Garage voor APK zoeken - goedkoop

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Hoe vind je in een nieuwe woonplaats (Ermelo) een garage om je auto APK te laten keuren? Ik ken hier niemand, dus ik kan niet echt iemand vragen.

Het gaat om een Daihatsu Cuore uit 2007. Ik heb hem voor € 1.500 aangeschaft in 2017. Ik heb echt geen zin om hem voor € 800 te moeten repareren, wat mij betreft valt een garage als Kwikfit of een merken-garage dan ook al direct af. Ik zoek dus eigenlijk een hobby-garage met APK-mogelijkheid, iemand die het niet erg vind om voor de goedkoopste optie te gaan, of te werken met onderdelen van de sloop.

Hoe vind je zo'n garage?

Tot vorig jaar had de ANWB een beoordelingssite, maar die is daar mee gestopt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 14:03

BLACKfm

o_O

Is dit een zoektocht naar de meest louche garage die je voor een ferme handdruk en een goed woordje zonder morren weer een jaar APK geeft voor 3 tientjes?

En dit is dan meer een vraag om het resultaat te beteren :).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:21

Polycom

Poes van goud

Google de garages in de buurt en ga langs of bel ze op en vraag naar de mogelijkheden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Je kunt beter een APK keuringsstation zoeken als je bang bent voor hoge kosten. Eentje die alleen maar keurt. Dan krijg je vaak wel eerlijk te horen wat er allemaal voor de APK moet gebeuren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Anton Vd Berg keurt altijd een beetje op een makkelijke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:16
Kwikfit of Profile?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ardana schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:50:
Hoe vind je in een nieuwe woonplaats (Ermelo) een garage om je auto APK te laten keuren? Ik ken hier niemand, dus ik kan niet echt iemand vragen.

Het gaat om een Daihatsu Cuore uit 2007. Ik heb hem voor € 1.500 aangeschaft in 2017. Ik heb echt geen zin om hem voor € 800 te moeten repareren, wat mij betreft valt een garage als Kwikfit of een merken-garage dan ook al direct af. Ik zoek dus eigenlijk een hobby-garage met APK-mogelijkheid, iemand die het niet erg vind om voor de goedkoopste optie te gaan, of te werken met onderdelen van de sloop.

Hoe vind je zo'n garage?

https://serviceright-autos.nl/apk-keuring/ermelo/
https://www.vanderhorstautos.nl/apk-ermelo
https://www.autodrielanden.nl/apk-harderwijk-ermelo
http://doppenbergautos.nl/apk-service.html
https://www.vakgaragekievit.nl/apk-keuring
etc. Hobby garage doet geen APK keuring

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 08-04-2019 20:02 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe vind je zo'n garage?

Zoeken naar een onafhankelijk APK Keuringsstation, welke alleen doen keuren en niks anders. Kost in de regel zo'n € 40 en vaak mag je voor een tweede herkeuring gratis terug keren.

Overigens kom je daarna alsnog een garage te zoeken, om alles te fixen wag APK afkeur is. Maar onderhoud is het toverwoord, voor het vermijden van rekeningen van € 800 voor een APK :+ Oh en geen oude wrakken kopen, daar heb je meestal onverwachte kosten bij.

En voor zaken zoals banden niet via een gewone garage laten doen: maar Bandenconcurrent. Vooral niet je auto voor twee tientjes laten keuren, want daar kan een garage geen geld aan verdienen. Dus dan is het wel vragen om standaard afgekeurde ruitenwissers....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zat @Destruction daar niet ergens in de buurt? Zou verwachten dat die in zijn netwerk wellicht wel het eea betrouwbaars weet te vinden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Vul je kenteken en plaatsnaam/postcode in op een site als www.mijngarage.nl en je komt al een heel eind lijkt me.
Je ziet dan ook gelijk de prijs voor de gekozen werkzaamheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Polycom schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:54:
Google de garages in de buurt en ga langs of bel ze op en vraag naar de mogelijkheden?
Ik vraag dus expliciet naar ervaringen van anderen. Of iemand een goede garage weet. Googelen kan ik prima zelf, net als bellen ;) Ik denk alleen niet dat er ook maar 1 garage zal zeggen "Ow nee hoor mevrouw, wij zullen u proberen zo duur mogelijke onderdelen aan te smeren!".
.Maarten schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:55:
Je kunt beter een APK keuringsstation zoeken als je bang bent voor hoge kosten. Eentje die alleen maar keurt. Dan krijg je vaak wel eerlijk te horen wat er allemaal voor de APK moet gebeuren.
Maar dan begin ik al met dubbele kosten... Al lees ik net dat zo'n keuring € 40 zou kosten, dat valt nog mee moet ik zeggen. Alleen als ik lees dat 'n APK € 29 kost, dan vraag ik me af waarom zo'n keuring dan € 40 moet kosten.
RedHat schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:56:
Anton Vd Berg keurt altijd een beetje op een makkelijke manier.
En repareert hij ook goedkoop?
Daar heb ik dus expliciet geen vertrouwen in. Hun prijzen vind ik uberhaupt al idioot hoog. Daarnaast zijn ze vaak niet creatief, en weigeren ze bijv. met sloop-onderdelen te werken.
Verwijderd schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:05:
[...]
Overigens kom je daarna alsnog een garage te zoeken, om alles te fixen wag APK afkeur is. Maar onderhoud is het toverwoord, voor het vermijden van rekeningen van € 800 voor een APK :+ Oh en geen oude wrakken kopen, daar heb je meestal onverwachte kosten bij.
Mja, ik rij momenteel, incl. aanschaf, onderhoud, verbruik, wegenbelasting en verzekering, voor minder dan € 0,15 per kilometer. Aanschaf € 1.500, verzekering € 26 pm, wegenbelasting € 16 pm, vorig jaar onderhoud (oa distributieriem vervangen) + APK € 450, verbruik 4,76 liter / 100 km. Dus mijn volgende auto wordt weer een "oud wrak". :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:11

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Oh en geen oude wrakken kopen, daar heb je meestal onverwachte kosten bij.
Ik heb een half jaar geleden een 15 jaar oude Ford Focus gekocht voor ~350 euro, en daar rijdt ik tot nu toe probleemloos in rond. Toegegeven dat er nu wel wat dingetjes moeten gaan gebeuren, maar ik ben zelf automonteur geweest en ik kan dus ook veel zelf oplossen, kostenpost blijft beperkt terwijl ik daarna wel weer een stuk langer met deze auto door kan :)

Onverwacht.. In dit geval niet echt, de auto is nog heel netjes voor zijn leeftijd en de prijs was, laat ik zeggen... Gunstig. Je kunt dan alleen maar realistisch zijn en verwachten dat er nog wat onderhoud achteraan komt. Tot nu toe ben ik tevreden in elk geval. Liever 'n oud en wat goedkoper hok dan een dure auto waar ik langer voor heb moeten sparen, want de deukjes en krasjes komen er toch wel in. Niet omdat ik er lomp mee omga, maar bij de supermarkt is het elke week wel raak als er weer een kind van 3 zelf de autodeur open wil/mag doen, om maar een voorbeeld te noemen.
The Eagle schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:09:
Zat @Destruction daar niet ergens in de buurt? Zou verwachten dat die in zijn netwerk wellicht wel het eea betrouwbaars weet te vinden :)
Bedankt voor de tag, toen ik @RedHat Vd Berg zag benoemen was ik blij dat ik m'n koffie al op had :+

* Destruction 'zit' iets oostelijker, in Zwolle. Mocht dat te doen zijn (afstand) kan ik wel een garage noemen die eerlijk is, een absoluut schappelijk uurloon hanteert en APK bevoegdheid heeft. @PauseBreak komt er ook wel eens :)

Iets dichterbij Ermelo (Elburg) ken ik ook een garagehouder die mij wel betrouwbaar en no-nonsense overkomt.

[ Voor 44% gewijzigd door Destruction op 08-04-2019 20:57 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online

Oh en geen oude wrakken kopen, daar heb je meestal onverwachte kosten bij.
Ik rijd al jaren in oude wrakken, soms wel 4-5 jaar in dezelfde :P Inderdaad ook in de prijsklasse tot 1500 euro.
Heel relaxed, en gaat er (uiteindelijk) een keer wat mis dan heb je geen sterke emotionele of financiële binding met zo'n ding :+

Nu scheelt het wel dat ik zelf ook sleutel en wat van die dingen weet, maar als je vooraf research doet naar wat bekende problemen met bepaalde merken en/of types zijn (familie/vrienden, fora, problemcar.nl e.d.), kom je letterlijk en figuurlijk een heel eind zonder grote onverwachte kosten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48

Rmg

.Maarten schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:55:
Dit, die doen behalve wat lampjes vervangen geen reparaties, je krijgt bij afkeur een lijst met wat er fout is. Dat en alleen dat laat je fixen bij een garage en je gaat weer terug naar het keurstation.
Maar dan begin ik al met dubbele kosten... Al lees ik net dat zo'n keuring € 40 zou kosten, dat valt nog mee moet ik zeggen. Alleen als ik lees dat 'n APK € 29 kost, dan vraag ik me af waarom zo'n keuring dan € 40 moet kosten.
Het is veertig euro daar zit in: afmelden rdw, een half uur keuren, gratis herkeuring 2 wkn later. Voor minder kan alleen als je dus dingen er bij doet.

[ Voor 29% gewijzigd door Rmg op 08-04-2019 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:13:
[...]
[...]

Omdat je dan niet voor standaard afgekeurde ruitenwissers betaald, of andere zaken die eigenlijk helemaal geen APK afkeur waren. Het mag wettelijke gezien natuurlijk niet, maar niemand die hun auto daar gaat laten en wachten tot de RDW komt.

Dus kunnen garages lekker verdienen aan oude wrakken, waar veel kapot aan is. Maar eigenlijk nog niet APK afkeur is, alleen ze keuren het toch af om er geld aan te verdienen. Dus het kost meer omdat ze hun geld verdienen met het uitvoeren van APK Keuringen en niet het uitmelken van automobilisten, waar o.a de Kwikfit erg bekend voor staat.

