zonnepanelen afgezet door installateur, is dat hacking?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da-Kurt
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-07 20:54
Mede-auteur:
  • N
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-09 13:02

N

Dus in december kreeg ik een offerte voor 2 zonnepanelen. 22 stuks voor 10800 euro. In de mail van de offerte was een plaatsingsplan en een geschatte opbrengst. Twee groepen zouden geplaatst worden op mijn plat dak Een groep van 6 op 35 graden en een groep van 16 op 10 graden op een schans.

Na plaatsing bleek dat de groep van 6 op 25 graden stond en zo dicht bij de zijkant van mijn hellend dak en zo de uitvoer van mijn systeem D blokkeerde. Enorm veel lawaai in de ruimtes waar lucht werd weggezogen en ook beetje waar geblazen wordt. Wij hebben het systeem D (lucht verversingssysteem) van 65 procent op 10 procent gezet. Ook bleek de opbrengst veel minder. Februari was ontzettend zonnig en toch haalde we minder dan de pdf die bij de offerte zat (verwachte opbrengst 6702 per jaar) maart was bv 505 voorspeld , gehaald is 350kWH (sorry als de termen verkeerd zijn is nog nieuw voor mij)

Dus we contacteren de firma en zeggen dat de zonnepanelen op 25 liggen en het systeem D blokkeren en niet op 35 zoals afgesproken zodat ze verder van de muur zouden staan en dus het gat niet zouden blokkeren.

Spijtig zeggen ze, plan is louter informatief in de offerte staat alleen de 22 zonnepanelen en gebruikt materiaal. Niets van opbrengst en hoe ze moeten liggen. We stellen de firma in gebreke bij ontvangst van factuur en betalen 8800 en vragen om de zonnepanelen op te schuiven. Reactie van de firma is dreigen en daarna wordt mijn account van SOLAR EDGE gewist en ze vertellen me dat de zonnepanelen uitgeschakeld worden. Nu na
tussenkomst van rechtsbijstand is mijn account hersteld en ik mis 2 dagen. 11 en 12 maart. Kan ik mijn rechtsbijstand vragen iets te doen?(DAS conflictenpolis) Ze kennen er daar echt niets van. Is dit geen hacking? Ze moeten toch mijn modem, mijn router en mijn kabels doorgaan om iets te veranderen aan het systeem? Iemand kennis hiervan? Ook ligt de groep van 6 nu op 35 zodat we ons systeem D terug kunnen gebruiken.

Opbrengst blijft 30 procent onder wat ze in hun grafiek hebben gezet.

MVG

[ Voor 4% gewijzigd door Da-Kurt op 09-04-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb je tekst 2x moeten lezen om het verhaal een beetje te begrijpen :P Maar als je afgesproken hebt dat de panelen op 35 graden komen te liggen en ze zijn op 25 graden geïnstalleerd zou ik zeker willen dat dit kosteloos aangepast wordt ja. Wij hebben een soortgelijk probleem gehad namelijk, er is tijdens het 'consult' afgesproken dat de bekabeling van de omvormer netjes weggewerkt zou worden in een witte vierkante kabelgoot, omdat deze door een kamer lopen. Uiteindelijk hebben de uitvoerende krachten gewoon een grijze PVC tegen de muur gemept. We zijn uiteindelijk naar de eigenaar zelf kunnen gaan om het allemaal geregeld te krijgen.

Verder hebben wij ook een vrij duur systeem van SunPower en SolarEdge liggen, en de installatie valt inderdaad op afstand uit te schakelen door de admin van het SolarEdge account. Hoe dit kan? Kijk maar naar je modem, daar zit een extra CAT5e kabeltje ingestoken afkomstig van de omvormer. Lijkt me sterk dat ze je omvormer met wifi hebben verbonden maar deze zou je dan van je netwerk kunnen kicken.

Dit is ook hoe je de data in de SolarEdge app te zien krijgt. Er zijn geavanceerde methodes om die data op andere manieren in een leesbaar formaat te krijgen zonder de data buiten de deur te moeten sturen maar die methodes staan hier ergens op het forum beschreven. Nadeel van die kabel eruit trekken is dus ook dat je geen statistieken meer hebt. Ik weet niet of de poort naar binnen toe dichtzetten nut heeft, weet even niet uit mijn hoofd welke poort hij zijn data op uit stuurt namelijk. Dit zou ik eens met Wireshark moeten nakijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Kuusj op 09-04-2019 14:07 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da-Kurt
Sorry, ik bedenk juist dat ik totaal niet heb nagelezen. Ga het is nog eens nalezen. Inderdaad de draad uittrekken zou dat probleem oplossen. De juiste poort zou ik inderdaad wel witten weten. Maar ik vraag me af of dit hacking is in juridische termen.

