Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XePs-
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-04-2019
Hallo tweakers,

Even een kort verhaaltje. Twee jaar geleden heb ik een nieuwe pc in elkaar gezet met de harde schijf en voeding uit mijn oude PC, en een tweedehands (bijna niet gebruikte) videokaart (Gigabyte GV-N770OC-4GD). Deze heeft prima gewerkt tot eind februari dit jaar. Het beeldscherm viel uit en het bleek al snel dat de videokaart het had begeven, wat niet geheel vreemd is omdat hij tweedehands was en twee jaar door mijzelf is gebruikt. Ik heb toen een nieuwe videokaart besteld en deze nog voor maart in de PC gezet. Echter, gisteren viel de PC ineens uit en ging ook niet meer aan. De enige manier waarop de PC weer aan gaat, is als ik de 8 pins connector van mijn voeding uit mijn videokaart haal. Om te testen of de kabel nog werkte, heb ik de videokaart vervangen met een oude GPU (ATI Radeon HD 4800). Met deze kaart gaat mijn PC gewoon aan en heb ik geen problemen. Dit is het systeem voordat mijn PC uitviel:
- CPU: Intel Core i5-7500 3.4 GHz Quad-Core Processor (met standaard intel cpu cooler)
- Moederbord: MSI - B250M PRO-VD Micro ATX LGA1151
- RAM: Corsair - Vengeance LPX 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-2400 Memory
- Harde schijf: Samsung - Spinpoint F1 DT 500 GB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive (het is oud, I know)
- GPU: XFX - Radeon RX 580 8 GB GTS Black Edition OC+ Video Card
- Case: Thermaltake - Core V21 MicroATX Mini Tower Case
- PSU: Corsair - CSM 550 W 80+ Gold Certified Semi-Modular ATX Power Supply

Graag zou ik willen weten van jullie:
- Of het mogelijk is dat het niet mijn GPU, maar mijn PSU kan zijn die niet meer genoeg stroom kan leveren om wat voor reden dan ook.
- Of het mogelijk is dat het wel mijn GPU is die kapot is, en er een verband kan zijn met de vorige videokaart die ook kapot is gegaan.
- Welke andere dingen ik kan uitsluiten of moet overwegen die dit veroorzaken.

Mijn RAM heb ik één voor één er ook uitgehaald om te testen of dit nog werkt, en dit werkt gewoon zolang de GPU uit het lijstje niet is aangesloten. Een belangrijk punt is dus dat met de oude 770 alles werkte, maar ik alleen geen beeld kreeg. En bij de RX 580 kan mijn pc überhaupt niet aan. Bij de HD 4800 werkt alles naar behoren, maar dit is uiteraard niet de wenselijke situatie.

Als er nog extra info nodig is, dan hoor ik het graag. Bij voorbaat dank voor de hulp,

Jacco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:55
Heb je de mogelijkheid om de RX 580 in een ander systeem, van jezelf, een kennis oid, te proberen?

Voeding kan het ook nog zijn want erg best is een CSM niet. Draait de fan nog wel want dat is één van de zwakke punten.

Bios reset wil ook nog wel eens helpen.

Geen ssd? Hoe houd je het uit!
Trek de hdd eens los, kom je dan in het bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XePs-
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-04-2019
Hey Uszka,

Bedankt voor je reactie!

Ik ben op het moment niet in de mogelijkheid om de videokaart in een ander systeem te testen. Ik wacht nog op antwoord van een kennis van me, maar als zijn respons negatief is, dan is dit geen mogelijkheid voor mij.

Haha ja, mijn budget liet destijds geen SSD toe en er zijn geen problemen mee voor gekomen, dus hij zit er nog lekker in.

Wanneer ik de HD 4800 erin heb, dan draait de fan van de voeding gewoon. En als ik de HDD los trek in deze setting kan ik in het bios komen.

Mvg,
Jacco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
een 770 is ook een groot gebruiker aan stroom.... dus je voeding zou het moeten trekken.
Alle PCI poorten al geprobeerd?
Bios update?
Toch een andere voeding proberen?

Oooh en echt waar doe jezelf een plezier en haal een SSD. al is het alleen voor je OS.
Je weet niet wat je meemaakt als je die erin doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-08 18:07
Tja, een brakke voeding kan erg slecht zijn voor je hardware. Als er een verband bestaat dan is het daar.
Ik zou toch voor de zekerheid even een ander voeding proberen van iemand. Al is het alleen al om risico op verdere schade te beperken..