Overigens behoren Bovag garages en dealers vaak tot de betrouwbare partijen, maar ze zijn dan ook duurder. APK is trouwens gratis bij een onderhoudsbeurt vaak, omdat ze veel controleren bij de onderhoudsbeurt wat ook bij de APK gedaan word.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

wat mij betreft valt een garage als Kwikfit of een merken-garage dan ook al direct af.
Schrijf de merkdealer niet meteen af. Waar ik met mijn barrel ga, herstelt men ook gewoon met onderdelen van de schroothoop of met WD40, danwel spanbandjes. Voor een standaard-onderhoud zijn niet de goedkoopste, maar voor lastige defecten hebben ze wel snel en goedkoop een creatieve oplossing.

Ik laat even in het midden of je nog veel Daihatsu-dealers zal vinden.

Ik heb overigens ook lang gezocht naar deze garage. Eigenlijk toevallig gevonden voor iets klein, nooit meer ergens anders gegaan :) Misschien eens rond gaan voor kleine dingen en zien welk gevoel je bij die mensen krijgt?

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mieJas schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:44:
[...]

Schrijf de merkdealer niet meteen af. Waar ik met mijn barrel ga, herstelt men ook gewoon met onderdelen van de schroothoop of met WD40, danwel spanbandjes. Voor een standaard-onderhoud zijn niet de goedkoopste, maar voor lastige defecten hebben ze wel snel en goedkoop een creatieve oplossing.

Ik laat even in het midden of je nog veel Daihatsu-dealers zal vinden.

Ik heb overigens ook lang gezocht naar deze garage. Eigenlijk toevallig gevonden voor iets klein, nooit meer ergens anders gegaan :) Misschien eens rond gaan voor kleine dingen en zien welk gevoel je bij die mensen krijgt?
Ik ga nu juist naar de merk dealer: want duidelijke afspraken rondom het onderhoud, gratis pechhulp en ze hanteren vaste prijzen. Tevens kun je luchtfilters, interieur filters makkelijk zelf vervangen.

Bougies is ook wel te doen: maar ik denk dat je dit beter door een garage kunt laten doen, omdat het toch best een lastig klusje kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:49:
Bougies is ook wel te doen: maar ik denk dat je dit beter door een garage kunt laten doen, omdat het toch best een lastig klusje kan zijn.
Hoe vaak moet jij de bougies (laten) vervangen? Rijd je zoveel Km/jaar dan?
Of verbruikt je jonge niet-wrak veel olie? :P

[ Voor 6% gewijzigd door 3dfx op 08-04-2019 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
[...]

Zoeken naar een onafhankelijk APK Keuringsstation, welke alleen doen keuren en niks anders. Kost in de regel zo'n € 40 en vaak mag je voor een tweede herkeuring gratis terug keren.
ah nvm je mag na afloop bij afkeuring nog wel naar een garage er mee rijden.

[ Voor 32% gewijzigd door CyberMania op 08-04-2019 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Destruction schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:19:
[...]
Bedankt voor de tag, toen ik @RedHat Vd Berg zag benoemen was ik blij dat ik m'n koffie al op had :+

* Destruction 'zit' iets oostelijker, in Zwolle. Mocht dat te doen zijn (afstand) kan ik wel een garage noemen die eerlijk is, een absoluut schappelijk uurloon hanteert en APK bevoegdheid heeft. @PauseBreak komt er ook wel eens :)

Iets dichterbij Ermelo (Elburg) ken ik ook een garagehouder die mij wel betrouwbaar en no-nonsense overkomt.
Graag, ik ben nu aan het rondkijken. 23 mei loopt de APK af, en ik ben zo technisch als een appel.

Is er trouwens iets mis met Antond vd Berg?

Ik heb geen idee of Zwolle te doen is. Ik heb geen aanvullend vervoer (er past geen fiets in de Cuore) dus als de garage niet op een toegankelijke plek zit, zal ik moeten wachten, dat is bijv. een complicerende factor. Voor mij niet erg, ik kan er rustig een dag voor uit trekken, iPad en thermoskan mee, en ik vermaak me wel, maar dat moeten ze ook maar net willen bijv. Ik heb liever een goede, betrouwbare garage iets verder weg, dan eentje om de hoek waar ik niet veel vertrouwen in heb. Maar 'mijn' garage zit momenteel 125 km ver weg, en dat is me toch net iets te ver weg. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CyberMania schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:53:
[...]

Hoe werkt dit dan? Als een auto niet door de APK komt mag je er per direct niet meer mee rijden (immers voldoet niet aan de meest basale veiligheidsnormen) - zelfs niet als je APK nog niet verlopen is. Dus dan staat die daar en moet je dus een dure transport naar een garage maar zien te regelen? Of melden ze niet 'm niet af ofzo (wat officieel niet mag) ?
Klopt niet: je APK blijft gewoon geldig tot de verval datum. Je mag twee maanden van tevoren gaan keuren, dan heb je vervolgens nog bijna twee maanden om de auto alsnog door de keuring te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

CyberMania schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:53:
[...]

Hoe werkt dit dan? Als een auto niet door de APK komt mag je er per direct niet meer mee rijden (immers voldoet niet aan de meest basale veiligheidsnormen) - zelfs niet als je APK nog niet verlopen is. Dus dan staat die daar en moet je dus een dure transport naar een garage maar zien te regelen? Of melden ze niet 'm niet af ofzo (wat officieel niet mag) ?
Dat heb ik echt nog nooit gehoord. Een beetje garage controleert je auto, geeft aan wat er verbeterd moet worden, zorgt dat dit gedaan wordt en meld je daarna (bij behalen APK) weer af voor die keuring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
Verwijderd schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:56:
[...]

Klopt niet: je APK blijft gewoon geldig tot de verval datum. Je mag twee maanden van tevoren gaan keuren, dan heb je vervolgens nog bijna twee maanden om de auto alsnog door de keuring te krijgen.
Nope. Als je 'm eerder laat keuren en hij wordt afgekeurd mag je er per direct niet meer mee rijden. Logisch ook: want hij voldoet niet aan de meest basale veiligheidseisen meer. Maar je mag er nog wel mee naar een garage rijden.
Na de APK-keuring van uw voertuig krijgt u een keuringsrapport waarop staat of het voertuig goed- of afgekeurd is. Is uw voertuig afgekeurd en de APK-datum nog niet verlopen? Dan mag u niet meer op de openbare weg rijden omdat het voertuig niet voldoet aan de APK-eisen. Wel mag u de kortste route naar de garage rijden als u uw voertuig opnieuw APK laat keuren''.
Zie ook het stukje onder 'Afkeuring': https://www.rdw.nl/partic...bent-het-er-niet-mee-eens
Als uw voertuig is afgekeurd, maar de vervaldatum van de voorgaande APK is nog niet verlopen, dan voldoet uw voertuig nog wel aan de eerste voorwaarde. Er is echter wel een technisch gebrek geconstateerd aan uw voertuig. Het voldoet daarom niet meer aan de tweede voorwaarde. Daarom mag u niet meer rijden met uw voertuig.

[ Voor 44% gewijzigd door CyberMania op 08-04-2019 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:55:
[...]
Maar 'mijn' garage zit momenteel 125 km ver weg, en dat is me toch net iets te ver weg. :P
Als die garage echt zo goed zou zijn, dan was ik wel die 125km gereden: heb zelfs overwogen om in Duitsland mijn auto te laten onderhouden. Maar dat doe ik niet vanwege de taalbarrière en in Nederland is het niet echt duurder.
CyberMania schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:57:
[...]

Nope. Als je 'm eerder laat keuren en hij wordt afgekeurd mag je er per direct niet meer mee rijden. Logisch ook: want hij voldoet niet aan de meest basale veiligheidseisen meer. Maar je mag er nog wel mee naar een garage rijden.

[...]

Zie ook het stukje onder 'Afkeuring': https://www.rdw.nl/partic...bent-het-er-niet-mee-eens
Eerste keer dat ik dit hoor, want toen mijn vorige auto was afgekeurd mocht ik er gewoon nog mee rijden: hoe krijg je dat ding immers anders gerepareerd.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2019 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Ardana schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:55:
[...]

Ik heb geen idee of Zwolle te doen is. Ik heb geen aanvullend vervoer (er past geen fiets in de Cuore) dus als de garage niet op een toegankelijke plek zit, zal ik moeten wachten, dat is bijv. een complicerende factor. Voor mij niet erg, ik kan er rustig een dag voor uit trekken, iPad en thermoskan mee, en ik vermaak me wel, maar dat moeten ze ook maar net willen bijv. Ik heb liever een goede, betrouwbare garage iets verder weg, dan eentje om de hoek waar ik niet veel vertrouwen in heb. Maar 'mijn' garage zit momenteel 125 km ver weg, en dat is me toch net iets te ver weg. :P
Bij sommige (veelal kleinere) garages geven ze je wel eens een gratis (oud) leenautootje mee (ipv. een leenfiets) of ze brengen je even naar het station/bushalte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 20:15

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

[...]

[...]

[...]
Zo is het mij ook verteld. Daarom laten keuren vlgns APK normen, betalen voor keuring, maar niet laten afmelden. Dan heb je nog 2 maand om het goedkoop te fixen. Tip: Vraag er meteen bij wat het kost om de afkeurzaken op te lossen, en overleg wat je zelf wilt doen, kostenbesparing. Werkt prima.

[ Voor 0% gewijzigd door ElMacaroni op 08-04-2019 21:06 . Reden: goedloop -> goedkoop ]

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iva_Bigone schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:53:
[...]

Hoe vaak moet jij de bougies (laten) vervangen? Rijd je zoveel Km/jaar dan?
Of verbruikt je jonge niet-wrak veel olie? :P
Niet: ben ik achter gekomen, ik heb schijnbaar life long bougies en ik die ondingen wat vervangen :( Hadden er nog makkelijk 50.000km in kunnen zitten bij wijze van spreken. Nee mijn auto verbruikt helemaal geen olie _/-\o_

Enige wat ie verbruikt is brandstof en ruitensproeier vloeistof :+ Maar Bougies vervangen is wel iets, wat redelijk duur bij een garage is: terwijl die ondingen maar een paar euro per stuk kosten, of zo'n € 15 per stuk voor long life Bougies.

Onderhoud van mijn auto is eigenlijk net € 200 a € 250 per jaar: dus dat valt reuze mee allemaal, maar het is dan een ook Suzuki 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2019 21:10 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Volgens de letter van de (RDW) wet kan dat misschien zo zijn, maar echt erop handhaven zullen ze niet doen. Een agent kan neem ik aan zelf wel bedenken dat het traject van APK niet gestopt is bij het afkeuren van de auto, er kunnen onderdelen in bestelling zijn en ondertussen zul je toch naar je werk moeten.

