Geaddresseerde reclame van "Nederland Schildert"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-05 12:14
Ha, privacybewuste medetweakers,

Ik ontving vandaag een brief van "Nederland Schildert", zeer verzorgd, en de indruk makend van een betrouwbare gemeentelijke / bond-achtige actie namelijk collectieve inkoop. Op mijn naam, inclusief voorletters etc. Ik kan me niet herinneren ooit zaken te hebben gedaan met deze maatschappij, noch met Essent, hun moederbedrijf, of "Nederland Isoleert", een zusterbedrijf.

Nazoeken op Internet leverde me het volgende op: een reactie van Nederland Schildert op een vraag van iemand hoe deze tent aan zijn gegevens kwam:
ook een brief gekregen!
ook een brief gekregen. Hoe komen jullie aan mijn naam en adres? Graag iedereen uit jullie systeem verwijderen en alleen mensen lastig vallen als zij toestimming hebben gegeven. Zie AVG.
Antwoord van Nederland Schildert
25 feb. 2019
Beste heer / mevrouw,

Wij hebben uw persoonsgegevens niet in ons bezit, maar maken gebruik van data oplossingen van EDM om onze marketingactiviteiten te ondersteunen, onder andere door fysieke mailings te versturen. Als u hierover meer informatie wilt, gaat u dan naar www.evenoverdata.nl.

Mochten er nog vragen over zijn, kunt u ons ook altijd een e-mail sturen via contact@nederlandschildert.nl.
Even over data punt nl...? Nooit van gehoord....
Een bedrijf dat bedrijven helpt consumenten beter te benaderen.... banken te helpen u te bereiken, zelfs als u bent verhuisd... supermarkten helpen... u betere aanbiedingen te doen...?

Ik kan inzage krijgen in welke gegevens ze van me helpen, maar ik -moet- daarvoor een "iDIN" account hebben?
Hiervoor maken we gebruik van de identificatie mogelijkheid van de banken: iDIN. Door in te loggen via iDIN hoeven wij u niet om een kopie van uw paspoort of rijbewijs te vragen. Dat is voor u en voor ons veiliger. U krijgt alleen inzage in de gegevens waarmee u zich bij iDIN heeft aangemeld
Ik identificeer mij bij de rabo met mijn raboscanner. Nog nooit van mijn leven van iDIN gehoord.
En wat is dat, die opmerking: "u krijgt alleen inzage in uw gegevens ....?
Dit ruikt naar illegale praktijken. Ik schijn mij dus via iDIN te hebben aangemeld...?
Ik vraag me af of iemand hier toevallig wat zinnigs over te zeggen heeft.

Edit: ik lees nu op de site van de consumentenbond dat 'direct marketing' in Nederland kennelijk nog is toegestaan? Bedrijven mogen adressen kopen van andere bedrijven en dan gericht mail sturen? Die dan vervolgens langs de Nee/Nee sticker komt?

https://www.consumentenbo...amepost-via-de-brievenbus

Ik vind dat totaal niet passen in de huidige maatschappelijke beweging.

[ Voor 14% gewijzigd door Znorkus op 06-04-2019 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:06

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik ken iDIN wel, oa het BKR maakt hiervan gebruik. Van wat ik er van begrepen heb is het als medium behoorlijk betrouwbaar en ook de overheid (belastingdienst) blijkt ervan gebruik te maken. Dat www.evenoverdata.nl ken ik dan weer niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Ardana op 06-04-2019 23:14 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
Dank je. Maar ik heb me nog nooit van mijn leven bij iDIN aangemeld / geregistreerd, hoe kan 'evenoverdata.nl' dan informatie over me hebben...

Dit even aangenomen dat Nederland Schildert mijn NAW gegevens van evenoverdata heeft gekocht. Misschien is dat niet het geval.

Dit is trouwens machtig mooi, hier kan Jiskefet een puntje aan zuigen ;-) Interview met een schilder die dan zgn voor Nederland Schildert werkt? ;-)

YouTube: Interview Nederland schildert

[ Voor 31% gewijzigd door Znorkus op 06-04-2019 23:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je hoeft je niet aangemeld te hebben bij idin, het is net zoiets als ideal.
idin.nl
je logt ermee in bij je bank en vervolgens stuur die je persoonsgegevens door naar EDM.
EDM staat in het kvk-register.
Het probleem is dat het niet fijn is om zomaar even je gegevens aan een reclame-bureau te verstrekken, maar in jouw geval lijkt het erop dat ze je gegevens al hebben.
Verder kan je je ook uitschrijven op hun website met een formulier, of je registreren bij postfilter.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

iDin is één van de identificatiemogelijkheden vergelijkbaar met DigID en eHerkenning. Soms kom je nog Idensys tegen maar dat is bezig af te sterven.

Er is dus ooit een bedrijf geweest wat jouw gegevens had, dat is overgegaan in/opgekocht door EDM. Voordat je inzicht krijgt in je gegevens moeten zij zeker weten dat jij bent wie je zegt dat je bent, en dat identificeren/autenticeren doen zij door middel van iDIN. Door in te loggen met je bankgegevens (bij je bank!) zegt je bank tegen EDM "wij weten dat Znorkus ook echt Znorkus is" en EDM heeft vertrouwen in je bank dat zij dit zeker weten.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Znorkus
Ik snap het nog niet helemaal, maar dit is in elk geval het EDM:

https://edm.nl/nl/

Heeft mijn bank mijn persoonsgegevens doorgestuurd naar het EDM...?
En hoe kan ik inloggen bij het EDM (evenoverdata is dan van hun?) met iDIN als ik geen iDIN heb?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Znorkus schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:34:
met iDIN als ik geen iDIN heb?
Als je Rabo internetbankieren hebt, heb je iDIN: https://www.rabobank.nl/particulieren/idin/

Om een inzageverzoek onder de AVG te doen, moet je je legitimeren. De gangbare manier hiervoor is om een kopie van je paspoort of ID op te sturen. Daar wordt je dus niet vrolijk van. Dit is een aanzienlijk veiligere manier om je identiteit vast te stellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Znorkus schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:34:

Heeft mijn bank mijn persoonsgegevens doorgestuurd naar het EDM...?
En hoe kan ik inloggen bij het EDM (evenoverdata is dan van hun?) met iDIN als ik geen iDIN heb?
Nee, op nog onbekende manier zijn je adresgegevens bij EDM gekomen. Geheel los daarvan heb jij bij het openen van een bankrekening bij je bank een kopie van je paspoort afgegeven, de bank weet dus los van EDM wie jij bent. Hierbij hebben banken iDIN opgezet, een samenwerking tussen banken waarmee je VIA je bank inlogt bij dienstverleners zoals EDM.

Jij wil inloggen bij EDM -> je wordt doorgestuurd naar je bank -> je logt in bij je bank -> de bank weet wie jij bent -> de bank koppelt direct aan EDM terug dat jij bent wie je bent (eventueel je voor-/achternaam en huidige postcode+huisnummer).

