Toon posts:

Zit te twijfelen om freelancer te worden maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Veendetta
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-03 11:32
Hallo allemaal,

Ik ben gewoon eens benieuwd naar hoe jullie hierover denken.

Ik ben op dit moment lead PHP developer bij een bedrijf van rond de 300 man. Heb de nodige ervaring (10 jr +). Maar natuurlijk nooit uitgeleerd :).

Ik zit al een hele tijd te denken om eventueel te gaan freelancen. Maar ik zou bij godsnaam niet weten waar te beginnen. Ik ben wel eens benieuwd naar de volgende dingen:

1. Hoe moeilijk/makkelijk is het om aan een fatsoenlijke opdracht te komen voor een redelijk tarief (rond de 65 euro p/u). Doe je dit via een detacheerder of zelf bijv?
2. Moet je veel moeite doen om aan vervolgopdrachten te komen?
3. Zou je dit voor een langere tijd willen/kunnen doen (5 jr + bijv)? Dit ivm onzekere toekomst, hogere werkdruk, meer andere soorten stress, etc.
4. Hoe komen jullie aan je opdrachten? Gebruik je online platformen (hoor hierover soms wel eens horrorverhalen), eigen netwerk, etc.
5. Hoe ben je ooit begonnen aan de eerste opdracht?

Bedankt voor het delen van jullie verhaal en advies alvast!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:12

Greyfox

MSX rulez

Vraag 1 voor jou is: waarom zou jij willen freelancen?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-02 10:03
Hoe ondernemend ben je is de grote vraag als je wilt ZZP'en naar mijn mening.

EUR 70 schijnt wel een gemiddeld uurtarief te zijn in jouw vak. Indien je veel opdrachten krijgt verdien je vermoedelijk al snel meer dan een salaris in loondienst en heb je denk ik meer vrije tijd als je dat wilt. Uiteraard moet je zelf zorgen voor je pensioen en geld indien je geen werk mocht kunnen doen (een verzekering voor arbeidsongeschiktheid) en een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Weet wel dat je WW rechten etc niet direct opgebrand zijn indien je aan de slag gaat als ZZP'er (indien je recht op WW had bij vertrek oude werkgever).

Via een detacheerder zou ik geen groot probleem vinden. Je kan dan eventueel snel klussen krijgen maar indien ze niet tevreden zijn ben je in die wereld wel snel klaar (die wereld is vaak klein) en je uurtarief kan beinvloed worden.

Een ZZP'er wordt vaak snel in het diepe gegooid bij opdrachtgevers zie ik veel, je wordt niet aan de hand meegenomen is mijn ervaring. Gezien je werkervaring zou je dat best wel eens goed aankunnen. Stress zou je er niet meer van moeten krijgen na 10 jaar denk ik. Ik niet althans, ik weet inmiddels wat ik kan en maak niet meer mee dat ik een klus niet inhoudelijk aankan.

Hoe je aan opdrachten komt is een zeer complexe vraag. Het wordt niet vaak breed gedeeld door medeondernemers, ligt wel aan de markt. Worst case zal je het zelf moeten bedenken (ondernemersplan?).

Eerste opdracht gaat nog wel eens via een oud-werkgever...dus dat is mijn tip.

[Voor 12% gewijzigd door LucyLG op 07-04-2019 03:27]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 07:11
Ik zit in een heel ander vakgebied (bouwkundige) maar ben zelf 2 jaar geleden als freelancer (ZZP-er) begonnen en daar nog geen dag spijt van gehad. Ik weet natuurlijk niet hoe dat zit als PHP developer, maar als ik naar mezelf kijk zijn dit mijn antwoorden op jouw vragen:

1. Ik heb nog geen dag via een detacheerder gewerkt en ben dat ook niet van plan. Opdrachten komen via mijn netwerk (had er voordat ik als ZZPer begon al 15 jaar op zitten bij een aantal architectenbureau's). Dus was een kwestie van mensen bellen en inmiddels een klein netwerkje van opdrachtgevers die ik zo af en toe eens bel mocht ik tegen het einde van een project aan lopen, als zei niet al eerder mij hebben gebeld.
2. Tot nu toe is dat voor mij geen probleem geweest, maar je moet wel in de gaten houden dat je al begint met zoeken naar je volgende opdracht voordat je huidige opdracht klaar is anders kan je zomaar een paar weken (of langer) zonder werk zitten.
3. Ja zeker. Ik ben sinds dat ik als ZZP-er aan de slag ben een stuk minder stres en werkdruk, maar dat ligt natuurlijk aan jezelf. Ik maak dan ook geen weken van 50+ uur en neem in principe ook niet meer werk aan als dat ik kan doen in 40 uur per week, met natuurlijk wel eens een uitzondering. Zolang je geen gekke dingen doet met je geld en je niet ineens een dikke BMW koopt omdat je nu CEO bent lijkt me dat geen probleem, maar nogmaals dat is aan jouw, vind je dat je wel die dikke BMW moet rijden, zal je wellicht wat meer dan 40 uur moeten maken :)
4. Eigen netwerk en LinkedIn werken goed voor mij. Ik ben dan wel heel selectief met mijn acceptatie van connectie verzoeken op LinkedIn en accepteer eigenlijk alleen maar mensen met een motivatie of iemand waar ik denk wat aan te hebben in de toekomst (of mensen die ik heb ontmoet natuurlijk). Je moet dan wel ook wat actief zijn op LinkedIn natuurlijk. Met alleen af en toe een post liken, kom je niet aan goede contacten.
5. Dit was via een toenmalige collega die was gevraagd voor een klein projectje en daar zelf geen tijd voor had, daarna een project voor een oude werkgever, een oude collega die een eigen bedrijf had, een vriend die een bedrijf heeft die iemand zocht voor wat projectjes (zijn er inmiddels een dikke 35 geworden), een bedrijf waar een oud collega inmiddels werkte die iemand nodig hadden voor een project en een architect waarmee ik had samengewerkt bij mijn laatste werkgever en via via wat kleine klusjes.