Overigens kreeg ik toen ik nog keurmeester was een controleur van de RDW op bezoek, met de vraag waarom ik nooit auto's als afgekeurd afmeldde. Toen ik aangaf dat ik zo'n auto gewoon repareerde en dan voor "Goedgekeurd na reparatie" koos, bleek dat geen goed antwoord te zijn. Er is (of was) een quota, laten we zeggen dat ik 5% van de auto's die ik keurde moest afkeuren. De RDW verwacht dus dat ik een auto met een kapot knipperlichtje (bijvoorbeeld) ga afkeuren, waarna de eigenaar er volgens de letter van de (RDW) wet niet meer mee mag rijden... :') Niks daarvan, ik zet er een ander lampje in en als het dan weer werkt is het opgelost. Ik heb er nooit meer iets over gehoord, maar toen ik zei dat het nogal riekte naar willekeur en ik gewoon mijn werk goed wilde uitvoeren en niet aan zoiets mee wilde doen, ging hij weg :P

Trouwens, ik kwam een opmerking tegen in het topic: Je kunt ook een steekproef krijgen als je een auto afmeldt als afgekeurd. Blijkt de afkeuring onterecht volgen er strafpunten. Je kunt dus zeker niet zomaar auto's gaan afkeuren om je eigen winst op te krikken.

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 08-04-2019 21:14 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je wilt uiteindelijk een garage die eerlijk is en vertelt wat ie doet, bij reparaties ook liefst alles dezelfde dag klaar.

Ben inmiddels wel klaar met merkdealer en 2 dorpsgarages: knudde diagnose stellen en problemen niet oplossen voor de hoofdprijs, gewoon facturen met een vork schrijven of BTW berekenen over een afgesproken prijs...
veel onderhoud doe ik nu zelf met een Haynes boek. Voor APK en LPG onderhoud ga ik naar de gasboer, maar ga daar ook reparaties laten doen die ik zelf niet kan of wil doen in het vervolg. Is wat duurder, maar werkt heel precies, vertelt uitgebreid wat ie doet en als ie een prijs afspreekt en dan daar iets overheen gaat geeft ie uit zichzelf korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:08:
[...]
Maar Bougies vervangen is wel iets, wat redelijk duur bij een garage is: terwijl die ondingen maar een paar euro per stuk kosten, of zo'n € 15 per stuk voor long life Bougies.
Ja, maar je zegt het zelf al, bougies is een kostenpost die slechts 1x om de zoveel tienduizend KM voor komt, en dan nog hangt het van het motorblok af of het een enorme ingreep is, of juist vrij simpel.

Bij de Daihatsu-blokjes die ik ken zitten de bougies in ieder geval op een goed bereikbare plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duckyvite
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 21:51
Mijn schoonpa en ik gaan altijd naar Mazier aan de Harderwijkerweg. 39 euro en goed te vertrouwen. Wel doen we reparaties altijd zelf, dus geen idee wat de kosten zijn als je door hem wil laten repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:47

PauseBreak

derp!

Iva_Bigone schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:02:
[...]

Bij sommige (veelal kleinere) garages geven ze je wel eens een gratis (oud) leenautootje mee (ipv. een leenfiets) of ze brengen je even naar het station/bushalte.
Dit is wat die garage doet waar @Destruction het over heeft. Overigens vertrouw ik die mannen daar volledig, ook omdat ze het geen enkel probleem vinden als je meekijkt of om dingen uit te leggen (en een echte wachtruimte is er ook niet, je komt binnen bij een brug). Werken met onderdelen die je zelf mee brengt is ook geen probleem (en ook wel zo fijn in mijn geval omdat veel onderdelen inmiddels uit Frankrijk moeten komen).
Ik heb in de jaren altijd geprobeerd om eerst lokaal een garage te vinden maar uiteindelijk komt het erop neer dat ik nu 100+km enkele reis doe omdat ik geen andere garage heb gevonden die net zo eerlijk is. Het geld vind ik minder belangrijk eigenlijk.

Nee, merp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:08:
[...]

Niet: ben ik achter gekomen, ik heb schijnbaar life long bougies en ik die ondingen wat vervangen :( Hadden er nog makkelijk 50.000km in kunnen zitten bij wijze van spreken. Nee mijn auto verbruikt helemaal geen olie _/-\o_

Enige wat ie verbruikt is brandstof en ruitensproeier vloeistof :+ Maar Bougies vervangen is wel iets, wat redelijk duur bij een garage is: terwijl die ondingen maar een paar euro per stuk kosten, of zo'n € 15 per stuk voor long life Bougies.

Onderhoud van mijn auto is eigenlijk net € 200 a € 250 per jaar: dus dat valt reuze mee allemaal, maar het is dan een ook Suzuki 8)
Gelukkig heeft de Cuore er maar drie nodig. ;) btw Cuore uit 2007 vind ik geen oud bakje, en was €1500,- erg goedkoop. die dingen zijn zeer gewild

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Toen ik nog prive reed en had ik ook zo'n oude hok die het liefst niets kost.
Ik heb altijd, zoals eerder gezegd, 2 maanden van te voren al laten "bekijken" op apk standarden.
Gewoon bij normale garage. Ik wil dat het gewoon goed gecontrolleerd is en niet zo'n handje klap goedkeuring.
De reparatie van de punten doe ik wel ergens anders.

Als ik jou was, zou ik gaan zoeken op diverse facebook groepen van auto liefhebbers in de buurt.
Zo was ik jaren geleden terecht gekomen bij een hobby/eenmanszaak die alles kan doen en ook alles op veilige manier doen zonder dat je altijd nieuwe onderdelen moet aanschaffen.
Reed toen een honda civic en de man heeft onderdelen liggen van zeker 20 soortgelijke auto's
Dus ja het was echt makkelijk en cheap. Denk aan hele versnellingsbak (2e hands) met alles erop eraan incl montage van 200eur. Wat nieuwe moet dan koopt ie ook nieuw (distr riem bijv, of remblokken).
Bij een japaner gaat niet veel mis. De ergste is vaak roest. Maar zaken als ashoes e.d. die vaak apk afkeurpunt is zijn makkelijk te verhelpen bij zo'n hobbyist/ eenmanszaak.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gergs schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:30:
De ergste is vaak roest. Maar zaken als ashoes e.d. die vaak apk afkeurpunt is zijn makkelijk te verhelpen bij zo'n hobbyist/ eenmanszaak.
Dat is eigenlijk een beetje de reden waarom ik bij oudere auto's wegblijft: want als je een handig iemand vind, dan valt alles wel te fixen. Maar roest dat kan aardig in de papieren lopen.

Je kunt op een site zoals kenteken.net ook zien wat er gebeurt is tijdens de laatste paar APK's. Dat is erg interessant om te zien: bewijst ook maar weer eens, dat Japanse auto's ook niet vrij van defecten.

Soms kijk ik weleens naar auto's die te koop op Facebook staan, waaronder veelal Japanse auto's. Zou er wel eentje erbij willen hebben voor de lol, maar de maandelijkse kosten en eventueel onderhoud is het mij niet waard.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2019 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
http://www.mazier.nl/Algemeen/6/Over%20ons.aspx

Deze gaf mijn tante door (die woont in Ermelo)

[ Voor 3% gewijzigd door Knee-Buckler op 09-04-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:20

Pos

Eerste keer dat ik dit hoor, want toen mijn vorige auto was afgekeurd mocht ik er gewoon nog mee rijden: hoe krijg je dat ding immers anders gerepareerd.
Afkeuren en dan niet afmelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adipose
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
Je mag door blijven rijden tot je apk afgelopen is. Zelf vorig jaar nog gehad en ook na herkeuring door RDW mocht ik er gewoon mee rijden tot de officiële afloopdatum. Hij moet dan uiteraard wel gerepareerd zijn voordat de apk afloopt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:40
Een APK kost nergens meer dan 3 of 4 tientjes (meestal is het 2 tientjes). Wat jij wilt is een garage die de regels aan de laars lapt c.q. shortcuts neemt zodat jij lekker goedkoop met een potentieel onveilige auto de weg op kunt.

Begrijp ik het zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Ik heb een keer (mijn eerste auto, eerste keuring) bij 2 verschillende garages laten keuren, via van die gratis-APK deals uit de krant. Beide wilden ze de wagen op 2 verschillende dingen laten falen :+ Sindsdien breng ik ze gewoon naar de kwikfit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

FastFred schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:55:
Een APK kost nergens meer dan 3 of 4 tientjes (meestal is het 2 tientjes). Wat jij wilt is een garage die de regels aan de laars lapt c.q. shortcuts neemt zodat jij lekker goedkoop met een potentieel onveilige auto de weg op kunt.

Begrijp ik het zo goed?
TS zoekt een garage die niet allerlei extra onderdelen vervangt, die helemaal niet vervangen hoeven te worden. Of onderdelen berekend die niet gemonteerd worden, dat effect.

Zoals we allemaal wel verhalen van KwikFit kennen, een APK voor 20 euro maar dan zijn wel vrijwel standaard je remblokken/remschijven niet goed meer, etc.. Heb het ooit met een bevriende garagist eens uitgerekend, maar een APK voor 20 euro aanbieden komt je als ondernemer gewoon op verlies te staan (een half uur arbeid, afschrijving apparatuur, afmeldkosten, etc) dus de winst zal toch echt ergens anders vandaan moeten komen. En dan krijg je dit soort praktijken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Nope. Als je 'm eerder laat keuren en hij wordt afgekeurd mag je er per direct niet meer mee rijden.
Dan moet je hem niet laten afkeuren! Een APK-keuring gaat als volgt: APK keurmeester keurt, ziet punten of geen punten, schrijft zijn APK keuringsrapport en meldt de auto af (en is dan goedgekeurd of afgekeurd).
Op het moment dat hij punten ziet mag hij stoppen en zeggen "je komt zo niet door de keuring". Dan is je bestaande keuring nog gewoon geldig en mag je gewoon blijven rijden tot de APK afloopt.

Er bestaat geen plicht dat als je eenmaal een keuring bent begonnen je die ook af moet maken met een afmelding. Daarom moet je ook niet tot het laatste moment wachten om een APK keuring te doen. Zoals hier ook al gezegd is: vanaf 2 maanden voor afloop van de keuring kun je je APK verlengen met een jaar bovenop de bestaande afloopdatum. Je hebt dus 2 maanden om met een technisch maar niet administratief afgekeurde auto te rijden en die te repareren.

