Gomez12 schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:36:
[...]
Het nadeel met dit soort berekeningen is dat het alternatief ook niet gratis is.
Ik kende het concept van HP MicroServer niet wat je hierna aandraagt, dat ziet er wel interessant uit. Echter zie ik toch veel kleine firma's die software hebben die Windows vereist en dan wordt er veelal een veel duurdere 19" uitvoering genomen.
Microserver is hardstikke leuk, maar de Gen10 heeft geen ILO en de hele Microserver lijn heeft geen dubbele voeding. Voor een bedrijf zou ik daar toch minder snel voor kiezen. (Privé heb ik 3 van die dingen. Het zijn voor het geld, ongelooflijk leuke en compacte machines. De DL20, zijn 19" broertje is ook heel schattig, maar duurder.)
En bij die 19" uitvoering daar zie ik bij de kleine familiebedrijfjes toch heel erg veel SuperMicro's etc hangen die simpelweg gewoon via een heel ander support-netwerk werken. Dan betekent een onderdeel stuk ook al snel 3 dagen eruit.
Maar ook bij een HP-contract met 1 uur onside service heb je slechts je hardware vervangen binnen 1 uur na melding (wat nogal eens wat tijd kan kosten) waarna het bedrijfsklaar maken nog wel een paar uur kan kosten.
Terwijl in de cloud je internet eruit kan liggen en je via 4g verder gaat via een binnen een uur gekochte myfi.
Of gewoon een reguliere backupverbinding. DSL en kabel is een prima combinatie en relatief betaalbaar, zelfs met zakelijke SLA d'r op. (Ziggo Zakelijk en KPN oid gecombineerd.)
[...]
Het nadeel van volledige outsourcing vind ik voornamelijk dat ik het nergens kan vinden voor 150 tot 200 per werkplek per jaar, inclusief *alles*
150 tot 200 per jaar zou ook totaal onredelijk zijn. Per maand is het zeker te vinden.
Het leuke is dat je op die manier weer kunt besparen op zaken als PC's en laptop, daar kun je al dan niet mobiele thin clients van maken en dus *fors* besparen op specificaties, stroomverbruik en beheerskosten.
Ik kon het (een paar jaar terug toen ik er naar aan het kijken was voor een aantal partijen) alleen maar vinden als ik zelf een eigen ICT behoud die de lokale pc's / terminal clients / routers / switches / printers / laptops beheert.
Voor 150 a 200 per werkplek is het heel erg interessant, alleen praktisch kwam ik voornamelijk uit op ongeveer de huidige client-kosten en daarbovenop 150 a 200 euro, minus server kosten. Waardoor het voornamelijk duurder werd. Maar als je een linkje oud hebt voor werkplekken inclusief alles voor 200 per jaar heb ik wel interesse.
Ik heb geen linkje maar ik ben op dit moment bezig met zo'n traject voor 55 werkplekken. (We hebben iets minder personeel maar de rekeneenheid die ik hanteer voor de offertes is 55 werkplekken.) Dat is wel exclusief on-prem infra zoals routers, switches, laptops, etc. Aan de andere kant, zo duur hoeft dat ook niet te zijn. (Hoe duur kan ik je alleen niet zeggen, omdat op dat gebied onze situatie wat bijzonder is. We gaan inhuizen bij onze moedermaatschappij en zij verzorgen de gebouw-interne infra, printers, etc. Werkplekken doen we wel zelf, maar in een van de proposities worden die ook extern beheerd. Met bijna 100% inzet van thin clients kun je veel besparen op dat gebied. Beheer van die dingen is dusdanig minimaal, dat ook een externe partij er niet al te veel kosten aan heeft.)
In PM kan ik je wel een aantal namen noemen van bedrijven met wie wij dit traject in zijn gegaan, publiek niet.
Overigens onderzoeken wij nu zowel een zgn. technology refresh, als volledige outsourcing. Zoals verwacht zijn de 2 uitersten overgebleven. Volledige outsourcing (dus opheffen van mijn eigen afdeling zoals die nu bestaat), of on-prem. (Waarbij we bij on-prem wel eigen beheer houden, maar expliciet zoeken naar meer achtervang van onze leveranciers dan nu. Ze moeten ons ook kunnen vervangen bij ziekte en vakantie, mogelijk stel ik dan ook voor terug van 2 naar 1 FTE te gaan en de 2e FTE op te laten vangen door de externe partij.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.