Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:54
Mijn vraag
Ik fotografeer heel erg graag, ik heb nu een Canon EOS 7D met een vijftal lenzen (EF-S 10-18 stm, EF-S 24 stm, EF 24-105 F4 L, EF 70-200 F4L IS en EF 50 1.8 II). Nou zoek ik eigenlijk een kleinere camera erbij, die ik in een tasje kan stoppen en bijvoorbeeld aan mijn riem kan hangen. Dit zodat ik niet voor elke scheet die enorme DSLR hoef mee te nemen, want ondanks dat het een prachtige camera is, is het wel een enorm ding en overkill voor veel situaties. Mijn wens van de tweede camera is dat deze wel echt significant betere foto's maakt dan een smartphone en gemakkelijk handmatig te gebruiken is (ik fotografeer eigenlijk zonder uitzondering op de handmatige stand en bewerk mijn foto's hierna).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nou ja, zie hierboven, de 7D dus, en voor bewerking gebruik ik Lightroom Classic

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik neig heel erg naar de Canon G7 X Mark II. Ik heb ook gekeken naar de Sony rx100 serie, maar heb het idee dat ik de EVF in een compact niet heel erg ga missen en dat het menu van de Sony een stuk minder intuïtief in elkaar zit. Ook vind ik het iets grotere bereik van de Canon mooi. Echter, ik ben ook aan het kijken naar een MFT systeem (bijvoorbeeld een gx80), maar heb het idee dat dit toch nog een heel stuk groter is. Alleen vraag ik me af, levert dit echt een betere beeldkwaliteit? Ik ben niet van plan om hier ook direct weer een verzameling aan lenzen bij te kopen, dus zou het dan moeten doen met de kitlens. De GX800 heb ik ook overwogen, maar ik heb het gevoel dat deze te veel gericht is op smartphonefotografen die toevallig wat betere kwaliteit zoeken, terwijl ik echt de controle over de camera wil hebben. Daarnaast is deze ook met de pancake lens nog wat dikker dan de Canon.

Zijn er nog andere opties die ik misschien over het hoofd heb gezien? Mijn budget is zo rond de € 500,-.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
Panasonic TZ200 lijkt me een goede optie.
Alvast een veel groter verschil in draagbaarheid dan het verschil tussen DSLR en MFT systeem.

En anders als je aan een nieuwe smartphone toe bent Huawei P30 Pro hé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
De TZ200 heb ik ook naar gekeken, maar ik heb het langere zoombereik niet nodig en die dan meer in een lichtsterkere lens die volgens mij ook beter presteert.

Een smartphone gaat het sowieso niet worden, aangezien ik me niet kan voorstellen zonder een sluitertijd en diafragma ring te kunnen werken. Daarnaast is het diafragma niet in te stellen en is de sensor kleiner: zal nooit de kwaliteit van een 1 inch sensor bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:46

TMV

Misschien is de Panasonic LX100 (mark II) wel interessant, goeie directe controls, grote sensor en een lichtsterke lens. Je levert wel wat in op zoombereik en de camera is wat groter dan bijvoorbeeld de G7x..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Dat is inderdaad ook nog een interessante optie. Wat ik mij voornamelijk afvraag is of deze echt betere kwaliteit levert vanwege de grotere sensor? Anders is het kleinere formaat voor mij een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

Als je het leuk vindt om te spelen met foto's, dus lekker actief met instellingen spelen, zou ik me het kunnen voorstellen dat bedieningsgemak boven een klein verschil in beeldkwaliteit kan staan.. Dat gezegd hebbende weet ik zelf ook niet precies hoe de onderlinge kwaliteit ligt. Met de oude LX100 zou er nog wel wat verschil kunnen zijn, die heeft namelijk beduidend minder pixels, maar de LX100 Mark Ii zit volgens mij niet ver meer van de G7 X Mark II af in resolutie en heeft voor zover ik weet net een iets groter effectief sensoroppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Ik heb even gekeken naar die lx100, maar ik vind hem toch te groot voor het mogelijke kwaliteitsverschil. Ik houd natuurlijk mijn 7D met al die lenzen ook nog voor het serieuze werk en die zal voornamelijk vanwege de lenskwaliteit de vloer aanvegen met beide verwacht ik. Dus dan ga ik liever voor de iets kleinere. Video is trouwens niet interessant voor mij, dat gebruik ik misschien 1* per 2000 foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 12:45
Als de LX100 te groot is valt eigenlijk MFT ook wel af.