EDM vertrouwt er hierbij op dat de bank goed heeft gecontroleerd wie jij bent en als de bank zegt dat jij ook echt jij bent dat vertrouwen ze dat. Je bank staat dus los van EDM maar wordt gebruikt om te bewijzen dat jij het echt bent (want jij zou de enige moeten zijn die op je bank kan inloggen).

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Znorkus
Bedankt Blerp en anboni, dat is helder en op zich wel logisch. Ze hebben dus een valide identificatiemethode geregeld.

Maar...

Dit bedrijf verkoopt ongevraagd mijn gegevens, en dat vind ik niet zo leuk. Deze meneer vind het ook niet zo leuk.

https://kassa.bnnvara.nl/...gevens-verkoopt?id=587103

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Znorkus schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:40:
Bedankt Blerp en anboni, dat is helder en op zich wel logisch. Ze hebben dus een valide identificatiemethode geregeld.

Maar...

Dit bedrijf verkoopt ongevraagd mijn gegevens, en dat vind ik niet zo leuk. Deze meneer vind het ook niet zo leuk.

https://kassa.bnnvara.nl/...gevens-verkoopt?id=587103
Dan kun je nu door je via iDIN te legitimeren bij EDM inloggen, je gegevens inzien en een verzoek doen tot verwijdering :)

Hopelijk hebben ze er een gemakkelijke functie voor op de website, anders is er hier ook nog een voorbeeldbrief van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
Blerp schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:44:
[...]
Hopelijk hebben ze er een gemakkelijke functie voor op de website, anders is er hier ook nog een voorbeeldbrief van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Waarbij je je vervolgens wel moet legitimeren, anders mag het bedrijf waar je die brief naartoe stuurt je verzoek niet in behandeling nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

anboni schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:47:
[...]

Waarbij je je vervolgens wel moet legitimeren, anders mag het bedrijf waar je die brief naartoe stuurt je verzoek niet in behandeling nemen.
En dat is precies een van de vervelende drempels in de AVG...

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
Blerp schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:48:
[...]

En dat is precies een van de vervelende drempels in de AVG...
Het is ook nog eens onmogelijk om aan de letter van de wet te voldoen. Een bedrijf moet je gegevens verwijderen als je daarom vraagt, maar vervolgens moeten ze wel bijhouden dat jij het was die gevraagd heeft om je gegevens te verwijderen...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Znorkus
Ja, dankjewel, het is goed te weten dat er manieren bestaan voor opt-out.

Wat mijn aandacht echter meer trekt is het feit dat ik er zonder toestemming in ben gekomen, bij die EDM-tent, en dat vervelende bedrijven zoals Nederland Schildert geld overmaken aan EDM om aan mijn gegevens te komen - daarmee mijn Nee-Nee sticker omzeilend, en mij een neutraal en professioneel uitziende envelop te laten openmaken. Zeer ongewenst.

Ik zal dat doen, daarna zal ik met genoegen een 1-ster beoordeling achterlaten bij Nederland Schildert, en bij EDM vanwege deze praktijken.

Verder lijkt het me leuk om ze een schilderofferte te komen laten maken en ze a la kitboga 2,5 uur bezig te houden - waste their time - en de boel te livestreamen ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

anboni schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:49:
[...]

Het is ook nog eens onmogelijk om aan de letter van de wet te voldoen. Een bedrijf moet je gegevens verwijderen als je daarom vraagt, maar vervolgens moeten ze wel bijhouden dat jij het was die gevraagd heeft om je gegevens te verwijderen...
Zodra jij vraagt je gegevens te verwijderen en je daarvoor legitimeert is na het verwijderen ook geen noodzaak meer voor het bewaren van de gegevens waarmee je je geïdentificeerd hebt. Tenzij dit noodzakelijk is voor audits, maar dat is een losse legitieme noodzaak an-sich.
Znorkus schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:49:

Wat mijn aandacht echter meer trekt is het feit dat ik er zonder toestemming in ben gekomen, bij die EDM-tent, en dat vervelende bedrijven zoals Nederland Schildert geld overmaken aan EDM om aan mijn gegevens te komen - daarmee mijn Nee-Nee sticker omzeilend, en mij een neutraal en professioneel uitziende envelop te laten openmaken. Zeer ongewenst.

Ik zal dat doen, daarna zal ik met genoegen een 1-ster beoordeling achterlaten bij Nederland Schildert, en bij EDM vanwege deze praktijken.

Verder lijkt het me leuk om ze een schilderofferte te komen laten maken en ze a la kitboga 2,5 uur bezig te houden - waste their time - en de boel te livestreamen ;-)
Hier krijg ik regelmatig post die is geadresseerd "Aan de bewoner(s) van dit adres". Strikt gezien een adressering, maar ze gaan dezelfde middag nog terug in de brievenbus met op de envelop dingen als "Retour afzender, geadresseerde onbekend", "Retour afzender, is verhuisd" of om een beetje bij te gniffelen de "Retour afzender, is overleden".

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Znorkus schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:49:

Volgens mij sla je nu een beetje door.
Als je je gegevens wilt inzien dan bieden ze daar de mogelijkheid voor, wellicht staat erbij hoe ze aan je gegevens zijn gekomen.
Of je schrijft je gewoon uit, of meldt je aan bij het postfilter, heb ik net ook gedaan, ben je in een keer van alle post af, ook van EDM.
Als het je echt zo hoog zit dien je een klacht in bij de AP, misschien is het wel terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:53
Ik ben de brieven naar edm letterlijk klaar liggen. Ik ben benieuwd welke partij de gegevens aangeleverd heeft. Die is nog niet klaar met me.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

anboni schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:49:
[...]

Dan zou ik de wet eens lezen als ik jou was.

Een bedrijf moet namelijk niks als je daarom vraagt behalve je verzoek beoordelen. Het bijhouden van inzage- en verwijderingsverzoeken past dus prima binnen de wet.

Klakkeloos menen dat de AVG voorschrijft dat je gegevens kunt laten verwijderen is incorrect.
Blerp schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:55:
[...]

Zodra jij vraagt je gegevens te verwijderen en je daarvoor legitimeert is na het verwijderen ook geen noodzaak meer voor het bewaren van de gegevens waarmee je je geïdentificeerd hebt. Tenzij dit noodzakelijk is voor audits, maar dat is een losse legitieme noodzaak an-sich.
De legitimatie an sich kun je over discussiëren, maar gezien de strikte regels voor dit soort verzoeken doet ieder bedrijf er goed aan dat wel te archiveren. Als de AP op bezoekt komt moet je als bedrijf aantonen aan de wettelijke vereisten voldaan te hebben. Er is dus zeker noodzaak om dat bij te houden, al dan niet 'los'.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 07-04-2019 07:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:08
Znorkus schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:07:

Ik ontving vandaag een brief van "Nederland Schildert", zeer verzorgd, en de indruk makend van een betrouwbare gemeentelijke / bond-achtige actie namelijk collectieve inkoop. Op mijn naam, inclusief voorletters etc. Ik kan me niet herinneren ooit zaken te hebben gedaan met deze maatschappij, noch met Essent, hun moederbedrijf, of "Nederland Isoleert", een zusterbedrijf.

