Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming PC €2000,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Meister Sachs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-11 12:22
Hoi allemaal,

Eerder deze dag heb ik kort een vraag gesteld aan tweaker @Inrage. In het topic "[BBG] Mei luxe high-end 4K gamesysteem" zag ik een samenstelling van componenten van @Inrage terug die ik zelf tegenkwam als kant-en-klaarsysteem bij Azerty. Helaas wordt in de specs op Azerty niet ingegaan op type, merk etc.. Op basis hiervan leek het mij verstandig om zelf een lijst samen te stellen. De lijst heb ik dus gejat van @Inrage :D, met een klein verschil als het gaat om de SSD. Met assemblagekosten van 105 euro kom ik dan uit op een bedrag van 1884,55 euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 308,89€ 308,89
1MSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 131,99€ 131,99
1MSI GeForce RTX 2080 Ventus 8G OC€ 765,05€ 765,05
1NZXT H500i Zwart€ 102,05€ 102,05
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 98,77€ 98,77
1be quiet! Dark Rock 4€ 58,90€ 58,90
1Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3000C15€ 119,90€ 119,90
1Corsair RM550x (2018) Zwart€ 76,-€ 76,-
1Intel 660p 1TB€ 118,-€ 118,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.779,55

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op dit moment gamen op 3440x1440. In de nabije toekomst op 4k.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Keyboard en muis verkeren in prima staat. Daarnaast heb ik een ultrawide (3440x1440) monitor van AOC.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De "standaardonderdelen", aan een SSD van 1Tb heb ik meer dan genoeg. Ik krijg mijn huidige 512 Gb amper vol.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke wensen, maar RGB vind ik toch wel leuk om eens te hebben. Het hoeft echter geen kermisattractie te worden.

Ga je overklokken?
Misschien, kan ik nu geen éénduidig antwoord op geven.

Wat verwacht je van ons?
Zijn er wellicht gezien de huidige configuratie nog specifieke aanpassingen te maken als het gaat om mijn individuele situatie? Setup is immers voor iemand die dierect 4k wil gamen, ik game eerst nog op 3440x1440. Hoewel ik later wel weer weer op 4k zou willen gamen. Ik wil niet, zoals ik de vorige keer heb gedaan, teveel beknibbelen. De prijs van 2.000 euro is immers een schatting.

[ Voor 3% gewijzigd door Meister Sachs op 12-04-2019 09:23 ]

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W is voldoende.
en pricewatch: MSI GeForce RTX 2080 Ventus 8G icm je MSI moederbordje

Dark Rock zonder pro voldoet al voor 9700k pricewatch: be quiet! Dark Rock 4

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-11 16:45
Gezien je gaat voor hoge resolutie tov hoge fps en Intel op het moment erg duur is, is een ryzen 7 het overwegen waard. Intel is met gaming wel iets beter vanwege de hogere single core performance, maar op hoge resolutie is de gpu toch de bottleneck.

Zoals Hackus al aangaf is 550W voeding en een lichtere koeling voldoende. Als je gaat overclocken is dat beetje speling wel fijn, dus ik zou het niet zonder overweging veranderen.

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Gezien je voor Intel kiest, zal 3200 RAM niet zo nodig zijn. Je kunt dus een paar tientjes van de prijs afknabbelen zonder echt in performance te verliezen. Voor een cardreader of zo....

• Meister Sachs
Bedankt voor de reacties, ik ga de lijst later op de middag hier en daar effe aanpassen.

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:50
En ik zou nooit 100 euro betalen voor windows. Een beetje google levert tal van legale versies op voor 1/5de van die prijs of lager. Ik was voor 3 tientjes afgelopen januari klaar voor windows 10 pro en volledige office 2019 ;)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Eldunari schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:52:
Gezien je gaat voor hoge resolutie tov hoge fps en Intel op het moment erg duur is, is een ryzen 7 het overwegen waard. Intel is met gaming wel iets beter vanwege de hogere single core performance, maar op hoge resolutie is de gpu toch de bottleneck.

