Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman6
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-11-2023
Hallo allemaal,

Vorige maand is mijn nieuwe Tele2 unlimited abonnement ingegaan. Helaas kom ik er meteen achter waarom zij zo goedkoop zijn. Ik ben namelijk zeer veel in het buitenland en was niet bekend met dat zij amper 4G aanbieden in het buitenland. Ik natuurlijk balen als een stekker, want ik betaal nu voor een abonnement dat ik niet volledig kan gebruiken. Helaas ben ik ook nog zo stom geweest om een contract van 2 jaar te nemen, ik dacht namelijk wat kan ik nog meer willen dan onbeperkt internet (4G), bellen en SMSen.

Vorige week een aantal maal met de klantenservice aan de telefoon gehangen en had het bijna voor elkaar om over te stappen naar T-Mobile, maar helaas mocht het uiteindelijk toch niet van de supervisor. Zoals het er nu uit ziet heb ik 2 opties, over 3 maanden mijn abonnement doorverkopen, afkopen voor 260 euro of hopen dat ze wat doen met het klachtenformulier dat ik heb ingevuld.

Dit lost alleen niks op voor dit moment, ik kon bijvoorbeeld mijn navigatie niet eens laden in Duitsland (in de buurt van een stad). Ik overweeg dus een 2e simkaart (heb een dual sim telefoon), maar welke? Krijg ik ook geen problemen ermee als ik het eigenlijk alleen in het buitenland gebruik? Wat voor bereik bieden ze in de meeste EU landen? Voor mij is maandelijks opzegbaar nu wel verplicht, die fout maak ik niet nogmaals.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Carman6

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:33
Hoi @Carman6 ,

Wil niet rot klinken, maar je had zelf ook wat onderzoek mogen verrichten al consument of Tele2 4g aanbied in de EU ;) , desalniettemin is het rot voor je.
In dit forum van Tele2 staat vermeld waar je 4G roaming kunt hebben in de EU: https://forum.tele2.nl/ti...28/tele2-4g-roaming-69100
Zelf schrijft Tele2 dit https://www.tele2.nl/mobi...-in-het-buitenland-op-4g:
Tele2 heeft afspraken met buitenlandse providers zodat je in het buitenland gebruik kunt maken van je mobiele telefonie diensten en mobiele data. We bieden alleen 4G ondersteuning op de Tele2 netwerken van Zweden, Kroatië, Estland, Letland en Litouwen. In de overige landen maak je gebruik van mobiele data via een 3G-netwerk.
.

Voor de rest zou je een prepaid van T-Mobile of Vodafone kunnen aanschaffen, beide werken goed in Duitsland. T-Mobile (Telekom) heeft een beetje een betere dekking, met Vodafone (Vodafone Duitsland roaming) heb je grotere data bundels voor dezelfde prijs als T-Mobile.
Allebei deze providers bieden een goede 4G dekking aan in de EU.

https://www.t-mobile.nl/mobiel/prepaid https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/prepaid/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:39
Soms helpt het in bijvoorbeeld Duitsland om te forceren op een bepaald netwerk. O2 is in mijn beleving bagger, maar Vodafone en Telekom werken redelijk op 3G. Verder eigenlijk geen problemen gehad met 3G in Hongarije, Polen, Duitsland, Letland en Litouwen met m'n Tele2 sim.

Ze zouden je enkel met coulance kunnen helpen, er is immers niks wat ze fout doen. De informatie is duidelijk beschikbaar op de website.

Overigens kun ook wachten wat de samenvoeging met T-Mobile gaat brengen. Wie weet kun je tegen die tijd gebruik maken van de roaming overeenkomsten van T-Mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman6
Beiden bedankt voor de reactie.

Tsja, ik weet niet of ik het nog dom van mezelf moet noemen. Als je op de website leest dat het werkt zoals thuis (zie quote onderaan), ga je niet perse nog verder zoeken. Zeker als er geen kleine letters bij staan. Maargoed, voor nu zoek ik sowieso een oplossing op korte termijn.

Prepaid zou ideaal zijn, maar als ik zo snel even kijk kost het enorm veel geld per GB. Ik heb momenteel een Lidl simkaartje die voor 8 euro 1,5 GB bied, maar hier heb ik ook nog geen 4G op gezien terwijl er een maximale snelheid van 32 Mbit/s aangegeven staat.

Ik zoek dus eigenlijk nog iets anders, prepaid of maandelijks opzegbaar abonnement met 4G met een goede dekking in het buitenland.
Op dit moment heb ik een SIM kaartje geleend van iemand, Die heeft een abonnement van Youfone en deze lijkt het tot nu toe goed te doen (1 dag onderweg in DE gebruikt). Zijn jullie misschien nog bekend met andere mogelijkheden die het ook goed zouden moeten doen en zonder het 3G genozel van Tele2?

@Rub147 , Tele2 lijkt vooral te draaien op Telekom, toch ging het laden van de navigatie niet (Waze). Zo verder had ik er ook weinig last van, alles laadde wel alleen wat langzamer. Youfone draait met 4G op het O2 netwerk en lijkt prima te werken.
Hulp kan ik inderdaad alleen verwachten uit coulance, de informatie is zeker duidelijk en beschikbaar op de website. Je moet er wel gericht naar zoeken, ik kom er zo niet snel bij met alleen klikken op de website. Het volgende staat ook op de website en is wel snel te vinden:
Europa: binnen de EU
Lig jij deze zomer op het strand van Spanje? Of ga je naar een andere fijne bestemming binnen de EU? Goed nieuws! Je kunt internetten, bellen en sms’en vanuit je gebruikelijke bundel.
Geen Extra Bundel nodig binnen de EU
Internet, bel en sms zoals je thuis gewend bent
Alles uit je gebruikelijke bundel
Als ik dit zie ga ik niet meer verder zoeken of het toch niet anders is en ga ik er van uit dat ik overal (waar redelijkerwijs mogelijk) 4G heb. Of is dit te kort door de bocht?