Nazoeken op Internet leverde me het volgende op: een reactie van Nederland Schildert op een vraag van iemand hoe deze tent aan zijn gegevens kwam:

[...]

[...]

Een bedrijf dat bedrijven helpt consumenten beter te benaderen.... banken te helpen u te bereiken, zelfs als u bent verhuisd... supermarkten helpen... u betere aanbiedingen te doen...?

Ik kan inzage krijgen in welke gegevens ze van me helpen, maar ik -moet- daarvoor een "iDIN" account hebben?

[...]

Ik identificeer mij bij de rabo met mijn raboscanner. Nog nooit van mijn leven van iDIN gehoord.
Dit ruikt naar illegale praktijken. Ik schijn mij dus via iDIN te hebben aangemeld...?

Edit: ik lees nu op de site van de consumentenbond dat 'direct marketing' in Nederland kennelijk nog is toegestaan? Bedrijven mogen adressen kopen van andere bedrijven en dan gericht mail sturen? Die dan vervolgens langs de Nee/Nee sticker komt?

Ha! Ik heb gisteren ook dezelfde brief gekregen, en had ook direct een mail gestuurd met dezelfde vragen.
Ik heb met EDM niets te maken, het is Nederland Schildert die mij heeft benaderd, en mijn gegevens heeft verwerkt voor deze mailing.

Overigens, de reviews van dit bedrijf zijn niet heel best.. geeft ook wel iets aan..!
Anoniem: 224360 schreef op zondag 7 april 2019 @ 07:38:
[...]

Dan zou ik de wet eens lezen als ik jou was.

Een bedrijf moet namelijk niks als je daarom vraagt behalve je verzoek beoordelen. Het bijhouden van inzage- en verwijderingsverzoeken past dus prima binnen de wet.

Klakkeloos menen dat de AVG voorschrijft dat je gegevens kunt laten verwijderen is incorrect.
Ja en nee, als men de gegevens onrechtmatig hebben verkregen, zijn ze dit wel verplicht. En dit mogen ze niet op EDM afschuiven. Er zijn 6 grondslagen waarop het rechtmatig kan, en daar voldoet deze waarschijnlijk niet aan.

[ Voor 16% gewijzigd door renegrunn op 07-04-2019 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

renegrunn schreef op zondag 7 april 2019 @ 08:33:
[...]

Ha! Ik heb gisteren ook dezelfde brief gekregen, en had ook direct een mail gestuurd met dezelfde vragen.
Ik heb met EDM niets te maken, het is Nederland Schildert die mij heeft benaderd, en mijn gegevens heeft verwerkt voor deze mailing.

Overigens, de reviews van dit bedrijf zijn niet heel best.. geeft ook wel iets aan..!

[...]

Klopt, maar als ze de gegevens onrechtmatig hebben verkregen, zijn ze dit wel verplicht. En dit mogen ze niet op EDM afschuiven. Er zijn 6 grondslagen waarop het rechtmatig kan, en daar voldoet deze waarschijnlijk niet aan.
Ja en nee, dat schildersbedrijf moet je niet weer aanschrijven als je dat verzoekt. Alleen als ze, zeg, ieder kwartaal een nieuwe file kopen en die aanschrijven dan is het verstandig ook EDM aan te spreken en daar uit het bestand gehaald te worden.

Hoe jij kunt inschatten dat er er geen geldige grondslag is, is me een raadsel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
Anoniem: 224360 schreef op zondag 7 april 2019 @ 08:53:
[...]

Ja en nee, dat schildersbedrijf moet je niet weer aanschrijven als je dat verzoekt. Alleen als ze, zeg, ieder kwartaal een nieuwe file kopen en die aanschrijven dan is het verstandig ook EDM aan te spreken en daar uit het bestand gehaald te worden.

Hoe jij kunt inschatten dat er er geen geldige grondslag is, is me een raadsel.
Ehm, nou het toeval wil dat mijn partner de AVG deels heeft geschreven en jaren voor de AP heeft gewerkt, maar nog altijd met deze materie bezig is (organisaties adviseren met exact dit soort vraagstukken).

[ Voor 4% gewijzigd door renegrunn op 07-04-2019 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Znorkus schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:07:

[...]

[...]

[...]

Ooit iets gekocht bij een bedrijf wat failliet is gegaan? De bedrijfsgegevens leveren best een leuke cent op bij de verkoop.

En anders koopt een bedrijf op onderstaande website een leuke set gegevens.
https://shop.matrixiangroup.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 14:06
Leuke aanvulling: https://nl.trustpilot.com/review/nederlandschildert.nl

Ik heb 'm ook gekregen. Van mij mag dit soort meuk verboden worden, net als die Postcode Loterij zooi. Ik heb niet voor niets een "Nee Nee" sticker.

[ Voor 53% gewijzigd door Gamebuster op 07-04-2019 10:02 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

renegrunn schreef op zondag 7 april 2019 @ 08:58:
[...]

Ehm, nou het toeval wil dat mijn partner de AVG deels heeft geschreven en jaren voor de AP heeft gewerkt, maar nog altijd met deze materie bezig is (organisaties adviseren met exact dit soort vraagstukken).
Dat beantwoordt m'n vraag niet. Dat je partner deskundigheid heeft zegt helemaal niks over de wettelijke grondslag in casu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
Anoniem: 224360 schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:12:
[...]

Dat beantwoordt m'n vraag niet. Dat je partner deskundigheid heeft zegt helemaal niks over de wettelijke grondslag in casu.
Zoals ik al aangaf, Nederland Schildert voldoet waarschijnlijk niet aan 1 van de 6 grondslagen:

1. Er is geen toestemming van betrokken personen
2. De gegevensverwerking is niet noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst.
3. De gegevensverwerking is niet noodzakelijk voor het nakomen van een wettelijke verplichting
4. De gegevensverwerking is niet noodzakelijk ter bescherming van de vitale belangen.
5. De gegevensverwerking is niet noodzakelijk voor de vervulling van een taak van algemeen belang of uitoefening van openbaar gezag.
6 De gegevensverwerking is mijns inziens niet noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen.

Grondslag 1 t/m 5 zijn we het waarschijnlijk wel over eens, daar voldoet de mailing niet aan. Punt 6, daar valt over te twisten, maar is uiteindelijk aan de AP of de rechter om te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:18
renegrunn schreef op zondag 7 april 2019 @ 08:33:
[...]

Hoe weet jij dat?

Misschien heeft Nederland Schildert alleen een blanco brief aan EDM geleverd en hebben zij de persoonsgegevens verwerkt en de mailing verstuurd.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
Xander schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:43:
[...]

Hoe weet jij dat?

Misschien heeft Nederland Schildert alleen een blanco brief aan EDM geleverd en hebben zij de persoonsgegevens verwerkt en de mailing verstuurd.
Dat maakt in dit geval niet uit. Ik heb een brief met mijn gegevens van 'Nederland Schildert' gekregen, en zijn alleen deze partij voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 16:23
Zoek eens op ‘recht van verzet’. Als je aangeeft daar gebruik van te willen maken dan mag men geen contact meer met je zoeken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
Heerlijk altijd weer die brievenbus spam.
O.A. nederland schildert en Nederland isoleert stuurt ook mijn elke maand zo'n brief.

