Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe werkt activatie van Windows Server 2016 Datacenter?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.167 views

Vraag

• Daffie
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 20:39
Ik heb sinds kort een thuisservertje samengesteld, waarop ik van plan was middels VMware enkele Windows Server VM's te gaan draaien. Enerzijds omdat ik het leuk vind om daar mee te klooien, anderzijds omdat ik bezig ben om mijn MCSA te halen en ik dan thuis ook een beetje kan oefenen. Het in elkaar zetten van de server en installeren van VMware is al gelukt.

Ik heb via het 'grijze circuit' een Windows Server 2016 Datacenter licentie gekocht, daar ik geen 6000 dollar op de plank heb liggen en dat ook een beetje duur vind om wat te oefenen. Ik vind het licentiemodel van Microsoft een beetje onduidelijk, maar zover ik het begrijp moet je nu elke 'core' licensen. Ik heb een simpel systeempje met een 500GB SSD, 16GB aan RAM en een i3-8100; 4 cores dus. Ik dacht begrepen te hebben, dat je alle (gewenste/benodigde) cores van de 'host computer' moet licensen, ofwel mijn fysieke systeem moet ik licensen en dan kan ik daarop zoveel VM's draaien met diezelfde licentie als ik wil. Klopt dat?

Ik heb één VM gemaakt, en een Evaluation versie van Windows Server 2016 Datacenter (with desktop exp) geïnstalleerd. Ik had wat moeilijkheden met het activeren van dit systeem, maar uiteindelijk kon ik met onderstaand command de server activeren:

code:
1
Dism /online /Set-Edition:ServerDatacenter /AcceptEula /ProductKey:12345-67890-12345-67890-12345

Echter, toen ik de 2e VM ging maken met dezelfde Windows versie, en deze met dezelfde key wilde activeren, werkte dit niet. Hij geeft aan:

We kunnen Windows niet op dit apparaat activeren, omdat de productcode al voor een ander apparaat is gebruikt. Als u denkt dat de code niet voor een ander apparaat gebruikt is, kiest u hieronder Problemen oplossen. Error code: 0xC004C008

Verder heb ik ook op de server die wél activeert, het Volume Activation Management Tool geïnstalleerd. Deze geeft bij de werkende Windows VM aan:

En bij de niet-werkende:

Begrijp ik verkeerd hoe dit werkt? Of zou het moeten werken maar lijkt Microsoft de key niet te willen slikken?

Alle reacties

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Normaal installeer je dan Server 2012/R2/2016/2019 op de host (waarbij de initieele key de eerste twee CPU's met tot 8 cores per CPU (cores, hyperthreads zijn gratis) activeert en daarna je per 2 cores een extra key nodig hebt, zolang je 2 of minder 8 core CPU's hebt is de basis key genoeg.
Dan kan je op die host met Server 2016 Datacenter zoveel Standard/Datacenter VM's activeren binnen Hyper-V door de AVMA keys te gebruiken (deze zijn op internet te vinden en zijn gewoon standaard keys.
Met VMWare werkt dit (vziw) niet en moet je per VM een licentie regelen.

Oftewel om met je MCSA te oefenen zou ik er gewoon Server 2016 met Hyper-V op de host installeren, kan je onbeperkt Server 2012---2016 VM's activeren zonder na te denken over activatie.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09-10 21:24
Als je inderdaad per se gebruik wil maken van die ene licentie om alle anderen te activeren dan zul je inderdaad gebruik moeten maken van je primaire licentie als Hyper-V Host. Eventueel kan je als je hardware het support ook nog gebruik maken van Nested Virtualization.

Alternatief is voor je MCSA gebruik te maken van de Evaluation Editions die gewoon beschikbaar zijn. Die kan je dan 180 dagen gebruiken om mee te oefenen. In het grijze gebied zijn ook nog wel KMS emulators te vinden die je kunnen helpen maar dat zijn zaken in het dermate donkergrijze gebied dat het alleen al benoemen ervan hier op het randje van de policy zal zijn.

