Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Xeon L5420 Package Temp Hoog - Core-Temp laag

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 08:20

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik heb hier een XEON L5420 die ik op een Asus P5K SE geprutst heb. Ik schok direct wan die in de BIOS aangegeven warmte van 66°C. Ik had deze CPU ook eens in een MacPro 3.1 gebouwd en ook een zo hoge temperatuur gemeten. Toen dacht ik, dat de MP niet de Low Power aan kon en de Xeon met de normale voltage aanstuurde.

Nu in het Asus bord heb ik dezelfde temperatuur. Nadat ik het OS erop had (Windows XP, jaja) heb ik Speedfan eens geïnstalleerd en ook hier werd den Package-Temp met rond de 70°C aangeven, maar de Core-Temp van elke core met ronde de 30°C.

De koeler word zelfs zonder ventilator niet warm.

Nu vraag ik me af, waarom word de CoreTemp lager aangegeven als de PackageTemp? Is daar een fout in deze CPU? Oh ik her er twee van en beide doen hetzelfde.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:34

jgj82

Ja, maar = nee

Roman schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:10:
Ik heb hier een XEON L5420 die ik op een Asus P5K SE geprutst heb. Ik schok direct wan die in de BIOS aangegeven warmte van 66°C. Ik had deze CPU ook eens in een MacPro 3.1 gebouwd en ook een zo hoge temperatuur gemeten. Toen dacht ik, dat de MP niet de Low Power aan kon en de Xeon met de normale voltage aanstuurde.

Nu in het Asus bord heb ik dezelfde temperatuur. Nadat ik het OS erop had (Windows XP, jaja) heb ik Speedfan eens geïnstalleerd en ook hier werd den Package-Temp met rond de 70°C aangeven, maar de Core-Temp van elke core met ronde de 30°C.

De koeler word zelfs zonder ventilator niet ewarm.

Nu vraag ik me af, waarom word de CoreTemp lager aangegeven als de PackageTemp? Is daar een fout in deze CPU? Oh ik her er twee van en beide doen hetzelfde.
Is die package - temp niet de threshold to T-max?

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Dan zou die af moeten lopen naar maten die heter word, of niet? Andere Xeons (X5472 b.v.) heeft dat symptoom niet.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:28
Ik kan mij vergissen, maar kan het Asus P5K SE mobo de temps wel goed uitlezen van de Xeon L5420 processor? CoreTemp kan vele processoren goed uitlezen. Ik denk dat jouw mobo de temps niet goed uitleest.
Ik heb dit probleem ook al eens aan de hand gehad, maar ik weet niet zeker of dat bij jou ook zo is.

Wat je wel kan doen, is zelf voelen of de processor idd zo warm wordt of dat deze koel aanvoelt. Zelf voelen vertelt je veel meer als allerlei programma's.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
@jovadca Je kunt het niet zelf voelen er zit een koeler voor. Haal je de koeler weg dan weet je zeker dat de CPU heel heet zal worden. Maar laat je de koeler zitten kun je niks voelen. Immers een slecht gemonteerde koeler heeft slechte warmte overdracht en zal dus koel blijven terwijl de CPU heet wordt.

@Roman Zolang je het goed gemonteerd hebt zou ik mij er niet zo druk over maken. Sensors die verkeerd worden uitgelezen gebeurt regelmatig.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• jovadca
-The_Mask- schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 00:15:
@jovadca Je kunt het niet zelf voelen er zit een koeler voor. Haal je de koeler weg dan weet je zeker dat de CPU heel heet zal worden. Maar laat je de koeler zitten kun je niks voelen. Immers een slecht gemonteerde koeler heeft slechte warmte overdracht en zal dus koel blijven terwijl de CPU heet wordt.
Daar heb je helemaal gelijk in en ik ben onvolledig geweest. Sorry! :(

Wat ik bedoelde is het volgende; Als je jezelf ervan overtuigd hebt dat de koeler bevestigingspennen goed gemonteerd zijn (en de koeler vlak op de processor zit) dan kan je meestal wel voelen of de temp klopt.

• -The_Mask-
  • Niet online
jovadca schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 00:28:
[...]

Wat ik bedoelde is het volgende; Als je jezelf ervan overtuigd hebt dat de koeler bevestigingspennen goed gemonteerd zijn (en de koeler vlak op de processor zit) dan kan je meestal wel voelen of de temp klopt.
Als de koeler perfect gemonteerd is zal die niet 70 graden worden terwijl die niks doet. Het verbruik van een CPU zal niet even uit het niks 10 maal zo hoog liggen waardoor de koelcapaciteit van de koeler niet meer voldoet. Dus hoe had je dat precies in gedacht dan?

Er zijn simpelweg maar drie mogelijkheden of het verbruik van de CPU is zo maar extreem hoog, maar dat kan eigenlijk niet. De sensor werkt niet goed of wordt niet goed uitgelezen. Of de koeler is niet goed gemonteerd.

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 13-04-2019 00:35 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• jovadca
Als de koeler perfect gemonteerd is zal die niet 70 graden worden terwijl die niks doet. Het verbruik van een CPU zal niet even uit het niks 10 maal zo hoog liggen waardoor de koelcapaciteit van de koeler niet meer voldoet. Dus hoe had je dat precies in gedacht dan?
Daarvoor had ik in m'n 1e reactie al geschreven "Ik denk dat jouw mobo de temps niet goed uitleest".

• -The_Mask-
  • Niet online
jovadca schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 00:42:
[...]

Daarvoor had ik in m'n 1e reactie al geschreven "Ik denk dat jouw mobo de temps niet goed uitleest".
Dat denk ik ook, maar dat is onmogelijk om te voelen.

AMD Nieuwsdiscussie

• jovadca
Dat denk ik ook, maar dat is onmogelijk om te voelen.
Dat ben ik niet met je eens, want TS schreef zelf; "De koeler word zelfs zonder ventilator niet warm". Dus TS kan weldegelijk voelen of het koelblok warm is of niet. Het mobo is een 775 socket en als TS er een aftermarket koeler er op heeft zitten, is dat voelen erg gemakkelijk. Zit de stockkoeler op de CPU dan zal het wat lastiger worden. Als het mobo n.l. 70 gr. aangeeft, en dat zou kloppen, dan wordt het koelblok ook warm.

Het meest waarschijnlijke is nog steeds dat het mobo de temps niet goed uitleest en CoreTemp wel.

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee dat kan niet want zoals uitgelegd als de CPU zo warm is betekend dat er slecht contact met de koeler is. Het betekend niet dat een CPU magisch tientallen malen meer verbruikt als de PC net aan wordt gezet. Slecht contact tussen de koeler en CPU zorgt voor slechte warmteoverdracht en een koud koelblok.

AMD Nieuwsdiscussie

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
De koeler is een Scynthe, daarmee had ik mijn Q6600 2,4@3,2 lopen gehad. En ik heb zeker de koelpasta goed opgedragen :D Is niet de eerste PC die ik doe. Wat ik raar vind is dat de Core Temp rond de 30-40 graden is, wat ik normaal zou vinden. Maar dat de packagetemp zo hoog blijkt te zijn.

Het kan uiteraard aan het moederbord liggen. De Asus is immers een 775 board en geen 771 board. Maar in een MacPro 3.1 had ik het zelfde. En dat is een 771 board.

Pagina: 1