Zoals Hackus al aangaf is 550W voeding en een lichtere koeling voldoende. Als je gaat overclocken is dat beetje speling wel fijn, dus ik zou het niet zonder overweging veranderen.
OC-9700K verbruikt geen 200w, en de TDP van DR4 is 200W.
2080 Ventus verbruikt (misschien piek 250w- 215W TDP) dan zit je met 550w continu wel goed.
(Test met 1080Ti en 9700k OC-5Ghz- loopt tegen 380w)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Meister Sachs
Skybullet schreef op maandag 8 april 2019 @ 15:53:
En ik zou nooit 100 euro betalen voor windows. Een beetje google levert tal van legale versies op voor 1/5de van die prijs of lager. Ik was voor 3 tientjes afgelopen januari klaar voor windows 10 pro en volledige office 2019 ;)
Ja, dat klopt eigenlijk wel, maar in dit geval zou ik dan zelf windows 10 en dergelijke moeten installeren. Ik laat immers de PC assembleren. Hm, misschien moet ik er dan voor gaan kiezen om zelf windows 10 te installeren.

• Meister Sachs
pepsiblik schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:54:
Gezien je voor Intel kiest, zal 3200 RAM niet zo nodig zijn. Je kunt dus een paar tientjes van de prijs afknabbelen zonder echt in performance te verliezen. Voor een cardreader of zo....
Wat zou dan volgens jou een geschikte geheugenbus voor de ram zijn?

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
En ik heb wel eens een fiets gekocht voor €5. Dat het kan maakt het nog niet legaal.

@alexander1685 Aangezien je toch op 4K wil gaan spelen en niet van plan bent zwaar te gaan overclocken kan je ook een ryzen 2700x met een degelijk maar betaalbaar b450 bordje kiezen. Doe daar de niet pro versie van die koeler bij en iets goedkopere ram (300MHz CL16 is snel genoeg) en je bespaard zo flink wat geld.

Intel wint vooral van AMD als je naar de 120+ FPS gaat (dus voornamelijk 1080p 144Hz schermen wil je echt intel hebben).

Check ook even deze BBG uit januari: reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2019

Neem dan een 2700x i.p.v. de 2600 en baseer daar je systeem op. Gaat een hoop geld schelen denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Philip Ross op 08-04-2019 16:22 ]

• Meister Sachs
Dus als ik het goed begrijp, bij resoluties van 3440x1440 of hoger en met een primaire focus op gamen heeft een Ryzen een meerwaarde t.o.v. Intel? En, is het belangrijker om meer te investeren in een GPU?

Edit: ik ga met je aanbevelingen aan de slag, zal de lijst zo spoedig mogelijk aanpassen. Wat ik trouwens wel leuk vind, is RGB. Hoeft niet superdruk te worden, maar als ik het mee kan nemen per component, zou het wel een leuke toevoeging zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Meister Sachs op 08-04-2019 18:38 ]

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-11 16:45
bij resoluties van 3440x1440 of hoger en met een primaire focus op gamen heeft een Ryzen een meerwaarde t.o.v. Intel?
Dat is niet waar. Voor (vrijwel) alle games is single core performance belangrijker dan multi core performance. Wat nu echter het geval is, dat Intel veel duurder is geworden door tekorten. Een Ryzen 7 is veel goedkoper dan een i7 (van dezelfde generatie). De enige meerwaarde is dus de prijs.
De conclusie dat voor hoge resolutie je beter geld aan je gpu kunt uitgeven omdat ook de Ryzen 7 niet de bottleneck gaat vormen.

• Meister Sachs
Eldunari schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:38:
[...]

Dat is niet waar. Voor (vrijwel) alle games is single core performance belangrijker dan multi core performance. Wat nu echter het geval is, dat Intel veel duurder is geworden door tekorten. Een Ryzen 7 is veel goedkoper dan een i7 (van dezelfde generatie). De enige meerwaarde is dus de prijs.
De conclusie dat voor hoge resolutie je beter geld aan je gpu kunt uitgeven omdat ook de Ryzen 7 niet de bottleneck gaat vormen.
Oké, dan ga ik iets meer uitgeven aan de GPU. Lijst is bijna gereed.

• Meister Sachs
Ik heb inmiddels de lijst geheel aangepast. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Edit: Het enige waar ik nog aan twijfel, is het moederbord. Zo vond ik deze in een andere lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI X470 Gaming PRO CARBON€ 175,-€ 175,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 175,-

[ Voor 86% gewijzigd door Meister Sachs op 08-04-2019 20:06 ]

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:50
Philip Ross schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:19:
[...]

