Juiste PSU voor NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bas_vdl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 11:22
Ik ben van plan mijn 7 jaar oude Synology 213+ te vervangen met een zelfbouw systeem waarop ik FreeNAS wil gaan draaien. Hoofdzakelijk wordt de nas gebruikt voor downloaden, streamen, back-up, vpn, en home automation.

Nu zit ik te twijfelen aan de PSU die ik heb opgenomen in mijn configuratie. Volgens mijn berekening is 300W over kill.

Vraag 1: klopt mijn berekening en met hoeveel overhead moet je rekening houden? Ik kan me voorstellen dat het opspinnen van de disken meer kost...

Vraag 2: Kan een te krachtige voeding voor dit systeem negatief zijn voor bijv. stroomkosten, prestaties en/of stabiliteit? Ik heb namelijk meerdere malen gelezen dat elke PSU een soort van ideale wattage efficient en stabiel kan leveren.

Ik heb al even gekeken naar voeding met minder wattage. De uitdaging was echter het vinden van een SFX of ATX voeding die niet dieper is dan 14,5cm (vanwege de case), beter matched met de wattage van het systeem en van een beetje kwaliteit is zodat hij 24/7 kan draaien en we zonder zorgen van huis kunnen ;).

Alternatieven die ik heb bekeken zijn Lepa MX F1 400W of een PicoPSU. Dit laatste is niet perse goedkoper, en vergt nog even een zoektocht naar een kabelboom met voldoende SATA power aansluitingen.

Alvast bedankt!

ItemWatt
CPU10W
HDD8,4W (4,2W * 2)
SSD2,4W
Memory2.5W (1,25W * 2)
Fan3W
Totaal26,3W

#Product
1ASRock J5005-ITX
2WD Red (64MB cache), 3TB
1Sharkoon QB One
1G.Skill Ripjaws F4-2400C16D-16GRS
1Silverstone SFX Series ST30SF V2.0
1Silverstone SFX Series ST30SF V1.0
1Crucial MX500 2,5" 250GB

Beste antwoord (via bas_vdl op 09-04-2019 18:08)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De Lepa sws niet want dat is een bom.
Die pico psu kan maar is duur. pricewatch: Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit is een stuk goedkoper en levert voldoende vermogen.
De Silverstone is een prima moderne en stille voeding. Zal niet heel efficiënt zijn bij een verbruik van <30w maar maar zit tenminste degelijk bevestigd in de behuizing en geen externe adapter aanwezig.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
  • Nu online
De Lepa sws niet want dat is een bom.
Die pico psu kan maar is duur. pricewatch: Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit is een stuk goedkoper en levert voldoende vermogen.
De Silverstone is een prima moderne en stille voeding. Zal niet heel efficiënt zijn bij een verbruik van <30w maar maar zit tenminste degelijk bevestigd in de behuizing en geen externe adapter aanwezig.

• bas_vdl
“Zal niet heel efficiënt zijn”. Bedoel je dat het Wattage dat de voeding uit de muur haalt wellicht meer is dan het systeem vraagt (stukje verlies)?

[ Voor 119% gewijzigd door bas_vdl op 08-04-2019 23:01 ]

• Uszka
  • Nu online
Verlies is er altijd alleen zal het verlies bij de Silverstone groter zijn dan bij een pico. Zo'n 10% schat ik, wat in absoluut vermogen 1,5 - 2w is. Kost je per jaar een paar € extra.

• bas_vdl
Uszka schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:54:
Verlies is er altijd alleen zal het verlies bij de Silverstone groter zijn dan bij een pico. Zo'n 10% schat ik, wat in absoluut vermogen 1,5 - 2w is. Kost je per jaar een paar € extra.
Ik kwam op het volgende uit...

Afbeeldingslocatie: https://www.silverstonetek.com/images/memo/ST30SF-1.jpg
bron: https://www.silverstonete...oduct.php?pid=458&area=en

Het systeem heeft een piek van 26.3W. Dat is gelijk aan 8.8% PSU load.

Volgens de grafiek heb je een efficiëntie van 84% bij een PSU load van 20%. Als ik die lijn doortrek, kom je ongeveer uit op 74% efficiëntie bij een PSU load van 10W (systeem gemiddeld?).

Dat betekend dat de voeding dan 10W * 26% = 12.6W uit het stroomnet haalt?

• Uszka
  • Nu online
Die 10w is 74% van wat uit de muur gehaald wordt. Dus 10/0,74 = 13,16w wordt verbruikt door de voeding.

• bas_vdl
Cool thanks!!’ Ik ga dan wel voor de v1.0 ipv de v2.0. De v1.0 is voor NAS systemen volgens Silverstone en met de lage load heb je kans dat hij de fan niet eens aanslingert.

“The fanless mode operation deactivates when PSU’s internal temperature reaches 55°C. (V1.0)”

“V1.0 has greater +3.3V and +5V output and higher temperature rating of 10℃ ~ 50℃ for NAS/storage focused systems or industrial PCs (IPC).

V2.0 has greater +12V output and lower noise for home desktops or gaming PCs.”

• BooYooToo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:54
Hoi, Ik zit toevallig dit topic te lezen omdat ik met hetzelfde bezig ben en ook al is dit niete wat je voreg. Ik wilde toch even reageren over je geheugen. De reepjes die je noemt staan niet op de supported lijst...

https://www.asrock.com/mb/Intel/J5005-ITX/index.asp#Memory

Volgens mij kan je dan het beste gaan voor:
pricewatch: G.Skill Ripjaws F4-2133C15S-16GRS
Vooral als het om zo een systeem gaat dat een paar jaar mee zal gaan zonder upgrades.

• bas_vdl
Klopt inderdaad. Vanuit een tweakers review heb ik vernomen dat het met gaan werken: productreview: ASRock J5005-ITX review door Dirk_P_Broer

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
zo'n voeding heeft een bepaald "idle" verbruik. Waardoor de relatieve efficiëntie ontzettend inzakt bij lage vermogens. Als een voeding bijv. 5W idle verbruik heeft, en je vraagt 10W, dan heeft'ie een efficiëntie van "maar" 66%. Maar als je kijkt wat het absoluut is, kun je je afvragen of je je daar druk om moet maken.
Pagina: 1