Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HD's verticaal gemonteerd, kan het kwaad?

Pagina: 1
Acties:

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2020
kan het kwaad (vooral op de lange termijn) om je HD's verticaal te monteren, ik hoorde vandaag dat de lagers dan sneller konden slijten ofzo... lijkt me verrekte stug. wat is/zijn jullie meningen/ervaringen hiermee?

alvast bedankt.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Volgens mij kan het niet zoveel kwaad.
Op het werk heb ik Compaq Deskpro EX jes, en daarin zit de harddisk ook verticaal. Ook zitten in servers vaak de harddisks verticaal

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Neuh...d8 't niet hoor... Heb laatst een ouwe 386 gezien met een verticale harddisk (Die daar dus ook echt zo in moest, anders kon het niet)... en het is ook zo dat vroeger de hd's lang niet zo schokbestendig waren als dat ze nu zijn, dus nee.. ik weet eigenlijk wel zeker dat het geen kwaad kan.

Verwijderd

In de Imac's zitten de HD's onderste boven ;)

• Dr.Q
mooi dan kan ik morgen me IBM gaan halen, heb me HD's namelijk verticaal zitten...
en als er 1 verticaal zit moet de ander ook verticaal

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Lijkt mij idd ook geen probleem, je ziet het vaak genoeg. Die motoren best stevig en bovendien wegen die schijven niet zo veel dat je lagers helemaal uitzakken als ze een tijdje stilstaan (wat je met stoomlocomotieven wel hebt :)).

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Het kan volgens mij ook totaal geen kwaad, in veel Desktop kasten zit de HD namelijk ook verticaal gemonteerd.

Als je twijfelt over de stabiliteit van de schijf zelf: Je kan een draaiend fietswiel aan de as vasthouden, het wiel zal dan rechtop blijven draaien.. (Ook gehoord, eigenlijk nog nooit uitgeprobeerd. Hmm. fiets slopen duss... 8-)

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Verwijderd

in een cube zit de HD ook verticaal.. net als de cd-rw en alle kaarten.. kan dus geen kwaad denk ik... :)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:42

BrZ

En in >3U racks zitten de HD's ook verticaal :)

Nope, kan echt geen kwaad hoor :)

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
kan geen kwaad

je moet er natuurlijk niet mee gaan gooien enzo als ie aan is daar kannie dus nie tegen

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Wat als een schijf die altijd verticaal zat ineens horizontaal gebruikt gaat worden (of andersom? ;)

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Op woensdag 25 juli 2001 19:21 schreef AMADEUZ het volgende:
In de Imac's zitten de HD's onderste boven ;)
Bij apple zit altijd alles krom en verkeerd om hè. :)

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Nee kan geen kwaad. Wel als je een jaar of wat later de harddisk onder een andere hoek laat werken. Dit heeft te maken met het inslijten van de lagers. In het begin verticaal geisntalleerd en vervolgens een tijdje laten draaien (Maanden) is equivalent met het altijd verticaal moeten installeren van de disk.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:35
Kan totaal geen kwaad die dingen draaien zo hard :) misschien op langere duur dat de lagers eerder naar de klote gaan maarja dat lijkt me sterk

Een Fan draait toch ook evenhard als die verticaal staat :)

• Vergeten
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01-2024

Vergeten

Chaos is complexe orde

Op woensdag 25 juli 2001 19:47 schreef Scyth het volgende:
Je kan een draaiend fietswiel aan de as vasthouden, het wiel zal dan rechtop blijven draaien.. (Ook gehoord, eigenlijk nog nooit uitgeprobeerd. Hmm. fiets slopen duss... 8-)
Een draaiend fietswiel bij de velg of spaken vasthouden lijkt me erg moeilijk ;)

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-11 17:44

Kirpeknots

Wazzup!

Ik heb het met dat fietswiel net geprobeerd en het doet pijn aan mijn vingers. Ik kan gewoon niet zo snel rondjes rennen als dat het wiel draait en als ik op het wiel ga zitten dan gaat het ook niet goed.

Overigens plaatst Dell zijn schijven ook vertikaal (Dimension 4100) en dat gaat goed.

Verwijderd

Heb een Lian Li, en mijn schijfjes liggen braaf op hun zijkant...geen probs :)

• jkf
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-06 23:11

jkf

Verticaal, horizontaal kan allemaal geen kwaad, zolang je die dingen maar niet kantelt terwijl ze draaien.

P II 233 @ begane grond, rip (1997-2007), vervangen door vituele server uptime,

• Dr.Q
Kan een IBM 60 Gig 7200 tpm 41,5 PCI bus hebben gegarandeerd?

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Harddisks kun je best horizontaal & verticaal monteren, maar je moet ze niet net 'n paar graden scheef zetten, dat vond m'n IBM 20GB-diskje echt helemaal niks (maakte me aan het schrikken door niet goed op te spinnen).
Uit de guide van 'n Seagate ST225A (20 MB MFM, XT-drive, lekker gevoelig & ouderwets dus) bleek ook dat je de disks horizontaal & verticaal mag monteren en dat dat geen probleem is. Hij mocht alleen niet rechtop staan met de aansluitingen naar boven (ik denk dat dat 'n limiet van die technologie was en dat dat tegenwoordig wel mag) :).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Pagina: 1