Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is extra zonnepanelen plaatsen bij ons verbruik zinvol?

Pagina: 1
Acties:

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-11 22:36
Wij wonen in een nieuwbouwwoning die een jaar geleden is opgeleverd.
Begane grond heeft vloerverwarming, op de garage liggen vier zonnepanelen met micro omvormers, georiënteerd op het zuiden.
Slimme meter.
We hebben op zolder een HR ketel hangen die op gas werkt. We koken ook op gas.
Uit de energierekening van onze leverancier blijkt dat we

677 kWh terug leveren
1742 kWh gebruikt hebben.
We hebben 1148m3 gas verbruikt.

Ik zou op ons schuine dak, oost georiënteerd nog wel wat zonnepanelen willen laten neerleggen.
Buren op ons rijtje hebben er 10 bij laten plaatsen van 325 kWh.
Er is evt. ruimte voor meer.

Ik vraag me echter af of het voor ons gunstig is extra panelen te laten plaatsen.
We hebben niet zo'n heel hoog energieverbruik. De komende jaren komt er geen elektrische auto, de HR ketel wordt op korte termijn niet vervangen (is tenslotte net nieuw) en ook het gasfornuis is net nieuw dus hoeft niet echt vervangen te worden. (zou natuurlijk wel kunnen). Ik zou best een warmtepomp willen, maar de nieuwe HR ketel en voortgaande ontwikkelingen op het gebied van warmtepompinstallaties doen me denken dat het verstandig is dit nog een jaar of acht uit te stellen.

Uiteraard wil ik een overzichtelijke "terugverdientijd" voor zonnepanelen maar met de wijzigingen t.a.v. teruglevering vraag ik me af of het voor ons gunstig is bv. ook tien zonnepanelen neer te laten leggen.
Minder kan natuurlijk altijd, maar meer panelen kost relatief minder extra en om over een paar jaar nu weer een installateur het dak op te sturen om er nog een paar bij te plaatsen lijkt me ook niet heel efficiënt.

Is er iemand die op bovenstaande vraag een zinnig antwoord heeft?

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
In de toekomst misschien een airconditioning?

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Je kan met je extra teruggeleverde stroom natuurlijk een stukje gas afrekenen, kan je lekker door koken en verwarmen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
Zonder de regeling na de saldering te kennen valt er eigenlijk weinig over te zeggen.
Uiteindelijk zal je ze wel weer terugverdienen maar dit zal wel lang gaan duren. (10+ jaar voor een BenQ setje incl installatie bijv.) Tot het salderen vervalt heb je een rendement van ruim 500 euro bij 10x 330Wp. Stel de regeling wordt niet versoberd deel je de offerte door 500 en heb je je TVT.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je gefocused bent op zoveel mogelijk eigen verbruik, is panelen bijleggen altijd zinvol.
Want dan is iedere kWh die opgewekt en direkt verbruikt wordt, net zoveel waard als de kWh die je moet kopen a 22 ct.
Onafhankelijk van de regeling die er dan geld.

In de zomer een overschot, in de winter een tekort aan zonnestroom.
Maar er zit heel wat tussen. Dus dakje vol zou ik zeggen.

Edit:
En je kan nu al aan opslag doen. Batterijen zijn nog te duur, maar een WP boiler voor tapwater is praktisch gratis, in aanschaf, na aftrek subsidie. Laat die overdag gewoon opwarmen.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-04-2019 06:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Reken ik met de cijfers die je stelt: dan heb je nog 1100 kWh die je saldeert voor ongeveer 240 euro aan vermeden kosten.
Reken ik defensief, dan is 10 * 325 watt paneel *0,8 wegens oost 2600 kWh . Dan heb je dus nog 1500 kWh per jaar over. Bij een 'Groene keuze' energieboer kun je hier 11 cent per kWh voor krijgen, dus is dat 165 euro per jaar. Samen dus zo rond de 400 euro per jaar.

Wat kost zoiets ongeveer ?

10 * JA solar 325 kost 1500 euro inc
10 * montagemateriaal schuin dak, 250 euro
1 string omvormer goodwe ns 3000 500 euro
aanpassing meterkast reservering 150 euro
transportkosten materiaal 100 euro
Montage en marge voor de mensen die het moeten maken: 1000 euro
Voor 3500 euro inc BTW zit je dus ongeveer goed. Mocht je btw terug mogen vragen zit je op 2800 ex ongeveer. 7 jaar terugeverdientijd indien btw aftrek mogelijk, net geen 9 jaar indien niet mogelijk.

Voor zonnepanelen in dit geval zeg ik sowieso doen. Ook op oost werkt het prima en zoals de anderen in dit topic ook reeds hebben gezegd, het kan gewoon uit. Mocht je het geld beschikbaar hebben is het een no-brainer wat mij betreft.

[ Voor 1% gewijzigd door Lardman op 08-04-2019 11:43 . Reden: taai-po ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-11 12:11
Je cv beter afstellen helpt je ook besparen.
Pagina: 1