Je moet dit natuurlijk allemaal wel een beetje leren en er aan wennen. Ik weet nog dat mijn eerste gesprek met een mogelijke opdrachtgever voelde als een sollicitatie gesprek en er bij mij een moeizaam verhaal uit kwam. Inmiddels boeit het me een stuk minder en ga ik daar gewoon relax zitten en mijn verhaal doen. Over het algemeen hebben ze mij net zo hard nodig als ik hun en klikt het niet of komen we er niet uit, is dat ook prima, jammer natuurlijk, but you can't win them all.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je zou eerst eens voor jezelf moeten bepalen waarom je wilt ZZP-en en daarna ga je een ondernemingsplan schrijven. Als je die af hebt weet je precies of je kan gaan ondernemen of niet.
Je zou kunnen beginnen met de 5 A4tjes in te vullen, hier doe je minimaal een week over, elke dag, op elk blaadje iets zetten

Wie ben ik?'
Wat kan ik en waar ben ik goed in?
Wat wil ik bereiken?
Hoe is dat te bereiken?
Wat is ervoor nodig om dat te bereiken?'

Als je daarna dan nog wilt ondernemen dan ga je verder met je bedrijfsplan en kijk je hoe je dat kan inpassen in een onderneming.
Dus ook op zoek gaan naar hoeveel werk er is, wie je concurrenten zijn, wat jij beter kan, wat je toekomst is. Wil je ZZP blijven of graag groeien, al dat soort dingen zou je eerst eens duidelijk op papier moeten zetten.

En om nog even je vragen te beantwoorden, ik zit ook in een andere branche, maar de werking is een beetje hetzelfde.

1) Via je eigen bestaande netwerk, Linkedin, en als dat niet werkt kan je altijd via een detacheerder aan het werk tot je zelf iets gevonden hebt.
2) Ik niet, het gaat bijna vanzelf.
3) Ik zou niet meer anders willen, de werkdruk is zo hoog als je hem zelf maakt. Wanneer het weer een keer crisis wordt zal het allemaal vast een stuk moeilijker gaan maar doordat je nu veel verdiend kan je een leuke buffer opbouwen.
4) Eigen netwerk en Linkedin. Ik ben nu ook bezit met actief andere bedrijven benaderen om zo gevarieerder werk te kunnen gaan doen.
5) Ik ben begonnen via een detacheerder (ik had niet echt een netwerk), lekker snel een opdracht en snel je eerste betaling binnen, maar dit kost al snel 15-20 euro van je tarief.

[Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2019 16:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Of de manier waarop ik begonnen ben. Met mijn vorige/oude werkgever in gesprek gegaan, uitgekomen op 28-32 uur per week werken voor hun in loondienst. Daarnaast eerst wat kleine klussen aangenomen en dat in de loop van een jaar uitgebouwd. Hierna ontslag genomen bij mijn loondienst werkgever en nu doe ik ook zzp klussen voor hun. Toen ik ontslag nam werkte ik nog 5 dagen/maand in loondienst.
Tip: zoek je voor je bedrijfsadministratie een kantoortje die dat voor je doet. Scheelt zeker in het begin een hoop gedoe.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Veendetta schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 21:50:

Ik ben op dit moment lead PHP developer bij een bedrijf van rond de 300 man. Heb de nodige ervaring (10 jr +). Maar natuurlijk nooit uitgeleerd :).

Ik zit al een hele tijd te denken om eventueel te gaan freelancen. Maar ik zou bij godsnaam niet weten waar te beginnen. Ik ben wel eens benieuwd naar de volgende dingen:

