20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Vraag
Alle reacties
Zolang de stroom er niet af gaat kan het met 22 in 1 string goed gaan, met Vmpp val je er net binnen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik kan nog steeds geen consumenten omvormer van SMA selecteren, alleen de professionele omvormers van SMA worden getoond, ik doe dus iets niet goed?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Mensen die installaties ontwerpen. Dus PV installateurs en particuliere enthousiastelingen die voldoende basiskennis hebben van elektra.Voor wie is dit programma eigenlijk?, wordt die lijst niet bijgewerkt of zo?
De exacte update frequentie weet ik niet, maar er komen met enige regelmaat wel updates op de database. Als je eigen paneel er niet in staat, pak een andere vergelijkbare of voeg het paneel toe bij je "own pv-modules" met behulp van de specs van de fabrikant.
Ik heb ook de half-cut van ja-solar. Kleur interesseert mij niet zo veel.
Y'24
Gebruik je wel https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home (kies nieuw project) ?frisianstar schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:49:
De data van de JA paneel in Sunny dateert van 12- 2012...
Ik kan nog steeds geen consumenten omvormer van SMA selecteren, alleen de professionele omvormers van SMA worden getoond, ik doe dus iets niet goed?
Ik heb geen probleem ondervonden...
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2019 09:50 ]
Y'24
Jij wilt natuurlijk mij weer die mooie maar veel te dure Panasonic Kuro aansmerenAUijtdehaag schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:46:
Ik snap alleen de keuze voor de jasolar half cell niet.
Is zwart niet mooier? Zeker als je er tegen aankijkt met 50 graden
22 x 83Euro duurder bij Kelderman bv.
Als het kan wel ja.frisianstar schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:52:
[...]
Jij wilt natuurlijk mij weer die mooie maar veel te dure Panasonic Kuro aansmeren![]()
22 x 83Euro duurder bij Kelderman bv.
25 jaar produkt garantie.
(Edit: en 2x 11 is ook prima spaning op een 3-fase omvormer)
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2019 09:55 ]
Voor slechts 1800,-AUijtdehaag schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:54:
[...]
Als het kan wel ja.
25 jaar produkt garantie.
Ja dat is het! ik had 400 volt 3 fasen geselecteerd ipv 230/ 400v.RvV schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:52:
En anders heb je misschien niet het juiste grid voltage gekozen in een van de eerste stappen? 230V/400V "low-voltage" is wat je waarschijnlijk nodig hebt.
Bedankt
Tja, voor de een een koopje, voor de ander een mega bedrag. Ik moet zeggen dat het verschil ook wel erg groot is en al zeker over 22 panelen.
En zoals je zelf zegt, 25 jaar garantie maar wat voor garantie? Hoeveel gaan er kapot? Voor de 1800 meerprijs kan hij 10+ ja solar als reserve kopen, dat is ook veel.
Dat is dan misschien ook verstandig.
Maar wie laat er nou panelen in de schuur staan. Das ook zonde.
Deze discussie is zinloos....
Ik geef alleen mogelijkheden aan...(en hij begon er zelf over)
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2019 10:07 ]
Zeker zinloos, starters kijken naar roi/tvt dat weet je toch? Niet naar efficientie cijfers, dat zijn de hobbyisten met pv @ higher level.AUijtdehaag schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:03:
@Rol-Co
Dat is dan misschien ook verstandig.
Maar wie laat er nou panelen in de schuur staan. Das ook zonde.
Deze discussie is zinloos....
Ik geef alleen mogelijkheden aan...
Kuro is mooi, maar 233,- per paneel maakt het niet goed als dat ook voor 85,- minder kan, en over 3 jaar is er weer een andere en ben je 25 jaar bezig maar niets echt verdiend.
Inderdaad na de snellere afschrijving van goedkope panelen plaats je weer betere panelen.Rol-Co schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:09:
[...]
Zeker zinloos, starters kijken naar roi/tvt dat weet je toch? Niet naar efficientie cijfers, dat zijn de hobbyisten met pv @ higher level.
Kuro is mooi, maar 233,- per paneel maakt het niet goed als dat ook voor 85,- minder kan, en over 3 jaar is er weer een andere en ben je 25 jaar bezig maar niets echt verdiend.
Daarbij weet ik niet hoe lang ik de woning blijf wonen, misschien leef ik zelf niet eens zo lang
En dan heb je nu nog een aardig paneeltje gekozen, je kan ook standaard 300Wp paneeltje pakken en dan meer stuks mits voldoende dak.frisianstar schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:14:
[...]
Inderdaad na de snellere afschrijving van goedkope panelen plaats je weer betere panelen.