@Ardana Ik zou gewoon een goedkope garage opzoeken (als je geen kwikfit wil dan geen kwikfit) en zeggen dat je alleen een APK keuring wil en dat ze hem niet moeten afmelden als er afkeur is. Tips in die regio kan ik verder niet geven.

[ Voor 27% gewijzigd door Maasluip op 09-04-2019 11:14 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Destruction schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:01:
[...]

TS zoekt een garage die niet allerlei extra onderdelen vervangt, die helemaal niet vervangen hoeven te worden. Of onderdelen berekend die niet gemonteerd worden, dat effect.

Zoals we allemaal wel verhalen van KwikFit kennen, een APK voor 20 euro maar dan zijn wel vrijwel standaard je remblokken/remschijven niet goed meer, etc.. Heb het ooit met een bevriende garagist eens uitgerekend, maar een APK voor 20 euro aanbieden komt je als ondernemer gewoon op verlies te staan (een half uur arbeid, afschrijving apparatuur, afmeldkosten, etc) dus de winst zal toch echt ergens anders vandaan moeten komen. En dan krijg je dit soort praktijken.
Ik vraag mij soms ook wel af, of automobilisten het niet bij het verkeerde eind hebben: dat sommige mensen er een hobby van maken, om van APK naar APK te rijden dat begrijp ik. Het is immers goedkoper om een nieuwe barrel te kopen, die wonderlijk wijze door de APK gekomen is :?

Welke vervolgens bij de eerste volgende APK toch blijkt dat er veel kapot is en dat gemaakt moet worden: waarna de klant direct zegt, nee dat kan niet :(

Dat is ook enorm lastig soms: niet iedere garage wilt je perse een arm uit trekken, maar ze constanteren dan gewoon dat zus en zo kapot is. Een kapotte koppakking is geen APK afkeur, maar het zou heel fijn zijn als de garage je erop wijst en voorstelt het te herstellen.

APK is eigenlijk nogal een gewassen neus: want puur APK technische, mag je nog met een auto rijden die eigenlijk rijp is voor de sloop. Daarom snap ik ook nooit echt, dat er hele volksstammen zijn die denken dat een auto geen onderhoud nodig heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
FastFred schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:55:

Begrijp ik het zo goed?
Nope, verre van. Ik zoek een garage die geen onnodige kosten in rekening brengt. Die eerlijk met me overlegt of een reparatie nog de moeite waard is. Die samen kijkt naar de goedkoopste oplossing. Die verder kijkt dan "ow, dit staat er in het boekje, dus dat voeren we uit" (kennelijk moet bij de huidige km-stand m'n distributieriem vervangen worden, maar die is dus net 20.000 km terug vorig jaar vervangen). Maar ik wil geen garage die bezuinigt op veiligheid. Al moet ik zeggen dat je met een Cuore niet eens zoveel schade kan rijden, maar een voetganger kun je nog steeds in een rolstoel krijgen. Dus veiligheid staat bij mij echt voorop, daar mogen geen shortcuts genomen te worden.

Maar een accu-vervangen kan je voor € 40 doen, of voor € 150. En dan heb ik liever een garage die het voor € 40 doet. En nog liever een garage die zegt "ik denk dat 'ie 't nog wel 'n jaartje red". Een garage die zegt: deze auto is het nog waard om een onderhoudsbeurt aan te laten doen, of eerlijk zegt "mja, je kan die € 150 van die beurt beter gebruiken om een nieuwe te kopen" - zelfs al is dat niet bij hem.

Ik ben echt niet te beroerd om onderhoud te laten verrichten en veiligheid staat voorop. Maar ik heb wél een kleine portemonnee en moet dus shoppen en kan me maar weinig tegenvallers veroorloven. OV is nog duurder, dus ik moet gewoon zorgvuldig afwegingen maken. Dat is waarom ik om een betrouwbare, goedkope garage vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

[...]
Die voor €40 moet er aan verdienen, terwijl die voor €29 er misschien wel geld op toelegt om je als klant binnen te halen. De kans dat je voor €29 je auto gekeurd weer mee mag nemen is vrijwel nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:09:
[...]

Nope, verre van. Ik zoek een garage die geen onnodige kosten in rekening brengt. Die eerlijk met me overlegt of een reparatie nog de moeite waard is. Die samen kijkt naar de goedkoopste oplossing. Die verder kijkt dan "ow, dit staat er in het boekje, dus dat voeren we uit" (kennelijk moet bij de huidige km-stand m'n distributieriem vervangen worden, maar die is dus net 20.000 km terug vorig jaar vervangen). Maar ik wil geen garage die bezuinigt op veiligheid. Al moet ik zeggen dat je met een Cuore niet eens zoveel schade kan rijden, maar een voetganger kun je nog steeds in een rolstoel krijgen. Dus veiligheid staat bij mij echt voorop, daar mogen geen shortcuts genomen te worden.

Maar een accu-vervangen kan je voor € 40 doen, of voor € 150. En dan heb ik liever een garage die het voor € 40 doet. En nog liever een garage die zegt "ik denk dat 'ie 't nog wel 'n jaartje red". Een garage die zegt: deze auto is het nog waard om een onderhoudsbeurt aan te laten doen, of eerlijk zegt "mja, je kan die € 150 van die beurt beter gebruiken om een nieuwe te kopen" - zelfs al is dat niet bij hem.

Ik ben echt niet te beroerd om onderhoud te laten verrichten en veiligheid staat voorop. Maar ik heb wél een kleine portemonnee en moet dus shoppen en kan me maar weinig tegenvallers veroorloven. OV is nog duurder, dus ik moet gewoon zorgvuldig afwegingen maken. Dat is waarom ik om een betrouwbare, goedkope garage vraag.
Die garage zoek ik ook: maar ik volg liever het boekje van de auto, want dan weet ik tenminste die onderhouds interval. Ben ook bij een Bosch Garage geweest, die onderhoud volgens het boekje niet zo serieus nam.

Bleken ze de oliefilter niet vervangen hebben, omdat zei nog een uit de jaren tabak onderhoudsschema hanteren: oftewel ze beweerde, de oliefilter werd alleen bij de grote beurt vervangen. Wat de reinste onzin is, want bij iedere oliewissel dient de oliefilter ook vervangen te worden.

Door dit gepruts is mij vertrouwen in de betreffende garage gewoon helemaal weg: je krijgt bij dit soort garages het gevoel, alsof ze niet eens de werkzaamheden uitvoeren. En je een paar uur later een telefoontje geven, dat je de auto kunt oppikken.

En controleer het maar eens als autoleek.... daarom ga ik met mijn auto bij de eerst volgende beurt naar de Suzuki dealer. Kost wel iets meer, maar dan weet ik zeker dat het onderhoud goed gebeurd en is de pechhulp gratis inbegrepen. Dus de ANWB kan ik dan opzeggen :)

Trouwens: realiseer jij je, dat goedkoop soms duurkoop is? Ik dacht laatste even Bosch Bougies in mijn Suzuki te zetten, waarna de auto heel vreemd deed. Uiteindelijk de Japanse bougies gemonteerd en dus dubbele kosten gemaakt.

Overigens zijn autogarages geen liefdadigheidsinstellingen: dus ik denk, dat als je vraagt om een beurt te laten uitvoeren. Dat ze dat gewoon doen, ongeacht of de auto het waard is of niet. Wat mensen namelijk vaak vergeten is, dat een onderhoudsbeurt geen alternatief voor reparaties is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
TeQview schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:52:
Je mag door blijven rijden tot je apk afgelopen is. Zelf vorig jaar nog gehad en ook na herkeuring door RDW mocht ik er gewoon mee rijden tot de officiële afloopdatum. Hij moet dan uiteraard wel gerepareerd zijn voordat de apk afloopt.
Volgens de site van RDW zelf mag je na afkeur alleen mee rijden om naar garage te gaan voor reparatie of herkeuring.

Verder is officieel afmelden er juist voor de klant die niet besodemieterd wil worden. Een louche garage die je remmen onterecht afkeurt kan je niet door RDW op de vingers laten tikken zonder afmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:34
Zullen we het op de man spelen achterwegen laten? Dank je!

Je kan je auto prima bij de kwikfit laten keuren hoor. Je moet alleen de "ballen" (en verstand) hebben om er bij te staan, en te zeggen dat de boel helemaal niet vervangen hoeft te worden.
Banden met 4mm profiel, oh ja meneer, dat moet vervangen worden. Nee hoor, mooi niet.
Als ze weten dat je niet mee doet aan die onzin, komt het meestal wel goed.

Gewoon naar de goedkoopste plek gaan waar ze keuren, en als ze hem afkeuren voor een bepaald onderdeel, zelf kijken of dat onderdeel wel echt vervangen (of gerepareerd) moet worden.

Je snapt toch hopelijk zelf ook wel waarom 99% van garages niet met sloop onderdelen wil werken?
Het werk is het duurste, de onderdelen zijn vaak de prijs helemaal niet. Als je dan eenmaal zo veel uitgeeft aan werk, is het veel, veel beter om er gewoon een nieuw onderdeel in te zetten.
En stel dat je iets "repareert" met een sloop onderdeel, en het gaat 2 weken later kapot, sta je weer bij die garage aan de deur, en word het misschien wel een ontzettend drama verhaal.

Ik zou ook niet met sloop onderdelen, 2e hands onderdelen of wat dan ook willen werken.

[ Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 09-04-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

WEBGAMING schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:08:
[...]

Je kan je auto prima bij de kwikfit laten keuren hoor. Je moet alleen de "ballen" (en verstand) hebben om er bij te staan, en te zeggen dat de boel helemaal niet vervangen hoeft te worden.
Banden met 4mm profiel, oh ja meneer, dat moet vervangen worden. Nee hoor, mooi niet.
[...]
Ik heb vaak genoeg mijn auto voor het actietarief van €20 of €25 APK laten keuren bij Kwikfit of Euromaster. Je hoeft er ook heus niet bij te blijven staan, je moet alleen weten dat je banden nog genoeg profiel hebben, je uitlaat gasdicht is en je verlichting in orde. Oftewel een auto hebben die gewoon goed onderhouden is.
Een uitlaat vervangen valt dan vaak ook nog wel mee, maar zodra er arbeid gedaan moet worden gaat de teller bij die fastfitters pas echt lopen en zal een lokale garage vaak goedkoper zijn.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
[...]