[ Voor 16% gewijzigd door Carman6 op 09-04-2019 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:09
Ben je veel in Duitsland? Mijn ervaring is dat het 4G bereik daar (Nordrhein-Westfalen) ook beperkt is, ondanks mijn KPN abonnement. Zit veel op 3G en soms is zelfs alleen Edge beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman6
@Joris748 ,

Ben inderdaad veel in Duitsland de komende maanden, maar daarna zal dat waarschijnlijk weer veranderen. Moet wel een stukje verder zijn, Hessen. Met KPN had ik eigenlijk een redelijk goede dekking, maar het is en blijft Duitsland natuurlijk en dan kun je niet verwachten overal 4G te hebben.

Update: Nog eens met de klantenservice gebeld en ook zei zeggen dat het in ieder geval heel hard richting misleiding gaat zoals het daar staat. Helaas mogen zij niks daaraan doen, het moet echt via het klachtenformulier gaan. Nog maar eens een 2e formulier sturen met specifiek dit punt. Vertel ik wel gewoon erbij als ze mij bellen (binnen 30 dagen 8)7 )

[ Voor 37% gewijzigd door Carman6 op 09-04-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Carman6 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:04:
Update: Nog eens met de klantenservice gebeld en ook zei zeggen dat het in ieder geval heel hard richting misleiding gaat zoals het daar staat. Helaas mogen zij niks daaraan doen, het moet echt via het klachtenformulier gaan. Nog maar eens een 2e formulier sturen met specifiek dit punt.
Tja ene kant heb je gelijk, andere kant niet.
Bij veel providers staat er ook niet 123 vermeld dat je 4G hebt in de EU als je een sim only afneemt (ook al hebben ze het wel), neemt niet weg dat ik het wel netjes zou vinden om te melden dat je in de meeste landen maar max 3G hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door dutchnltweaker op 09-04-2019 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman6
Maargoed, de reactie op mijn klacht zal wel even op zich laten duren. Kunnen we misschien een lijstje opstellen van welke providers over het algemeen goed/fatsoenlijk mobiel internet hebben (qua bereik en snelheid bv) in het buitenland en welke niet? Ik zal namelijk hoe dan ook iets anders moeten (/willen) hebben voor erbij of ter vervanging.

Ik begin:
Tele2 niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Laatst online: 31-05 13:00
Wellicht een (tijdelijke) oplossing voor de navigatie trouwens: offline kaarten opslaan in Google Maps. Hoef je niet afhankelijk te zijn van de mobiele verbinding op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Carman6
T-Mobile wel
Vodafone wel
KPN Wel
Telfort (tegenwoordig ook in meer en meer landen 4G)
Robin mobile wel
Simyo wel
Youfone wel
Simpel wel
Ben wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman6
Zonet gesproken met Tele2, ze zijn niet de moeilijkste blijkbaar. Het was denk ik alleen nodig dat de klachtenafdeling akkoord ging, dit was ze al meteen. Mijn nummer is vrijgegeven om over te stappen, als ik dus bij een andere provider een abonnement af sluit met nummerbehoud kan deze direct in gaan. Toch nog relatief snel geregeld zo.

Wat heb ik er van geleerd? Voorwaarden zeer goed lezen, de hele website doorsnuffelen, vragen via de email stellen, zo laag mogelijk instappen (en dan direct upgraden als nodig) en als het even kan maandelijks opzegbaar.

Allemaal bedankt voor de hulp, ik ga nu eens zoeken naar een geschikt abonnement als vervanger.

Update: vandaag afgesloten bij Tele2 en daarmee ben ik tevreden.

[ Voor 5% gewijzigd door Carman6 op 22-04-2019 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Is een Duits (prepaid) kaartje kopen voor de data geen goedkope oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Duitse 4G schijnt sowieso niet al te best te zijn:
https://www.agconnect.nl/...land-schaamt-zich-voor-4g

Mijn ervaring is ook dat je veelal op 3G zit.

Pak zelf geregeld een extra Ben maandelijkse simonly voor wat extra data. Prima 4G in oa Belgie, Luxemburg en Frankrijk. Als je het handig doet qua aanbiedingen en cashback meestal nog met geld toe ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 17:09
dutchnltweaker schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:37:

Voor de rest zou je een prepaid van T-Mobile of Vodafone kunnen aanschaffen, beide werken goed in Duitsland. T-Mobile (Telekom) heeft een beetje een betere dekking, met Vodafone (Vodafone Duitsland roaming) heb je grotere data bundels voor dezelfde prijs als T-Mobile.
Allebei deze providers bieden een goede 4G dekking aan in de EU.
Hou er wel rekening mee dat T-Mobile en afgeleiden een beperkt beeld van Europa hebben. Noorwegen en Zwisterland zien veel andere providers wel als EU.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman6
@-36- Nee, bij Lidl betaal ik in ieder geval al €8 per maand voor 1.5 GB. Lijkt mij niet dat de andere providers daar flink onder gaan zitten.

Ik moet ook mijn nummer meenemen, anders blijft het bij Tele2 lopen.
Pagina: 1