Kan ik deze toegang naar mijn kruipruimte laten uitzagen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:45
Ik wil graag een extra elektra groep aan de voorgevel van mijn huis hebben ten behoeve van het opladen van een elektrische auto. Hiervoor zou dan een extra kabel door mijn kruipruimte gelegd moeten worden.
Ik heb het huis nu bijna 4 jaar en heb vandaag voor het eerst de mat bij de voordeur eens weggetrokken. Verrasssing :'(
ffuuu

Gezien het profiel zou dit uitgezaagd moeten kunnen worden lijkt me, klopt dat?
En zoja wat zou zo'n grapje moeten kosten? Iemand ervaringen?

Het gaat hier overigens om een begin 2000 gebouwd huis in Utrecht Leidsche Rijn. ik heb navraag gedaan in de straat en het lijkt bij alle huizen zo te zijn.

Ik ga morgen contact opnemen met wat betonzaagbedrijven, maar het zou fijn zijn van te voren iets meer info te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door PeaceNlove op 07-04-2019 11:43 ]

Beste antwoord (via PeaceNlove op 07-04-2019 12:16)

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:37
NEE, met wat ik nu zie zou ik daar geheel niet op vertrouwen. Je ziet geen inkassing in een constructieve vloer, maar slechts een inkassing in de afwerkvloer. Het kan zijn dat men heeft willen aangeven dat er een mogelijkheid is, maar voor een kruipluik lijkt het me wat aan de kleine kant. (naar bouwnormen van afgelopen jaren). De begane grond vloer bestaat hoofdzakelijk uit vloersystemen welke zonder stempels geplaatst kunnen worden (Ribcasette, broodjes, kanaalplaat etc). Deze hebben geen herverdelingscapaciteit. Als je op de verkeerde plek zaagt, dan komt het gewoon omlaag.

Zoals hierboven aangegeven is een blik bij de buren erg verstandig en ook het archief van de gemeente bevat wellicht informatie over de mogelijkheden. Op basis van wat je nu ziet zou ik niet gaan zagen.

Alle reacties

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Ga eens langs in de buurt wat de ervaringen daar zijn?

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-12 13:15
Is dit ook de beoogde plek vanuit de bouw? Een kanaalplaatvloer verzwakt altijd iets als je een uitsparing maakt. Dus klakkeloos gaten maken is niet direct verstandig. Inderdaad even in de straat kijken. Het lijkt er heel sterk op dat men het gewoon vergeten is uit te zagen.

• PeaceNlove
Waterlelie schreef op zondag 7 april 2019 @ 11:37:
Ga eens langs in de buurt wat de ervaringen daar zijn?
Heb ik al bij wat bekende buurtjes gedaan en die zeggen dat het bij hun ook zo is.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:53
de randen zijn metaal? Dan is het gewoon een profiel wat geplaatst is puur voor een deurmat en heeft het niks te maken met kruipruimte toegang.

aanvulling:

my bad, kan ook dit zijn:

https://www.praxis.nl/bad...gdheden/vloerluiken/b404/

[ Voor 32% gewijzigd door Tens op 07-04-2019 11:45 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-12 15:45
Om te kijken of er daadwerkelijk een ruimte onder zit, zou je misschien eerst met een betonboor een gaatje kunnen boren. Misschien heb je wel helemaal geen kruipruimte :)

Alles is terug te redeneren naar 4

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je kan niet zomaar zo'n groot gat in je vloer gaan zagen, dit vind de constructie niet zo heel fijn.
Als hier vanuit de bouw een gat bedoeld was, dan had die er ook ingezeten aangezien dit in de fabriek gedaan wordt.
Ik zou eens even de tekeningen er bij pakken en dan kijken waar je eventueel een gat kan maken.

En er zijn natuurlijk meer oplossingen om een elektra aansluiting aan je gevel te maken dan eerst een groot gat in je vloer te zagen.

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-12 19:38
Heb je wel een kruipruimte? Het is lullig als je gewoon op grond uitkomt. Eventueel eerst een gat boren kan dus wijs zijn.