[...]

[...]
Klinkt heel leuk maar zo zwart wit is het niet naar mijn mening:
Kapot lampje kentekenverlichting -> afkeur. Ga jij dan niet meer met de auto rijden voordat het lampje vervangen is :?
Laten we aub niet vergeten om gewoon gezond boerenverstand te gebruiken. Geen remmen maar nog geldige APK, tuurlijk niet rijden. Voorbeeld hierboven en nog geldige APK, lekker sturen (met risico op boete, dat wel) en ga op t gemak wanneer het uitkomt een lampje kopen bij de brezan en vervang hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

[...]

[...]
Met die kanttekening dat als het defect van de afkeur opgelost wordt, je wél tot het einde van de huidige APK door mag rijden. De reden dat je niet meer mag rijden is namelijk niet de afkeur an sich, maar het feit dat er officieel een defect is geconstateerd aan een onderdeel dat altijd in orde moet zijn.
Als het bijv. een band met te weinig profiel is, is de constatering bij de APK gelijk aan die van een agent op straat, maar met dat verschil dat je bij de APK geen boete krijgt en op straat wel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-08 12:52
APK tips:

Mocht je een dure offerte krijgen voor een APK keuring die je niet vertrouwd, laat de garage het voertuig dan afkeuren (en vraag daar dus een officieel afkeur rapport bij). Afhankelijk van de reactie van de garage kun je vaak wel merken of het een terechte afkeur is of dat ze centen proberen te verdienen.
Wanneer niet alle punten in het rapport staan welke genoemd waren op de offerte, weet je ook direct dat het geen eerlijke garage is. Dit kun je zelf aankaarten bij de RDW mocht je in een slechte bui zijn.

Aandachtspunten/adviespunten zijn geen reden voor afkeur. Laat daarom de garage duidelijk onderscheid maken op de offerte tussen wat vervangen MOET worden, en wat ze adviseren om additioneel ook te vervangen.

De APK keurings-eisen voor je voertuig zijn bij iedereen hetzelfde. Zorg dan ook altijd dat je een keuringsrapport mee krijgt wanneer je voertuig afgekeurd is.
Voor een foute afkeur krijgt een APK inspecteur punten op zijn licentie wanneer het voertuig onterecht afgekeurd is (ook wanneer er meer punten zijn aangegeven dan terecht waren). Te veel punten en hij is zijn licentie kwijt.

Veel garages bieden "gratis herkeuring" aan, omdat ze bang zijn om een voertuig onterecht af te keuren. Wanneer ze je binnen 2 weken terug laten komen zullen ze over het algemeen de eerste keer je voertuig niet officieel afkeuren. Moet je nu alvast betalen? Prima, dan wil je nu dus ook een officieel keuringsrapport ontvangen waar alle punten op staan. Let maar eens op, zodra je een afkeur rapport wilt hebben, vervalt plotseling het "recht" op de gratis herkeuring.

Wanneer je auto wordt afgekeurd, mag je er officieel niet mee blijven rijden tot de vervaldatum van de APK. Hier is echter geen controle op, en er geld een coulance regel om naar een (ander) keuringstation te rijden.
Wanneer je tot 2 maanden te vroeg je auto laat keuren, wordt de vervaldatum gewoon met 12 maanden verlengd. Voorbeeld:

Je vervaldatum is 25 mei 2019. Je laat je auto vandaag keuren;
Goedkeur: Je mag vrolijk rijden tot 25 mei 2020
Afkeur: Je mag (minder vrolijk) rijden tot 25 mei 2019

In het geval van afkeur heb je dus tot 25 mei 2019 de tijd om je voertuig te herstellen en opnieuw te laten keuren.
(over het algemeen krijg je pas een boete wanneer je APK meer als een maand verlopen is. Dit is echter geen garantie dat je na de vervaldatum boetevrij kunt blijven rijden)

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 07:39
als je zin hebt om naar Amsterdam te rijden: Erdi is de meest eerlijke autoreparateur die ik ken. Vragen ook vaak geen geld voor onderzoek en proberen veel dingen heel pragmatisch op te lossen, volgens mij precies wat je nodig hebt (als je naar Amsterdam wil rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
WEBGAMING schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:08:
Zullen we het op de man spelen achterwegen laten? Dank je!

Gewoon naar de goedkoopste plek gaan waar ze keuren, en als ze hem afkeuren voor een bepaald onderdeel, zelf kijken of dat onderdeel wel echt vervangen (of gerepareerd) moet worden.

Je snapt toch hopelijk zelf ook wel waarom 99% van garages niet met sloop onderdelen wil werken?
Het werk is het duurste, de onderdelen zijn vaak de prijs helemaal niet. Als je dan eenmaal zo veel uitgeeft aan werk, is het veel, veel beter om er gewoon een nieuw onderdeel in te zetten.
En stel dat je iets "repareert" met een sloop onderdeel, en het gaat 2 weken later kapot, sta je weer bij die garage aan de deur, en word het misschien wel een ontzettend drama verhaal.

Ik zou ook niet met sloop onderdelen, 2e hands onderdelen of wat dan ook willen werken.
Ja, dat klinkt allemaal leuk - mits je dus zelf inderdaad verstand van auto’s hebt. En aangezien ik dat dus niet heb, en ook niet iemand mee kan nemen die dat wel heeft, ben ik dus de ideale kandidaat om op te lichten. Als ze tegen mij zeggen dat er nieuwe bougie-vonkjes nodig zijn, zeg ik nog net niet ‘ja, prima’ maar het scheelt niet veel. Ik moet dus gewoon echt een garage hebben die ik op z’n blauwe ogen kan geloven.

En het werk mag dan het duurste zijn, maar als daarbovenop het prijsverschil van de onderdelen alsnog een factor 4 of meer verschilt, kan het nog steeds een goede slok op een borrel schelen. En je gaat mij niet vertellen dat er geen goede, goedkope garages zijn. Je moet alleen misschien wat langer zoeken. Nou, laat dat nou een van de weinige dingen zijn die ik wél genoeg heb: tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:31

Theo

moederbord

Van familie uit Ermelo krijg ik de tip dat je naar De Ruiter moet gaan in Ermelo; een éémanszaak die er al een heleboel jaren schijnt te zitten. Niet duur en wel goed. Afspraak maken is wel nodig.

Mja, ik rij momenteel, incl. aanschaf, onderhoud, verbruik, wegenbelasting en verzekering, voor minder dan € 0,15 per kilometer. Aanschaf € 1.500, verzekering € 26 pm, wegenbelasting € 16 pm, vorig jaar onderhoud (oa distributieriem vervangen) + APK € 450, verbruik 4,76 liter / 100 km. Dus mijn volgende auto wordt weer een "oud wrak". :)
Een nieuwere auto hoeft niet duur te zijn; ik rij zo'n 27.000 km per jaar voor nog geen 13 cent per km. 8 Jaar geleden een 2 jaar oude kleine auto gekocht. Momenteel heb ik deze afgeschreven en ben ik per km zelfs maar 9 cent kwijt terwijl er niks mis is met de auto (inc mrb, verzekering, brandstof, onderhoud, APK, banden, afschrijving en reparaties)
Zie ook Hersenspinsels: Meer dan gratis auto rijden, de daadwerkelijke kosten van een...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ardana schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:45:
[...]

Ja, dat klinkt allemaal leuk - mits je dus zelf inderdaad verstand van auto’s hebt. En aangezien ik dat dus niet heb, en ook niet iemand mee kan nemen die dat wel heeft, ben ik dus de ideale kandidaat om op te lichten. Als ze tegen mij zeggen dat er nieuwe bougie-vonkjes nodig zijn, zeg ik nog net niet ‘ja, prima’ maar het scheelt niet veel. Ik moet dus gewoon echt een garage hebben die ik op z’n blauwe ogen kan geloven.

En het werk mag dan het duurste zijn, maar als daarbovenop het prijsverschil van de onderdelen alsnog een factor 4 of meer verschilt, kan het nog steeds een goede slok op een borrel schelen. En je gaat mij niet vertellen dat er geen goede, goedkope garages zijn. Je moet alleen misschien wat langer zoeken. Nou, laat dat nou een van de weinige dingen zijn die ik wél genoeg heb: tijd.
Ik had voorheen gewoon een garage die adviesprijs voor de onderdelen rekende. Ik wist vooraf wat ie ging monteren en ik kon die prijzen gewoon bij Winparts opzoeken (die baseren de getoonde korting op de adviesprijs).

Even later had de beste man geen tijd, ging ik naar een dorpsgarage, volgens de website: een zeer voordelig inkoopbeleid waardoor ik de beste onderdelen tegen de scherpste prijs krijg. Achteraf bleek dat adviesprijs+10% te zijn, en onderdelen voor de reparatie niet direct beschikbaar bij hun leverancier, dus auto 2 dagen langer kwijt dan gepland.

Overigens ook ooit laten helpen door Bosch Car Service toen mijn accu er de brui aan gaf. Daar ook een nieuwe accu gekocht en zelf gemonteerd. Laat ik zo zeggen: voor de prijs heb je bijna overal wel een Bosch of Varta accu, maar deze Bosch Car Service had een accumerk waar ik nog nooit van gehoord had :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 20:04
Lees onderstaand artikel maar eens, advies is toch om zeker met een oude(re) auto naar een onafhankelijk APK station te gaan. In veel andere landen is het zelfs verplicht om naar zo'n station te gaan, dit is niet voor niks.
https://www.consumentenbo...s/2019/gesjoemel-met-apks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:27

royhoi

-

BadEendTerror schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:08:
Lees onderstaand artikel maar eens, advies is toch om zeker met een oude(re) auto naar een onafhankelijk APK station te gaan. In veel andere landen is het zelfs verplicht om naar zo'n station te gaan, dit is niet voor niks.
https://www.consumentenbo...s/2019/gesjoemel-met-apks
Als garagehouder en APK keurmeester kan ik je zeggen at de consumentenbond hier ook wel een verschrikkelijk toneelstuk neer zet hoor ;(

K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 20:04
Ja dat zou ik ook zeggen als het je eigen broodwinning is. ;)
Maar feit is wel dat er ontzettend veel gerotzooid word met de APK.
Dit omdat degene die de keuring doet ook de reparaties mag doen, dat is uiteraard vragen om problemen.
Dus van mij mogen ze van dat systeem af.

