[macOS] recente (server) folders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
Sinds kort werk ik zakelijk weer (na 5 jaar windows) op OSX en ik heb een heel groot irritatiepunt.

Wij werken vanaf een server met folders per klant en daarin opdrachten etc.
Per bestand onthoudt de photoshop/illustrator/indesign waar het het laatst is opgeslagen of geexporteerd. Maar Als ik een nieuw bestand maak of het bij een andere klant moet opslaan kan ik niet even snel zoals in Windows naar mijn laatst gebruikte folder klikken. Of in de adresbalk van de verkenner even het pad kopiëren en bij het opslaanvenster van bijv. Photoshop plakken.

Daardoor komt het regelmatig voor dat ik voor 1 opdracht x opnieuw moet gaan zitten bladeren in de server (in de finder, photoshop en indesign).
Ik kan wel slimme mappen aanmaken met recent files, maar dit geldt alleen voor lokale mappen.

Ik denk dat dit dik een half uur van mijn werkdag verprutst. Wat mis ik? Dit moet toch efficiënter kunnen?

P.s. ik werk op een iMac uit 2015 met Mojave

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 12:44
je kan van bijv. netwerkmappen ook een alias slepen in je finder venster
Wellicht is dit een handige oplossing voor je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
Als ik je goed begrijp bedoel je een favoriet mapje links in de finder. In dat geval is dat niet bruikbaar aangezien er heeeel veel mapjes op de server staan. Ik wil gewoon net als in Windows de laatst X mappen kunnen weergeven. Toch dank voor je reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Tusk schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:49:
Maar Als ik een nieuw bestand maak of het bij een andere klant moet opslaan kan ik niet even snel zoals in Windows naar mijn laatst gebruikte folder klikken.
Volgens mij is dat een beperking van Photoshop (ik gebruik 't niet, dus kan het niet testen), want bij mijn Office-documenten kan ik uit "recent folders" kiezen, als ik een bestand ergens wil opslaan.
Of in de adresbalk van de verkenner even het pad kopiëren en bij het opslaanvenster van bijv. Photoshop plakken.
Dit kan, kies in Finder "show path bar", rechtsklik (of twee-vinger-klik bij een trackpad) op het pad en kies "Copy ... as pathname", en dan kun je dit gebruiken in Photoshop.
Tevens kun je Toolbar aanpassen en bijvoorbeeld het pad toevoegen, maakt browsen misschien wat eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
DAzN schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:51:
[...]

Volgens mij is dat een beperking van Photoshop (ik gebruik 't niet, dus kan het niet testen), want bij mijn Office-documenten kan ik uit "recent folders" kiezen, als ik een bestand ergens wil opslaan.
Ik kan wel recent folders kiezen, maar deze toont geen dingen die op een server staan, alleen lokaal.
Dit kan, kies in Finder "show path bar", rechtsklik (of twee-vinger-klik bij een trackpad) op het pad en kies "Copy ... as pathname", en dan kun je dit gebruiken in Photoshop.
Tevens kun je Toolbar aanpassen en bijvoorbeeld het pad toevoegen, maakt browsen misschien wat eenvoudiger.
Dank voor de tip. Helaas werkt het pasten van dat pad niet in photoshop (ongeldig pad) en bij Illustrator en Indesign noemt hij het bestand gewoon letterlijk naar het pad wat je gepaste hebt ;(

Maar daardoor ben ik wel anders gaan googlen en kwam ik op de volgende pagina terecht:
http://www.automatedworkf...or-open-and-save-dialogs/

Met name tip 1 verzacht het leed wel aanzienlijk. En tip 3 lost het paste probleem van hierboven op, maar de handeling van tip is aanzienlijk kleiner dan het copy-pasten.

TIP!
Drag and drop a file or a folder right from the Finder into the open or save dialog to quickly select it. If you do this in a save dialog with a file, then the file's name is automatically entered as the save name.

TIP2
With a folder or file selected in the dialog, press Command+R to bring the Finder to the front and reveal the item.

TIP3
To manually navigate to a folder, press Command+Shift+G (or / or ~). Enter the desired path. As you type it in, you can press tab to auto-complete folder names.

Mocht er nu nog iemand weten hoe ik server folders in mijn 'recent files' krijg, zijn al mijn vragen beantwoord O-)

[ Voor 35% gewijzigd door Tusk op 09-04-2019 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Mooi dat je een stap verder gekomen bent :)
Pagina: 1