• PeaceNlove
Tens schreef op zondag 7 april 2019 @ 11:42:
de randen zijn metaal? Dan is het gewoon een profiel wat geplaatst is puur voor een deurmat en heeft het niks te maken met kruipruimte toegang.
ja, de metalen profielen zijn van de vloer, het gaat me hier om het uitgediepte vlak in het beton waar ik me van afvraag of dat uitgezaagd kan worden.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12 23:15
Als dit bij de hele straat zo is dan gok ik dat er ook gewoon geen kruipruimte onder de woning is.

Wat doet je denken dat die er moet zijn?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• PeaceNlove
In mijn beleving hebben alle moderne huizen wel iets wat lijkt op een kruipruimte, dus vandaar dat ik verwachtte dat mijn woning er ook wel een zou hebben.

Verwijderd

waarom niet de bouwtekening erbij pakken? en kijken of er ergens een kruipluik icoontje bijstaat?

• Tens
PeaceNlove schreef op zondag 7 april 2019 @ 11:46:
In mijn beleving hebben alle moderne huizen wel iets wat lijkt op een kruipruimte, dus vandaar dat ik verwachtte dat mijn woning er ook wel een zou hebben.
bouw rond 2000 en geen kruipruimte zou mij verbazen. Je kunt gemakkelijk, en meestal voor weinig, de bouwtekeningen bij de gemeente opvragen (zou ik altijd doen als ik een huis kocht)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-12 09:19
Het kan zijn dat er onder het beton laagje gewoon piepschuim vulling zit., Oftewel dat er een dun laagje beton opgegeten is.
Ff met een schroevendraaier en hamer beetje slaan kijken wat er gebeurt.

Maar zit er niet ergens een put voor je water of komt deze in de meterkast uit?

En je meterkast zit deze niet toevallig tegen de buitenmuur aan? Of zit hier een tussenruimte in van bijvoorbeeld een kapstok dan zou je met een gootje naar buiten kunnen.

Tekening of foto's van situatie is handig.

• PeaceNlove
Mijn water komt in de meterkast uit.
Tussen de meterkast en de buitenmuur is het toilet geplaatst, dus ik kan helaas niet rechtstreeks vanuit de meterkast naar buiten toe

Ik heb zojuist het formulier ingevuld voor de bouwtekening van de gemeente, dus hopelijk weet ik binnenkort meer.

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-12 09:19
PeaceNlove schreef op zondag 7 april 2019 @ 11:56:
Mijn water komt in de meterkast uit.
Tussen de meterkast en de buitenmuur is het toilet geplaatst, dus ik kan helaas niet rechtstreeks vanuit de meterkast naar buiten toe

Ik heb zojuist het formulier ingevuld voor de bouwtekening van de gemeente, dus hopelijk weet ik binnenkort meer.
Kan wel maar dan moet je alsnog een stuk goot gebruiken net boven de plinten, wordt er niet mooier op maar is eventueel een oplossing als er geen kruipruimte is.
Je maakt dan een gat zo laag mogelijk naar buiten en naar de meterkast en zet er een goot tegenaan.

Acties:
  • Beste antwoord

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:37
NEE, met wat ik nu zie zou ik daar geheel niet op vertrouwen. Je ziet geen inkassing in een constructieve vloer, maar slechts een inkassing in de afwerkvloer. Het kan zijn dat men heeft willen aangeven dat er een mogelijkheid is, maar voor een kruipluik lijkt het me wat aan de kleine kant. (naar bouwnormen van afgelopen jaren). De begane grond vloer bestaat hoofdzakelijk uit vloersystemen welke zonder stempels geplaatst kunnen worden (Ribcasette, broodjes, kanaalplaat etc). Deze hebben geen herverdelingscapaciteit. Als je op de verkeerde plek zaagt, dan komt het gewoon omlaag.

Zoals hierboven aangegeven is een blik bij de buren erg verstandig en ook het archief van de gemeente bevat wellicht informatie over de mogelijkheden. Op basis van wat je nu ziet zou ik niet gaan zagen.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:58

Spotmatic

Ken sent me

Mijn huis uit 2003 was direct op het zand gebouwd, dus geen kruipruimte... Bespaar je de moeite en vraag het na bij het bouwbedrijf dat je huis neer heeft gezet.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:12
Is een beetje regio gebonden. Als ze goeie zandgrond hebben wordt er vaak zonder kruipruimte gebouwd. Goedkoper en scheelt in stookkosten.