Daarbij weet ik niet hoe lang ik in mijn woning blijf wonen, misschien leef ik zelf niet eens zo lang(ik ben van '64)
Ik snap ook @AUijtdehaag wel, die heeft het maximale uit zijn dak gehaald en veel meer mogelijkheden zijn er niet in zijn geval, hooguit zijn noord ook voorzien ipv de sf jes.
Bij voldoende ruimte (grote schuur of zo) zou ik niet eens nieuw kopen, een berg gebruikte 260-280Wp paneeltjes voor 60-70,- ps doen het ook prima.
Klinkt wel erg negatief over een gratis programma waar je veel mee kan.frisianstar schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:28:
Ja knoeien,
Zoek dan een ander programma!
Op de site van autodealer A zal je ook verwijzingen vinden naar producten van A.
Wees blij dat er zo'n rekenhulpje is.
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Dat zijn 2x 1 mtr panelen.
Wel appels met appels blijven vergelijken he?
En mijn noord, blijft SF vanwege de compacte maatvoering, Vmpp en dakramen.
Ook niks te klagen daarover trouwens....
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2019 10:41 ]
Ow ja, niet naar de maat gekeken, my bad. Al maakt dat op voldoende dak niet uit natuurlijk maar komt het prijsverschil wel uit.AUijtdehaag schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:40:
@Rol-Co
Dat zijn 2x 1 mtr panelen.
Wel appels met appels blijven vergelijken he?
En mijn noord, blijft SF vanwege de compacte maatvoering, Vmpp en dakramen.
Ook niks te klagen daarover trouwens....
Je noord gaat prima inderdaad, de ligging en wat platte hoek is gunstig, hier is dat met 45 graden al een stuk minder, geen 45% zelfs.
Ook de Duitse webwinkel MG solar geeft dit voor enkele modellen aan: https://www.mg-solar-shop...r/SMA/SMA-Sunny-Tripower/
[ Voor 6% gewijzigd door frisianstar op 07-04-2019 10:56 ]
Neem je een fronius symo 7kW , pusht lekker makkelijk naar pvoutput ook.frisianstar schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:54:
Lees ik nu op de website van SMA dat de Tripower 5000 tot en met 9000 TL versie niet meer leverbaar is...alleen nog de 10 en 12 KW versie.
Ook de Duitse webwinkel MG solar geeft dit voor enkele modellen aan: https://www.mg-solar-shop...r/SMA/SMA-Sunny-Tripower/
Dat ziet er ook niet gek uit, bedankt.Rol-Co schreef op zondag 7 april 2019 @ 11:05:
[...]
Neem je een fronius symo 7kW , pusht lekker makkelijk naar pvoutput ook.
Sunny Design is ontworpen voor de PV installateur of PV adviseur, dan mag je wel verwachten dat de lijsten van panelen compleet en up-to-date zijn, en dat zijn ze lang niet.Vuiltje schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:36:
[...]
Klinkt wel erg negatief over een gratis programma waar je veel mee kan.
Zoek dan een ander programma!
Op de site van autodealer A zal je ook verwijzingen vinden naar producten van A.
Wees blij dat er zo'n rekenhulpje is.
Reken maar dat alles van SMA up to date is.frisianstar schreef op zondag 7 april 2019 @ 11:41:
[...]
Sunny Design is ontworpen voor de PV installateur of PV adviseur,
Want sunny design is van sma benelux.
Dat andere leveranciers/bouwers als paddestoelen uit de grond schieten en net zo hard weer omvallen zal ze denk ik teveel werk kosten. Misschien dat updates van niet eigen spullen daarom trager worden doorgevoerd.
[ Voor 28% gewijzigd door Vuiltje op 07-04-2019 11:49 ]
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
SMA 8.0 is 60 euro duurder dan de Fronius Symo 7.0, de veel goedkopere SMA 6.0 is te klein...
Fronius symo heeft bovendien een ingebouwde display
Ik wil best een geluidsfilmpje maken van mijn SMA 6.0 nu, maar dat zou geen nut hebben.
Ik hoor namelijk niets. (al zit er schijnbaar een fan in)
Maar goed.
De keuze SMA/Fronius hangt af van je panelen.
En te klein.... je dak is 50 graden.... die piekt in het voorjaar...
Dus een 6 kW is groot genoeg verwacht ik.
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2019 12:00 ]
Ik heb sinds begin feb een Fronius Symo 7kW. Ik hoor tot op heden nog niks, behalve een paar klikjes in de ochtend. Mijn CV in standby en MV maakt meer geluid.
Je kan de ventilatoren ook testen via het menu. Dan lijkt het wel een vliegtuig.
[ Voor 18% gewijzigd door jobr op 07-04-2019 18:59 ]