Als je echt zonder zorgen ermee wil werken zit er niks anders op dan Hyper-V ipv VMware op host te installeren zoals RGAT al aangeeft. Deze zal je daar waarschijnlijk telefonisch moeten activeren.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:31

HKLM_

www.cloud23.nl

Clueless schreef op maandag 8 april 2019 @ 02:24:
Als je inderdaad per se gebruik wil maken van die ene licentie om alle anderen te activeren dan zul je inderdaad gebruik moeten maken van je primaire licentie als Hyper-V Host. Eventueel kan je als je hardware het support ook nog gebruik maken van Nested Virtualization.

Alternatief is voor je MCSA gebruik te maken van de Evaluation Editions die gewoon beschikbaar zijn. Die kan je dan 180 dagen gebruiken om mee te oefenen. In het grijze gebied zijn ook nog wel KMS emulators te vinden die je kunnen helpen maar dat zijn zaken in het dermate donkergrijze gebied dat het alleen al benoemen ervan hier op het randje van de policy zal zijn.

Als je echt zonder zorgen ermee wil werken zit er niks anders op dan Hyper-V ipv VMware op host te installeren zoals RGAT al aangeeft. Deze zal je daar waarschijnlijk telefonisch moeten activeren.
Die trials van 180 dagen kan je ook nog eens 5x vernieuwen met slmgr -rearm

Lang genoeg voor een test lab om je mcsa te halen :)

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 16 ports 150w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:41

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Ik heb recentelijk nog uitgezocht hoe dit zit en als je datacenter hebt, ben je vrij om zo veel VMs op je fysieke hosts te draaien wat je wilt. MS heeft in de voorwaarden niet beschreven welke virtualisatietechniek je moet/mag gebruiken, dus iets als VMWare zou gewoon moeten kunnen. Het licentiemodel is nu idd per core, met een minimale afname van 16 cores per machine. Heb je minder, dan moet je alsnog een 16-core licentie afnemen. Heb je meer, dan vul je het aan met de 2-core licentieuitbreiding.

Omdat je aangeeft het via het 'grijze' circuit deze code hebt gekocht, is de kans aanwezig dat iemand anders ook deze key gebruikt. En dan ben je de pineut. Daar komt waarschijnlijk de melding vandaan.

Spekkies | Commandline FTW

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 12-10 23:45
RGAT schreef op maandag 8 april 2019 @ 01:56:
Normaal installeer je dan Server 2012/R2/2016/2019 op de host (waarbij de initieele key de eerste twee CPU's met tot 8 cores per CPU (cores, hyperthreads zijn gratis) activeert en daarna je per 2 cores een extra key nodig hebt, zolang je 2 of minder 8 core CPU's hebt is de basis key genoeg.
Dan kan je op die host met Server 2016 Datacenter zoveel Standard/Datacenter VM's activeren binnen Hyper-V door de AVMA keys te gebruiken (deze zijn op internet te vinden en zijn gewoon standaard keys.

Oftewel om met je MCSA te oefenen zou ik er gewoon Server 2016 met Hyper-V op de host installeren, kan je onbeperkt Server 2012---2016 VM's activeren zonder na te denken over activatie.
Bij VMware gebruik je ook gewoon de normale MAK of KMS key's, in ieder geval bij volume licensing.
Bij het gebruik van OEM licensing moet je volgens mij zelf voor een geldige key en de installatie media zorgen op VMware als je Windows Server standard wil gebruiken binnen de VM's. Je hoeft echter niet voor iedere VM een licentie te kopen, die heb je immers al (je Datacenter licentie), je moet alleen een key hebben.

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 27-07 14:48

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan je MCSA halen door het boekje goed te leren, MVA te bekijken en wat whitepapers in je hoofd te printen. En evemtueel 1 of 2 "minimale" VM's op te spinnen in Virtualbox / VMware Workstation of anderszins "gratis" type-1 of type-2 hypervisor.

Andersom (gezien het certificeringen topic); er zijn zat examens die beta zijn dus het is vaker inzicht / geluk dan dat je ermee hebt kunnen oefenen. Microsoft examens zijn logisch en behoeven weinig/geen oefening met spullen uit het grijze circuit.

