenaars opeisbaar zijn geworden of nog zullen worden, ingevolge artikel 5:122 lid 3 Burgerlijk Wetboek. Terzake van deze vrijwaring verplicht de verkoper zich eventuele schade aan de koper te voldoen.
d. hij op heden geen achterstallige bijdragen aan de Vereniging van Eigenaars verschuldigd is.

Lees voor de grap ook eens dit artikel eens door.
Kort gaand is de VvE de sjaak indien die een te lage opgave heeft gedaan, voor het meerdere.
Heeft de VvE geen opgave gedaan, dan is de koper de sjaak, getuige de regel helemaal onderaan (iets aangepast voor de leesbaarheid hier): 'VvE echter kan jegens de koper onverminderd aanspraak maken op de achterstallige bijdragen die in het lopende of het voorafgaande boekjaar opeisbaar zijn geworden of nog worden, op grond van artikel 5:122 lid 3 BW nu in het regelement van splitsing geen afwijkende bepaling is opgenomen. De fout van Notaris heeft het vorderingsrecht van VvE jegens de koper niet aangetast. VvE lijdt dus geen schade.'

Dus mijn advies aan TS: Lees je bewijs van eigendom door of de verkoper jou gevrijwaard heeft. Zo ja: dan kun je de VvE betalen en de schade op de verkoper verhalen. Zo nee: dan kun je de VvE betalen.
Uiteraard kun je praktisch gezien ook kijken of de verkoper zonder jouw tussenkomst rechtstreeks aan de VvE wil betalen.
En lees je bewijs van eigendom door op wat de VvE aan opgaven heeft gedaan, die zouden moeten zijn aangehecht.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• DvanK
Bedankt voor bovenstaande reacties!

mijn vraag is beantwoord en ik ga het contract er even op na slaan!

wat mij betreft mag deze gesloten worden.

Dank!

• Shmorky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-10 10:54
KhaZ schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:48:
De notaris had een eventuele betalingsachterstand met de vorige eigenaar van je appartement moeten verrekenen met de opbrengst van de verkoop van het appartement. Net als dat de notariskosten, makelaarskosten etc. bij de vorige bewoner in rekening gebracht worden vóór de sleuteloverdracht.

Ik zou niet betalen.

In dit geval heeft of de notaris niet nagevraagd of er een betalingsachterstand is, of de VvE heeft per ongeluk tegen de notaris gezegd dat er geen betalingsachterstand is.
Klopt. Ik heb toevallig gisteren mijn appartement overgedragen en had de VvE-betalingen blijkbaar een maand te vroeg stopgezet. De notaris had dit bij het tekenen zonder mijn tussenkomen al van de overwaarde afgehaald.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11 12:16
Hackus schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:03:
[...]

Waarom zou jij moeten betalen voor vorige bewoner ?
Energierekening betaal je toch ook niet ?
Vergelijkbaar verhaal eigenlijk... als jij de meterstanden niet hebt opgenomen en doorgegeven toen je eigenaar van de woning werd dan kan jij niet bewijzen dat jij niet de verbruiker bent geweest vanaf meterstand X en zal je die rekening gewoon moeten betalen als de standen niet stroken met die van de vorige bewoner. Ik kan je vertellen dat dit toch nog regelmatig vergeten wordt en die situaties ontstaan.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MicGlou schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:26:
[...]

Vergelijkbaar verhaal eigenlijk... als jij de meterstanden niet hebt opgenomen en doorgegeven toen je eigenaar van de woning werd dan kan jij niet bewijzen dat jij niet de verbruiker bent geweest vanaf meterstand X en zal je die rekening gewoon moeten betalen als de standen niet stroken met die van de vorige bewoner. Ik kan je vertellen dat dit toch nog regelmatig vergeten wordt en die situaties ontstaan.
Er zijn altijd wel 'zulke dingen' op te noemen. Dat heeft ook met je eigen verantwoordelijkheid te maken, wat jij opnoemt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11 12:16
Hackus schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:38:
[...]

Er zijn altijd wel 'zulke dingen' op te noemen. Dat heeft ook met je eigen verantwoordelijkheid te maken, wat jij opnoemt.
Uiteraard, maar de stelling 'daar hoef je niet voor op te draaien' gaat dus zeker niet zomaar op. Als nou blijkt dat er ergens in de paperassen van de koopovereenkomst dit al bekend was... nog niet zeggende dat je het dan ook moet betalen, maar je kan niet zomaar zeggen dat je het niet wist en de VVE verwijzen naar een ander. Dit soort zaken zijn altijd heel makkelijk gezegd, maar pakken in de praktijk veelal anders uit en ben je er niet zomaar vanaf.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-10 07:33
Panzer_V schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:45:

En dat heb je waar precies opgezocht?
Laat a.u.b. de bron van deze onwaarheid zien.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-11 14:57
Gadgeteer schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:50:
[...]

En dat heb je waar precies opgezocht?
Laat a.u.b. de bron van deze onwaarheid zien.
Ik ben jaren lang voorzitter geweest van een VVE. Kwestie van de splitsingsakte lezen. Schulden zijn gebruiksrecht gebonden zoals dat heet.

Uiteraard kan je bij koop/verkoop specifiek in de koopakte opnemen dat eventuele schulden, gebonden aan het gebruiksrecht, voor rekening van de koper/verkoper zijn.

Lees die aktes maar eens zou ik zeggen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Verwijderd

Ik ben het nog steeds. Wat jij stelt is geen standaard voorwaarde. Dat dat wellicht bij jullie in de akte heeft gestaan zou kunnen (bijzonder dom trouwens) houd niet in dat dat overal zo is vastgelegd.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-10 07:33
Panzer_V schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 17:56:
[...]

Ik ben jaren lang voorzitter geweest van een VVE. Kwestie van de splitsingsakte lezen. Schulden zijn gebruiksrecht gebonden zoals dat heet.

Uiteraard kan je bij koop/verkoop specifiek in de koopakte opnemen dat eventuele schulden, gebonden aan het gebruiksrecht, voor rekening van de koper/verkoper zijn.

Lees die aktes maar eens zou ik zeggen.
Jaren voorzitter geweest maar blijkbaar geen kennis opgedaan.
Ik ben na jaren kascommissielid te zijn geweest, inmiddels ook al jaren bestuurslid en heb de nodig info verzameld in deze jaren. Je hebt het echt mis en moet geen adviezen geven die niet juist zijn.
Onze akte ken ik zo'n beetje uit mijn hoofd en dan nog gaat de wet daarboven.
Pagina: 1