Enige wat ik er mee doet ze met nog meer kosten opzadelen inhoud + envelop waar het in wordt bezorgd verscheuren en in de gratis antwoord envelop proppen en weer terug sturen >:)
scheelt mijn oud papier en zij krijgen ook nog eens kosten van het gratis antwoordnummer frankeerkosten.
als we dit massaal gaan doen vraag ik me af hoelang het voor hun nog winstgevend zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

renegrunn schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:29:
[...]

Zoals ik al aangaf, Nederland Schildert voldoet waarschijnlijk niet aan 1 van de 6 grondslagen:

1. Er is geen toestemming van betrokken personen
2. De gegevensverwerking is niet noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst.
3. De gegevensverwerking is niet noodzakelijk voor het nakomen van een wettelijke verplichting
4. De gegevensverwerking is niet noodzakelijk ter bescherming van de vitale belangen.
5. De gegevensverwerking is niet noodzakelijk voor de vervulling van een taak van algemeen belang of uitoefening van openbaar gezag.
6 De gegevensverwerking is mijns inziens niet noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen.

Grondslag 1 t/m 5 zijn we het waarschijnlijk wel over eens, daar voldoet de mailing niet aan. Punt 6, daar valt over te twisten, maar is uiteindelijk aan de AP of de rechter om te beoordelen.
Waarschijnlijk heb je gelijk, zeker bij dit soort bedrijven zal er geen mooie belangenafweging gemaakt zijn om een gerechtvaardigd belang te verdedigen. De AP stelt zich op hun website het laatste jaar strenger op, alleen de handhaving loopt nog wat achter......Hier komt de data van een andere partij die zich misschien wel ergens op toestemming beroept. Of die toestemming voldoet lijkt me ook sterk gezien de klachten, maar op basis van deze informatie blijft het giswerk.

Los daarvan snap ik alle reacties, want niks is meer irritant dan dit soort papieren spam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeclap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
rc5proxy schreef op zondag 7 april 2019 @ 11:47:
O.A. nederland schildert en Nederland isoleert stuurt ook mijn elke maand zo'n brief.
Ik heb zo het vermoeden dat als ik het WHOIS bekijk van beide websites dat hier dezelfde partij achter zit. Of het is gewoon heel toevallig dat ze beide bij dezelfde obscure hostingpartij zitten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
Ja, beide ondernemingen zijn eigendom van Essent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 21:07

DonMetal

Doet Iets Met Media

Wij kregen ook post van Nederland Isoleert vorig jaar. Ook gemaild en hetzelfde antwoord gehad.

Toen dacht ik nog even terug: toen we ons vorige huis kochten vroeg de makelaar of we misschien een leuke verhuisservice wilden met kortingscodes etc. Ik vermoed dat het aanmelden van dat pakket ervoor gezorgd heeft dat we in die databank zitten. Al weet ik het niet zeker.

Joejoe!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:46

Theo

moederbord

Enige wat ik er mee doet ze met nog meer kosten opzadelen inhoud + envelop waar het in wordt bezorgd verscheuren en in de gratis antwoord envelop proppen en weer terug sturen >:)
scheelt mijn oud papier en zij krijgen ook nog eens kosten van het gratis antwoordnummer frankeerkosten.
als we dit massaal gaan doen vraag ik me af hoelang het voor hun nog winstgevend zal zijn.
Wat bijzonder goed helpt tegen dat soort troep van Nederland[$item], de Postcodeloterij en andere soort parasieten is het gewoon terugsturen naar hun gratis antwoordnummer met een kort briefje dat je alles van hen terug blijft sturen.
Uiteraard verstuur je het als pakketje. >:)

Mijn ervaring; de meest hardnekkige spammer stopt na 2 pakketjes (= nadat ze bijna 15 euro hebben moeten betalen aan porto)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
Vanochtend ook een soortgelijk antwoord gehad, met als strekking dat het niet hun verantwoording is, maar die van EDM.
Wat ik vooral niet begrijp is dat ze überhaupt niet een verontschuldiging aanbieden dat het vervelend overkomt, maar gelijk in de verdediging schieten. Maar getuige de reviews, ook niet een verassing.
Melding gemaakt bij AP, ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:44
Theo schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:19:
[...]

Wat bijzonder goed helpt tegen dat soort troep van Nederland[$item], de Postcodeloterij en andere soort parasieten is het gewoon terugsturen naar hun gratis antwoordnummer met een kort briefje dat je alles van hen terug blijft sturen.

Mijn ervaring; de meest hardnekkige spammer stopt na 2 pakketjes (= nadat ze bijna 15 euro hebben moeten betalen aan porto)
Helpt dit echt? Volgende keer even proberen bij de postcode loterij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Theo schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:19:
[...]

Deze lulverhalen hoor ik zo vaak :O. Vreselijk kinderachtig en totaal niet zinvol.

Die bedrijven interesseert het echt helemaal geen hark dat je die zooi terugstuurt. En zeker niet als "pakketje", oh jij stoute knul! Wat denk je, die 15 euro die ze postnl betalen gaan ze voelen? Ze geven 100K weg aan fietsen maar nee die 15 euro van jou zet ze aan het denken 8)7

Het enige dat je doet is de mensen die bij de postontvangst irriteren en die kunnen er ook niks aan doen dat jij die spullen krijgt. Dus jouw boosheid verspreidt je alleen maar naar mensen die er ook niks mee te maken hebben.

Over kansloos gesproken.

Als je nou echt van die zooi af zou willen had je je wel netjes afgemeld via de site van de postcode loterij. Twee minuutjes werk en je krijgt nooit meer wat.
Russel88 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 05:56:
[...]

Om het maar even heel duidelijk te maken: nee, dit helpt echt niks. Meld je gewoon af.

[ Voor 9% gewijzigd door CurtPoindexter op 09-04-2019 06:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Blerp schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:55:
… met op de envelop dingen als "Retour afzender, geadresseerde onbekend", "Retour afzender, is verhuisd" of om een beetje bij te gniffelen de "Retour afzender, is overleden".
Waarom 3 keer liegen? Je kunt er ook gewoon "Retour Afzender, Ongewenst" op zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

CurtPoindexter schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 06:02:
[...]

Deze lulverhalen hoor ik zo vaak :O. Vreselijk kinderachtig en totaal niet zinvol.

Die bedrijven interesseert het echt helemaal geen hark dat je die zooi terugstuurt. En zeker niet als "pakketje", oh jij stoute knul! Wat denk je, die 15 euro die ze postnl betalen gaan ze voelen? Ze geven 100K weg aan fietsen maar nee die 15 euro van jou zet ze aan het denken 8)7

Het enige dat je doet is de mensen die bij de postontvangst irriteren en die kunnen er ook niks aan doen dat jij die spullen krijgt. Dus jouw boosheid verspreidt je alleen maar naar mensen die er ook niks mee te maken hebben.