De lens vanaf de RX100 III is beter dan die van de Canon G7x. AF van beide camera's niet echt top vergeleken met een gemiddelde DSLR, vanaf de RX100 V ga je pas echt goede AF prestaties zien.

Alles met het handje instellen op dit soort camera's is niet echt ideaal aangezien er eigenlijk te weinig dials/knoppen op zitten. Voordeel is wel dat je altijd in live view schiet dus makkelijkst is gewoon shutter of aperture priority kiezen en met Exposure compensatie de gewenste exposure krijgen.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
In welke zin is de lens beter van de RX100 III? Ik las her en der dat de hoekscherpte van de Canon wijd open niet geweldig is, maar verder nog verschillen?

Van het handmatig instellen snap ik dat dit niet even gemakkelijk zal gaan als op een DSLR, maar ik heb jarenlang met een Canon SX10is geschoten en daar deed ik op een bepaald moment ook al alles handmatig, dus ik verwacht me daar wel te kunnen aanpassen. De optie van Av of Tv en exposure compensatie is natuurlijk ook een hele goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:56
En de Ricoh Gii? Vaste brandpuntsafstand, maar wel erg compact, grote sensor, lichtsterk en handmatige controls.

Er is meer ruimte voor een crop tov de 1” camera’s dus wellicht mis je de zoom niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy op 08-04-2019 18:55 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Canon G1X mk III?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 17:53
Als je hieraan gaat rekenen, is de G1X Mk II een betere keuze, tenzij je Dual Pixel AF heel belangrijk vindt.

Persoonlijk zou ik gezien de wensen de LX100 (II) of LX15 aanraden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Universal Creations schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:16:
[...]

Als je hieraan gaat rekenen, is de G1X Mk II een betere keuze, tenzij je Dual Pixel AF heel belangrijk vindt.

Persoonlijk zou ik gezien de wensen de LX100 (II) of LX15 aanraden.
Wat is er beter aan de G1X Mk II?
Ik lees dat veel mensen problemen hebben met stof op de sensor bij de LX100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 17:53
De sensor van de G1X III mag dan wel groter zijn, maar de lens is veel minder lichtsterk, waardoor je onder aan de streep slechter uitkomt: https://www.dpreview.com/...shot-g1-x-mark-iii-review

Je ziet dat hier de G1X III het slechtste scoort. Een G1X II heeft een groter bereik en betere relatieve lichtsterkte dan de III. De LX100 komt er het beste uit als je 3x zoom genoeg vindt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

Kwintessens schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:53:
[...]

Wat is er beter aan de G1X Mk II?
Ik lees dat veel mensen problemen hebben met stof op de sensor bij de LX100.
Ik heb op meerdere plekken gelezen dat Panasonic claimt iets te hebben gedaan aan het stofprobleem van de LX100 in de tweede iteratie van deze camera, maar in hoeverre dat inderdaad klopt weet ik niet..

edit:

En daarnaast schijnt er ook een setje nieuwe Canon camera's aan te komen in de tweede helft van dit jaar, te weten de G7 X Mark III en de G5 X Mark II (en nog een update van de G9 maar das niet echt relevant hier).. Waarvan de laatste nog een interessante optie zou kunnen naast de LX100 Mark II die momenteel bij mij boven aan het lijstje staat..

[ Voor 29% gewijzigd door TMV op 09-04-2019 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Bedankt voor alle nuttige hulp! Ik heb er lang over nagedacht, maar ik ga toch voor de Canon G7 X Mark II. Dit vanwege het formaat ten opzichte van de LX100, G1X II en III en MFT alternatieven. Deze leveren misschien wel iets betere kwaliteit, maar zijn toch niet zo compact als de G7 X II, terwijl ik natuurlijk mijn 7D nog heb voor de echt serieuzere momenten. De reden dat ik niet voor de Sony kies is wat ik eerder noemde, plus dat ik al bekend ben met de menustructuur van Canon.

Ik heb helaas niet de tijd om tot de tweede helft van dit jaar te wachten, aangezien ik in juli op vakantie ga en daar de camera al wil meenemen.

[ Voor 13% gewijzigd door ParaDroid2 op 09-04-2019 15:20 ]

Pagina: 1