En ik heb wel eens een fiets gekocht voor €5. Dat het kan maakt het nog niet legaal
Goed verhaal van die fiets enzo. Maar een windows pro of home OEM key heb je voor 9.95 euro en is gewoon legaal.

@topicstarter ik zou alsnog overwegen zelf in elkaar te zetten. Geen assemblage kosten en dus windows voir een tientje bespaard je honderden euros nu dat is al een mooi begin van een vakantie of meer upgrade ruimte in je pc. Pc bouwen is net lego

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Skybullet schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:44:
[...]

Goed verhaal van die fiets enzo. Maar een windows pro of home OEM key heb je voor 9.95 euro en is gewoon legaal.
Daar is genoeg over gezegd hier op Tweakers dus we gaan die discussie niet nogmaals voeren maar het zijn meestal geen gewone legale Keys. Vaak volume licenties, betaald met gestolen creditcards of grijze import

• Meister Sachs
Skybullet schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:44:
[...]

@topicstarter ik zou alsnog overwegen zelf in elkaar te zetten. Geen assemblage kosten en dus windows voir een tientje bespaard je honderden euros nu dat is al een mooi begin van een vakantie of meer upgrade ruimte in je pc. Pc bouwen is net lego
Ik heb tweemaal een pc zelf in elkaar gezet, één in 2012 en één in 2015. Mijn persoonlijke ervaring is dat het redelijk wat stress met zich meebrengt. Daar ben ik eigenlijk wel een beetje klaar mee.

Edit: wat ik natuurlijk wel zou kunnen doen is een key voor windows kopen en de installatie daarvan uit de assemblagekosten halen. Die kosten worden niet veel minder, maar als het gaat om de OS scheelt dat dan zo'n 90 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door Meister Sachs op 09-04-2019 07:49 ]

• Meister Sachs
Ik vroeg me trouwens nog af, overklokken is voor mij iets dat ik eventueel in de toekomst zou doen. Laten we zeggen, ik wil de optie openhouden, maar de kans is niet supergroot dat ik het ga doen. Nu zie ik dat de Ryzen 7 2700x met een zogeheten AMD Wraith Prism-koeler komt. Sowieso ziet die er een stuk strakker uit dan de stock coolers van Intel, maar is een dergelijke koeler ook voldoende?

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-11 21:31
alexander1685 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:27:
Ik vroeg me trouwens nog af, overklokken is voor mij iets dat ik eventueel in de toekomst zou doen. Laten we zeggen, ik wil de optie openhouden, maar de kans is niet supergroot dat ik het ga doen. Nu zie ik dat de Ryzen 7 2700x met een zogeheten AMD Wraith Prism-koeler. Sowieso ziet die er een stuk strakker uit dan de stock coolers van Intel, maar is een dergelijke koeler ook voldoende?
Ik zou zelf gewoon de stock cooler van AMD houden. AMD hoef je niet te overclocken, doen ze automatisch met XFR2 en een mens komt niet heel veel verder op 'normale' koeling. Als de koeler te luid is of niet goeg genoeg presteert kan je zelf altijd later nog een andere kopen. De stock koeler krijg je sws dus waarom extra geld uitgeven als deze genoeg voor jou is?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Horatius schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:55:
[...]

Ik zou zelf gewoon de stock cooler van AMD houden. AMD hoef je niet te overclocken, doen ze automatisch met XFR2 en een mens komt niet heel veel verder op 'normale' koeling. Als de koeler te luid is of niet goeg genoeg presteert kan je zelf altijd later nog een andere kopen. De stock koeler krijg je sws dus waarom extra geld uitgeven als deze genoeg voor jou is?
Maar AMD kijkt bij XFR2 toch naar de temperaturen? Dus met een beter koeling kan XFR2 verder overclocken toch?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-11 21:31
Ramon schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:11:
[...]

