Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-09 13:32
Recent heb ik een powerbank aangeschaft van ca. 25000 mAh.
Nu probeerde ik even te achterhalen hoe snel zo een powerbank nu, minimaal, qua laadtijd nodig heeft.

Na wat zoekwerk kwam ik er al snel achter dat powerbanks intern 3.6/3.7volt zijn, dus zat komt uit op ongeveer 90Wh (25000mAh*3.6v/1000=Wh).

Ik gebruik een 20v lader, met 3A (=20v*3A=60Wh) over USB-C als lader. De powerbank moet ook 60Wh aankunnen bij het opladen, aldus de specs.

Super optimaal zou het dus 1h30 (90/60) moeten duren voor die powerbank vol zit, maar na 80% mag je zeker geen volledige 60Wh meer rekenen.

En daar komt het lastige (mijn vraag):
Zijn er formules waarmee je de optimale (minimale) laadtijd ongeveer kunt inschatten?
Want in de praktijk ben ik ongeveer 4 uur bezig met laden, wat wel heel veel afwijkt van die 1h30 die ik hierboven bereken.

[ Voor 4% gewijzigd door willyb op 06-04-2019 20:41 ]

Beste antwoord (via rens-br op 08-04-2019 11:12)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
willyb schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:38:
Ik bedoelde meer: publieke tests waar je voor de aankoop dit soort data al kunt inzien ;).
Tuurlijk wel, dat soort tests heten vaak 'reviews'. Zoek maar eens naar dodge reviews (ik kan zijn username nooit onthouden). Is een Tweaker met een Youtube-kanaal die van alles test.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47

MsG

Forumzwerver

Welke powerbank heb je? Want dat je een lader hebt van 3ampere staat geheel los van hoeveel ampère de powerbank gebruikt om te laden. Meestal is dit vele malen minder dan 3 ampère. Ik heb een Xiaomi met quick charge, die pakt dan zowel een hoger laadvoltage als hogere ampère, maar een willekeurige hokkietokkie powerbank pakt vaak nog niet eens 2 ampère

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:00
willyb schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 20:29:
Zijn er formules waarmee je de optimale (minimale) laadtijd ongeveer kunt inschatten?
Wh en Ah zijn niet direct verwisselbaar. Dit is afhankelijk van de elektronica om de batterij heen, en de configuratie van de batterij.
Omdat we dus niet precies weten wat de exacte interne configuratie is moeten we wel in Wh rekenen.

In het geval van Amperes was het heel simpel.
Het opladen van 26.8 Ah met 3 A duurt, zonder verliezen met een theoretische batterij, 25/3=8.9 uur.

Op de powerbank staat:
Input: 5-20V/3A, wat dus betekent dat er intern een omzetting plaatsvindt.
Capacity: 26800 mAh, 3.6 V, 96.48 Wh.

Maar we weten de daadwerkelijke laadstroom niet. Wel kun je stellen dat bij je met 5V/3A er heel dichtbij komt, want daar valt niet veel meer te veranderen.
Dus als je hem met een 5V/2A lader zou opladen, duurt het minstens 12.5 uur.
Maar bij een 20V/3A lader kan de powerbank dit intern tot wel 8A opschroeven.

De enige manier om dat te achterhalen is met een USB PD power meter, of je gestelde 4 uur terug te rekenen.
26.8 Ah / 4 uur = 6.7 Amperè. Dat is vrij veel, dus de praktijk zal anders liggen.

Komt nog bij dat hij alleen de eerste 60% van de 26.8 Ah met deze stroom kan laden. Dat deel is vaak slechts 20% van de laadtijd. De rest gaat met minder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
Er bestaan vast geen tests waarbij per powerbank nog een mooi grafiekje wordt gemaakt zoals bv. dat bij auto's wel eens het geval is?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.goingelectric.de/wp-content/uploads/Nissan-CHAdeMO-24-kWh-vs-30-kWh-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:00
Tuurlijk wel. Als je maar een leuk metertje aanschaft.
https://www.passmark.com/...power-delivery-tester.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
Ik bedoelde meer: publieke tests waar je voor de aankoop dit soort data al kunt inzien ;).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
willyb schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:38:
Tuurlijk wel, dat soort tests heten vaak 'reviews'. Zoek maar eens naar dodge reviews (ik kan zijn username nooit onthouden). Is een Tweaker met een Youtube-kanaal die van alles test.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• willyb
Room42 schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:48:
[...]

Nice: YouTube: Viewer submission : Omars "Limelight" 10.000mAh 18W Type-C PD2.0 pow... :)
Pagina: 1