[ Voor 71% gewijzigd door BadEendTerror op 14-04-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:27

royhoi

-

BadEendTerror schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:47:
Ja dat zou ik ook zeggen als het je eigen broodwinning is. ;)
Maar feit is wel dat er ontzettend veel gerotzooid word met de APK.
Dit omdat degene die de keuring doet ook de reparaties mag doen, dat is uiteraard vragen om problemen.
Dus van mij mogen ze van dat systeem af.
Ik begrijp je reactie wel hoor er word ook heel veel gerotzooid. Bij mij is een APK keuring niet goedkoop maar wel rendabel. Ik kan gewoon eerlijk keuren zonder dat ik dingen moet verzinnen om iets te verdienen. Ik walg van verhalen die ik soms hoor. Er zijn echt wel eerlijke garages maar je moet geluk hebben er een te vinden.

Individuele keuring is mooi maar mensen kunnen hun auto geen seconde missen dus eerst een afspraak voor keuren en daarna een afspraak om hem te laten repareren is ook een gedoe.

K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Vandaag auto gebracht naar Mazier, mede vanwege het prettige gesprek. Zoals gezegd, ik vind het niet erg om geld uit te geven aan onderhoud, maar wil gewoon niet graag (het gevoel hebben) opgelicht (te) worden.

€ 456 voor APK, kleine beurt, 3 nieuwe banden, en een nieuwe accu. Afspraak was: tot € 500 mogen de noodzakelijke en niet-noodzakelijke reparaties uitgevoerd worden, als de noodzakelijke reparaties hoger zijn, eerst bellen. Accu was niet noodzakelijk, maar paste binnen die € 500, een aantal andere dingen (bijv. een deel van de startmotor is niet helemaal lekker, maar dat is 'ie al sinds ik 'm gekocht heb, en de lambda-sensor is ook al een jaar stuk) pasten niet binnen die € 500 en zijn dus doorgeschoven naar volgend jaar (of niet :P)

Ik ben helemaal tevreden :Y

Nogmaals iedereen dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

royhoi schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:05:
[...]

Ik begrijp je reactie wel hoor er word ook heel veel gerotzooid. Bij mij is een APK keuring niet goedkoop maar wel rendabel. Ik kan gewoon eerlijk keuren zonder dat ik dingen moet verzinnen om iets te verdienen. Ik walg van verhalen die ik soms hoor. Er zijn echt wel eerlijke garages maar je moet geluk hebben er een te vinden.

Individuele keuring is mooi maar mensen kunnen hun auto geen seconde missen dus eerst een afspraak voor keuren en daarna een afspraak om hem te laten repareren is ook een gedoe.
Zo schreef ik hier ook al over het lokkertje van o.a KwikFit, een APK voor 20 euro. Iedereen trapt erin, maar reken je kosten er maar eens vanaf (afmelden kost ook ~5 euro per auto, afschrijving apparatuur, een half uur arbeidsloon, electra e.d) en je komt zelfs op verlies uit. Gek he, dat er dan ineens allemaal dingen kapot zijn 8)7

Maarja, zolang mensen naar dat soort bedrijven blijven gaan zal er niets veranderen. Hetzelfde met handelaren, een auto met 200.000km op de teller die aantoonbaar goed is onderhouden willen we niet hebben, maar een ingevoerde auto die van onder tot boven glimt en ~60k km op de teller (geen boekjes, of boekjes met stempels van niet bestaande garages) heeft kopen we meteen |:( Dit alles vaak bij bedrijven die uitsluitend glimmende auto's met lage kmstand hebben staan.. Daar wordt niet bij nagedacht.

Soms lijkt het wel alsof mensen opgelicht willen worden, en dan vervolgens weer gaan ranten op garagisten/handelaren :') Mensen, het is heel simpel: Ga gewoon niet meer naar dat soort handelaren/garages, dan gaan ze failliet en blijven de niet sjoemelende bedrijven over.

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 30-04-2019 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ja, maar dat auto'tje met 60k op de teller, die altijd van 'n oma'tje is geweest, die hem jaarlijks een grote en kleine beurt liet geven door de merk-garage, en na haar dood dat kleinzoon er van af moest voor € 4.000, dat auto'tje moet toch echt bestaan hoor! Ik moet echt wel 'n keer geluk hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ardana schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:28:
Ja, maar dat auto'tje met 60k op de teller, die altijd van 'n oma'tje is geweest, die hem jaarlijks een grote en kleine beurt liet geven door de merk-garage, en na haar dood dat kleinzoon er van af moest voor € 4.000, dat auto'tje moet toch echt bestaan hoor! Ik moet echt wel 'n keer geluk hebben!
Dat dus, en na een tijdje komt de aap uit de mouw. Dan blijkt 't ding olie te lekken, de teller teruggedraaid en als men bij de garage dan wat verder zoekt vinden ze resten van een oude LPG-installatie. Been there, done that. Als monteur, dus... Maar oh, oh... Wat een tuig, die handelaren :') Goed, dat laatste kan niet iedereen zien... Maar als je bij een auto gaat kijken en hij glimt _overal_ (zelfs onder de motorkap), niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 13:29
Destruction schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:26:
[...]

Zo schreef ik hier ook al over het lokkertje van o.a KwikFit, een APK voor 20 euro. Iedereen trapt erin, maar reken je kosten er maar eens vanaf (afmelden kost ook ~5 euro per auto, afschrijving apparatuur, een half uur arbeidsloon, electra e.d) en je komt zelfs op verlies uit. Gek he, dat er dan ineens allemaal dingen kapot zijn 8)7

Maarja, zolang mensen naar dat soort bedrijven blijven gaan zal er niets veranderen. Hetzelfde met handelaren, een auto met 200.000km op de teller die aantoonbaar goed is onderhouden willen we niet hebben, maar een ingevoerde auto die van onder tot boven glimt en ~60k km op de teller (geen boekjes, of boekjes met stempels van niet bestaande garages) heeft kopen we meteen |:( Dit alles vaak bij bedrijven die uitsluitend glimmende auto's met lage kmstand hebben staan.. Daar wordt niet bij nagedacht.

Soms lijkt het wel alsof mensen opgelicht willen worden, en dan vervolgens weer gaan ranten op garagisten/handelaren :') Mensen, het is heel simpel: Ga gewoon niet meer naar dat soort handelaren/garages, dan gaan ze failliet en blijven de niet sjoemelende bedrijven over.
Liever dat mijn auto wordt afgekeurd voor 20,- euro dan voor 40,- euro. :+ De reparaties door hun laten doen zit er toch niet in voordat ik de mankementen eerst zelf gezien heb, als ik het niet zou vertrouwen in ieder geval. Zelf fixen en weer terug, toch weer twee tientjes bespaard. ;)
Zoveel ervaring heb ik er overigens niet mee maar dingen afkeuren die gewoon goed zijn lijkt me bij een Kwik fit niet heel voorkomend. Ik kom de auto ophalen om te repareren en zie vervolgens dat er niks mee aan de hand is, staat zon grote toko toch ineens mooi voor lul. Maar misschien zit ik er naast, nog nooit bij de Kwik Fit geweest namelijk.

Edit: Zie nu de eerdere berichten, wellicht dat ik er minder last van heb omdat ik altijd met ouwe wrakken aankom bij de APK en duidelijk vooraf meld om niks te repareren en eerst te bellen mocht er iets mis zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door FSSF op 30-04-2019 21:43 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die auto's zijn er wel degelijk hoor: ben er van de week nog eentje tegen gekomen, als ik geen auto had dan had ik hem zo gekocht. Alleen er stond wel in de advertentie dat de elektrische ramen niet meer werkte en rechterknipperlicht gemaakt moest worden en als laatste de banden zouden aan vervanging zijn. Vraagprijs voor de auto € 300 8)

Na 6 maanden heb je voor zo'n auto al meer wegenbelasting en verzekering betaald, dan wat je voor de auto zelf betaalde. En waarschijnlijk heeft oma toch bewust de laatste jaren beknibbeld op onderhoud, omdat ze nauwelijks meer reed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:44
@Ardana
Wat is er stuk aan die lambda sensor dan? Het is nagenoeg onmogelijk om aan de emissie eisen te voldoen als die stuk is en het kan ook je verbruik behoorlijk negatief beinvloeden...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ben ze in mijn leven al 3x tegengekomen. Eentje van mijn opa, eentje van een oud vrouwtje uit de straat, en eentje die een kennis van me op de kop getikt had. Dus ze bestaan wel. Maar die hoef je niet te zoeken, die vinden jou meestal ;)
Overigens is 500 euro voor wat ze gedaan hebben een redelijke prijs. Kwikfit vraagt voor onze 207 diesel ca 150 kleine beurt, 110 accu, hou ik nog bijna 250 over voor 3 of 4 banden. Red je makkelijk. Maakt elkaar dus blijkbaar niet zoveel. (En die kwikfit van ons is wel gewoon goed, het is geen dozenschuiver in de randstad ;)).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:41:
[...]

Die auto's zijn er wel degelijk hoor: ben er van de week nog eentje tegen gekomen, als ik geen auto had dan had ik hem zo gekocht. Alleen er stond wel in de advertentie dat de elektrische ramen niet meer werkte en rechterknipperlicht gemaakt moest worden en als laatste de banden zouden aan vervanging zijn. Vraagprijs voor de auto € 300 8)

Na 6 maanden heb je voor zo'n auto al meer wegenbelasting en verzekering betaald, dan wat je voor de auto zelf betaalde. En waarschijnlijk heeft oma toch bewust de laatste jaren beknibbeld op onderhoud, omdat ze nauwelijks meer reed.
Mijn auto kwam met 130K uit de lease, daarna 20K, 5K en 5K gereden door een ouder stel in 3 jaar tijd. In die 3 jaar is nooit onderhoud gepleegd en was ik vervolgens aan de beurt (want die oliebeurt+bougies+apk van de verkoper stelt ook niks voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:44:
[...]

Mijn auto kwam met 130K uit de lease, daarna 20K, 5K en 5K gereden door een ouder stel in 3 jaar tijd. In die 3 jaar is nooit onderhoud gepleegd en was ik vervolgens aan de beurt (want die oliebeurt+bougies+apk van de verkoper stelt ook niks voor).
Ik begrijp het eerlijk gezegd niet zo goed: waarmee was je aan de beurt? Of probeer je te zeggen, dat geen onderhoud plegen nadelige gevolgen kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:49:
[...]

