Toon posts:

Debian versus Slackware

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het verschil tussen beide distributies en welke raden jullie me aan?
Gelieve enkel te reageren wanneer je ervaring hebt met beide distributies.

Dank bij voorbaat. :)

Verwijderd

Debian heb ik een poosje gedraaid en is prima, je hoort veel mensen zeggen dat de package manager van debian (apt-get) roelt, en dat is idd zo *D

Slackware is denk ik een wat meer kale distributie dan debian, maar werkt ook feilloos. (ik draai nu ongeveer 1,5 jaar slackware, eerst 7.1 en nu 8.0 na volle tevredenheid)
de package manager van slackware haalt het helaas bij lange na niet bij die van debian

Verwijderd

Slack is de meest BSD-achtige distro,
en vooral met de laatste release doorbreken ze het fabeltje te conservatief te zijn.

Je leert veel, want je moet alles zelf doen,
er is zo weinig mogelijk aandacht besteed aan (gui) tooltjes.

Gewoon recht-toe-recht-aan.

Zoals't hoort.

Verwijderd

Van "Slack" krijg je borsthaar
>:)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben een paar jaar geleden begonnen met Slackware en gebruik het nu nog steeds.. heb veel andere dingen geprobeerd, maar ik blijf toch bij good ol' Slack.
Het enige nadeel is idd misschien het ontbreken van een goeie package manager, maarja.. dat ligt er natuurlijk maar net aan wat jij belangrijk vind.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Randje 'welke distro', maar vooruit ;)

Als je toch van plan bent om alles zelf te gaan compilen, heb je geen donder aan een goeie package manager. Slack is kaaaal. En het gebruikt een andere manier van 'startup scripts' draaien dan de meeste andere distro's (including Debian), zie ook de FAQ hierover. Slackware is qua 'gevoel' wat dichter bij BSD dan bij een linux distro... als in: het voelt niet direct als 'linux', eerder als BSD en dat is toch wel apart. Je moet ervan houden, ik prefereer Debian anyways :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Dat zeg ik, Slackware.

Verwijderd

Ik ben inmiddels anderhalf jaar bezig met Debian. Bevalt me uitstekend. Ik ben begonnen met Red Hat en SuSE, maar de vrijheid die je in Debian hebt vind ik erg prettig werken. In het begin even doorbijten, maar je leert er erg veel van. Slackware heb ik nog nooit gebruikt, maar staat nog op de lijst :)

Verwijderd

Ik ben overigens overgestapt van Redhat,
Slack bevalt me iets beter vanwege de betere documentatie in de *.conf-files.

Bovendien is de BSD-kennis ook toepasbaar bij andere distri's en OS'en.

• Bigs
  • Niet online
Dat Slackware kaal is valt trouwens wel mee, de full installation is nog altijd 996 mb en bevat KDE, Gnome, Afterstep, FVWM, 2 kernels (2.2 en 2.4) en nog veel meer.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04

jep

Debian is net zo kaar, heeft een super package systeem (he jot? ;)) en werkt perfect :)

Slack met toegevoegde waarde ;)

Verwijderd

Ik draai debian, bevalt prima. Zou nooit een BSD-achtig iets als desktop willen draien daarvoor voel ik mij niet geek genoeg, vrees ik. apt-get is werkelijk geweldig :)

Ik denk dat als je genoeg van linux afweet dat debian en slack niet veel zullen uitmaken. Beiden leveren een redelijk kale distro af als je dat wilt en dan kan je lekker alles zelf doen. Wat dat betreft: no difference.

Verwijderd

Hier kan ik eigenlijk niets aan toevoegen...

Misschien dat als je Die-Hard Debian bent, die kennis vooral betrekking heeft op alleen Debian.

Bij Slack kun je je kennis op andere platforms (net iets makkelijker) toepassen.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vind Debian rommelig en vaag. Vaag wat betreft de packages... ik laatst Debian proberen, blijkt er een beta kernel op de install disks te staan. Dat soort dingen vind ik dus niet kunnen.

Ik hou het bij Slackware. Alles zelf compilen. Ding staat een paar dagen te rammelen, maar dan heb je ook wat :)

Verwijderd

Paar dagen rammelen?

