Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-01 16:16
Sinds een paar maand ben ik ZZP'er, op een kleine schaal naast m'n studie, dus helaas kan ik geen boekhouder o.i.d. veroorloven.

Nu wil ik mijn aangifte omzetbelasting invullen van het 1e kwartaal. Ik heb 15 euro aan goederen verkocht binnen de EU aan particulieren. En binnen de EU moet je je klanten belasting laten betalen, oftewel ik moet 21% van deze 15 euro aangeven bij de belastingdienst.

Nu kan ik bij formulier 3b 'Leveringen naar of diensten in landen binnen de EU' alleen maar 'omzet' aangeven, en niet de belasting over deze omzet. In de uitleg staat vervolgens dat er een 0% tarief geldt want

'U kunt aan de hand van uw administratie aantonen dat de goederen naar een ander EU-land zijn vervoerd.
U kunt aantonen dat u goederen hebt geleverd aan een ondernemer met een geldig btw-identificatienummer.'

Alleen verstuur ik het helemaal niet naar een andere ondernemer. Ik snap gewoon niet waar ik nu deze BTW moet aangeven, want het kan niet in formulier 3b. Help? :?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:55

Typhone

Who Dares Wins

Als je aan een particulier geleverd hebt dien je op jouw factuur de BTW in rekening te brengen aangezien dit dan fiscaal belast wordt in Nederland wat wil zeggen dat je dus niks bij hoofdstuk 3 of 4 hoeft in te vullen. Ik weet even uit mijn hoofd niet meer waar hij terecht komt maar volgens mij bij leveringen/diensten belast met hoog tarief (aangezien je het over 21% hebt), dat zou dus vraag 1a zijn.

T'is even geleden voor mij dus wellicht even wachten tot er meer experts zijn geweest m.b.t. die vragen ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Typhone op 08-04-2019 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonV
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dit kun je inderdaad aangeven bij 1a, aangezien deze omzet in Nederland is belast.

3b is bedoeld voor leveringen aan buitenlandse (EU) bedrijven. Dan moet je naast de BTW ook een ICP-aangifte indienen, waarvoor je het BTW nummer van de klant nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
als het afstandsverkopen zijn (vervoer moet door jou geregeld zijn) heb je een drempelbedrag per Eu land. Voor ieder eu land is dat bedrag anders. Maar gezien het hier om een klein bedrag aan omzet gaat kom je wrs niet over het drempelbedrag heen en kan je de btw gewoon in je Nederlandse btw aangifte aangeven. Als je over het drempelbedrag (per land dus anders) komt moet je je in dat land registreren als btw ondernemer

https://www.belastingdien...bedragen_afstandsverkopen

[ Voor 15% gewijzigd door assassin85 op 08-04-2019 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 23:01
Vergeet ook niet de KOR toe te passen! Scheelt je toch weer € 15!

De KOR mag je toepassen wanneer je op jaar basis minder dan +\- 1200 euro btw moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:55

Typhone

Who Dares Wins

Cornelison schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:44:
Vergeet ook niet de KOR toe te passen! Scheelt je toch weer € 15!

De KOR mag je toepassen wanneer je op jaar basis minder dan +\- 1200 euro btw moet betalen.
Pas op: 1883 euro BTW:
KOR = kleineondernemersregeling (aan elkaar geschreven ja).

Meer informatie: Kleineondernemersregeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 23:01
Typhone schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:11:
[...]

Pas op: 1883 euro BTW:
KOR = kleineondernemersregeling (aan elkaar geschreven ja).

Meer informatie: Kleineondernemersregeling
Pas extra op, bij 1.883 betaal je alsnog BTW. Tot 1.345 betaal je niets.
Pagina: 1