Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Op het moederbord zit een led / alfanummeriek (2 characters) display deze blijft hij een aantal nummers afgaan en eindigt op b8/b9 (usb reset oid) en start dan opnieuw

moederbord DX58so2 (intel)
- back to bios indrukken heeft 0 effect
- insteekkaarten eruit --> gpu geeft error (terug erin error weg)
- ram - 1 setje van de 3 dual reepjes (6 reepjes in totaal) geeft error --> eruit (allemaal van plek gewisseld)
- CPU los -> geen pins verbogen --> er weer terug in
- clear bios,/ normal mode geen effect
- batterij er even uit laten --> geen effect geen error

Het meest vreemde is dat de recoverbios mode wel beeld geeft en gewoon werkt dus --> usb stick <bios>.bio file in het systeem.

ik krijg geen post / geen beeps nada ..
- ik vermoed geen psu issue, en zo ja waar moet ik op letten ?

ding heeft eigenlijk opeens de "geest" gegeven,
Wat zou ik nog kunnen checken ?

Tja vanalles

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Opeens de geest gegeven, misschien is de BIOS corrupt of zijn settings kwijtgeraakt?

Werkt F2 niet om in de BIOS te komen?

Werkt de configure (jumper) mode? Daarmee kun je settings resetten (F9). Het verwijderen van de batterij zou hetzelfde moeten doen, als er echt helemaal geen stroomvoorziening meer is, d.w.z. van netstroom af, alle condensatoren leeg.

Ik denk dat het moederbord je USB stick niet lust (B8/B9). Probeer het eens zonder USB stick. Als dat ook niet werkt om toch in de BIOS te komen, zou ik proberen de BIOS opnieuw te flashen. BIOS flashen kan onder recovery vanaf een non-bootable USB stick. Recovery heeft zijn eigen BIOS.

Bij oude moederborden moet je zelf in de BIOS aangeven of je van bijvoorbeeld een USB stick wilt starten en in welke volgorde. Is de stick als GPT of MBR ingedeeld?

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
alles eruit trekken behalve voedingskabel naar mbr, (en evt. speakertje) geen piep? PSU/MBR kaput.
Als hij gewoon reboot zonder piep is mbr kapot, die zou error moeten geven, als reset van bios verkeerd staat hoort hij niet op te starten.

Bij opstarten linker shift ingedrukt houden, hij hoort dan alle pre-boot drivers te negeren, nog steeds reboot.

Overigens is idd B8/B9 Reset/Disable removable media, hij lijkt dus te willen opstarten naar USB/CD-rom, daar krijgt hij een error op en vervolgens gaat hij over op reboot.

Nogmaals, Shift (inhouden) dan naar BIOS, zorgen dat operating mode niet per ongelijk van AHCI > RAID geschoten is, of van AHCI naar IDE, dan kan hij ook in een B8/B9 bootloop komen, want dan kan je HDD als removable media gezien worden.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Dit moederbord is 7 jaar geleden voor het laatst verkocht.
Ik zou er ernstig rekening mee houden dat er een defect in je moederbord zit: Als de platte uiteinden van de condensatoren ("tonnetjes") al bol staan, is die mogelijkheid al héél reëel.

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 17:23
Wat Renault al aangeeft. Dit moederbordje lijkt zijn beste tijd te hebben gehad. Kans bestaat dat ie al 10 jaar oud is en door het telkens aan/uit zetten, de warmte etc kunnen er gewoon componenten zijn die de geest hebben gegeven. Metname die 'eelco's/ condensatoren' waren nog wel eens brak. (gaan bol staan en lekken).
T