Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honore
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17-05 21:10
Multi monitor setup met laptop, hoe?

Beste Tweakers,

Ik heb momenteel een desktop met 3 monitoren en dat wil ik vervangen door een laptop + 2 monitoren (of 1 ultrawide monitor)

Mijn laptop is een Dell E7280 met een Intel Core i5-6300U, 16GB DDR4, en 256 SSD, 12,5" full HD en een Intel HD Graphics 620, USB 3.0, USB type-C (Geen Thunderbolt 3), HDMI, USB 3.0 met powershare

Ik doe niet aan games of zware video editing maar internet, office, programmeren en andere lichte taken.

Ik heb hier op tweakers gekeken, youtube, google.. ik kan geen beste antwoord vinden

De opties die ik ken:
- dockingstation
- externe videocard met dockingmogelijkheden
- een monitor met USB type-C

Mijn vragen:

1. stel dat ik slechts voor 1 ultrawide monitor kies, dan heb ik toch helemaal geen docking nodig, toch? Ik kan dan simpel de laptop verbinden dmv type c usb en muis/toetenbord via bluetooth naar laptop?

2. wat is de eventuele meerwaarde van een dockingstation?

3. wat zou een extra voordeel zijn van een externe videocard met dockingmogelijkheden?

Alvast bedankt voor de moeite en groet,

Honore

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:52
Kijk even of je laptop DisplayPort Alternate Mode ondersteunt op die USB-C poort. Als dat zo is kun je heel eenvoudig een USB-C naar DP kabel gebruiken om een monitor aan te sluiten. Als het echter enkel een USB poort is dan zul je een adapter of docking moeten gebruiken met ingebouwde USB videokaart. ZIjn er ook genoeg van, echter hebben deze vaak slechtere prestaties/hogere cpu belasting, vooral bij bewegende beelden zoals video's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 08:02
Hiervoor heeft dell speciaal de Dell Business Dock - WD15
Die sluit je met een USB-C kabel aan op je laptop en dan kun je er 2 monitoren op aansluiten.
Wel maximaal full HD. want het DP over USB protocol kan niet meer hebben dan dat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honore
@Nielson displayport is alleen mogelijk met een adpater (dell usb naar displayport nieuw e54).. op zich een optie

@RocketKoen de wd15 is inderdaad 1 van mijn opties, alleen nogmaals de vraag, wat heeft een dock meer dan een monitor met usb c?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 08:02
Honore schreef op zondag 7 april 2019 @ 15:32:
@Nielson displayport is alleen mogelijk met een adpater (dell usb naar displayport nieuw e54).. op zich een optie

@RocketKoen de wd15 is inderdaad 1 van mijn opties, alleen nogmaals de vraag, wat heeft een dock meer dan een monitor met usb c?
Je bent niet afhankelijk van monitoren met USB-C
En het heeft de andere voordelen van een dock: Dat je niet elke keer dat je je laptop ergens mee naar toe neemt alle kabels los hoeft te maken. Je muis, toetsenbord, monitoren en voeding zitten allemaal in de dock.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honore
@RocketKoen .. dank, dat zijn idd de voordelen van een dock.. de wd15 staat nu als optie nr 1
Pagina: 1