Hier in de de regio zie je ook nauwelijks kruipruimtes...

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:32
Ik heb ook deze verdiepte vakken in mijn vloer onder de keuken en hal. En daaronder zit geen kruipruimte. Als je daar wel graag onder wilt moet je dat vanaf buiten uitgraven.

Kun je een sleuf vrezen voor de kabel?

• PeaceNlove
Sleuf frezen zal lastig worden, er ligt nu mooi laminaat vanuit de woonkamer in de gang voor de meterkast langs en dat moet ik dan eerst weghalen.

• Tens
Rowwan schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:16:
Is een beetje regio gebonden. Als ze goeie zandgrond hebben wordt er vaak zonder kruipruimte gebouwd. Goedkoper en scheelt in stookkosten.

Hier in de de regio zie je ook nauwelijks kruipruimtes...
ok, nieuw voor mij, maar contactwarmteoverdracht is toch hoger dan luchtwarmteoverdracht?

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-12 19:19
Ik denk dat er 2 mogelijkheden zijn;

- Je woning heeft een kruipruimte maar geen luik. Wanneer het kruipluik ontbreekt kun je zelf waarschijnlijk niet makkelijk in de kruipruimte komen. Wanneer er werkzaamheden uitgevoerd moeten worden kan er bijvoorbeeld een gat onder de fundering worden gegraven of gezogen.

- Moderne huizen hebben vaak wel een (zeer krappe) ruimte onder de vloer, echter is dit een paar centimeter wegens isolatie en eventueel stijgend grondwater. Dit noemen ze 'vloer op zand'.

Ik zou even de bouwtekeningen opvragen (dit kan volgens mij HIER) en kijken wat de tekeningen zeggen.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-12 01:36

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Tens schreef op zondag 7 april 2019 @ 11:50:
[...]

bouw rond 2000 en geen kruipruimte zou mij verbazen. Je kunt gemakkelijk, en meestal voor weinig, de bouwtekeningen bij de gemeente opvragen (zou ik altijd doen als ik een huis kocht)
Onze woning van 2008 heeft geen kruipruimte, net als de hele wijk.

[ Voor 69% gewijzigd door |sWORDs| op 07-04-2019 12:34 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:43
PeaceNlove schreef op zondag 7 april 2019 @ 11:46:
Mijn huidige woning (bouwjaar 1985) heeft een goed toegankelijke kruipruimte. Mijn te bouwen nieuwbouw woning krijgt er geen. Beide woningen staan op zandgrond.

• PeaceNlove
Ik denk niet dat mijn huis op zandgrond staat in dit deel van Leidsche Rijn. Sinds de bouw is de straat al behoorlijk verzakt, en dat zou volgens mij niet gebeuren als je een zandgrond hebt.

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-12 19:38
Gaan we nu allemaal vertellen wat voor kruipruimte we hebben?

Bij elke bouw zijn er redenen om wel/geen kruipruimte te laten. Sommige kan je bijna staan, andere kan hoogstens onder kijken. De topic starter weet niet hoe het onder zijn huis uitziet en zal daar eerst achter moeten komen voor hij verder gaat kijken of het mogelijk is om een kruipluik te maken/plaatsen. Zomaar slijpen zou ik ook afraden.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:27
Je kan natuurlijk ook eens langs de buitenmuur een gat graven, en kijken wat je allemaal qua fundering wel/niet tegenkomt. Mogelijk zou je daar dan ook onderdoor kunnen graven en op die manier ontdekken of je een kruipruimte hebt, en zo ja evt via die route je kabels kunnen trekken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Ernemmer
  • Niet online
PeaceNlove schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:42:
Ik denk niet dat mijn huis op zandgrond staat in dit deel van Leidsche Rijn. Sinds de bouw is de straat al behoorlijk verzakt, en dat zou volgens mij niet gebeuren als je een zandgrond hebt.
Als je huis op palen staat kan je makkelijk van buitenaf onder je fundering door graven om een extra elektra aansluiting aan je gevel te maken, maar dan moet je geen vloer op zand hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2019 13:01 ]

• PeaceNlove
Bedankt voor alle reacties tot zover.
Even een samenvatting:
Vraag bouwtekeningen op! Gedaan, ben benieuwd wat die laten zien
Ga niet zomaar dat gat uitzagen! Waarschuwing luid en duidelijk ontvangen d:)b
Kan je niet een sleuf frezen? Zette me aan het denken. Op niet al te lange termijn willen we de douche en wc laten aanpakken, dus moment dat zou ik eventueel ook kunnen gebruiken om een extra sleuf van de meterkast naar de buitenmuur te maken.

