Roest verwijderen van instaplijst auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-01-2024
Hoi tweakers,

Twee weken geleden kwam ik tot de ontdekking dat er 2 roestplekjes aanwezig zijn op de instaplijst van m'n auto:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pgcu6oz8p14ne.jpg

Vorige week heb ik deze weggehaald met een vadoek. Tot mijn verbazing zijn ze weer terug. Hoe kan ik deze plekjes het beste verwijderen? Inspuiten met HG roestverwijderaar en vervolgens met een staalborstel weg schuren? Zijn er wellicht nog betere alternatieven?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Komen ze niet van de deur af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Niet aan beginnen, die roest komt waarschijnlijk van binnenuit en is niet tegen te houden. Als je gaat bikkelen word dat een groot gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 20:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Veelal is dit alleen goed op te lossen door er een stuk uit te halen en er een stuk opnieuw in te lassen, plamuren, schuren en spuiten.

om wat voor auto hebben we het eigenlijk en hoe oud is deze?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Is de instaplijst (eenvoudig) los te halen? Dan zou ik daarmee beginnen om te kijken wat er aan de onderkant mis is en daar het probleem aanpakken.
Of drupt de roest van de deur op de instaplijst? Kan het niet helemaal goed zien op de foto of er nou echt een rotte plek zit.

Ook beetje afhankelijk van de auto hoeveel moeite, tijd en geld je er in wilt stoppen: ben jij de "laatste eigenaar" oftewel rijd je 'm helemaal op?
Of moet hij op een bepaald moment weer doorverkocht worden?

In het eerste geval zou ik de plek behandelen met roestomvormer (die van de Action is lekker goedkoop en werkt in mijn ervaring hetzelfde als duurder spul), en dan overspuiten met kleur naar keuze of tectyl ;)

In het tweede geval kun je kijken of er "op de sloop" goede danwel bij de dealer nieuwe lijsten te bestellen zijn.
Evt. kun je ook 1e methode toepassen maar dan moet het afwerken wat netter :+

[ Voor 4% gewijzigd door 3dfx op 07-04-2019 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Zou goed kunnen, morgen als het licht is ga ik de onderkant van de deur bekijken. De instaplijsten zijn van RVS. Dit zou niet moeten kunnen roesten?

[ Voor 9% gewijzigd door Mastasidaz op 07-04-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Mastasidaz schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:54:
[...]

Zou goed kunnen, morgen als het licht is ga ik de onderkant van de deur bekijken. De instaplijsten zijn van RVS. Dit zou niet moeten kunnen roesten?
Het roest lastiger, maar onder invloed van bepaalde middelen (ik dacht o.a. chloor en sommige zuren) kan zich toch roest vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ff uitproberen. Als je er met een schroevendraaier doorheen kan prikken komt het niet van de deur ;). Als lapmiddel de dorpel van binnenuit flink doorspoelen en dan antiroest erin spuiten is idd wel een goed lapmiddel. Anders wordt het laswerk. Maar een beetje roest rijdt een auto echt niet minder van dus weet van tevoren waar je aan begint.

[ Voor 17% gewijzigd door -36- op 07-04-2019 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kickje naar VV

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastasidaz
Gelukkig is de roest niet afkomstig van de dorpel of de deur. De boosdoeners zijn een tweetal schroeven:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/sk15ubzu5.jpg

Zou ik kunnen wachten tot de aankomende apk (november) met het vervangen van de schroeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Vervangen?
ik zou ze iets inkorten (als ze de dorpel raken), schoonmaken en wat verf eroverheen spuiten als bescherming. Vervangen is alleen maar een heleboel werk omdat je de deur dan open mag gaan maken.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Shoonmaken en zinkspray op spuiten.
Overal rondom (acherkant is lastig maar wel te doen, doek in je linkerhand om de deur af te schermen, spuiten met je rechterhand).
Haal ook even het deurpaneel er af om te zien hoe het aan de binnenkant is. Zal ook wel roesten daar.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Voor APK afkeur moet je officieel een gat van 30% van de lengte van je dorpel hebben ofzo... dus daar komt ie wel door heen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1044053 op 10-04-2019 16:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:26
Anoniem: 1044053 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:05:
Voor de APK moet je officieel een gat van 30% van de lengte van je dorpel hebben ofzo...
Weet je dat zeker? Mijn auto komt al jaren door de APK heen zonder gat in de dorpel.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:20
Anoniem: 1044053 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:05:
Voor APK afkeur moet je officieel een gat van 30% van de lengte van je dorpel hebben ofzo... dus daar komt ie wel door heen.
En dan is de dorpel zelf vaak nog niet eens onderdeel van de dragende constructie. Die dorpel die je ziet is gewoon een plaat die er voor het mooi zit.

Roest die niet direct gevaarlijk is voor jezelf of andere weggebruikers EN geen onderdeel is van de dragende constructie van de auto is geen APK afkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
MadMarky schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:58:
Vervangen?
ik zou ze iets inkorten (als ze de dorpel raken), schoonmaken en wat verf eroverheen spuiten als bescherming. Vervangen is alleen maar een heleboel werk omdat je de deur dan open mag gaan maken.
Bedankt voor je reactie :) . Hoe kan ik de schroeven het beste inkorten? Met een metaalvijl?
Schoonmaken kan denk ik het beste door in te spuiten met antiroest middel? Daarna verf eroverheen spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:11
Uhm, gekke vraag misschien, maar kan het zijn dat er vocht in de deur staat en via de bout naar buiten komt en daar roest achter laat. Als je het dan afsluit aan de buitenkant, ontstaat er een nog groter probleem aan de binnenkant natuurlijk.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Pagina: 1