Xbox Live: OctagonQontrol

• RGAT
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:39:
[...]

Bij VMware gebruik je ook gewoon de normale MAK of KMS key's, in ieder geval bij volume licensing.
Bij het gebruik van OEM licensing moet je volgens mij zelf voor een geldige key en de installatie media zorgen op VMware als je Windows Server standard wil gebruiken binnen de VM's. Je hoeft echter niet voor iedere VM een licentie te kopen, die heb je immers al (je Datacenter licentie), je moet alleen een key hebben.
Bij Hyper-V gebruik je met een Server 2012 Datacenter of elke Server Datacenter versie sinds 2012 als host echter AVMA en niet MAK/KMS, je hebt dan maar 1 Datacenter key nodig voor 1 host met onbeperkte activatie van VMs ipv bij Vmware de key voor de host en dan nog een volume key en eventueel activatieserver voor de VMs.
Hero of Time schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:19:
Ik heb recentelijk nog uitgezocht hoe dit zit en als je datacenter hebt, ben je vrij om zo veel VMs op je fysieke hosts te draaien wat je wilt. MS heeft in de voorwaarden niet beschreven welke virtualisatietechniek je moet/mag gebruiken, dus iets als VMWare zou gewoon moeten kunnen.
...
AVMA werkt alleen op Hyper-V, zoals Microsoft zelf ook zegt: 'This tool does not work with other Virtualization Server technologies.'.

RGAT wijzigde deze reactie 08-04-2019 18:53 (23%)

• Dennism
RGAT schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:49:
[...]

Bij Hyper-V gebruik je met een Server 2012 Datacenter of elke Server Datacenter versie sinds 2012 als host echter AVMA en niet MAK/KMS, je hebt dan maar 1 Datacenter key nodig voor 1 host met onbeperkte activatie van VMs ipv bij Vmware de key voor de host en dan nog een volume key en eventueel activatieserver voor de VMs.
Dat klopt inzake Hyper-V, waar ik meer op reageerde was het feit dat jij aangaf dat je op VMware per VM een licentie moet regelen. Dat hoeft namelijk niet, je moet een key hebben. Maar dat mag best een key zijn die al in gebruik is. De licentie heb je immers al geregeld, dat is je datacenter licentie. Een key regelen is heel wat anders dan een licentie regelen :) Ook al lijkt het vrijwel hetzelfde.

• RGAT
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:53:
[...]

Dat klopt inzake Hyper-V, waar ik meer op reageerde was het feit dat jij aangaf dat je op VMware per VM een licentie moet regelen. Dat hoeft namelijk niet, je moet een key hebben. Maar dat mag best een key zijn die al in gebruik is. De licentie heb je immers al geregeld, dat is je datacenter licentie. Een key regelen is heel wat anders dan een licentie regelen :) Ook al lijkt het vrijwel hetzelfde.
Fair enough, ik bedoelde een licentie per VM maar zei key :)

• Dennism
RGAT schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:55:
[...]

Fair enough, ik bedoelde een licentie per VM maar zei key :)
Je zei het precies andersom denk ik ;) Je zei licentie waar je key bedoelde ;)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

RGAT schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:49:
[...]

AVMA werkt alleen op Hyper-V, zoals Microsoft zelf ook zegt: 'This tool does not work with other Virtualization Server technologies.'.
Waar heb ik het over AVMA? Ik noem puur de voorwaarden van de licentie. Datacenter geeft je het recht om op een enkele fysieke host een onbeperkt aantal VMs te draaien, ongeacht de virtualisatietechniek.

• RGAT
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:44:
[...]

Waar heb ik het over AVMA? Ik noem puur de voorwaarden van de licentie. Datacenter geeft je het recht om op een enkele fysieke host een onbeperkt aantal VMs te draaien, ongeacht de virtualisatietechniek.
Nvm, las het verkeerd, lange dag... :)

• Daffie
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 20:39
RGAT schreef op maandag 8 april 2019 @ 01:56:

Clueless schreef op maandag 8 april 2019 @ 02:24:

HKLM_ schreef op maandag 8 april 2019 @ 07:45:
[...]

Die trials van 180 dagen kan je ook nog eens 5x vernieuwen met slmgr -rearm

Lang genoeg voor een test lab om je mcsa te halen :)
Hero of Time schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:19:
Ik heb recentelijk nog uitgezocht hoe dit zit en als je datacenter hebt, ben je vrij om zo veel VMs op je fysieke hosts te draaien wat je wilt. MS heeft in de voorwaarden niet beschreven welke virtualisatietechniek je moet/mag gebruiken, dus iets als VMWare zou gewoon moeten kunnen. Het licentiemodel is nu idd per core, met een minimale afname van 16 cores per machine. Heb je minder, dan moet je alsnog een 16-core licentie afnemen. Heb je meer, dan vul je het aan met de 2-core licentieuitbreiding.

Omdat je aangeeft het via het 'grijze' circuit deze code hebt gekocht, is de kans aanwezig dat iemand anders ook deze key gebruikt. En dan ben je de pineut. Daar komt waarschijnlijk de melding vandaan.
Bedankt voor jullie reacties. Ik lees hierin twee dingen. De een zegt dat je Hyper-V nodig zult hebben om met één key meerdere (virtuele) machines te kunnen licensen. De ander zegt dat het met VMware ook moet kunnen. Ik lees op internet inderdaad ook verhalen dat het met VMware ook moet lukken, maar ik kan nergens vinden hoe ik dit dan bewerkstellig als ik één Datacenter key heb.

@Hero of Time Als de key al gebruikt zou zijn, hoe zou dat verklaren dat het activeren op de eerste VM wel lukt, en op de 2e niet? Overigens 'En dan ben je de pineut' is misschien wat overdreven; dat je een key uit het grijze circuit haalt wilt niet zeggen dat je helemaal aan je lot overgelaten bent als het niet werkt met de key :P Ik wil alleen zeker weten dat ik snap hoe dit werkt voordat ik contact zoek met degene die de key geleverd heb.
Dennism schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:39:
[...]

Dus ik moet alleen nog aan 'generieke' keys zien te komen die een VM als legitiem bestempelt, gegeven het feit dat een andere VM op die host al de Datacenter licentie heeft?
MAX3400 schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:42:
Je kan je MCSA halen door het boekje goed te leren, MVA te bekijken en wat whitepapers in je hoofd te printen. En evemtueel 1 of 2 "minimale" VM's op te spinnen in Virtualbox / VMware Workstation of anderszins "gratis" type-1 of type-2 hypervisor.

Andersom (gezien het certificeringen topic); er zijn zat examens die beta zijn dus het is vaker inzicht / geluk dan dat je ermee hebt kunnen oefenen. Microsoft examens zijn logisch en behoeven weinig/geen oefening met spullen uit het grijze circuit.
OK

Het is mij verder om het even of ik uiteindelijk VMware of Hyper-V ga gebruiken, met VMware heb ik iets meer ervaring. Het is neem ik aan ook mogelijk om met Hyper-V een Linux OS te draaien? Ik overweeg namelijk om ook wat te stoeien met pfSense ter vervanging van mijn router. Het is van secundair belang, maar als dat geen probleem is dan gooi ik de boel een dezer dagen om en probeer ik het gewoon door Server 2016 te installeren op het ijzer, daar Hyper-V in te draaien met de andere VM's. Hoewel ik gevoelsmatig toch liever elk OS zijn eigen VM zie hebben; mocht ik de Hyper-V OS omgeving moeten rebooten voor updates of wat dan ook, dan gaan alle VM's binnen Hyper-V natuurlijk ook uit.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Je hebt een aantal issues hier met je licentie:
In de eerste plaats grijs circuit. Oftewel, je weet dat het eigenlijk niet hoort, maar omdat het 'werkt' maak je er gebruik van. Dat is niet de bedoeling. Een normale licentie is €6000, als je er minder voor betaald, ben je niet erg legaal bezig.

Hoeveel VMs wil je gaan draaien op hoeveel machines? Want pas als je 12 VMs op een enkele host gaat draaien, is Datacenter voordeliger. Voor een lab omgeving om te leren voor je certificaat is Server Standaard voldoende, DC is complete overkill.

Opvolgend aan bovenstaande, als je een lab maakt om te leren pak je toch gewoon de Windows Server Evaluation, die je 180 dagen mag gebruiken? Je gaat ons niet wijsmaken dat je lap meer dan 6 maanden zal bestaan.

Als je toch besluit om met Datacenter verder te gaan, let dan wel op de vereisten hiervan icm Hyper-V. Om te voldoen aan het 'onbeperkt' VMs draaien met de licentie ben je verplicht om Windows Server Core te installeren. Je mag niet de full desktop experience draaien en dan Hyper-V toevoegen als rol om daar dan onbeperkt VMs te draaien binnen de licentievoorwaarden.

Eindconclusie:
Je maakt het jezelf veel te moeilijk, bent veel te duur bezig en voor alleen maar iets wat je tijdelijk zal draaien om wat hands-on ervaring te hebben zodat je je MCSA kan halen. Iets wat volgens @MAX3400 prima te doen is zonder hands-on, als je de stof gewoon tot je neemt.

• Paradox
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13-10 13:24
Hero of Time schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:49:
Als je toch besluit om met Datacenter verder te gaan, let dan wel op de vereisten hiervan icm Hyper-V. Om te voldoen aan het 'onbeperkt' VMs draaien met de licentie ben je verplicht om Windows Server Core te installeren. Je mag niet de full desktop experience draaien en dan Hyper-V toevoegen als rol om daar dan onbeperkt VMs te draaien binnen de licentievoorwaarden.
heb je hier linkjes van? volgens mij klopt dit niet. met name de benodigde core versie...

Paradox wijzigde deze reactie 09-04-2019 10:57 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Paradox schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:56:
[...]

heb je hier linkjes van? volgens mij klopt dit niet. met name de benodigde core versie...
Toen ik uitzocht wat ik nodig had voor ons op kantoor had ik verschillende bronnen en pagina's open. Een van die had die informatie staan, maar kan 'm niet meer terugvinden. Er is iig een zekere beperking in gebruik van Datacenter (of zelfs bij Standard ook) icm Desktop Experience als je Hyper-V rol wilt gebruiken. Het is sowieso verstandiger om MS Hyper-V Server te pakken als host, ipv de Hyper-V rol installeren.

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

Opvolgend aan bovenstaande, als je een lab maakt om te leren pak je toch gewoon de Windows Server Evaluation, die je 180 dagen mag gebruiken? Je gaat ons niet wijsmaken dat je lap meer dan 6 maanden zal bestaan.
Naja als je alle drie de examen wilt doen dan ben je vaak langer dan 180 dagen bezig dus dit is wat mij betreft iet te kort door de bocht. Zoals ik al zij met een slmgr -rearm kan je de 180 dagen 5x vernieuwen wat zeker voldoende moet zijn voor het MCSA traject.

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 16 ports 150w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

HKLM_ schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:39:
[...]

Naja als je alle drie de examen wilt doen dan ben je vaak langer dan 180 dagen bezig dus dit is wat mij betreft iet te kort door de bocht. Zoals ik al zij met een slmgr -rearm kan je de 180 dagen 5x vernieuwen wat zeker voldoende moet zijn voor het MCSA traject.
Het is 180 dagen voor die installatie. Met de rearm kan je idd langer doorgaan. Maar je zou toch met een nieuw item je voorgaande config willen wissen om zo met een schone lei te beginnen? Dat doe je het snelste door gewoon weer nieuw te installeren.

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

Hero of Time schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:42:
[...]