Nu dus eerst maar eens de bouwtekeningen afwachten

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:28

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

PeaceNlove schreef op zondag 7 april 2019 @ 13:03:
Nu dus eerst maar eens de bouwtekeningen afwachten
Je hebt ook al onder de (vaste) trap gekeken en bij de achterdeur? Een van onze woningen (rond 1997 gebouwd) had inderdaad geen luik bij de voordeur, maar achter/onder de trap. Daarvoor zat er dus een luik in het knieschot van de trap.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• PeaceNlove
DeBolle schreef op zondag 7 april 2019 @ 13:46:
[...]

Je hebt ook al onder de (vaste) trap gekeken en bij de achterdeur? Een van onze woningen (rond 1997 gebouwd) had inderdaad geen luik bij de voordeur, maar achter/onder de trap. Daarvoor zat er dus een luik in het knieschot van de trap.
Beide bevinden zich in de woonkamer en daar ligt laminaat, dus mocht dit zo zijn kan ik dat pas op de bouwtekening zien.
Het laminaat lag er overigens al bij aankoop van de woning, dus ik weet niet wat daar allemaal onder zit.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12 08:43
Zit je meterkast in de buurt van de voordeur? Wij hebben de kabel van de lader door de buis waar de hoofd elektra aansluiting van de straat de meterkast inkomt bijgetrokken. Scheelt een hoop moeilijk gedoe.

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-12 23:37
rdfeij schreef op zondag 7 april 2019 @ 16:36:
Zit je meterkast in de buurt van de voordeur? Wij hebben de kabel van de lader door de buis waar de hoofd elektra aansluiting van de straat de meterkast inkomt bijgetrokken. Scheelt een hoop moeilijk gedoe.
Pas maar op dat je netbeheerder dit niet leest. Je verzekeraar zal het ook niet leuk vinden overigens.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Heb je ventilatieroostertjes in de buitengevel? Steek daar eens een endoscoop in.

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12 12:08
3 jaar geleden hebben wij ivm het aanleggen van vloerverwarming het kruipruimte luik verplaatst. Kostte destijds 250 euro ex btw en voorrijdkosten maar wel inclusief geïsoleerd vloerluik. Dus dat zijn de kosten niet.

We hebben uiteraard niet in de vloerbinten laten zagen :o , maar in de broodjesdelen zelf :) .

• PeaceNlove
Ik krijg van het betonzaagbedrijf nu ongeveer dezelfde bedragen terug, dus dat lijkt dan iig te kloppen. Nu nog even de bouwtekeningen om te kijken of het ook daadwerkelijk kan.

Via via al wel te horen gekregen dat bij mij in de straat in hetzelfde type woning het al een keer gedaan zou zijn, dus het lijkt niet onmogelijk.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:06
PeaceNlove schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:02:
Ik krijg van het betonzaagbedrijf nu ongeveer dezelfde bedragen terug, dus dat lijkt dan iig te kloppen. Nu nog even de bouwtekeningen om te kijken of het ook daadwerkelijk kan.

Via via al wel te horen gekregen dat bij mij in de straat in hetzelfde type woning het al een keer gedaan zou zijn, dus het lijkt niet onmogelijk.
Dan zou ik even proberen te achterhalen (via via) bij welk NR dit gedaan is en daar even aanbellen :)

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12 08:43
Nieknikey schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:47:
[...]

Pas maar op dat je netbeheerder dit niet leest. Je verzekeraar zal het ook niet leuk vinden overigens.
De netbeheerder heeft hem zelf naar binnen gestoken toen de boel toch opengegraven was....