Over kansloos gesproken.

Als je nou echt van die zooi af zou willen had je je wel netjes afgemeld via de site van de postcode loterij. Twee minuutjes werk en je krijgt nooit meer wat.
Streek je uit ervaring of uit frustratie? De ervaring die ik heb is dat het namelijk wél erg goed werkt. Bellen hielp tijdelijk; het op de website aangeven was ook maar voor een jaartje. En gewoon een briefje naar het antwoordnummer sturen dat leken ze te negeren. Pas nadat ze het echt voelen hebben ze het echt aangepast.
Nu is die 15 euro voor een Postcodeloterij inderdaad kleingeld. Maar nu moeten ze 15 euro uitgeven aan iemand die geen klant is en niet zou worden. Die 15 euro is voor hen verloren geld waar niks tegenover staat. Die fietsen van 100k+ is promotiemateriaal, reclamespul én prijzengeld.
Russel88 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 05:56:
[...]

Mijn ervaring: ja dit helpt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

sypie schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 06:48:
[...]

Waarom 3 keer liegen? Je kunt er ook gewoon "Retour Afzender, Ongewenst" op zetten.
Je kunt je ook afvragen waarom 3 keer (meer ondertussen) ongewenst post toesturen. Ongewenst kan wel aan het repertoire worden toegevoegd, maar bij verhuisd, onbekend en overleden hoop ik toch altijd dat de ontvanger verbaasd denk "Maar als ie is verhuisd/onbekend is/is overleden, wie stuurt het dan terug?". Zo lang zij het blijven sturen naar een niet-bestaand persoon blijf ik het terugsturen met belachelijke redenen :)

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Niet online
Theo schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 06:53:
[...]

Streek je uit ervaring of uit frustratie? De ervaring die ik heb is dat het namelijk wél erg goed werkt. Bellen hielp tijdelijk; het op de website aangeven was ook maar voor een jaartje. En gewoon een briefje naar het antwoordnummer sturen dat leken ze te negeren. Pas nadat ze het echt voelen hebben ze het echt aangepast.
Nu is die 15 euro voor een Postcodeloterij inderdaad kleingeld. Maar nu moeten ze 15 euro uitgeven aan iemand die geen klant is en niet zou worden. Die 15 euro is voor hen verloren geld waar niks tegenover staat. Die fietsen van 100k+ is promotiemateriaal, reclamespul én prijzengeld.

[...]

Mijn ervaring: ja dit helpt.
Ervaring én frustratie. Als ze je na een jaar weer benaderen hebben ze je gegevens (met toestemming) ergens vandaan. En anders haal je de AP er bij.

Maar nogmaals: de mensen op hun postkamer irriteren wordt niemand blij van. Jij toch ook niet?
Blerp schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 07:34:
[...]

Je kunt je ook afvragen waarom 3 keer (meer ondertussen) ongewenst post toesturen. Ongewenst kan wel aan het repertoire worden toegevoegd, maar bij verhuisd, onbekend en overleden hoop ik toch altijd dat de ontvanger verbaasd denk "Maar als ie is verhuisd/onbekend is/is overleden, wie stuurt het dan terug?". Zo lang zij het blijven sturen naar een niet-bestaand persoon blijf ik het terugsturen met belachelijke redenen :)
Ook zo vreselijk zinvol dit :')

[ Voor 22% gewijzigd door CurtPoindexter op 09-04-2019 08:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

CurtPoindexter schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:25:
[...]

Ervaring én frustratie. Als ze je na een jaar weer benaderen hebben ze je gegevens (met toestemming) ergens vandaan. En anders haal je de AP er bij.

Maar nogmaals: de mensen op hun postkamer irriteren wordt niemand blij van. Jij toch ook niet?
Werknemers op de postkamer hebben de taak post te verwerk; kleine pakketjes vallen hier ook onder. Hen irriteer je niet met een klein pakketje welke gemakkelijk te openen is. Wil je hen irriteren dan plak je het dicht met een rol duct tape en stop je er nat ontbijtkoek in. Of gebruik je de doos van je nieuwe koeklast als verzenddoos. Dán irriteer je die werknemers :P

Maar zij hebben ook de taak de post in den basis te verwerken en naar de juiste afdelingen door te geven. Iemand binnen de organisatie zal mijn adres op een 'niet meer naar versturen' lijst zetten. Enkel en alleen door als pakketje te verzenden zet deze werknemer je op een 'hier willen we nooit mer iets naar zenden' lijst zetten waardoor je niet automatisch na een jaar van de lijst verdwijnt en weer post gaat ontvangen.

Als je netjes aangeeft geen reclame meer te willen ontvangen dan zullen ze na een tijdje het weer gaan proberen;immers kost dit hen nog geen 40 cent per brief inc papier en verzending. Voor die 40 cent willen zij de gok wel wagen; het is een interne trade-off tussen kosten en baten. Het kost ze 40 cent, het kan ze een nieuwe klant opleveren.

Sta jij op de spreekwoordelijke zwarte lijst dan zullen ze niet na een tijdje je iets sturen. Het kost ze 40 cent, plus waarschijnlijk 15 euro omdat de brief peperduur terug komt en verwerkt moet worden, en de kans dat je klant wordt is zo goed als nul. Dit is voor hen weggegooid geld.

Mijn ervaring is dat de enige manier om op die zwarte lijst te komen en permanent van de zooi af te zijn, is om alles met pakketpost terug te sturen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Niet online
Theo schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:41:
[...]

Mijn ervaring is dat de enige manier om op die zwarte lijst te komen en permanent van de zooi af te zijn, is om alles met pakketpost terug te sturen.
Of je meldt je netjes af, en klaagt bij de AP als dit niet werkt. De wet staat aan jouw kant.

Zo moeilijk is het soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:31
ware 't niet dat de handhaafcapaciteit van de AP nogal beperkt is

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 14:06
Het leven zou heel saai zijn als je alleen maar zinvolle doet. Zinloze dingen zijn vaak de leukste dingen, en plezier hebben is ook zinvol.

Ik las ooit een wijze uitspraak op Facebook: "Een dag geen baksteen retour gezonden is een dag niet geleefd."

[ Voor 33% gewijzigd door Gamebuster op 09-04-2019 09:20 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

CurtPoindexter schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:25:

[...]

Ook zo vreselijk zinvol dit :')
Vreselijk zinvolle toevoeging aan het topic ook :')

Ik stuur het terug naar waar het vandaan komt, de reden op de envelop maakt daarbij niet uit. Kan daar mijn eventuele gegevens nogal lastig opvragen want ik heet niet "de bewoner van dit adres". Hel, waarschijnlijk is de vorige bewoner lid geweest van de Postcodeloterij. Ik kan me dus nergens van afmelden want ze kennen mij niet.