En inderdaad het was Sun Power (via Hubo)

[ Voor 58% gewijzigd door Da-Kurt op 09-04-2019 14:21 . Reden: autocorrect , slechte spelling en vergeten na te lezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Ten eerste vervelend. Heb zelf ook genoeg issues gehad met installateurs etc. Je moet er altijd bovenop zitten dat ze doen wat gevraagd wordt.

Maar goed wat staat er in je contract en wat is afgesproken.

Verder mogen ze natuurlijk niet je toegang/gebruik van je panelen ontzeggen als je al een groot deel van de factuur betaald heb. Zij hebben geleverd zij zijn in gebreken gebleven. Je geeft ze de kans om het te fixen. En die nemen ze niet. Maar ze sluiten je wel af.

Ik heb geen idee maar is het niet zo dat solaredge alleen maar stats verzameld en niet de regeling van de panelen / opbrengst kan blokkeren (als dat wel zo zou zijn wat idioot dat dat kan) . En zeker omdat ze redelijk onbetrouwbaar blijken te zijn zou ik kijken of je niet de controle kan terug nemen (de UTP kabel er gewoon niet even uit kan trekken zodat ze niet je hele systeem kunnen uitzetten. ) Stats zijn leuk en misschien belangrijk maar opbrengst nog veel meer.

DAS zou je waarschijnlijk kunnen helpen als je dekking heb moet je na vragen bij ze.

Verder over opbrengst kan je niet heel veel doen omdat het gewoon helemaal afhangt hoe veel zon er is en hoe het op je panelen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Als je elke dag de standen van je electra meter opschrijft kan je wel zien of er opwek is.

Je slimme meter uitlezen met enerlogic bijvoorbeeld kan ook. Of nog mooier een kWh meter op de zonnepanelen groep en een youless. Dan heb je in ieder geval iets zolang je de omvormer zelf niet kan uitlezen.

En panelen platter leggen is ook minder ballast dus minder materiaal gebruik. Oftewel te veel betalen voor wat je krijgt.