[ Voor 5% gewijzigd door rdfeij op 08-04-2019 15:23 ]

• PeaceNlove
Update: ik heb het Utrechtse archief bezocht en daar de tekeningen van mijn woning gevonden. Het verdiepte betonnen profiel op de foto wordt in de tekeningen aangeduid als matrand. Er is geen enkele indicatie dat hier of elders op de begane grond toegang zou moeten zijn tot de kruipruimte. Een andere tekening laat zien dat de ruimte onder de vloer is aangevuld met zand, met ongeveer 30cm tussen de vloer en het zand. Nu zal dat hier wel wat ingeklonken zijn, maar ik ga er vanuit dat er onvoldoende ruimte is om fatsoenlijk te kunnen bewegen.
Kortom, ik ga dit plan niet doorzetten en laat mijn matrand lekker een matrand.
Nogmaals dank voor alle reacties.

• Ernemmer
  • Niet online
PeaceNlove schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:34:
Update: ik heb het Utrechtse archief bezocht en daar de tekeningen van mijn woning gevonden. Het verdiepte betonnen profiel op de foto wordt in de tekeningen aangeduid als matrand. Er is geen enkele indicatie dat hier of elders op de begane grond toegang zou moeten zijn tot de kruipruimte. Een andere tekening laat zien dat de ruimte onder de vloer is aangevuld met zand, met ongeveer 30cm tussen de vloer en het zand. Nu zal dat hier wel wat ingeklonken zijn, maar ik ga er vanuit dat er onvoldoende ruimte is om fatsoenlijk te kunnen bewegen.
Kortom, ik ga dit plan niet doorzetten en laat mijn matrand lekker een matrand.
Nogmaals dank voor alle reacties.
Maar staat je huis nu wel op palen dan, want dan kan je nog makkelijk de aansluiting maken.

• PeaceNlove
Volgens mij wel, maar de fundering is niet goed meegenomen in de tekeningen die ik nu heb, dus kan het niet met zekerheid zeggen. En als dat zo is dan is het volgens mij een pokkewerk om al dat zand weg te graven en kan ik beter naar een plan B gaan kijken.

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:56
Allereerst gelukkig heb je eerst de tekeningen aangevraagd.

Maar wil hierbij toch nog een toevoeging geven.
Bij sommige (hele) oude huizen klopt dit niet maar indien je huis na 1980 is gebouwd met een kruipruimte.
Zal er in principe ook altijd een kruipluik zijn. Ik heb persoonlijk nog nooit meegemaakt dat een huis na die tijd gebouwd is met kruipruimte maar zonder kruipluik.

• PeaceNlove
robvdheijden schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:26:
Allereerst gelukkig heb je eerst de tekeningen aangevraagd.

Maar wil hierbij toch nog een toevoeging geven.
Bij sommige (hele) oude huizen klopt dit niet maar indien je huis na 1980 is gebouwd met een kruipruimte.
Zal er in principe ook altijd een kruipluik zijn. Ik heb persoonlijk nog nooit meegemaakt dat een huis na die tijd gebouwd is met kruipruimte maar zonder kruipluik.
Ja, dat dacht ik dus ook, maar de tekeningen laten dus nergens een luik zien en wel dat het aangevuld is met zand, dus daarmee is dan volgens mij ook geen sprake van een kruipruimte en was het luik dus ook niet noodzakelijk.

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-12 23:09
Vraag bij de bouwer de tekeningen op of ga naar het stadsarchief als je zelf geen tekeningen hebt.
Indien jij de eerste bewoner bent heb je in ieder geval tekeningen ontvangen en een hele map met info. Spit daar eens doorheen of vraag of een van de buren die nog heeft.
Dan zie je meteen of je wel of geen kruipruimte hebt.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
PeaceNlove schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:48:
Volgens mij wel, maar de fundering is niet goed meegenomen in de tekeningen die ik nu heb, dus kan het niet met zekerheid zeggen. En als dat zo is dan is het volgens mij een pokkewerk om al dat zand weg te graven en kan ik beter naar een plan B gaan kijken.
Bijzonder dat de wijze van funderen niet bekend is.

Inderdaad een onhandige situatie. Een fitte vent graaft een gat binnen een uur maar als de kruipruimte bijna vlak vol met zand ligt zie je nog niks :X

Onder het maaiveld een ruim gat in je gevel boren lijkt mij de enige nette oplossing.
Pagina: 1