Heb ze er al een paar keer over gebeld en ze kunnen me niet vinden als klant, wat ook klopt. Dus dan sturen we de rotzooi maar terug naar waar het vandaan komt.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Halderknots
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-01 23:59
Een offerte opgevraagd voor een nieuwe cv-ketel. In de kleine lettertjes stond dat mijn gegevens aan derden doorgegeven mochten worden. 'Natuurlijk' de kleine lettertjes niet gelezen en akkoord aangevinkt.
Het bedrijf heeft mijn gegevens verkocht aan EDM. Essent heeft database bij EDM gekocht en weer verspreid naar haar dochterondernemingen. En jawel, een brief van Nederland schildert en van de BMW dealer om de nieuwe BMW te komen testen. Na wat speurwerk mezelf weer weten te verwijderen uit de database van EDM. Van BMW kreeg ik bericht dat ze mijn gegevens van Consubase hadden gekocht.
Zo zie je maar dat je tegenwoordig toch echt de kleine lettertjes moet lezen. Helaas is het daarbij net als met die #$%Cookies, als je ze niet accepteert kom je nergens. :-( (Data is the new oil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik heb deze brief ook gehad en had geen idee hoe ze aan deze info kwamen. Mij viel zojuist echter het volgende op toen ik de PostNL app opende:

NL Schildert

Ligt het aan mij of lijkt het erop dat NL Schildert deze gegevens via Post NL heeft verkregen?

Edit: Het gaat om de oranje link. Deze verwijst naar een pagina op de website van NL Schildert waar je je gegevens in kunt vullen om je in te schrijven.

[ Voor 15% gewijzigd door SonataArctica op 12-04-2019 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SonataArctica schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:15:
Ik heb deze brief ook gehad en had geen idee hoe ze aan deze info kwamen. Mij viel zojuist echter het volgende op toen ik de PostNL app opende:

[Afbeelding: NL Schildert]

Ligt het aan mij of lijkt het erop dat NL Schildert deze gegevens via Post NL heeft verkregen?
Die conclusie moet je even uitleggen?

PostNL laat zien dat je post krijgt en van wie (extra service) en jij denkt vervolgens dat PostNL de partij is die jouw gegevens aan derden overhandigt? Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonataArctica
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:22:
[...]

Die conclusie moet je even uitleggen?

PostNL laat zien dat je post krijgt en van wie (extra service) en jij denkt vervolgens dat PostNL de partij is die jouw gegevens aan derden overhandigt? Mis ik iets?
Misschien heel duidelijk verwoord door mij inderdaad :). Ik doelde op het gedeelte "Doe mee en maak een afspraak" met de link naar de website van NL Schildert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

SonataArctica schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:41:
[...]

Misschien heel duidelijk verwoord door mij inderdaad :). Ik doelde op het gedeelte "Doe mee en maak een afspraak" met de link naar de website van NL Schildert.
Als ik naar die screenshot kijk, dan zie ik dat de verwachtte bezorgdatum op zaterdag is (of eigenlijk was). Het eerste waar ik dan aan denk is dat ik een afspraak kan maken met betrekking tot het bezorgmoment... niet dat ik een afspraak kan maken met de afzender, omdat zulks zou inhouden dat PostNL op de hoogte is van de inhoud van de brief en daarmee dus (potentieel) briefgeheim aan het schenden is. En dat zou nogal wat impact hebben...Hmm... link naar website :/

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonataArctica
Jester-NL schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:49:
[...]
Als ik naar die screenshot kijk, dan zie ik dat de verwachtte bezorgdatum op zaterdag is (of eigenlijk was). Het eerste waar ik dan aan denk is dat ik een afspraak kan maken met betrekking tot het bezorgmoment... niet dat ik een afspraak kan maken met de afzender, omdat zulks zou inhouden dat PostNL op de hoogte is van de inhoud van de brief en daarmee dus (potentieel) briefgeheim aan het schenden is. En dat zou nogal wat impact hebben...
De link verwijst daadwerkelijk naar een aanmeldformulier op de website van NL Schildert. Ik zal mijn eerste post even aanvullen ter verduidelijking :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 19:18
DiedX schreef op zondag 7 april 2019 @ 06:21:
Ik ben de brieven naar edm letterlijk klaar liggen. Ik ben benieuwd welke partij de gegevens aangeleverd heeft. Die is nog niet klaar met me.
Nou nou.. hou ons maar op de hoogte, ze sidderen van angst daar. Echt doodsbang zijn ze voor een willekeurige nederlander met een mening. /s

Denk je echt dat jou grote bozen klachtenbrief iets gaat opleveren? Je krijgt een standaard brief terug, jij denkt "Hey gaaf! ik heb wat bereikt" en het bedrijf denkt "zo, daar zijn we vanaf".

Of het achtelijke praktijken zijn, daar is iedereen het wel over eens. Hoe het op te lossen is? Lastig, ik denk dat je er dan een gerechtelijk iets van moet maken, uitspraak moet er komen, verplichte aanpassingen in de verkoop van data etc etc. En dan ben je 5-6 jaar verder, en dan gaat er weer een AVG2.0 in waarin het wel allemaal mag.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DiedX
Hey @corset , wat een gave reactie! Ik ben benieuwd hoe jíj dit aan zou pakken.

Op het moment dat ik namen heb, dan ga ik kijken of zij expliciete toestemming van mij hebben gekregen. En ja, indien dat níet het geval is, dan laat ik het voorkomen.

Maar goed, in jou wereld kan dat natuurlijk niet. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-05 21:10

Sharky

Skamn Dippy!

DiedX schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:56:
Hey @corset , wat een gave reactie! Ik ben benieuwd hoe jíj dit aan zou pakken.

Op het moment dat ik namen heb, dan ga ik kijken of zij expliciete toestemming van mij hebben gekregen. En ja, indien dat níet het geval is, dan laat ik het voorkomen.

Maar goed, in jou wereld kan dat natuurlijk niet. Jammer.
Ik waardeer je ambities, maar je laat het voorkomen? Wat kost dat denk je? Even los van je intenties en of je in je gelijk staat. Een rechtsgang is in het geheel niet gratis.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedX
Dat weet ik. Maar laten we eerst eens kijken hoe en wat. Ik héb een vermoeden.

En ze hebben een maand de tijd om te reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:22:
…en jij denkt vervolgens dat PostNL de partij is die jouw gegevens aan derden overhandigt? Mis ik iets?
Wel eens de voorwaarden van de PostNL verhuisservice doorgelezen? Wanneer je daar gebruik van maakt worden jouw gegevens standaard met een X aantal partijen gedeeld. Daar krijg je dus ook post van. Grote kans dat Nederland Schildert daar ook gebruik van maakt, maar dat blijft gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
DiedX schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 17:17:
Dat weet ik. Maar laten we eerst eens kijken hoe en wat. Ik héb een vermoeden.

En ze hebben een maand de tijd om te reageren.
Een vermoeden, als je het laat voorkomen wordt je vierkant uitgelachen met een vermoeden.

Daar heb je de volgende dingen voor nodig:

Feiten
Data
Informatie
Duidelijke informatie dat ze de wet breken
etc
etc

En dat mis ik allemaal nog uit jou informatie. En ja, natuurlijk "dat kan ik allemaal nog niet delen! dat komt als ik zekerder van m'n zaak ben" en later "nee, het was m'n tijd toch niet waard"
Ik heb dat al vele malen op tweakers langs horen komen, elke keer hetzelfde patroon.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
Gast, ik héb die data simpelweg nog niet. Daarvoor ben ik bezig, en tot die tijd gebeurt er niets.