[ Voor 17% gewijzigd door Erwin_83 op 09-04-2019 14:37 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ze kunnen misschien de toegang tot de portal hebben ontzegd maar ik betwijfel of ze je productie stil kunnen leggen?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:45
Da-Kurt schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:56:
Dus in december kreeg ik een offerte voor 2 zonnepanelen. 22 stuks voor 10800 euro. In de mail van de offerte was een plaatsingsplan en een geschatte opbrengst. Twee groepen zouden geplaatst worden op mijn plat dak Een groep van 6 op 35 graden en een groep van 16 op 10 graden op een schans.
Plaatsingsplan lijkt me meer dan bindend genoeg.
Na plaatsing bleek dat de groep van 6 op 25 graden stond en zo dicht bij de zijkant van mijn hellend dak en zo de uitvoer van mijn systeem D blokkeerde. Enorm veel lawaai in de ruimtes waar lucht werd weggezogen en ook beetje waar geblazen wordt. Wij hebben het systeem D (lucht verversingssysteem) van 65 procent op 10 procent gezet.
offtopic:
Heb jij permanent normaal je ventilatie op 65% staan? Stevig, hier draait het permanent op 10% en als er nood is aan iets specifieks dan gaan we hoger (veel volk in huis, douche etc)
Ook bleek de opbrengst veel minder. Februari was ontzettend zonnig en toch haalde we minder dan de pdf die bij de offerte zat (verwachte opbrengst 6702 per jaar) maart was bv 505 voorspeld , gehaald is 350kWH (sorry als de termen verkeerd zijn is nog nieuw voor mij)
Dit gaat allemaal heel moeilijk worden om hard te maken. Je bent wel heel snel om het systeem af te rekenen, dit moet je minstens op jaarbasis kijken. Dus ik zou hier "wat rustiger" in worden... Je mag altijd per groep van panelen je orientatie in graden ten opzichte van Noord eens meegeven en het type paneel, dan kom je al wat verder om een inschatting te maken.
Dus we contacteren de firma en zeggen dat de zonnepanelen op 25 liggen en het systeem D blokkeren en niet op 35 zoals afgesproken zodat ze verder van de muur zouden staan en dus het gat niet zouden blokkeren.
Bewijzen bijhouden van dit contact (hopelijk geschreven?)
Spijtig zeggen ze, plan is louter informatief in de offerte staat alleen de 22 zonnepanelen en gebruikt materiaal. Niets van opbrengst en hoe ze moeten liggen.
Wat staat er in de offerte, zat het door jouw benoemde plan bij de offerte in één mail en/of envelop of bundeltje? Als er een plan bijgevoegd is waar die graden op staan ben je daar mee akkoord gegaan, niets anders.
We stellen de firma in gebreke bij ontvangst van factuur en betalen 8800 en vragen om de zonnepanelen op te schuiven.
Dat is heel correct, je bent meer als redelijk geweest om de factuur deels te betalen en stelt ze formeel in gebreke.
Reactie van de firma is dreigen en daarna wordt mijn account van SOLAR EDGE gewist en ze vertellen me dat de zonnepanelen uitgeschakeld worden. Nu na
tussenkomst van rechtsbijstand is mijn account hersteld en ik mis 2 dagen. 11 en 12 maart. Kan ik mijn rechtsbijstand vragen iets te doen?(DAS conflictenpolis)
Je mist "maar" twee dagen, over die opbrengst moet je je nu even niet te hard opjagen maar dat een installateur als pressiemiddel je installatie uitschakelt is niet correct. Je kan bij SolarEdge via een formulier "installateursrechten" vragen en de andere er af laten trappen. Of je dat in deze situatie met vinger wijzen dat iemand iets fout doet en jij daarna rechten gaat overnemen zodat zij later terug kunnen kaatsen "de eigenaar is er zelf mee gaan prullen" laat ik aan jou over, maar het lijkt mij dat je nogal snel zenuwachtig wordt. Laat het spelletje maar even spelen, zij zijn in gebreke, laat ze het maar komen oplossen... De installateur kan ook zeggen "tja we hebben het twee dagen even uitgeschakeld om wat dingen na te kijken".
Ze kennen er daar echt niets van. Is dit geen hacking? Ze moeten toch mijn modem, mijn router en mijn kabels doorgaan om iets te veranderen aan het systeem? Iemand kennis hiervan?
Neen, dat is geen "hacking". Je omvormer praat over het internet met het beheersportaal van SolarEdge, hetzelfde portaal waar jij je opbrengsten en statistieken gaat bekijken. Op dat portaal heeft je installateur je omvormer waarschijnlijk "uitgezet". Je omvormer verbindt regelmatig (zo niet continu) met dat portaal en doet braaf wat het portaal hem opdraagt.
Ook ligt de groep van 6 nu op 35 zodat we ons systeem D terug kunnen gebruiken.
Prima, dus het probleem van de ventilatie is opgelost en hebben hun gebrek opgelost?
Opbrengst blijft 30 procent onder wat ze in hun grafiek hebben gezet.
Ze liggen een 3 tal maanden 8)7 en daar ga je al op af, vind je dat nu ook niet een beetje te voorbarig? Nota bene de slechtste maanden (dec/jan) van het jaar. Even rustig en wat betere maanden afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da-Kurt
sorry eerst reacties lezen.

[ Voor 95% gewijzigd door Da-Kurt op 09-04-2019 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:16
@Da-Kurt
klinkt allemaal erg lullig.
maar ik weet niet wat en waar de fout nu echt zit.
(gegevens zijn een beetje door elkaar geschreven en niet altijd precies duidelijk.)

jaar opbrengst is 6702kWh en dan zou maart een 505kWh moeten zijn?

mmm, dit is mijn jaar opbrengst en dan verdeeld per maand.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/jaar%20opbengsten.jpg

maanden oktober tot en met maart, dat doet niet veel opbrengst geven.
de andere maanden daar zit eerder de opbrengst. ;)

de 350kWh is niet veel, maar kan mischien wel binnen de marge van verwacht vallen.
(durf ik niet te gokken met jouw gegevens, is mij iets te incompleet voor.)

en pas ook op, als er gegevens niet in de solaredge portal staat.
dan heeft dat nog niet te betekenen dat de omvormer niet heeft geleverd.
er kan dan alleen niet gelogd zijn hoeveel het was. ;)
Erwin_83 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:35:
Als je elke dag de standen van je electra meter opschrijft kan je wel zien of er opwek is.

