Toon posts:

Wanneer en hoelang

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe en hoelang hebben jullie er over gedaan om linux beetje normaal te kunnen gebruiken :?
Want ik zit nu ongeveer bij linux in de klungel fase :( ( ben bijv uur bezig om 1 programma te installeren hehe )
en wil na 3 weken ( die bouwvakvakantie ) fatsoenlijk microsoft vrij kunnen computeren :)
of is linux eigenlijk niet eens zo moeilijk :?

Verwijderd

Antwoord is vrij eenvoudig. Het ligt aan je zelf. Wat wil je allemaal kennen?? En heb je er een beetje aanleg voor. Dat wil dus zeggen dat je met een dag klaar kunt zijn of dat je er een jaartje of meer over doet. Ligt er dus maar net aan wat je wilt kennen.

Verwijderd

en het hangt er natuurlijk ook vanaf of je linux gebruikt met z'n grafische schil of zonder.

Verwijderd

Topicstarter
maar hoe hebben jullie dat allemaal gedaan
via internet alle informatie opgezocht of een linux boek gekocht :?

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 19:16 schreef euhhans het volgende:
maar hoe hebben jullie dat allemaal gedaan
via internet alle informatie opgezocht of een linux boek gekocht :?
bij mij was het proberen>verkloten>opnieuw proberen :) dat werkt aardig moet ik zeggen, maar ik heb nog wel een hoop te leren :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 25 juli 2001 19:20 schreef dredge het volgende:

[..]

bij mij was het proberen>verkloten>opnieuw proberen :) dat werkt aardig moet ik zeggen, maar ik heb nog wel een hoop te leren :)
jah zo ben ik nu ook ongeveer bezig :)
waar ben jij mee aan het kloten ook gewoon mandrake?

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 19:30 schreef euhhans het volgende:

[..]

jah zo ben ik nu ook ongeveer bezig :)
waar ben jij mee aan het kloten ook gewoon mandrake?
met mandrake ben ik ook wel eens aan het kloten geweest met mandrake, maar ik draai slack (1,5 jaar ongeveer)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Dit soort topics zijn al best veel langs gekomen, en het draait uiteindelijk altijd uit op hetzelfde! Lees veel documentatie zo niet alle documentatie die je kan vinden en begin dan pas vragen te stellen. Ook kan het geen kwaad om de boel eens flink de soep in te laten draaien! Als je maar wel weet wat je fout gedaan hebt en/of hoe je het kan oplossen.

Verder is het echt werken met linux ook afhankelijk van je kennis van andere dingen zoals de tcp/ip stack, mail-configuratie enzovoort. Het is meestal een complex geheel van samenhangende dingen die het "Linux" maken terwijl we het gewoon over een kernel met een daaromheen gebreide distributie.

Overigens draai ik nu sinds zo'n 2 jaar linux , eerst Redhat 5.2 tot 6.1 en daarna Slackware 7.0 tot heden ( 8.0 ).

En draai nu al redelijk tevreden 2 weken op Slackware 8.0 als Workstation. Overigens draait m'n server nog 7.1 en m'n 2e server die in de maak is 8.0

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 25 juli 2001 19:50 schreef imdos het volgende:
Dit soort topics zijn al best veel langs gekomen, en het draait uiteindelijk altijd uit op hetzelfde! Lees veel documentatie zo niet alle documentatie die je kan vinden en begin dan pas vragen te stellen. Ook kan het geen kwaad om de boel eens flink de soep in te laten draaien! Als je maar wel weet wat je fout gedaan hebt en/of hoe je het kan oplossen.

Verder is het echt werken met linux ook afhankelijk van je kennis van andere dingen zoals de tcp/ip stack, mail-configuratie enzovoort. Het is meestal een complex geheel van samenhangende dingen die het "Linux" maken terwijl we het gewoon over een kernel met een daaromheen gebreide distributie.

Overigens draai ik nu sinds zo'n 2 jaar linux , eerst Redhat 5.2 tot 6.1 en daarna Slackware 7.0 tot heden ( 8.0 ).

En draai nu al redelijk tevreden 2 weken op Slackware 8.0 als Workstation. Overigens draait m'n server nog 7.1 en m'n 2e server die in de maak is 8.0
ja sorry weet dat deze topics al vaker zijn geweest heb de search al een paar keer gebruikt, maar alleen die ik zag zijn allemaal van best een poos geleden,
maar heb jj ook gewoon linux erop gezet en beetje geprutst of had je er nog allemaal boeken bij ? ( zoja welke )

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik heb nog nooit een boek gehad van linux!

In den beginne samen met een vriend erbij en documentatie van linux-nl.cx ( bestaat nog steeds toch :? ) hebben we het samen aan de praat gekregen. Toen had ik dus een proxy-server en wat simpele masq-regels. En ja dan draait het leuk voor 3 dagen en ga je verder kijken enzovoort en na een tijd prutsen gaat het fout en probeer je het te herstellen en anders begin je overnieuw.

Na een tijdje had ik wel interesse voor een boek maar die vond ik dan of allemaal te summier of out of date dus nog steeds geen boek!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:51

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Mijn moeder (!) had een paar jaar geleden een cd-rom mee van een collega die had gehoord dat ik vrij veel 'met computers deed'. Ik probeerde altijd van alles (en ja, kon de windows-installatie *serieus* met mijn ogen dicht :7 ) en heb het geheel er dus maar gewoon opgezet. Ik merkte dat 'cd' in ieder geval hetzelfde was als gewoon in dos. Mijn moeder kende het man-commando van de Unixen bij haar op het werk en ze vertelde me de basis van vi (:wq en dergelijke). Toen ik dat wist ben ik voor de rest gewoon zelf gaan knutselen. Op een gegeven moment zag ik in de winkel een redhat 6.0 liggen die verkeerd geprijsd was. Voor f28.40 (heb de doos nog liggen) had ik de cd's en een boek ('starterspakket linux' van Easy Computing, om precies te zijn). Aangezien de set eigenlijk iets van f50,00 was, heb ik em maar meegenomen en geinstalleerd. Vervolgens heb ik nog een keer RH6.1 gehad, geloof ik. Op een gegeven moment kreeg ik van mijn neef 6.2, die ik een behoorlijke tijd gebruikt heb. Toen ik eindelijk mijn eigen internet-connectie had kon ik pas echt aan de slag, toen heb ik het ook pas echt geleerd en ben ik volledig op linux overgegaan. Ik heb Debian geinstalleerd en dat draai ik nu nog steeds, nu voor ruim een jaar.

Bij mij heeft het omschakelen dus best lang geduurd, maar bedenk daarbij dat ik als onwetend 14-jarig jongetje (misschien nog 13 toen ik begon, weet ik niet zeker) zonder documentatie veel zelf moest ontdekken...dat duurt langer dan normaal. Ik denk dat je in principe best in drie weken op linux over kunt stappen en het dan voor alles gebruiken wat je maar wilt, maar verwacht niet dat je dan ook alles kent. Ik kom nog steeds een heleboel commando's tegen waar ik nog nooit van gehoord heb, laat staan dat ik weet hoe ze te gebruiken. Dat is helemaal niet erg, want gewoon een beetje browsen, mailen, ICQ'en en IRC'en is niet lastiger dan in windows. Zorg dat belangrijke bestanden ergens opgeslagen zijn en ga gewoon net zo lang proberen tot je het in de vingers hebt, met behulp van de documentatie. Een boek om te beginnen raad ik wel aan.

* odysseus heeft er geen spijt van en beveelt het van harte aan!

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1