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte, maar eerst moeten we weten welke partij gegevens heeft gegeven aan EDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

sypie schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 17:21:
[...]
Wel eens de voorwaarden van de PostNL verhuisservice doorgelezen? Wanneer je daar gebruik van maakt worden jouw gegevens standaard met een X aantal partijen gedeeld. Daar krijg je dus ook post van. Grote kans dat Nederland Schildert daar ook gebruik van maakt, maar dat blijft gissen.
Vorige jaar nog.
Volgens mij hebben we tegenwoordig een wet die dat soort acties verboden heeft. En moet je PostNL ook (al jaren) toestemming geven die gegevens te delen met derden.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 07:59
sypie schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 17:21:
[...]
Volgens dit artikel (ontzettend relevant overigens) zijn ze daarmee gestopt: Een jaar en een zoektocht verder weet Toine Heijmans nog steeds niet waar de apotheek zijn data kocht
Jester-NL schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 19:38:
[...]
Vorige jaar nog.
Volgens mij hebben we tegenwoordig een wet die dat soort acties verboden heeft. En moet je PostNL ook (al jaren) toestemming geven die gegevens te delen met derden.
Je doet nu héél erg alsof je dat altijd zelf in de hand hebt gehad en dom bent als je dáár je gegevens weggeeft, maar dat was allerminst zo.

Ze hebben het vele jaren goed verstopt in de algemene voorwaarden, pas na veel klachten hebben ze schoorvoetend wat explicietere checkboxes toegevoegd. En pas sinds mei (aldus artikel hierboven) zijn ze er helemaal mee gestopt.

Ontzettend veel mensen die relatief zuinig zijn op hun gegevens en niet zomaar in iedere 'gratis' aanbieding trappen, maar uit noodzaak tóch de verhuisservice gebruikten, niet wetende daarmee te tekenen voor al die geadresseerde zooi van de Postcode Loterij. Ik vermoed dat ze hiermee een aanzienlijk aandeel hadden.

PostNL is/was eigenaar van Cendris, een datahandelaar (en dat weten maar weinigen). Dát is waar je gegevens van de verhuisservice sowieso linea recta heengingen - en als ik het artikel hierboven mag geloven óók naar EDM. Aldus aan TS: als hij ooit die verhuisservice heeft gebruikt (althans vóór mei) dan is dat een goede kanshebber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedX
Ik zou nog een update geven hier, in het bijzonder voor @corset .

Ik heb een interessante berg informatie gekregen, waaruit het leeuwendeel uit het Kadaster.
Uit het profiel blijkt niet dat ik interessant zou zijn voor beleggen (koophuis van 200k, verder geen info).

Wel interessant is dat ze mijn gegevens al verwijderd hebben nadat ik de brief instuurde. Ook hiet geheel conform AVG, maar soit :P

Voor nu laat ik het er even bij. Ik ga de leverancier vragen om gegevens te verwijderen en verdere verwerking stop te zetten. Ik wil nog wel eens navraag doen bij het kadaster. Ik snap dat ze een openbare functie hebben, maar ik ben benieuwd of de rol die ze hebben (gegevens openbaren voor publieke inzage) strookt met hoe het nu gebruikt wordt (deze gegevens gebruiken voor mailings).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
DiedX schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:17:
Ik zou nog een update geven hier, in het bijzonder voor @corset .

Ik heb een interessante berg informatie gekregen, waaruit het leeuwendeel uit het Kadaster.
Uit het profiel blijkt niet dat ik interessant zou zijn voor beleggen (koophuis van 200k, verder geen info).

Wel interessant is dat ze mijn gegevens al verwijderd hebben nadat ik de brief instuurde. Ook hiet geheel conform AVG, maar soit :P

Voor nu laat ik het er even bij. Ik ga de leverancier vragen om gegevens te verwijderen en verdere verwerking stop te zetten. Ik wil nog wel eens navraag doen bij het kadaster. Ik snap dat ze een openbare functie hebben, maar ik ben benieuwd of de rol die ze hebben (gegevens openbaren voor publieke inzage) strookt met hoe het nu gebruikt wordt (deze gegevens gebruiken voor mailings).
Spannend! Maar blijkbaar zijn ze wel met je klaar :+
Ik ben benieuwd welke partij de gegevens aangeleverd heeft. Die is nog niet klaar met me.
Daar reageerde ik op. Je roept heel hard, maar uiteindelijk gebeurt er niks. Behalve iets wat iedereen kan doen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BadpunK
  • Laatst online: 15:28

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Grindtegel mee terugsturen met vermelding, dat je er nog meer hebt. Is ook heel effectief. >:)

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
corset schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:53:

[...]
Daar reageerde ik op. Je roept heel hard, maar uiteindelijk gebeurt er niks. Behalve iets wat iedereen kan doen :)
Dat is dus het kadaster, maar daar kan iedereen uit putten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEPPI
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 10:29

PEPPI

Informatiemanager

Ik heb ook een reclamebrief van Nederland Schildert ontvangen.

Met het volgende bijzondere:
Met mijn achternaam van 10 jaar terug (>10 jaar geleden door erkenning vader aan laten passen) en mijn adres waar ik net een jaar woon. Het enige bedrijf dat die combinatie heeft, want daar kon ik mijn achternaam niet aanpassen en heb ik wel mijn laatste verhuizing doorgegeven, is T-Mobile. De facturen van Tmobile zijn dus de enige correspondentie met deze onjuiste achternaam en nieuwe adres combinatie. En nu dus eentje van Nederland Schildert.

Dat met de huidige privacy instellingen zou een behoorlijke inbreuk zijn.
Privacy instellingen T-Mobile

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:47

The Executer

Lekker belangrijk!

Vandaag ook een brief mogen ontvangen, op een adres waar we sinds 4 jaar wonen, maar eigenlijk geen enkele partij zelf hebben benaderd, geen gebruik gemaakt van de verhuisservice o.i.d. Vraag me af waar mijn gegevens weg komen...

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik heb hem ook ontvangen en vraag me hetzelfde af. De reviews van dat schilderbedrijf zijn overigens wel slecht zeg..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vooviro
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-01-2021
The Executer schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:21:
Vandaag ook een brief mogen ontvangen, op een adres waar we sinds 4 jaar wonen, maar eigenlijk geen enkele partij zelf hebben benaderd, geen gebruik gemaakt van de verhuisservice o.i.d. Vraag me af waar mijn gegevens weg komen...
Leolinedance schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:19:
Ik heb hem ook ontvangen en vraag me hetzelfde af. De reviews van dat schilderbedrijf zijn overigens wel slecht zeg..
Kun je opvragen bij ze

[ Voor 24% gewijzigd door vooviro op 05-06-2019 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:47

The Executer

Lekker belangrijk!

Dennisjehz schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:16:
[...]