Je slimme meter uitlezen met enerlogic bijvoorbeeld kan ook. Of nog mooier een kWh meter op de zonnepanelen groep en een youless. Dan heb je in ieder geval iets zolang je de omvormer zelf niet kan uitlezen.

En panelen platter leggen is ook minder ballast dus minder materiaal gebruik. Oftewel te veel betalen voor wat je krijgt.
dit zou ik toch niet zo schrijven, Da-Kurt kan nu wel een totaal verkeert idee krijgen. ;)
de zonnepanelen zijn namenlijk (zoals het hoort) achter de meter aangesloten.
dus als de ijskast aan staat en 1000W gebruikt en de panelen leveren 1000W.
dan ziet de slimme meter 0W en word er ook niks geteld, 0kWh opbrengst dus.
de eigen opwek word dus eerst gebruikt voor dat het langs de meter gaat. ;)
(in de meeste huishoudens is dit een 20-30% verschil tussen de slimme meter opbrengst en de werkelijke opbrengst.)

dit kan ook een stukje van het probleem verklaren, helaas.
hoe heeft Da-Kurt gemeten en op welke punten zijn dat gebeurd.
maar die gegevens zijn niet duidelijk ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da-Kurt
Sorry,

Dit forum is nieuw voor mij en dat quoten gaat me nog niet af.

Ja ik ben misschien snel met die slechte opbrengst maar het is vooral om 4 panelen die echt pas heel laat
in de zon liggen. Als de firma normaal gereageerd had zou ik er niet zo wakker van liggen. We merken het geluid van het systeem en gaan is op dak kijken en zien dat een paneel het systeem D blokkeert (hoe voeg ik hier een foto toe?) En melden dit. En krijgen als antwoord spijtig, staat niks van in contract.

Ik lees eens vlug dat contract , er staat in alle problemen aangetekend melden 8 dagen na factuur. Dus ik wacht op de factuur , betaal 80 procent en vraag 2 dingen. De zonnepanelen op 35 zoals in het plan en de andere 30 cm opschuiven (moet ervoor zelfs de schans niet opschuiven , gewoon plaatsen zoals ze eerst stonden. Klinkt raar maar op de schans van 16 , 4 maal 4 stonden ze eerst meer naar recht maar omdat het onderste paneel de opstaande dakrand van 30 cm hoog en halve meter breed raakte hebben ze de panelen maar naar de schaduw kan geschoven.) Ze komen kijken en daarna krijg ik mail dat 1 de panelen in een andere hoek niets uitmaakt voor opbrengst en de andere opschuiven niet kan omdat ze dan te dicht bij de dakrand zouden staan. ZE STONDEN NOCHTANS EERST ZO. Dan schrijf ik naar test-aankoop en krijg vervolgens een dreig telefoon van de zaakvoerster die zei :'en nu schakel ik ze uit. (en nog een hoop lelijke dingen') en dan heb ik alles maar naar DAS gestuurd.

We spreken over een firma die echt probeert onder hun verantwoordelijkheid uit te komen totdat er rechtsbijstand bij komt.

Met foto's kan ik dit beter laten zien

[ Voor 194% gewijzigd door Da-Kurt op 09-04-2019 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Ook al biedt de solar edge portal installateurs een installatie uit te zetten, dit te doen zonder jouw toestemming is wel degelijk "hacking" of in elk geval een onrechtmatige daad. Immers, er is gefactureerd en opgeleverd (en deels betaald), dus de installatie is overgedragen en het eigendom van de installatie behoort daarmee nu bij jou.

Opzettelijk schade veroorzaken als dwangmiddel mag nooit. Deze schade kun je verhalen op de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:45
Da-Kurt schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:53:
[...]
Die liggen te dicht bij een muur.
Concreet, wat verwacht je dan van je installateur? Ze liggen te dicht bij de muur, dus wil je dat hij ze komt weghalen en aftrekt van de factuur? Of wil je de opbrengst halen die hij stelde en vermoed je dat die panelen dat verhinderen en wil je dat die panelen totaal ergens anders gelegd worden zodat ze geen impact hebben van de muur?

Indien het dat laatste is dan moet je ook wel consequent blijven en aanvaarden dat je plaatsingsplan aangehouden wordt wat je getekend hebt (want dat gebruik je namelijk ook TEGEN hen).

Ik vermoed (helaas) ook dat de opbrengst altijd maar een schatting is. Je gaat het even moeten bekijken op langere periodes. Kom je er nu pas achter dat die muur schaduw opwerpt op dat dakdeel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:16
Da-Kurt schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:53:
[...]

