Veendetta schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 21:50:
Ik ben op dit moment lead PHP developer bij een bedrijf van rond de 300 man. Heb de nodige ervaring (10 jr +). Maar natuurlijk nooit uitgeleerd

.
Ik zit al een hele tijd te denken om eventueel te gaan freelancen. Maar ik zou bij godsnaam niet weten waar te beginnen. Ik ben wel eens benieuwd naar de volgende dingen:
1. Hoe moeilijk/makkelijk is het om aan een fatsoenlijke opdracht te komen voor een redelijk tarief (rond de 65 euro p/u). Doe je dit via een detacheerder of zelf bijv?
Welke regio? Een goede senior back-end developer in de randstad vangt eerder tussen de €90 en €110. Afhankelijk van de vraag naar jouw skills valt dit nog hoger uit. Voor PHP weet ik het niet, maar senior C, Java, Perl, Clojure, Python, etc. komen al snel boven de €120 uit. Ik ben een front-end developer en heb als freelancer een half jaar gewerkt voor €95 per uur.
2. Moet je veel moeite doen om aan vervolgopdrachten te komen?
De wereld van PHP ken ik alleen technisch, niet of er veel vraag naar is. Ik ben negatief bevooroordeeld over PHP (want allemaal Wordpress/Joomla helden die de markt verzieken). In mijn geval (front-end development) had ik 't voor het uitzoeken. Als ik een maand de tijd heb om een nieuwe opdracht te vinden is dat meer dan genoeg.
3. Zou je dit voor een langere tijd willen/kunnen doen (5 jr + bijv)? Dit ivm onzekere toekomst, hogere werkdruk, meer andere soorten stress, etc.
Ja hoor. De toekomst is helemaal niet zo onzeker: er is vraag naar software en dus programmeurs.
Hogere werkdruk bepaal je helemaal zelf. Je werkt 8 uur per dag tegen jouw uurtarief. Contractueel heb je afgesproken dat overwerk een hoger uurloon betreft (in mijn geval: overwerk +50%, in weekenden: +200%). Ik heb als freelancer én als consultant nog nooit overgewerkt. Het is te duur voor de klant.
Andere soorten stress: Werk vind je ook via recruiters makkelijk genoeg (kost je een paar euro per uur). Administratieve zaken besteed je uit aan een accountant. En omdat je eigen baas bent kan je bij een opdracht ook in je contract bakken dat je per 6 maanden 1 maand in het buitenland remote mag werken. Geen haan die daar naar kraait
Zo heb ik vorig jaar een maand in Mexico remote gewerkt. Gewoon productief zijn, je uren factureren, communicatie op gang houden, en aan het strand een briljante piña colada wegtikken voor nog geen €1,--. Af en toe een duik in de zee, wat duiken in cenotes, schildpadden zien, etc.
4. Hoe komen jullie aan je opdrachten? Gebruik je online platformen (hoor hierover soms wel eens horrorverhalen), eigen netwerk, etc.
Je zet op LinkedIn dat je beschikbaar bent of komt per dd/mm/yy en vervolgens krijg je berichtjes van recruiters. Hopelijk ook van bedrijven zelf. Zonder tussenkomst van een recruiter levert het iets meer op, maar mét tussenkomst van een recruiter heb je ook gewoon kans dat jouw uurtarief in stand blijft en de recruiter zelf er €10/uur bovenop drukt.
Je eigen netwerk zal ook helpen. Zoek je werk? Stuur dan een bericht naar je contactpersonen waar je voor zou willen werken. Bel ze op. Spreek bedrijven aan op meetups en conferenties. Onderhoud contacten.
5. Hoe ben je ooit begonnen aan de eerste opdracht?
Recruiter: "Wij zoeken een freelancer."
Ik: "Maar dat ben ik niet."
Recruiter: "Nog niet."
Ik: "Sorry, loondienst bevalt prima, geen interesse."
Recruiter: "Wat denk je van €95 per uur voor 6 maanden."
Ik: "Hoe solliciteer ik?"
Enfin. Zo gezegd, zo gedaan. De klus was verschrikkelijk dus na de 6 maanden stopte ik ermee. Hierna ben ik in dienst gegaan van een detacheerder omdat ik het hebben van collega's miste. Vastigheid ook prettig. Ik wilde niet bezig moeten zijn met kopzorgen over mijn werk; ik wil thuiskomen en die knop gewoon op
uit kunnen zetten.
Kopzorgen zijn o.a.:
- Wanneer betaalt de klant? Dit is al de 3e herinnering.
- Deze opdracht is echt kut maar ik heb voor X maanden getekend. Ik wil weg.
- Wat zou mijn volgende opdracht zijn? Hopelijk leuker.
- Wat een mogelijk leuke nieuwe opdracht! Crap. Ze verkiezen iemand anders...
Dit heb ik nu allemaal niet omdat mijn detacheerder erg flexibel is. Een klote opdracht? Dan kan ik weg als ik dat aangeef. Ik krijg een (erg goed) salaris iedere maand ongeacht of ik een opdracht heb of niet. En ik zoek de klant uit, de klant niet mij.
Kijk eerst of het bij jou past. Waarom wil jij freelancen? Voor mij was de overweging "GELD!" en dat is niet genoeg. Ik ervoer freelance absoluut niet als "vrijheid", anderen wel. Voor mij waren het vooral kopzorgen over zaken waar ik vooraf geen rekening mee had gehouden.