Ik begrijp het eerlijk gezegd niet zo goed: waarmee was je aan de beurt? Of probeer je te zeggen, dat geen onderhoud plegen nadelige gevolgen kan hebben?
Remmen achter zaten de remblokken scheef in de klauwen, ijzer op ijzer, was ook al jaren niet uitelkaar geweest. Heeft me eerst een set remblokken, vervolgens een remklauwrevisie en daarna nieuwe remklauw, schijven en blokken gekost.
Verder LPG onderhoud dat nooit was uitgevoerd, heb daardoor 1 injector die niet helemaal lekker meer is.
Dan nog de tweedehands schuin afgesleten hardhouten banden die ouder waren dan de auto zelf.

Heb de auto nu redelijk op de rit qua onderhoud en te verwachten kosten, maar man o man wat is er een geld achter dat ding aangegooid...

Mijn ervaring met ex-lease bij een handelaar is dat het laatste onderhoud maar zo-zo is geweest, laat je er vervolgens een ouder stel 3 jaar zonder onderhoud in rijden wordt het er niet beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Razkin schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:49:
@Ardana
Wat is er stuk aan die lambda sensor dan? Het is nagenoeg onmogelijk om aan de emissie eisen te voldoen als die stuk is en het kan ook je verbruik behoorlijk negatief beinvloeden...
Mja, al meerdere garages hebben het gemeten en ik voldoe aan de emissie-eisen. Zal wel komen doordat het een super-klein en zuinig gebakje is, met een 1.0 liter-motortje en een gewicht van < 700 kg verbrandt je ook niet zoveel. Mijn verbruik is nog steeds 4.7 liter / 100 km, dus dat 'behoorlijk negatief beïnvloeden' geloof ik ook niet zo :+ De lambda-sensor is stuk, het "check motor-lampje" brandt dus continue. Dat vind ik nog het grootste nadeel: ik kan nu niet weten of er iets anders stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Hoewel de meeste garages het tegelijkertijd doen is een APK-keuring niet hetzelfde onderhoud en gaat enkel over de veiligheid en onderdelen die hier betrekking op hebben. Ervan uitgaande dat je het onderhoud zoals oliewissels en tijdig vervangen van slijtage onderdelen niet zelf doet is alleen een APK keuring dus niet genoeg om betrouwbaar of duurzaam gebruik te maken van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Moet apk keuring ook AANgemeld worden eigenlijk? Als in, als ze er mee starten? De kwikfit heeft me vroeger wel eens voor het blok gezet namelijk: "nee meneer hij is afgekeurd u mag echt niet meer rijden". De kwikfit meld een apk afkeur direct. Hier met die sleutels, heb 'm bij een andere garage gebracht en gefixt voor de helft. Kwikfit :r
Maar waarom ik dat vraag: tegenwoordig breng ik m'n auto altijd ruim een maand voor het verlopen van de apk, en bij afkeur en de onderdelen zijn er niet kan ik 'm altijd gewoon meenemen en een week later terug komen. Melden zij 'm dan niet aan (als dat moet), of gewoon niet af, omdat er nog tijd is?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy
  • Laatst online: 12-09 21:55
sig69 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 01:03:
Moet apk keuring ook AANgemeld worden eigenlijk? Als in, als ze er mee starten? De kwikfit heeft me vroeger wel eens voor het blok gezet namelijk: "nee meneer hij is afgekeurd u mag echt niet meer rijden". De kwikfit meld een apk afkeur direct. Hier met die sleutels, heb 'm bij een andere garage gebracht en gefixt voor de helft. Kwikfit :r
Maar waarom ik dat vraag: tegenwoordig breng ik m'n auto altijd ruim een maand voor het verlopen van de apk, en bij afkeur en de onderdelen zijn er niet kan ik 'm altijd gewoon meenemen en een week later terug komen. Melden zij 'm dan niet aan (als dat moet), of gewoon niet af, omdat er nog tijd is?
Tot de vervaldatum mag je er nog mee rijden, zie ook hier.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:16

-tom-562

Oliesjeik

Lijkt mij niet dat dat moet. Bij mijn vaste APK keurstation keuren ze 'm, en bij afkeur krijg ik de afkeurpunten mee op een briefje en melden ze hem niet af.
Inmiddels kom ik er al aardig lang en kennen ze mij, de laatste keer dat een auto van mij afgekeurd was (scheurtje in fuseekogel hoes) hebben ze de auto (na reparatie door mijzelf) direct afgemeld/goedgekeurd zonder het te controleren d:)b een goede band met een garagist is dus ook wel fijn!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:22
Ardana schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:27:
[...]

Mja, al meerdere garages hebben het gemeten en ik voldoe aan de emissie-eisen. Zal wel komen doordat het een super-klein en zuinig gebakje is, met een 1.0 liter-motortje en een gewicht van < 700 kg verbrandt je ook niet zoveel. Mijn verbruik is nog steeds 4.7 liter / 100 km, dus dat 'behoorlijk negatief beïnvloeden' geloof ik ook niet zo :+ De lambda-sensor is stuk, het "check motor-lampje" brandt dus continue. Dat vind ik nog het grootste nadeel: ik kan nu niet weten of er iets anders stuk gaat.
Je kan best doorrijden met een kapotte lambda sensor, zij het met risico, in het gunstigste geval hangt het vast op een waarde waarbij de ECU flink wat benzine bijpompt. Maar het kan ook maar zo zijn dat er te weinig benzine wordt gemixt, dat kan nadelig zijn.
Wat ik me wel afvraag is waarom die sensor niet meer in het budget paste, zo'n sensor voor jouw Cuore kost ergens tussen de 30 en 60 euro, afhankelijk van welke van de twee en welke stekker die heeft. Het vervangen is nog geen vijf minuten werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 22:57

Bommes

Capo del formaggio

Ja, start APK moet gemeld worden, en ook afkeur moeten ze dus afmelden.
Veel bedrijven doen/deden dit echter niet.
Overigens is het onzin dat je er vervolgens niet meer mee mag rijden, je hebt zelf vrije keuze wat je waar laat maken.
Helaas is dit weer zo een kwik-fit ding waarmee ze hun slechte naam weer bevestigen.

Ik heb hier in de buurt een APK keuringsstation waar ik heen ga, Frank werkt zonder afspraak. Gewoon aan komen rijden en indien je pech hebt moet je een tijdje wachten of laat je je auto achter.
Hij voert geen reparaties uit en heeft dus geen enkel belang bij afkeur of andere onzinnige opmerkingen.
Hij is wel wat duurder (€ 40, -) dan de kwik-fit en consorten maar dat heb ik er wel over voor deze onafhankelijkheid.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
m0h4life schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:07:
[...]
Je kan best doorrijden met een kapotte lambda sensor, zij het met risico, in het gunstigste geval hangt het vast op een waarde waarbij de ECU flink wat benzine bijpompt. Maar het kan ook maar zo zijn dat er te weinig benzine wordt gemixt, dat kan nadelig zijn.
Wat ik me wel afvraag is waarom die sensor niet meer in het budget paste, zo'n sensor voor jouw Cuore kost ergens tussen de 30 en 60 euro, afhankelijk van welke van de twee en welke stekker die heeft. Het vervangen is nog geen vijf minuten werk.
Ik heb al van meerdere mensen (2 garages en 2 hobby'isten) begrepen dat er iets bijzonders mee aan de hand is, en dat het eerder richting € 150 gaat en dat hij raar ingebouwd is, waardoor het veel werk is om hem te vervangen. Ben dus geneigd om ze te geloven.

En gezien het feit dat het verbruik niet gewijzigd is sinds hij stuk gegaan is (ik hou m'n verbruik bij in Spritmonitor, kan dat dus goed zien), heb ik het idee dat er niks aan de hand is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Bommes schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:46:
[...]

Ja, start APK moet gemeld worden, en ook afkeur moeten ze dus afmelden.
Veel bedrijven doen/deden dit echter niet.
Ik ben keurmeester geweest maar ik heb hier nog nooit van gehoord. Er is letterlijk geen functie om de RDW te melden "Ok, ik ga zometeen deze auto keuren" of iets wat in die richting gaat.
Overigens is het onzin dat je er vervolgens niet meer mee mag rijden, je hebt zelf vrije keuze wat je waar laat maken.
Helaas is dit weer zo een kwik-fit ding waarmee ze hun slechte naam weer bevestigen.
KwikFit is kudt, en als mensen er dan gewoon niet meer naartoe gaan gaat zo'n toko failliet en blijven de eerlijke(re) garages over. Hoeft ook niemand meer reviews te lezen ;)

Daarnaast is het volgens de RDW wet weldegelijk verboden om door te rijden met een afgekeurde auto, omdat deze dan niet meer aan de eisen voldoet. Daarop handhaven doet echter niemand, dus gewoon rijden tot de APK datum.
Hij is wel wat duurder (€ 40, -) dan de kwik-fit en consorten maar dat heb ik er wel over voor deze onafhankelijkheid.
40 euro is een goede prijs voor een APK, bedenk hierbij dat je een half uur bezig bent met een auto goed controleren. Je hebt als garage je afmeldkosten, jaarlijkse keuringen van o.a de hefbrug en de apparatuur voor de viergas test (CO/roet meting), de remmen testbank etc. En dan moet er nog een half uur arbeidsloon vanaf, en een aandeel in electra kosten o.a. Een APK aanbieden voor 20 euro komt je als ondernemer op verlies te staan (heb het ooit nagerekend net een bevriend garagist), geen wonder dat er dan ineens dingen stuk zijn die eigenlijk helemaal niet stuk zijn :') Hoe komt die garagehouder anders aan zijn winst? Zij willen immers ook brood op de plank, en hopen dan maar dat mensen die geen verstand hebben van auto's en/of de staat van onderhoud van hun auto niet kennen en in hun praatjes trappen. En gezien het feit dat o.a KwikFit nog bestaat, geloven mensen die praatjes massaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 01-05-2019 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:55:
[...]

Ik heb al van meerdere mensen (2 garages en 2 hobby'isten) begrepen dat er iets bijzonders mee aan de hand is, en dat het eerder richting € 150 gaat en dat hij raar ingebouwd is, waardoor het veel werk is om hem te vervangen. Ben dus geneigd om ze te geloven.