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Het woord "rammelen" kun je voor veel zaken gebruiken. Het jengelen van kindertjes aan de deur, het overgaan van de telefoon, het schudden van een centenbus (het liefst door een klein aapje), het luisteren naar castagnettemuziek, het trillen van het deksel van de kokende vleespan en natuurlijk het achter elkaar compilen van source trees :)

• Bigs
  • Niet online
Op woensdag 25 juli 2001 21:22 schreef Jotti het volgende:
Het woord "rammelen" kun je voor veel zaken gebruiken. Het jengelen van kindertjes aan de deur, het overgaan van de telefoon, het schudden van een centenbus (het liefst door een klein aapje), het luisteren naar castagnettemuziek, het trillen van het deksel van de kokende vleespan en natuurlijk het achter elkaar compilen van source trees :)
Die kan zo in de dikke van dale :)

Verwijderd

"Meestal laat ik het porcelein pas rammelen na een flinke hap chinees of shoarma."

Kan dit ook, 0h-taalkundige-Jotti?

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Als je er even 'porselein' van maakt, kan dat ;)

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 20:43 schreef SiR_pr0zaQ het volgende:
Misschien dat als je Die-Hard Debian bent, die kennis vooral betrekking heeft op alleen Debian.
Die kans is aanwezig.... Maar ik denk dat als je redelijk met debian kunt omgaan (i.e. je kan meer dan "apt-get install <iets>" intypen), dan is die kennis echt wel toepasbaar op slack, BSD, etc... Vergeet niet, linux lijkt zo erg op andere unixen dat je het wel heel fout moet aanpakken wil je je kennis niet op iets anders kunnen toepassen... Kijk, newbies zullen icoontjes klikken. Dat is niet toepasbaar op BSD en ook niet op slack. Maar als je meer kan dan valt dat wel mee.

Buiten apt-get is debian net zo linux als slack.

(sorry, hardstikke off-topic maargoed, moest ff)

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Vier Jaar geleden ben ik met slack begonnen, en daar heb ik 'linux' ook geleerd, een hoop zelf compileren en configureren. Twee jaar geleden werd ik het compileren zat en ben overgestapt op Debian. Ik wil nooit meer wat anders. Ik compileer nu alleen nog maar kernels. Met make-kpkg kernel_image wel te verstaan ;) makkelijk, meteen een pakketje ervan gemaakt.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ik rammel altijd op me toetsenbord :)

Ik ben Slackware freak, omdat de setup de beste is die ik heb gezien. Debian doet bij de setup veel te moeilijk. Slackware is zo van, hier hebbie je progsels zoek het nu lekker zelf maar uit :) Rode Hoed, Suusjes, etc... doen veelt e moeilijk met hun setup. Daarnaast is Slackware superstandaard en das wel fijn, zowat alle progsels draaien erop.

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

"Terwijl buiten de wind door de wilgen waait, neem ik rustig een slok van mijn warme chocolademelk. De verbazing van een in folkloristisch schotse kledij gestoken pygmee ben ik nauwelijks bekomen, terwijl er nu weer een peruaanse lama met geitewollen sokken voor het raam staat te genieten van een voortreffelijke schelvis.
Zonde, dat het aapje niet meer met de bus rammelt."

Moet hier een -d of een -t op het eind?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 13:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

wat voor pc is dat dan, die een paar dagen rammelt ?
mijn p75 bakt een kernel nog onder 12 uur....

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Ik ga er vannacht een maken op m'n 486dx4 90.
(mathematische coprocessor!!!)
Hoelang duurt dit met 45 Bogomips?
(monolythische kernel ca.670Kb.)

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

SiR_pr0zaQ: met een 't' :)
Maar ik vind het nu wel weer genoeg offtopic, zullen we het hier ontopic laten en maar een draadje in de Huiskamer openen? :Y)

Verwijderd

Hoe, oh hoe, edele Jotti,
verschaf ook ik mij toegang tot deze elitaire huiskamer?

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Door rustig aan 150 techposts te halen, weledelgeleerde heer PrOzaQ :)

Verwijderd

Heb dank, Oh wijze Jotti,
voor het met mij delen van uw,
zo lijkt het,
oneindige wijsheid!

• wouzer
  • Niet online
Op woensdag 25 juli 2001 21:42 schreef SiR_pr0zaQ het volgende:
Hehe, ik schat:

2.2.x: 40 - 50 mins.
2.4.x: 80 - 100 mins.

Maar kan er ver vandaan zitten.

