Eigen server achter Ziggo ConnectBox metzowel IPv4 als IPv6.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:55
Hallo mede-Tweakers,

Afgelopen week heb ik mijn avonden weer eens opgeofferd om mijn NextCloud (NC) weer online te krijgen na mijn verhuizing. Nou heb ik een van ConnectBox (CB) van Ziggo die mij voorziet van een IPv4 en IPv6 adres. Een tiental uurtjes knutselen en ik heb bijna alles weer voor elkaar om weer te kunnen genieten van mijn eigen cloud. Na het instellen van de juiste firewall regels op de CB kan ik via IPv6 prima mijn NC server benaderen. Maar nou zit ik met het probleem dat ik geen mogelijkheid heb om naast de v6 firewall regels ook een v4 forward regel in te stellen op de ConnectBox. NC is dus niet te benaderen via IPv4. Dat is zeer spijtig want ik heb die server ook gemaakt zodat mijn familie er off-site backups op kan maken. Zij zitten bij providers die nog geen IPv6 aanbieden.

Het uiteindelijke doel is meer jails (o.a MineOS :9 ) te gaan draaien voor mijn familie en vrienden. Ik heb dus eigenlijk een echte dual-stack oplossing nodig in plaats van dat slappe gedoe van Ziggo.

Ik weet dat Ziggo de mogelijkheid biedt om puur op IPv4 te werken maar dit wil ik niet. v4 is als een dood paard waar men maar mee blijft leuren en ik wil graag ervaring op doen met het hosten van v6 services.

Is er hier een tweaker die weet hoe ik de forwarding opties in de ConnectBox kan ontsluiten zonder de v6 functionaliteit te verliezen?

Een overzichtje van de belangende componenten:

Ziggo ConnectBox met DS-lite aan.
FreeNAS met daarop een handgemaakte iocage jail met NextCloud.

Beste antwoord (via Nathilion op 08-04-2019 11:49)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yep. DS-Lite is een transition technologie die het mogelijk maakt om een volwaardige internetverbinding te hebben zonder dat je iedere gebruiker een (duur, schaars) publiek IPv4-adres hoeft te geven. Minpunt is dat je alleen op IPv6 binnenkomende verbindingen kunt ontvangen.

Wat jij wilt is full dual stack. Dat biedt Ziggo niet formeel aan, maar het kan in het 'oude' Ziggo gebied (dus niet UPC) technisch wel, als je een Ubee EVW321 modem kunt regelen. Of dat via klantenservice te doen is, is een tweede. Mogelijk zou het ook met hun nieuwe B2B modem (Ubee1318) kunnen, maar dan moet je wel een B2B-product afnemen - wat wel past met wat je aan het doen bent trouwens.
Dat het alleen daarop stabiel draait zegt iets over de stand van IPv6-development, zelfs bij grote namen die publiek van de toren blazen over hoe we allemaal om moeten, maar als puntje bij paaltje komt verzanden in de memory leaks :/

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 15:16
Je hebt een eigen ipv4 nodig en dus niet zo'n gedeelde van Ziggo.

Sommige VPN providers bieden opties aan waarmee je een bereikbaar IPv4 adres krijgt. Misschien dat dat een uitweg kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
Ik heb een gedeeld IPv4 adres? Bedoel je dat Ziggo carrier-grade NAT toepast? Dat zou mooi *&^% zijn.

Via een VPN provider werken heb ik helemaal geen trek in, laat staan dat ik extra kosten wil maken. Als ik al iets zou gaan huren dan zou ik een virtual server huren waarop ik dan v4 en v6 zonder gezeik heb. Dat is zeker wel het overwegen waard als het goedkoper is dan de stroomkosten die ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 15:16
Nathilion schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:44:
Ik heb een gedeeld IPv4 adres? Bedoel je dat Ziggo carrier-grade NAT toepast? Dat zou mooi *&^% zijn.
DS-lite betekend inderdaad carrier-grade NAT op IPv4:
Dual-Stack Lite technology does not involve allocating an IPv4 address to customer-premises equipment (CPE) for providing Internet access. The CPE distributes private IPv4 addresses for the LAN clients, according to the networking requirement in the local area network. The CPE encapsulates IPv4 packets within IPv6 packets. The CPE uses its global IPv6 connection to deliver the packet to the ISP's Carrier-grade NAT (CGN), which has a global IPv4 address.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb inderdaad ook bij Ziggo IP4 speciaal aangevraagd vanwege eigen server, maar daarna heb je geen IP6. Jij noemt IP4 een dood paard. Persoonlijk denk ik dat bedrijven hier nog lang gebruik van zullen blijven maken. IP6 zie ik echt als oplossing voor telefoons en normale thuisgebruikers.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yep. DS-Lite is een transition technologie die het mogelijk maakt om een volwaardige internetverbinding te hebben zonder dat je iedere gebruiker een (duur, schaars) publiek IPv4-adres hoeft te geven. Minpunt is dat je alleen op IPv6 binnenkomende verbindingen kunt ontvangen.

Wat jij wilt is full dual stack. Dat biedt Ziggo niet formeel aan, maar het kan in het 'oude' Ziggo gebied (dus niet UPC) technisch wel, als je een Ubee EVW321 modem kunt regelen. Of dat via klantenservice te doen is, is een tweede. Mogelijk zou het ook met hun nieuwe B2B modem (Ubee1318) kunnen, maar dan moet je wel een B2B-product afnemen - wat wel past met wat je aan het doen bent trouwens.
Dat het alleen daarop stabiel draait zegt iets over de stand van IPv6-development, zelfs bij grote namen die publiek van de toren blazen over hoe we allemaal om moeten, maar als puntje bij paaltje komt verzanden in de memory leaks :/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
@Frogmen Als ik Vint Cerf, één van de vaders van het internet, mag geloven was v4 bedoeld als de test versie. :-P YouTube: Hangout with Vint Cerf

@dion_b full dual stack is dan inderdaad wat ik nodig heb. Maar om nou als consument een zakelijk contract af te sluiten? Het is het uitzoeken waard.

Voordat we helemaal van het topic afwijken even nog terug mijn vraag. Ik geloof dat deze nu beantwoord is met "jammer maar helaas, het kan niet".

Bedankt voor de reacties leute!
Pagina: 1