En gezien het feit dat het verbruik niet gewijzigd is sinds hij stuk gegaan is (ik hou m'n verbruik bij in Spritmonitor, kan dat dus goed zien), heb ik het idee dat er niks aan de hand is :)
Zitten bij die € 150 ook de werkuren? Zo ja, dan snap ik niet waarom je het niet laat maken. Vooral als je van plan bent nog lang met de auto te rijden. Mijn zus heeft weleens een auto helemaal kapot gereden, door het uitstellen van reparaties en toen kreeg ze bijna niks meer voor de auto :+

Ik heb net alleen al voor € 135 twee nieuwe banden laten monteren, plus een stalen velg zodat ik een reserve wiel heb. Menig een zou dan tweedehands banden gekocht hebben, alleen dat idee al vind ik niet een fijn gevoel. Ja je bespaart een paar tientjes wellicht, maar ze durven best nog veel voor gebruikte banden te vragen.

Verbaasde mij wel dat ik niet gewezen werd op feit dat mijn APK over twee weken verloopt: toen ik een afspraak voor een airco beurt bij Profile maakte, kreeg ik daarna een telefoontje of ze ook de APK mochten uitvoeren. Zal wel bij de service horen, maar ik was er al twee keer op gewezen tijdens het online maken van de afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 22:57

Bommes

Capo del formaggio

Destruction schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:39:
[...]
Ik ben keurmeester geweest maar ik heb hier nog nooit van gehoord. Er is letterlijk geen functie om de RDW te melden "Ok, ik ga zometeen deze auto keuren" of iets wat in die richting gaat.
Ik zie hem altijd bij aanvang van de keuring inloggen bij de rdw en er iets invoeren van het kenteken.
Ging er van uit dat dat een start werk melding was.
Afkeur moeten ze officieel wel melden en ook daar kan een steekproef op komen.
Wat betreft het niet door mogen rijden met een afgekeurde auto:
Als je een afspraak voor reparatie hebt staan zal het wel mee vallen met de bekeuringen toch, volgens mij zelf toegestaan gelijk aan dat je in de schorsing ook naar de apk mag rijden zonder de auto te ontschorsen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Bommes schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:55:
[...]

Ik zie hem altijd bij aanvang van de keuring inloggen bij de rdw en er iets invoeren van het kenteken.
Je kunt inderdaad dmv kenteken en meldcode de auto raadplegen, je krijgt dan o.a te zien waar het chassisnummer hoort te staan en sindskort kort kun je daar (als het goed is) het resultaat van de laatste keuring inzien. Sommige keurmeesters doen dat inderdaad van te voren, en gaan daarna keuren. Maar dit is inderdaad geen melding naar de RDW dat de keuring in gang gezet is oid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Die ene band die niet vervangen is was vrij recent neem ik aan? Het is niet bepaald best practice om maar 1 band op een as te vervangen. Is ook APK afkeur, 2 verschillende merken/types op dezelfde as of als er een te groot verschil is in profieldiepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

FastFred schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:04:
[...]

Die ene band die niet vervangen is was vrij recent neem ik aan? Het is niet bepaald best practice om maar 1 band op een as te vervangen. Is ook APK afkeur, 2 verschillende merken/types op dezelfde as of als er een te groot verschil is in profieldiepte.
Zolang de maat en evt het laadvermogen van de band hetzelfde is, is het voor de APK gewoon goed.

Zelf zou ik ook alle 4 vervangen, en dan die laatste band om het reservewiel laten leggen. Die laatste wordt nogal eens vergeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Een te groot verschil in profieldiepte (op de aangedreven as) geen strak plan, overbelast je het differentieel alleen maar en gaat je auto ook heel raar van sturen, zelf een keer gehad 15km lang omdat het niet anders kon. Verschillende merken/modellen op 1 as is ook niet aan te raden, aan 1 kant een goede Michelin en aan de andere kant een Chinees prut werk wil wel eens erg vervelend worden bij noodstop of uitwijk manoeuvres.

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 01-05-2019 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:34
[...]

Sinds wanneer? Je kan prima door de apk komen op 4 verschillende banden hoor. Voldoende profieldiepte is het enige punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
[...]
Dat weet ik niet. Ik ga er nog wel even naar kijken, maar ook hier in dit topic lees ik alweer hele verschillende dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:55
De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt.
https://handboek.rdw.nl/personenautos/ophanging/banden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Ok, ff research gedaan.

Bandenmaat op iedere as MOET zowel links als rechts gelijk zijn. Lading en snelheidsindex mag verschillen maar wordt niet aangeraden want daar krijg je raar weggedrag van, evenals verschillende merken/modellen monteren.

I stand corrected

Ik heb dus zoals gezegd al eens met verschillenden bandenmaten op de aangedreven (vooras) rond gereden, daar krijg je heel onvoorspelbaar weggedrag van, ik was blij dat ik thuis was en de reserveband naar achter kon zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door FastFred op 01-05-2019 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FastFred schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:11:
Een te groot verschil in profieldiepte (op de aangedreven as) geen strak plan, overbelast je het differentieel alleen maar en gaat je auto ook heel raar van sturen, zelf een keer gehad 15km lang omdat het niet anders kon. Verschillende merken/modellen op 1 as is ook niet aan te raden, aan 1 kant een goede Michelin en aan de andere kant een Chinees prut werk wil wel eens erg vervelend worden bij noodstop of uitwijk manoeuvres.
Dat zal niet zo veel met de profieldiepte te maken hebben gehad, en het differentieel kan daar prima tegen (daar is 'ie nou juist voor bedoeld). Een snelle berekening leert dat de omtrek van een nieuwe 195/65R16-band 207,7cm is, en de omtrek van een versleten band (4mm minder) 205,2cm. Dat is slechts 1,2%, dat ga je niet voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@Verwijderd Nee, je zult het niet voelen, maar het differentieel is wel constant aan het corrigeren voor het verschil in buitenomtrek van de band.

Daarbij is het ook gewoon niet veilig om links een nieuwe band te hebben en rechts 4mm profiel minder.

[ Voor 26% gewijzigd door FastFred op 01-05-2019 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FastFred schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:37:
@Verwijderd Nee, je zult het niet voelen, maar het differentieel is wel constant aan het corrigeren voor het verschil in buitenomtrek van de band.
Net zoals het differentieel dat doet als je een bocht maakt (wat een veel groter verschil maakt). Is niet erg, daar zijn ze voor gemaakt.
Daarbij is het ook gewoon niet veilig om links een nieuwe band te hebben en rechts 4mm profiel minder.
Tuurlijk! Ik beweer ook zeker niet dat het een aanrader is om met een versleten band te gaan rijden, laat dat duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Speedy schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:38:
[...]

Tot de vervaldatum mag je er nog mee rijden, zie ook hier.
Nee, dat is niet waar. Zie ook: https://www.anwb.nl/exper...ag-ik-hier-nog-mee-rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
WEBGAMING schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:13:
[...]

Sinds wanneer? Je kan prima door de apk komen op 4 verschillende banden hoor. Voldoende profieldiepte is het enige punt.
Voldoende profieldiepte en geen droogtescheuren is idd de enige eis.

Profieldiepte is waar ik me bij verschillende geen zorgen om maak. Ouderdom en verschil in stugheid wel.

Toen ik mijn auto kocht had ik Michelin Energy XH1 van 10 jaar oud onder de auto liggen (auto van 08, banden van 06). Voldoende profiel, geen droogtescheuren, maar wel helemaal bruin uitgeslagen en hard als beton. Verder aan 2 kanten schuin afgesleten omdat ze onder 2 auto's gezeten hebben met brakke uitlijning.
Moet er niet aan denken om met 1 zo'n band te rijden en dan 3 nieuwe banden. Die ene band gaat dan extreem onvoorspelbaar weggedrag geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Laatst online: 12-09 21:55
Goed punt. Wel raar dat die ANWB expert zich hiermee tegenspreekt :X

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Euromaster (Nederland] is gestopt met groot onderhoud, reparatie en APK.
Bandenservice en klein onderhoud, zoals olie, accu en airco blijft wel.
Na een op de lange termijn gerichte strategische heroriëntatie heeft Euromaster Nederland besloten zich te focussen op zijn corebusiness als kwalitatief hoogstaand banden- en onderstelspecialist.
https://aftersalesmagazin...nderhoud-reparatie-en-apk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik gok dat na euromaster de nodige bedrijven gaan volgen. Verhaal omschrijft goed het hoe en waarom en daar zitten ze niet ver naast.
Voor APK en reparatie heeft Euromaster de welbekende kwikfit reputatie, die zit hun banden business ook gewoon in de weg. Ik zal na een APK avontuur bij de Euromaster niet snel daar mijn banden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
_JGC_ schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:45:
Voor APK en reparatie heeft Euromaster de welbekende kwikfit reputatie, die zit hun banden business ook gewoon in de weg. Ik zal na een APK avontuur bij de Euromaster niet snel daar mijn banden halen.
Bij Euromaster (en ook bij Kwik-fit) hangt het heel erg af van de vestiging of je uiteindelijk tevreden de deur uit gaat. Zelf tot nu toe zeer goede ervaringen gehad met een Euromaster filiaal als nevenactiviteit van de plaatselijke Hyundai dealer. Daar kwam ik terecht nadat de merkdealer van mijn Franse auto nogal onbetrouwbaar bezig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
U123456 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:25:
[...]
Bij Euromaster (en ook bij Kwik-fit) hangt het heel erg af van de vestiging of je uiteindelijk tevreden de deur uit gaat. Zelf tot nu toe zeer goede ervaringen gehad met een Euromaster filiaal als nevenactiviteit van de plaatselijke Hyundai dealer. Daar kwam ik terecht nadat de merkdealer van mijn Franse auto nogal onbetrouwbaar bezig was.
Het probleem met Euromaster en Kwikfit is de naam. Als jij met garage X slechte ervaringen hebt, ga je niet meer naar garage X. Heb jij een slechte ervaring met een Euromaster, dan is dat het eerste wat je denkt als je voor een filiaal staat.
Oh en de plaatselijke dealer van het franse merk is hier idd ook niet geweldig. Kom daar liefst nooit weer voor reparaties. Mannetje in het magazijn is dan wel weer heel erg kundig en behulpzaam, maar de werkplaats... nee.
Pagina: 1 2 Laatste