1. Hoe moeilijk/makkelijk is het om aan een fatsoenlijke opdracht te komen voor een redelijk tarief (rond de 65 euro p/u). Doe je dit via een detacheerder of zelf bijv?
Welke regio? Een goede senior back-end developer in de randstad vangt eerder tussen de €90 en €110. Afhankelijk van de vraag naar jouw skills valt dit nog hoger uit. Voor PHP weet ik het niet, maar senior C, Java, Perl, Clojure, Python, etc. komen al snel boven de €120 uit. Ik ben een front-end developer en heb als freelancer een half jaar gewerkt voor €95 per uur.
2. Moet je veel moeite doen om aan vervolgopdrachten te komen?
De wereld van PHP ken ik alleen technisch, niet of er veel vraag naar is. Ik ben negatief bevooroordeeld over PHP (want allemaal Wordpress/Joomla helden die de markt verzieken). In mijn geval (front-end development) had ik 't voor het uitzoeken. Als ik een maand de tijd heb om een nieuwe opdracht te vinden is dat meer dan genoeg.
3. Zou je dit voor een langere tijd willen/kunnen doen (5 jr + bijv)? Dit ivm onzekere toekomst, hogere werkdruk, meer andere soorten stress, etc.
Ja hoor. De toekomst is helemaal niet zo onzeker: er is vraag naar software en dus programmeurs.

Hogere werkdruk bepaal je helemaal zelf. Je werkt 8 uur per dag tegen jouw uurtarief. Contractueel heb je afgesproken dat overwerk een hoger uurloon betreft (in mijn geval: overwerk +50%, in weekenden: +200%). Ik heb als freelancer én als consultant nog nooit overgewerkt. Het is te duur voor de klant.

Andere soorten stress: Werk vind je ook via recruiters makkelijk genoeg (kost je een paar euro per uur). Administratieve zaken besteed je uit aan een accountant. En omdat je eigen baas bent kan je bij een opdracht ook in je contract bakken dat je per 6 maanden 1 maand in het buitenland remote mag werken. Geen haan die daar naar kraait :7

Zo heb ik vorig jaar een maand in Mexico remote gewerkt. Gewoon productief zijn, je uren factureren, communicatie op gang houden, en aan het strand een briljante piña colada wegtikken voor nog geen €1,--. Af en toe een duik in de zee, wat duiken in cenotes, schildpadden zien, etc.
4. Hoe komen jullie aan je opdrachten? Gebruik je online platformen (hoor hierover soms wel eens horrorverhalen), eigen netwerk, etc.
Je zet op LinkedIn dat je beschikbaar bent of komt per dd/mm/yy en vervolgens krijg je berichtjes van recruiters. Hopelijk ook van bedrijven zelf. Zonder tussenkomst van een recruiter levert het iets meer op, maar mét tussenkomst van een recruiter heb je ook gewoon kans dat jouw uurtarief in stand blijft en de recruiter zelf er €10/uur bovenop drukt.

Je eigen netwerk zal ook helpen. Zoek je werk? Stuur dan een bericht naar je contactpersonen waar je voor zou willen werken. Bel ze op. Spreek bedrijven aan op meetups en conferenties. Onderhoud contacten.
5. Hoe ben je ooit begonnen aan de eerste opdracht?
Recruiter: "Wij zoeken een freelancer."
Ik: "Maar dat ben ik niet."
Recruiter: "Nog niet."
Ik: "Sorry, loondienst bevalt prima, geen interesse."
Recruiter: "Wat denk je van €95 per uur voor 6 maanden."
Ik: "Hoe solliciteer ik?"

Enfin. Zo gezegd, zo gedaan. De klus was verschrikkelijk dus na de 6 maanden stopte ik ermee. Hierna ben ik in dienst gegaan van een detacheerder omdat ik het hebben van collega's miste. Vastigheid ook prettig. Ik wilde niet bezig moeten zijn met kopzorgen over mijn werk; ik wil thuiskomen en die knop gewoon op uit kunnen zetten.

Kopzorgen zijn o.a.:
  • Wanneer betaalt de klant? Dit is al de 3e herinnering.
  • Deze opdracht is echt kut maar ik heb voor X maanden getekend. Ik wil weg.
  • Wat zou mijn volgende opdracht zijn? Hopelijk leuker.
  • Wat een mogelijk leuke nieuwe opdracht! Crap. Ze verkiezen iemand anders...
Dit heb ik nu allemaal niet omdat mijn detacheerder erg flexibel is. Een klote opdracht? Dan kan ik weg als ik dat aangeef. Ik krijg een (erg goed) salaris iedere maand ongeacht of ik een opdracht heb of niet. En ik zoek de klant uit, de klant niet mij.

Kijk eerst of het bij jou past. Waarom wil jij freelancen? Voor mij was de overweging "GELD!" en dat is niet genoeg. Ik ervoer freelance absoluut niet als "vrijheid", anderen wel. Voor mij waren het vooral kopzorgen over zaken waar ik vooraf geen rekening mee had gehouden.

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:33
Blue-eagle schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:56:
[...]

Welke regio? Een goede senior back-end developer in de randstad vangt eerder tussen de €90 en €110. Afhankelijk van de vraag naar jouw skills valt dit nog hoger uit. Voor PHP weet ik het niet, maar senior C, Java, Perl, Clojure, Python, etc. komen al snel boven de €120 uit. Ik ben een front-end developer en heb als freelancer een half jaar gewerkt voor €95 per uur.
Tarief is wellicht beetje aan de hoge kant (ik denk dat €65 tot €75 realistischer is), maar verder kan ik me helemaal vinden in je verhaal
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee