Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-12-2024
Beste Tweakers

We hebben internet thuis via de Orange Flybox (Easy Internet @Home). (Er is kabel aanwezig maar een kabelabonnement kost €8/maand meer. Die €8 is eigenlijk geen probleem maar is makkelijk bespaard aangezien we de coax snelheden toch niet nodig hebben.)
We ondervinden wel een extreem lage internetsnelheid 's avonds en 's nachts (minder dan 2 Mbps). Zou het kunnen dat Orange 's avonds en 's nachts de 4G snelheden limiteert/een bepaalde hoge frequentie uitschakelt om stroom te besparen?

Alvast heel erg bedankt!

Soms actief. Soms.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Als dat gebeurd, dan zal het niet om het stroom verbruik zijn.
Wat haal je voor snelheid normaal gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
@Emielvanputten Bedankt voor je snelle reactie! Normaal halen we snelheden tussen de 20 en 45 Mbps.

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Ja dan heb je nu een beetje te weinig...
Tuurlijk kunnen ze knijpen of bandbreedte uitschskelen..

Maar dat zullen ze niet voor de stroom rekening doen...

Dus ik zou ze een mailtje sturen... Of een belletje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
Anoniem: 320788 schreef op zondag 7 april 2019 @ 23:35:
Ja dan heb je nu een beetje te weinig...
Tuurlijk kunnen ze knijpen of bandbreedte uitschskelen..

Dus ik zou ze een mailtje sturen... Of een belletje
Oké, bedankt! Ik heb hen al een bericht gestuurd, maar aangezien een klantendienst bepaalde dingen misschien niet mag zeggen, wilde ik het hier nog eens vragen.

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
Heeft misschien iemand dezelfde ervaring?
Edit: ik had mijn vorige post moeten bewerken, excuses.

[ Voor 45% gewijzigd door ano123 op 08-04-2019 14:17 ]

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:34
We hebben het over Orange België neem ik aan?

In Nederland is het bekend dat Tele2 bij lage belasting in de nacht de hoge frequentie uitschakelt: nieuws: Tele2 schakelt 2600MHz op masten 's nachts uit om stroom te besparen ...

Als je ook Orange op je mobiel hebt zou je eens kunnen kijken op welke frequentie(s) deze verbinding maakt overdag vs de nacht. Ik gok dat je dat in je Flybox niet kunt zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
Rub147 schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:18:
We hebben het over Orange België neem ik aan?

In Nederland is het bekend dat Tele2 bij lage belasting in de nacht de hoge frequentie uitschakelt: nieuws: Tele2 schakelt 2600MHz op masten 's nachts uit om stroom te besparen ...

Als je ook Orange op je mobiel hebt zou je eens kunnen kijken op welke frequentie(s) deze verbinding maakt overdag vs de nacht. Ik gok dat je dat in je Flybox niet kunt zien?
Bedankt! We hebben één mobiel abonnement bij Orange, dus ik kan dat wel even checken.

Overdag heeft de modem 3 streepjes bereik (van de 5) (weet niet meer hoeveel dBm dat is) en 's avonds en 's nachts heeft hij er 5. Hieruit kan ik opmaken dat hij dan overschakelt op een lagere frequentie die verder reikt (vandaar de 5 streepjes) maar ook veel trager is.

[ Voor 14% gewijzigd door ano123 op 08-04-2019 19:04 ]

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:06

Lulukai

God's gift to women

Bizar, heb je ondertussen al meer info?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
@Lulukai Nee, helaas. We doen het met de snelheid die we hebben.

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:19
JbSh schreef op maandag 8 april 2019 @ 17:45:
[...]

Bedankt! We hebben één mobiel abonnement bij Orange, dus ik kan dat wel even checken.

Overdag heeft de modem 3 streepjes bereik (van de 5) (weet niet meer hoeveel dBm dat is) en 's avonds en 's nachts heeft hij er 5. Hieruit kan ik opmaken dat hij dan overschakelt op een lagere frequentie die verder reikt (vandaar de 5 streepjes) maar ook veel trager is.
Dan durf ik wel een voorzichtige uitspraak te doen.

Die lagere frequentie geeft inderdaad een beter bereik, maar heeft minder bandbreedte dan de hogere frequentie, waardoor je dus uiteindelijk met meer mensen die lagere frequentie moet gaan delen. Ik weet niet welke frequenties Orange zo gebruikt, maar als dat "maar" 10 of 20Mhz aan bandbreedte is, dan zit de link snel vol.

Het lijkt er inderdaad op dat Orange dan een 2e frequentie in de nacht uitzet, om energie te besparen. Dat doet Tele2 in Nederland ook.

Op je mobiele telefoon is dat dan ook aan het bereik te zien. Als het een android toestel is, dan zou je overdag 4G+ moeten zien en in de nacht alleen 4G.

Dat is mijn voorzichtige schatting.

Edit: oei, ik zie nu pas dat het bericht van april is. Excuus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-04 18:10
JbSh schreef op maandag 8 april 2019 @ 17:45:
[...]

Kan het zijn dat je modem van 4G naar 3G gaat s' nachts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
@KingHorse Op de modem(pagina) is dat niet te zien. Bedankt voor je antwoord!

@krakendmodem Bedankt voor je antwoord!

[ Voor 27% gewijzigd door ano123 op 07-12-2019 20:05 ]

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-05 10:34
Anoniem: 320788 schreef op zondag 7 april 2019 @ 23:35:
weet je dat zeker? nee, dat weet je niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakl
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-05 14:02
Ik weet dat dit een ouder topic is, maar misschien doet het probleem zich nog steeds voor?

Dat Orange bepaalde frequenties ‘s avonds uitzet, zou mij enorm verbazen.
In tegenstelling tot Proximus, gebruikt de rest maar heel sporadisch band 7, waardoor band 3 (1800 MHz) waarschijnlijk jouw hoogste frequentie is. Die is enorm belangrijk, en vooral Orange moet er daar zeker geen van missen.

De snelheden die jij beschrijft ruiken als single band LTE (band 3) overdag, en een overbelaste mast ‘s avonds.
Kijk in je modempagina op 192.168.1.1. Als overdag beide frequenties beschikbaar zouden zijn, moet er ‘4G+’ staan. Als je ‘s avonds traag internet hebt, en er staat enkel ‘4G’, dan weet je dat je maar op 1 frequentie zit.
Het linkt eerder alsof ‘s avonds de snellere mast met minder bereik gewoon vol raakt.
Hoe is je upload? Als die hoger is dan 2 Mbps, dan weet je meteen dat het over overbelasting gaat.

Orange ging 7 jaar terug als een speer met hun landelijke dekking op 800 MHz. Dat was toen geweldig, veel klanten erbij, de providers van Medialaan naar het Orange-netwerk, ... en nu is duidelijk dat er een capaciteitsprobleem is. Overal traag, en op drukke gebieden bizar snel.
Toen Telenet BASE/KPN overnam, hebben zij een 1800 MHz-netwerk overgenomen en echt geweldige investeringen gemaakt, met zowel 1800 MHz als 800 MHz (overal dus ook 4G+) - en een bijna landelijke dekking met band 3, met als resultaat zelf op de meest afgelegen gebieden 100 Mbps.
Het Orange-netwerk is, naar mijn mening, wat zwak voor een dienst als Internet@Home. (Telenet heeft Tadaam op hun netwerk 50/50 Mbps, maar dat is 2x duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
@jakl Bedankt voor je antwoord, interessant! Het probleem doet zich verbazingwekkend genoeg niet (of slechts uitzonderlijk) meer voor...

De providers van Medialaan maakten tot vorig jaar gebruik van het Base-netwerk, maar zijn nu (weer) overgeschakeld op het netwerk van Orange. Dat, omdat het netwerk van Orange als snelste uit een of andere nationale test kwam. (Ik dacht trouwens altijd dat het mobiele netwerk van Proximus snelst en meest ontwikkeld was).

Bedankt.

Soms actief. Soms.

Pagina: 1