[...]

Sorry , eerste keer dat ik quote

Ja misschien voor jarig maar er is duidelijk elke dag een groep van 4 die het erg slecht doet , van 20 procent tot 50 minder dan de rest. Die liggen te dicht bij een muur. Ik vergelijk met maandwaardes dat zij opgeven. Voor maarT was het meer dan 500 , ik haal 350 in maart. Feb was ook minder dan opgegeven en das was een zot zonnige maand.
je hebt het over "verwachte opbrengst 6702 per jaar"hier verwacht ik een 6702kWh dat je bedoelt.

6702kWh/12 maanden = 558.5kWh per maand.

maar dan pak je mijn grafiekje er nog bij:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/jaar%20opbengsten.jpg
dan zie je dat juni/juli ongeveer 110kWh/kWp doet.
maar maart een 55kWh/kWp.
dat is ongeveer de helft minder.
558.5kWh / 2 = 279.25kWh wat maart dus volgens de schatting had moeten doen.
dus mijn conclusie is, je presteert dus beter als de schatting. ;)

maar zo slechte gegevens, dat ik het niet beter kan rekenen.
geen idee hoeveel Wp de panelen zijn b.v., is er een ander dimensionering of niet.
dakhoek
etc etc

(nu kun je beter niet te veel op schattingen af gaan. ;)
en een 350kWh in maart is best een aardige opbrengst.
en neemt ook zeker niet weg dat er iets is gedaan bij plaatsing wat niet lekker is gegaan.)

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 09-04-2019 15:10 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da-Kurt
Ik heb vergeleken met dat zonnestraal forum. Er waren 40 opbrengsten voor maart.

Veel haalden met die formule een opbrengst boven de 2 , er waren er maar 3 slechter dan mij(1.65 of zo). Ik haalde volgens mijn berekening 1.7. (wederom sorry voor de termen, en behoudens rekenfouten)

Ik heb 22 panelen van 310Wp. Terwijl sommige panelen 1.1 kW ofzo halen halen andere 400 . Pas op ik zou hier mee kunnen leven als ze wat opgeschoven (zoals ze eerst lagen)werden. Met foto s zou ik dit goed kunnen laten zien. Maar als je van het midden van het paneel uitgaat liggen ze 20 cm naar de schaduw zijde en ik zou het graag omgekeerd zien. ZOALS ze eerst lagen maar het probleem is de dakrand , daarom vroeg ik om de 3 bovenste rijen dan om te schuiven. Ironie is dat we de tegels van ons dakterras omlaag haalde ,zeker 5 cm dik (houtcomposiet op ijzeren latten) Als die er nog hadden gelegen was die dakrand ook geen probleem voor de onderste rij panelen

ok 1ste poging voor foto

poging 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gnhxRhb6sVyyOgHJmJ9xBjGl/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kRzHHzGf3qjZFvHjGXuqH6Tg/full.png

Dus de groep van 6 doet het perfect, de groep van 16 die ligt wel maar op 10 graden dus logisch minder goed.
Maar je ziet duidelijk het verschil. Volgens mij zou beetje opschuiven elk paneel helpen zelfs als we er van uitgaan dat de meest linkse niet meer zouden omhoog gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door Da-Kurt op 09-04-2019 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
@migjes met de meterstand bijhouden bedoel ik het niet om je exacte opwek te kunnen zien, maar om te zien of er opwek is en de omvormer dus niet op afstand is uitgeschakeld. Bij een gelijkblijvende meterstand en apparaten die verbruiken is er dus opwek waardoor de meter 0 verbruik registreerd.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:28
Dat is wel erg dicht langs die kant, heb je geen overzichts foto.
Ik snap dat deze foto bedoeld was voor die lucht uitblaas, maar zijn dat die 6 panelen of die rechter 4 van 4x4?
Waarom dan in landscape zo dicht langs de rand en niet portrait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
exroosje schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:59:
Ook al biedt de solar edge portal installateurs een installatie uit te zetten, dit te doen zonder jouw toestemming is wel degelijk "hacking" of in elk geval een onrechtmatige daad.
De juridische kreet voor "hacking" is computervredebreuk. Het wetboek van strafrecht laat een hoop over aan de interpreatie van de rechter, maar artikel 138ab is het artikel waar je in kunt lezen wat er onder computervredebreuk verstaan wordt: https://wetten.overheid.n...e_TiteldeelV_Artikel138ab
Pagina: 1