Verwijderd

K'zal het posten!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Debian en Slack zijn iig beide distro's die "niet gebruikersvriendelijk" zijn, aka: niet nieuwbiegericht. Dit komt omdat ze je allebei meer zelf laten doen/beslissen, (een stuk) kaler installeren dan bijv. Mandrake en SuSE, en niet proberen problemen en technische details voor je te verbergen.
Dit maakt deze distro's als je van Windows komt en alleen maar wilt internetten, briefje typen en spelletje spelen een slechte keus. Als je echter je wat meer de moeite wilt nemen om te leren hoe alles werkt zijn deze distro's wel geschikt, en je hebt daarna meestal een veel beter idee van wat zich er afspeelt in je systeem en meer controle erover - zowel op je desktop als op je server.

Voor op je desktop is dit op zich niet nodig: 'als het maar werkt', en veel mensen kiezen daarom ook een andere distro. Dit betekent overigens niet dat deze distro's niet bruikbaar zijn voor op de desktop.

Maar op een server lijkt het mij sowieso verstandig om Debian of Slack te gebruiken - Als je een servertje runt hoor je ook wat verstand van zaken te hebben. En dat je veel zelf moet doen en dat beide distro's een kale begin-install doen is alleen maar goed voor een server.

Slack neigt idd iets meer naar de BSDs: BSD-style initscripts en het is wat kaler en je moet wat meer zelf doen. Maar het grootste verschil is waarschijnlijk de package manager. Een package manager is een programma dat packages (met daarin meestal programma's) kan installeren en verwijderen en de dependancies tussen packages in de gaten houdt.
Debian heeft dpkg (vaak 'apt-get' genoemd, maar dat is slechts een front-end), en Slack heeft geen package manager (nouja, er is sinds kort wel iets in die richting, maar dat doet geen dependancies). Dit houdt in dat je in Slack programma's meer 'met de hand' moet installen, maar ook dat je dus exact weet welke versies en welke progs geinstalleerd zijn.

Welke je moet kiezen? Mja, das nogal een persoonlijke keuze; Het is niet zo dat een van de twee duidelijk beter is dan de ander.

* deadinspace heeft overigens nog nooit Slackware gebruikt, maar wel vaak zat van dichtbij gezien :+

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

bij Debian zit een pre kernel omdat ze er vanuit gaan dat je zelf je kernels bakt denk ik :)

Ik prefereer ook debian, met progeny & stormix (=failliet maar ik heb nog een cdtje) werkt het perfect voor newbie's :)

Sommige dingen compile ik natuurlijk wel zelf zoals apache, php & mysql, omdat de testing cycle's van debian te lang duren :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• wouzer
  • Niet online
Op woensdag 25 juli 2001 21:55 schreef Apache het volgende:
Sommige dingen compile ik natuurlijk wel zelf zoals apache, php & mysql, omdat de testing cycle's van debian te lang duren :)
Dit heb ik nooit gesnapt van mensen die Debian draaien, gaan ze zelf programma's compileren. Ik bedoel, daar zijn toch pakketjes voor? En je maakt mij niet wijs dat je het nieuwste van het nieuwste perse nodig hebt. De pakketjes die in Debian STABLE zitten, zijn ook stable, en uitgebreidt getest, dan ga je toch je systeem niet 'vervuilen' met andere zooi

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 25 juli 2001 21:42 schreef SiR_pr0zaQ het volgende:
Ik ga er vannacht een maken op m'n 486dx4 90.
(mathematische coprocessor!!!)
Mijn 486DX4-100/16meg deed anderhalf uur ofzo over een 2.2.18
. Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel opties je aanzet.
Op woensdag 25 juli 2001 22:01 schreef wouzer het volgende:
Dit heb ik nooit gesnapt van mensen die Debian draaien, gaan ze zelf programma's compileren. Ik bedoel, daar zijn toch pakketjes voor? En je maakt mij niet wijs dat je het nieuwste van het nieuwste perse nodig hebt. De pakketjes die in Debian STABLE zitten, zijn ook stable, en uitgebreidt getest, dan ga je toch je systeem niet 'vervuilen' met andere zooi
Dat is meestal ook niet nodig (tenzij je perse een nieuwe versie van een prog nodig hebt) maar het kan vrij makkelijk hoor - zonder te 'vervuilen'. Je kunt gewoon de source van een prog uit de testing tree apt-getten, dat compilen, een debian package van maken en installen (kan in 2 commando's iirc).
De release cycles zijn op het moment inderdaad veel te lang. Het is 1.5 jaar geleden ofzo dat potato uitkwam... Maar het freeze-process is veranderd, er zijn nu 3 trees ipv 2, en er gaan nog meer dingen veranderen, zodat als Woody uit is, de release cycle omlaag kan naar 5 a 6 maanden.

