Grondwaterpomp systeem opnieuw aanleggen

Pagina: 1
Acties:

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 13:55
Hallo allemaal,

Na 2 jaar verbouwen aan mijn huis is nu eindelijk de tuin aan de beurt.

De vorige bewoner heeft altijd gebruik gemaakt van een grondwaterput om de tuin te besproeien.
Omdat het een grasveld was van 3.5 are is het natuurlijk goed om dit met grondwater te doen i.p.v. kraanwater.

Vroeger was de situatie als volgt:
achter het huis zit de grondwaterput. wij weten helaas niets van deze put. enige wat ik kan zien is dat er een buis van 10 cm omhoog steekt.
Hierop zaten 2 pompen aangesloten.
- een direct bij de opening van de van de put, deze is helaas gestolen ergens in de tijd dat de vorige bewoner is overleden en wij het huis hebben gekocht
- de andere pomp zit in de kelder. Wij hebben deze getest maar werkt minimaal. De overburen verwachte ook dat deze door de vorige bewoner niet werd gebruikt omdat hij het gedeelte wat hierop aangesloten was altijd met de hand deed sproeien.

Nu weet ik eigenlijk niet waar ik moet gaan beginnen om het grondwater weer te gaan gebruiken.

Heeft iemand hier tips?

Verwijderd

.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2019 14:41 ]

• GewoonJarmo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-07-2021
Je kan proberen de pomp uit je kelder op de andere aansluiting aan te sluiten

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
let wel op dat ongeveer alles wat je met grondwater doet aan regels is gebonden. Ik zou eerst even informeren wat je wel en niet zelf mag doen.

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-02 22:19
Voilà

Persoonlijk zou ik geen grondwater gebruiken, maar overtollig regenwater dat je bijvoorbeeld in een regenton opvangt. Scheelt ook weer een aanslag op de grondwaterstand in droge perioden, zoals afgelopen jaar. Dus als de mogelijkheid er is om 1 of meerdere regenpijpen op een regenton aan te koppelen, zou ik daar voor kiezen. Desnoods graaf je een regenton in. En afhankelijk van waar je woont, zou je misschien zelfs subsidie kunnen ontvangen van de gemeente voor het afkoppelen van verhard oppervlak :)

[ Voor 21% gewijzigd door Gideon op 11-04-2019 19:07 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Gideon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 19:05:
Voilà

Persoonlijk zou ik geen grondwater gebruiken, maar overtollig regenwater dat je bijvoorbeeld in een regenton opvangt. Scheelt ook weer een aanslag op de grondwaterstand in droge perioden, zoals afgelopen jaar. Dus als de mogelijkheid er is om 1 of meerdere regenpijpen op een regenton aan te koppelen, zou ik daar voor kiezen. Desnoods graaf je een regenton in. En afhankelijk van waar je woont, zou je misschien zelfs subsidie kunnen ontvangen van de gemeente voor het afkoppelen van verhard oppervlak :)
Die site klopt alleen voor geen meter.
Ze claimen bijvoorbeeld dat grondwater pompen alleen goedkoper is voor grootverbruikers en niet voor consumenten.

Een simpel pompje kost €200. Pompt 3600l/u en gebruikt 600W.
Dat is 6m3 water per kWh.
6m3 water kost in Nederland gemiddeld €6. 1kWh kost €0,22
Stel dat je die 6m3 in 1 sproeibeurt gebruikt (100min) dan bespaar je dus €5,78 per keer.
Na 35 keer sproeien heb je de pomp terugverdiend. Dat is in Nederland ongeveer 1 zomer.

Ook is het onzin dat je 2 pompen in serie zou moeten hebben draaien om grondwater te kunnen gebruiken.
Je moet wel zorgen dat de pomp zijn water ergens kwijt kan. De meeste beregeningspompen slaan niet af op overdruk. En als ze wel "aan" staan maar er stroomt geen water dan raken ze oververhit.

En voor 250m2 is een regenton ook een beetje weinig.

Gewoon een nieuw pompje aan koppelen.
Die 2e pomp heeft waarschijnlijk een onderhoudsbeurt nodig. Zeker als die lang heeft stil gestaan. Al is het misschien handiger om daar ook een nieuwe te kopen.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1