[...]

Kun je opvragen bij ze
Strekking in dit topic was geloof ik dat ze direct aangeven dat het bij EDM weg zou komen. Heb nog niet de moed verzameld/tijd gehad met hen contact op te nemen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 22:13

TMoose

Mooooooose !!

Hier ook weer geaddresserde reclame. Deze keer van overstappen.nl.

Onderaan in kleine lettertjes staat:
Uw adres is eenmaligvoor dezecampagne aan ons ter beschikking gested via Consubase, conform de privacywetgeving (AVG). Indien u meer informatie wenst of geen reclamepost meer wilt ontvangen, ga dan naar www.cosubase.nl/overstappen.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:03
TMoose schreef op zondag 16 juni 2019 @ 14:28:
Hier ook weer geaddresserde reclame. Deze keer van overstappen.nl.

Onderaan in kleine lettertjes staat:

[...]
En dan een verkeerd URL bijvoegen :+ of was het een eigen tikfout?

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 22:13

TMoose

Mooooooose !!

1nsane schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:12:
[...]

En dan een verkeerd URL bijvoegen :+ of was het een eigen tikfout?
Dat was ik :+

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:03
Lol jammer wel, dat had het plaatje echt compleet gemaakt :P

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Consubase = EDM. Krijg je duidelijk te zien wanneer je gaat inloggen met de iDin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Leolinedance schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:19:
Dat viel mij ook op, als je een huisschilder vind die binnen 3 maanden tijd heeft, dan is er iets mis. Elk goed bedrijf zit voor lange tijd vol. Mijn huis is net gedaan en die schilder zat al een jaar vol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Naar aanleiding van dit topic heb ik zondag meteen een kort berichtje gedaan via evenoverdata.nl

Mijn berichtje was zo kort als kort maar kon zijn:
Hoi,

Ik wil graag een overzicht van alle data van mij die bij u bekend is. (AVG)
Vandaag kreeg ik daar antwoord op van EDM:
Dank voor uw aanvraag. Bijgaand het rapport met uw gegevens en onze excuses indien u ongevraagde post heeft ontvangen die u als ongewenst heeft ervaren. Dit proberen we zoveel mogelijk te voorkomen door te ontdubbelen met de gegevens van het Postfilter.

Uw gegevens stonden in onze Consubase. Consubase is een database met naam en adresgegevens. Consubase is tot stand gekomen vanuit verschillende databronnen, zoals bijvoorbeeld de Basisregistratie Adressen en Gebouwen en gegevens vanuit oude voertuigregistraties. Zo is een adressenboek ontstaan vergelijkbaar met de telefoonboeken van vroeger. De adressen kunnen worden ingezet door organisaties en opdrachtgevers van EDM voor het verzenden van reclamepost. Naast toestemming worden er ook gegevens verwerkt op basis van de grondslag het gerechtvaardigd belang. Hierover kunt u meer vinden op www.consubase.nl

Al uw gegevens zijn inmiddels uit ons systeem verwijderd en zullen niet meer kunnen worden geleverd. Nogmaals onze excuses voor het ongemak.

Wenst u van geen enkele organisatie nog reclamepost te ontvangen, dan kunt u zich via Postfilter inschrijven in het Nationale Postregister. Het Postfilter werkt als een bel-me-niet register voor reclamepost. Het Postfilter dient door alle adverteerders in Nederland te worden gevolgd. De Nederlandse Reclame Code Commissie houdt hierop toezicht. Via de website van Postfilter kunt u zich registreren in Postfilter: https://www.postfilter.nl/
Het bijzondere is dat men naar aanleiding van mijn vraag ook meteen de data verwijdert. Dit terwijl ik daar helemaal niet om vraag of op doel. Het doel is dat ik er achter kom wat zij van mij hebben opgeslagen, aan de hand daarvan zou ik kunnen vragen om verwijdering of niet.

In het rapport wat gemaild wordt staan een aantal persoonsgegevens zoals naam, adres, postcode en geboortedatum.

De andere pagina's met data staan hieronder:
Public
Publieke map
Data1 EDMData2 EDM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
renegrunn schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:19:
Vanochtend ook een soortgelijk antwoord gehad, met als strekking dat het niet hun verantwoording is, maar die van EDM.
Wat ik vooral niet begrijp is dat ze überhaupt niet een verontschuldiging aanbieden dat het vervelend overkomt, maar gelijk in de verdediging schieten. Maar getuige de reviews, ook niet een verassing.
Melding gemaakt bij AP, ben benieuwd.
Het heeft even geduurd, maar heb afgelopen week bericht gekregen van AP. Men gaat tot onderzoek over, en heeft mij gevraagd alle communicatie aan te leveren. Ben benieuwd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
sypie schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 06:48:
[...]

Omdat ' overleden' eerder voor actie zorgt?

Maar buiten dat vind ik het heerlijk om te doen. Is mijn fetisj. Eens in de paar maanden alle brieven terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zodra je overleden bent, zijn de gegevens die ze van je hebben geen persoonsgegevens meer. En geldt de AVG niet meer voor gebruik van die gegevens zodat iig de AVG geen belemmering meer is om het aan iedereen door te verkopen ;) (Of het dan nog commercieel interessant is om te blijven spammen, is dan meer een commerciële vraag cq. een voor andere wetgeving).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1328392

Ik zit deze oude threat te lezen maar ik vind iedereen echt super naïef. Ik heb net cookies geaccepteerd voor deze site, jullie allemaal ook, dus wie weet wat daarmee gebeurt. En hoe vaak accepteer je cookies? Duizenden keren per jaar. Dan zal er vast wel een bedrijf zijn (bekend met Facebook mensen, Google, instagram?) die al die cookies aan elkaar sleutelt omdat je daarvoor toestemming hebt gegeven. Dan: hoe vaak meld je je als nieuwe gebruiker ergens aan en accepteer je de voorwaarden? Lees je die voorwaarden elke keer? Vervolgens hoe vaak word je een abonnee waarbij je de voorwaarden accepteert? Neem bijvoorbeeld die leen fietsen die overal in Rotterdam staan. Stuk of 10 bedrijven inmiddels. Die bedrijven zijn helemaal niet geïnteresseerd in geld verdienen met hun leenfietsen maar in data verkopen van hun leners. Idem voor bijna elke app die je download. Iedereen kan hier wel heel opgewonden over doen, maar de werkelijkheid is toch vaak echt veel simpeler. als je er echt wat aan wilt doen moet je wat aan de data vergaring doen en de toestemming die je moet geven om toegang te krijgen

En dan nog wat anders:,die meneer loopt druk te doen over 1 bedrijf dat de nee/nee sticker voorbij komt. Meneer er zijn honderden bedrijven die per maand uw nee/nee sticker voorbij komen in de vorm van gepersonaliseerde advertenties op internet en alle andere sociale media. En dan ga je je druk lopen maken over 1 brief door de brievenbus en daar alle registers voor opentrekken. Hahaha dat is werkelijk door de bomen het bos niet zien

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1328392 op 21-01-2020 21:32 ]

Pagina: 1