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 21:46 schreef Jotti het volgende:
Door rustig aan 150 techposts te halen, weledelgeleerde heer PrOzaQ :)
Ik heb 150 techposts maar kan er nog niet in :'( :'( :'(

Kun je die 60-dagen regel niet terugschroeven naar 40 dagen? :D :D

Verwijderd

Als je nu sid (unstable) of woody (testing) gaat draaien valt dat best mee... Ik draaieen kruising tussen de twee, d.w.z testing met een boel packages van unstable erbij om evolution enzo te kunnen draaien.... Alles nieuwste versie en bij mij superstabiel...

Niet 100% zeker weten veilig maar voor een desktop een perfecte oplossing. ;)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 25 juli 2001 22:35 schreef beelzebubu het volgende:
Niet 100% zeker weten veilig maar voor een desktop een perfecte oplossing. ;)
Precies, en op een desktop is apache nou weer niet zo heel boeiend :P

Kvin testing niet echt een oplossing voor een server/router/enz, en unstable al helemaal niet.

* deadinspace draait gewoon stable op zijn gateway en servers, en unstable op zijn desk&laptop.

• Bigs
  • Niet online
Op woensdag 25 juli 2001 21:51 schreef deadinspace het volgende:
Debian en Slack zijn iig beide distro's die "niet gebruikersvriendelijk" zijn, aka: niet nieuwbiegericht.
Gebruiksvriendelijk en newbie-gericht zijn 2 totaal verschillende dingen. Ik vind Slack bijv. veel gebruiksvriendelijker omdat het veel duidelijker is hoe alles werkt en waar alle configs staan e.d.
De vaagheid van bijvoorbeeld Redhat vind ik niet echt gebruiksvriendelijk.
Newbie-gericht was alleen Corel Linux.

Verwijderd

Op donderdag 26 juli 2001 07:35 schreef Bigs het volgende:
Uhm....
Mandrake? :?

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Bij de nieuwe dpkg/apt-get kan je aangeven uit welke tree je een package wilt.

Zo kan je app x installeren uit unstable/of testing. Deze twee zijn wel recent.

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• Bigs
  • Niet online
Op donderdag 26 juli 2001 08:36 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Uhm....
Mandrake? :?
Mandrake kunnen ervarener gebruikers ook goed mee uit de voeten. Ik heb het een tijdje gehad toen ik ergens ff snel een Linux desktop nodig had.

Verwijderd

De vraag is:

Heeft een "gebruiksvriendelijke" distributie (Mandrake, Corel e.d.)voordeel als je iets wilt leren?

Toegegeven, door een eenvoudige setup ben je sneller aan de slag en in een vol startmenu zal ook wel een applicatie naar believen zitten. Maar als je iets wilt wijzigen dat je niet met een tooltje opgelost krijgt, zul je de *.conf's in moeten duiken (sowieso).

En hier schieten de "gebruiksvriendelijke" distro's vaak tekort. Terwijl de "primitievere" distro's,
(uiteraard voor holenmensen)
hier vaker VEEL BETER gedocumenteerd zijn.

Hierbij gaat men er nl. niet van uit dat je alles standaard laat, maar zo nu en dan eens sporadisch iets aan je systeem wilt veranderen.

Dit zie ik als een voordeel.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Slackware vind ik ongelooflijk gebruikersvriendelijk :) Geen eigenwijze tools, maar wel goede configbestanden met boeiend commentaar erin zodat je het meteen snapt. Een zeer degelijke setup, beter dan alle andere setups bij elkaar. Niet voor newbies lijkt me, hoewel ik zelf met en prehistorische SuSE begonnen ben en dat lukte ook best goed en dat was ongeveer vergelijkbaar met wat Slackware nu is (alleen dan met ouwere software).

BTW: wat zijn techposts nou weer??

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Topicstarter
BTW: wat zijn techposts nou weer??
Alle posts in de verschillende fora met uitzondering van SG, W&L, LA en SU.

Verwijderd

Ghehe. Techpost is hetgenen door half huiskamer-geil GOT geadorerd wordt.
Ze moeten wel ff genoeg tech-posts scoren om in de felbegeerde Huiskamer te mogen. IS schijnbaar 1337 ofzo :?

Maar goed, om ff ontopic te komen. Ik vind (maar dat is mijn mening ;) ), dat de distro niet zoveel uitmaakt. Het heeft voornamelijk te maken met je kennis van Linux en haar programma's in z'n algemeenheid.
Wel is het uiteraard zo, dat de ene distro heel wat meer tweaking/updates/upgrades/patching nodig heeft na een kale installatie dan de ander.