Maar AMD kijkt bij XFR2 toch naar de temperaturen? Dus met een beter koeling kan XFR2 verder overclocken toch?
Jazeker maar de stock koeler wordt niet zo heet dat hij veel minder ver kan overclocken, het scheelt meestal maar heel weinig en in de praktijk een paar procent. Hij loopt wel heter en luider en daarom stel ik voor eerst te kijken met de stock en als die niet bevalt te vervangen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

alexander1685 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:27:
Ik vroeg me trouwens nog af, overklokken is voor mij iets dat ik eventueel in de toekomst zou doen. Laten we zeggen, ik wil de optie openhouden, maar de kans is niet supergroot dat ik het ga doen. Nu zie ik dat de Ryzen 7 2700x met een zogeheten AMD Wraith Prism-koeler komt. Sowieso ziet die er een stuk strakker uit dan de stock coolers van Intel, maar is een dergelijke koeler ook voldoende?
Ja, die is voldoende. (en ook beter dan de meegeleverde van Intel) maar je hoort hem wel. en kun je op dit budget wel wat extra uittrekken voor betere stillere koeler. (ga je zelf niets instellen, is dat niet echt nodig)

• Meister Sachs
Hackus schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:59:
[...]

Ja, die is voldoende. (en ook beter dan de meegeleverde van Intel) maar je hoort hem wel. en kun je op dit budget wel wat extra uittrekken voor betere stillere koeler. (ga je zelf niets instellen, is dat niet echt nodig)
Oké, dan stop ik die dark pro 4 van be quiet! erin. Ik heb het geld ervoor, dus dat is geen probleem. Dat is ook één van mijn utgangspunten bij bovenstaande build, toekomstbestendigheid. Dus ben ik wel bereid om voor bepaalde onderdelen iets meer geld uit te trekken.

Edit: ik vind het trouwens wel lastig om een definitieve keuze te maken tussen AMD en Intel aangaande CPU. Een aantal mensen in mijn directe omgeving zeggen nu dat ik beter voor Intel kan gaan, vanwege betere toekomstbestendigheid. Is dat juist? Of heeft dat gewoonweg meer te maken met het feit dat zij in hun builds altijd gaan voor Intel. In het laatste geval is er dan meer sprake van merkvastheid.

[ Voor 24% gewijzigd door Meister Sachs op 09-04-2019 14:01 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

alexander1685 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:54:
[...]

Oké, dan stop ik die dark pro 4 van be quiet! erin. Ik heb het geld ervoor, dus dat is geen probleem. Dat is ook één van mijn utgangspunten bij bovenstaande build, toekomstbestendigheid. Dus ben ik wel bereid om voor bepaalde onderdelen iets meer geld uit te trekken.
Deze voldoen prima. Pro is wat aan de dure kant. Mugen is ook goed en wat goedkoper
pricewatch: be quiet! Dark Rock 4
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Of wanneer je niet gaat overclocken pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 09-04-2019 14:04 ]

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-11 21:44
Legale versies. 8)7

"Ik heb een key voor een fractie van de reguliere prijs op het internet gekocht, dus het moet wel legaal zijn."
alexander1685 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:54:
[...]

Edit: ik vind het trouwens wel lastig om een definitieve keuze te maken tussen AMD en Intel aangaande CPU. Een aantal mensen in mijn directe omgeving zeggen nu dat ik beter voor Intel kan gaan, vanwege betere toekomstbestendigheid. Is dat juist? Of heeft dat gewoonweg meer te maken met het feit dat zij in hun builds altijd gaan voor Intel. In het laatste geval is er dan meer sprake van merkvastheid.
Beide cpu's zijn prima, niks om je zorgen over te maken. Je kan ook gewoon op YouTube kijken, dan krijg je een idee wat je qua prestaties kan verwachten.

YouTube: rtx 2080 3440x1440 ryzen 2700x

[ Voor 66% gewijzigd door NotSoSteady op 09-04-2019 14:15 ]

• Meister Sachs
NotSoSteady schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:04:
[...]

Legale versies. 8)7

"Ik heb een key voor een fractie van de reguliere prijs op het internet gekocht, dus het moet wel legaal zijn."

[...]

Beide cpu's zijn prima, niks om je zorgen over te maken. Je kan ook gewoon op YouTube kijken, dan krijg je een idee wat je qua prestaties kan verwachten.

YouTube: rtx 2080 3440x1440 ryzen 2700x
Ja, tijd om gewoon de knoop door te hakken :p. Bedankt voor alle reacties (geldt ook voor de anderen)!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:09
NotSoSteady schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:04:
[...]

Legale versies. 8)7

Van een (web)winkel met een nette website en een kamer van koophandel nummer (en sommigen met een webwinkel keurmerk), niet van een willekeurige "nigeriaan op ebay"...

Hoe moet je als consument het verschil onderscheiden?
Pagina: 1