Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:25
Dag mede-tweakers,

ik heb de Belgische nationaliteit en ben eigenaar van een woning in Breda. Ik werk in België voor de Belgische overheid. De hypotheek loopt bij een Nederlandse hypotheekverstrekker: 20 jaar vast aan een rente van 2,85% op basis van een Loan-to-value van >95%.

De rentes in België zijn voor dezelfde situatie heel wat lager. Dit is een pagina waarop mensen melden wat voor soort hypotheek ze hebben onlangs afgesloten. Hier wordt 1,9% als gemiddelde rentevoet genoemd voor mijn situatie. (een hypotheeklening is in Belgie een 'woonlening en 'LTV' heet in BE 'quotiteit').

Het zou dus interessant kunnen zijn om de Nederlandse hypotheek over te sluiten naar een Belgische. Ik besef goed dat je niet puur op de rente kan afgaan: heel wat factoren hebben een invloed op of dit wel of niet financieel aantrekkelijk is: fiscaliteit (geen HRA), boeterente, notariskosten (notaristarieven zijn in België niet geliberaliseerd zoals in Nederland, en dus nog steeds belachelijk hoog) etc.

Wat ik mij afvraag, is of het überhaupt mogelijk is om een hypotheek af te sluiten voor een pand dat zich in een ander land bevindt. Als het al wettelijk mogelijk is, zijn er dan banken die dit doen? Ik kan mij voorstellen dat het in zo'n situatie bij wanbetaling wat moeilijker zal zijn om beslag te leggen op de woning. Langs de andere kant, geldt dit ook voor banken die in beide landen actief zijn, zoals bv. Argenta en ING in mijn voorbeeld?

Ik heb al contact opgenomen met Argenta, en de Belgische klantendienst kon mij het volgende vertellen:

"In principe zou het mogelijk zijn om uw hypothecair krediet te herfinancieren mits deze binnen de Mortgade Credit Directive wetgeving valt.
Ons acceptatie kader dicteert wel dat wij uitsluitend in België gelegen onroerende goederen aanvaarden dat voor zoverre zij in volle eigendom worden aangehouden om het ontleend bedrag te verzekeren."

Heeft iemand hier ervaring mee?

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 28-07-2019 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe jij je huis financiert is jouw zorg. Als je van je NL hypotheekverstrekker af wilt, hoef je simpelweg maar te kijken wat dat kost aan boete en aflossing, een notaris te benaderen om het in orde te maken en dan ben je er. Het is dan alleen aan jou om te zorgen dat dat geld er komt.

Dat is dus het tweede stuk: de herfinanciering. Je zult een BE verstrekker moete vinden die een buitenlands pand wil financieren. Maar dat is relatief simpel: een belletje naar bijvoorbeeld De Hypotheker en dikke kans dat ze zo een lijstje hebben liggen. Zullen er echter niet zo veel zijn vermoed ik.
HRA is volgens mij iets typisch nederlands dus dan is de vraag waar je nu belasting betaalt; als je die nu in BE betaalt heb je sowieso geen HRA.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:38

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Technisch gezien mag het (het is zelfs een vraag op je belastingaangifte) maar niet veel banken zullen eraan beginnen. Sommige Duitse sowieso wel, maar van België heb ik het niet eerder gehoord, en als het echt veel zou schelen zou het vast ook meer bekendheid hebben wellicht.

[ Voor 9% gewijzigd door i7x op 08-04-2019 17:06 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1199604

Je kan het vergelijken met een vakantiewoning in het buitenland.
Wettelijk zie ik geen beperkingen, je moet alleen maar een bank vinden die het wil doen aan die voorwaarden.
Dit is een pagina waarop mensen melden wat voor soort hypotheek ze hebben onlangs afgesloten. Hier wordt 1,9% als gemiddelde rentevoet genoemd voor mijn situatie. (een hypotheeklening is in Belgie een 'woonlening en 'LTV' heet in BE 'quotiteit').
Weet dat jouw persoonlijk voorstel kan verschillen van wat je op internet leest.
In België eist een bank meestal dat je ook voor je zichtrekening klant wordt bij hen, ook of je reeds lopende leningen bezit kan effect hebben op je rentevoet of het bedrag da je mag lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
marvel27 schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:16:

... ik heb de Belgische nationaliteit en ben eigenaar van een woning in Breda. Ik werk in België voor de Belgische overheid. De hypotheek loopt bij een Nederlandse hypotheekverstrekker ...

... Het zou dus interessant kunnen zijn om de Nederlandse hypotheek over te sluiten naar een Belgische. Ik besef goed dat je niet puur op de rente kan afgaan: heel wat factoren hebben een invloed op of dit wel of niet financieel aantrekkelijk is: fiscaliteit (geen HRA) ...
Of het fiscaal aantrekkelijk is vwb de HRA, hangt volgens mij niet af van het land waar de hypotheek is afgesloten, maar van het land waar je belastingplichtig bent.

Ben je in NL of Belgie woonachtig/belastingplichtig?
Pagina: 1