Bij Slackware zal je zelf toch nog weer net iets meer moeten doen, dan bij Debian.
Beide distro's zijn niet echt geschikt voor newbies (of je moet het in een keer echt goed willen leren >:) )
Verder is apt-get is gewoon een heel groot voordeel op Slackware. Het is gewoon superhandig. Mwah eigenlijk vertel ik dus niks nieuws in dit draadje.

Ik zelf heb hier o.a. ook 2 Debian systemen staan. De ene is potato met wat kleine dingetjes uit testing en unstable. De andere is Woody. :)
Wat jij "moet" gaan kiezen, maakt i.m.h.o. niet zoveel uit. Beiden zijn gewoon goede distro's.

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid, dat een newbie linux wil leren is natuurlijk al fantastisch. Maar je kan van een newbie gewoonweg niet verwachten dat hij zo ff die .conf files induikt, de syntax van allemaal uit zijn hoofd leert en een linux server opzet draaiend op Slackware (of Debian). Dat is teveel gevraagd. Een newbie kan dat gewoon niet.

Mandrake is hiervoor een leuke oplossing. De newbie kan gewend raken aan het "vreemde" linux. Langzamerhand zal hij iets willen wat niet door de grafische tooltjes wordt geboden en dan zal hij langzamerhand de .conf files induiken als hij dat wil....

Leren is een proces dat geleidelijk aan voortgang heeft.... Het is niet zo dat je 1-2-3 alles kan in linux - da's veel te makkelijk gedacht.... Van Mandrake leer je misschien niet zo snel als van debian, slack, maar je leert echt wel....

Hierboven proef ik een soort "Mandrake leer je niks van" maar dat is slechts in beperkte mate waar. Je hoeft er niks voor te leren maar je leert er echt wel van. Mandrake is niet goed genoeg om zonder kennis alles mee te kunnen (en gelukkig maar anders krijg je van die domme gebruikers die niks hoeven te leren en dat is niet best).

Zo, weer ff positief geweest over de newbie-distro's, nu weer on-topic naar de "echte" distro's >:)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 26 juli 2001 07:35 schreef Bigs het volgende:
Gebruiksvriendelijk en newbie-gericht zijn 2 totaal verschillende dingen.
True, maar ze worden (door newbies, flamers en media) erg gemakkelijk door de war gehaald en door elkaar gebruikt.
Ik vind Slack bijv. veel bruiksvriendelijker omdat het veel duidelijker is hoe alles werkt en waar alle configs staan e.d.
De vaagheid van bijvoorbeeld Redhat vind ik niet echt gebruiksvriendelijk.
Ik ken het principe hoor, ik vind mijn GNU/Linux bak ook gebruiksvriendelijker dan windows :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 25 juli 2001 20:39 schreef j3p het volgende:
Debian is net zo kaar, heeft een super package systeem (he jot? ;)) en werkt perfect :)

Slack met toegevoegde waarde ;)
Mag ik hieruit besluiten dat je met Debian alles kan wat mogelijk is met Slackware met als toegevoegde waarde de uitstekende package manager? :?

Zo ja, waarom zijn er dan toch nog altijd mensen die kiezen voor Slackware?

Verwijderd

/me expects some flames now :o

Verwijderd

Een van de redenen waarom je voor slackware kiest zijn de BSD style bootscripts. Die zijn volgens sommige beter van opbouw dan de meer gebruikte System V opbouw.

Ook als je er van houdt alles zelf in de hand te hebben en alles handmatig te kunnen aanpassen zit je bij slackware erg goed. Debian neemt je op gebied van package managment een hoop werk uit handen, wat sommige mensen wel prettig vinden en anderen weer niet.

Ik ben zelf met slackware begonnen om alles te leren configureren via tekstfiles in plaats van een of ander gelikt grafisch tooltje en op die manier ook echt te begrijpen wat je precies doet. Recent heb ik Debian op mijn notebook geinstalleerd om ook eens het gemak van automatisch gecontroleerde dependecies en makkelijk package managment te ervaren. Ik moet zeggen dat het erg bevalt, want een slackware distributie van ruim een jaar oud (ok, ik weet dat slackware 8 er intussen is, maar die heb ik nog niet geistalleerd) upgraden kan een hoop werk zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 27 juli 2001 14:03 schreef beelzebubu het volgende:
/me expects some flames now :o
Flamers worden opgehangen. >:) ;)

• pistole
  • Laatst online: 17-08 23:28

pistole

Frutter

Om toch nog even mijn mening te geven:
Ikzelf ben gelijk in het diepe gesprongen met Slackware. Enerzijds omdat ik van iemand een diskje kreeg, anderszijds omdat ik de verschillen tussen de distro's niet kende.

Maar Slackware heeft inderdaad als voordeel dat je alles zelf moet doen. Nu kan ik me voorstellen dat dat ook als nadeel ervaren kan worden, maar als je echt iets wilt leren dan moet je geen wizards gaan gebruiken...

Ik frut, dus ik epibreer

• Logic
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:01

Logic

SmartOS:Love at First Boot

Ik wil toch ook even mijn mening geven.
Ik ben begonnen met mandrake.
Wel aardig al die rpm en makkelijk..
Totdat je opeens slackware gaat proberen.
Dan zie je pas echt wat al die programma's kunnen.
Als instellingen die je dan zelf moet doen.
Ik denk dat het er ook mee heeft te maken hoe je zelf bent.

Ik vind het helemaal tegek om zelf dingen uit tezoeken, maar dat heeft niet iedereen.
Debian draaien we op het werk als server..

Ook daar kan ik zeer tevreden zijn, maar persoonlijk vind ik slackware net effe wat lekkerder werken, ondanks het gemis van apt-get.

If it bleeds, it can be killed!

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Ik ben ook een linux newbie.

Ik gebruik nu Caldera. Is dat händig? (De oude col 2.3)

Gisteren ook even met een niet-linux gespeeld (QNX) vond ik ook errug mooi, maar volgens mij ook erg desktop gericht.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het trouwens met de veiligheid van beide distributies? :?

Verwijderd

[quote]Op vrijdag 27 juli 2001 14:31 schreef Kirpeknots het volgende:
Ik ben ook een linux newbie.

Ik gebruik nu Caldera. Is dat händig? (De oude col 2.3)

Gisteren ook even met een niet-linux gespeeld (QNX) vond ik ook errug mooi, maar volgens mij ook erg desktop gericht.

Oorspronkelijk was QNX ontwikkeld voor embedded systemen. Maar inderdaad word het ook steeds meer in die richting ontwikkeld...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 28 juli 2001 10:19 schreef Lindsay het volgende:
Hoe zit het trouwens met de veiligheid van beide distributies? :?
Debian installeert standaard heel kaal, dus met weinig services open: alleen rpc ivm de mogelijkheid tot NFS install (deze gaat eruit btw), en telnet zodat je er remote bij kunt (en ssh was geen optie ivm de license; de hele base install moet OSS/FS zijn). Slack zal hier niet veel van afwijken gok ik (installt ook kaal).

Verwijderd

wat moet ik me voorstellen bij dat apt-get?
ik ben wel een noob met linux maar ik zou wel graag debian gaan gebruiken ik heb wel red hat op me pc geinstalleerd en alles wel aan de praat gekregen maar is debian veel moeilijker? en wordt debian gelijk met een window manager geleverd?

tomazzz

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
In mijn quest naar de voor mij meest fijne distro kwam ik uit bij Slack. Omdat het gewoon precies doet wat je wil, en je er complete controle over hebt. Daar komt nog bij dat er geen overbodige zooi wordt geinstalleerd als je dat niet wil.

Heb in die quest, Redhat (6.0,6.1,6.2), Mandrake (5.3,6.0) CorelLinux en Debian gecheckt. Maar vond Slackware gewoon het prettigst. En ik use het nog steeds.

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 14:45 schreef tomazzz het volgende:
wat moet ik me voorstellen bij dat apt-get?
ik ben wel een noob met linux maar ik zou wel graag debian gaan gebruiken ik heb wel red hat op me pc geinstalleerd en alles wel aan de praat gekregen maar is debian veel moeilijker? en wordt debian gelijk met een window manager geleverd?

tomazzz
antiek draadje. Zoek eens op apt en/ of debian en je zult veel posts over dit onderwerp vinden.

Verwijderd

^^ Couldn't agree more :)

Mocht je er dan nog niet uitkomen, dan kan je voor je apt-vragen desnoods een nieuw topic openen (nadat je uiteraard eerst zelf gezocht hebt ;) ).
Voor het gedeelte over het "waarom Debian", verwijs ik je naar de faq (en de link daarin, naar het "welke distro topic"). Daar kun je bovengenoemde vraag rustig nogmaals stellen.

Succes :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.