Het is 180 dagen voor die installatie. Met de rearm kan je idd langer doorgaan. Maar je zou toch met een nieuw item je voorgaande config willen wissen om zo met een schone lei te beginnen? Dat doe je het snelste door gewoon weer nieuw te installeren.
Naja vaak wel inderdaad maar niet altijd. Mijn DC bijvoorbeeld die ik gebruik voor learning blijft gewoon tijdens mijn hele traject intact en vernieuw ik dan ook gewoon met de rearm.

Dit gaat misschien te veel offtopic

HKLM_ wijzigde deze reactie 09-04-2019 13:46 (4%)

• Dennism

Bij Datacenter is dit juist geen probleem. Je hebt immers ongelimiteerde virtualisatie rechten en dus mag je zoveel rollen in de pose installeren als je wil, onder dat dit qua licentie beperkingen geeft voor het aantal virtuele instanties.

Bij standaard kan dit wel spelen, echter hoef je geen core te installeren. Waar het om gaat is dat je geen andere rollen installeert dan de Hyper-V rol. Naast dat je geen andere rollen mag installeren, mag je ook geen 3rd party software installeren anders dan software die nodig is om de host te managen.

Voorbeeld 1: Met een Windows Server 2019 Standaard licentie met in de fysieke installatie (pose) alleen de Hyper-V rol geïnstalleerd mag je 2 virtuele instanties (vose) draaien op die host binnen deze licentie

Voorbeeld 2: Met een Windows Server 2019 Standaard licentie met in de fysieke installatie (pose) naast de Hyper-V ook nog bijvoorbeeld de IIS rol geïnstalleerd mag je nog maar 1 virtuele instantie (vose) draaien op die host met die licentie.

• Jazzy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 22:01

Jazzy

Moderator SWS/PB

Moooooh!

Daffie schreef op maandag 8 april 2019 @ 00:48:
Ik heb via het 'grijze circuit' een Windows Server 2016 Datacenter licentie gekocht

[knip]

We kunnen Windows niet op dit apparaat activeren, omdat de productcode al voor een ander apparaat is gebruikt.
Zou er misschien een verband tussen deze twee kunnen zitten?

Modbreak:Hoe dan ook, hulp met het activeren van illegale software is iets wat we op het forum niet willen zien. Zie Het algemeen beleid #verbodencopyright Discussie over best practices rondom het gebruik van software voor een lab is verder helemaal okay, zo lang over legale zaken gaat.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• madsector
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 03-10 15:53

madsector

Insert Beer Here

Bonjour

We zitten hier bij ons op het werk met eenzelfde probleem, zij het met Windows DC 2019. We hebben twee nieuwe VMware machines en daar DC 2019 licenties bij gekocht. We zitten iets over de 12 VM's per server dus dat kan wel uit. Achteraf gezien beter voor separate licenties kunnen kiezen, want we krijgen de VM's niet geactiveerd.

We staan nu dus op het punt om Hyper-V te installeren ipv VMware; we kunnen één host vrij maken van alle VM's en dan hierop Hyper-V installeren en langzaamaan alle bestaande VM's overzetten of applicaties migreren. Een megaklus dus.

De AVMA keys lijken ook niet te werken, binnen Hyper-V zit er een link tussen guest en host of zoiets waardoor dat daar wél werkt.

Van Microsoft worden we niet veel wijzer dan behalve dat er gesteld wordt dat we dan maar via de telefoon moeten gaan activeren...

Nog maar één servertje thuis!

• Jazzy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 22:01

Jazzy

Moderator SWS/PB

Moooooh!

madsector schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:38:
We zitten hier bij ons op het werk met eenzelfde probleem,
Tenzij je daadwerkelijk bedoelt dat je ook een illegale licentiekey gekocht hebt en je MCSA wilt halen denk ik dat je beter een eigen topic kunt starten. :) Wees dan met je topicstart zo expliciet mogelijk, dus neem mee wat je hebt, wat de foutmelding is, wat je al geprobeerd hebt en waarom dat niet werkt. Alleen op die manier kunnen we goed met je meedenken. "we krijgen de VMs niet geactiveerd" is helaas niet genoeg.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True