Mijn vraag
Mijn vrouw en ik hebben de ambitie een passiefhuis te bouwen. Het huis is vrijwel op het zuiden gepositioneerd en we hebben veel glas op het zuiden. Over de gehele lengte van het huis hebben we een veranda met overstek/zonnerooster voorzien van 3 meter diep. Echter blijkt nu uit de nZEB berekening dat de overstek het halen van de passiefhuisnorm om zeep helpt. Zonder overstek is de specifieke energiebehoefte per m2/jaar 15,3kwh en met 27 kwh/m2a. Dit komt omdat de overstek veel zonnewinst in de winter wegneemt.
De lamellen van de veranda zijn 22cm 'diep' en liggen 15cm uit elkaar.
Of een plaatje:

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sketch up, nZEB tool.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Overstek minder diep maken is een oplossing maar doet af aan het ontwerp.
Ik ben op zoek naar een manier om de stand van de lamellen te veranderen, ze minder diep te maken of ze verder uit elkaar zodat van 1 oktober tot 1 mei de zon zo ver mogelijk naar binnen schijnt. De lamellen blijven wel vast. Is er een handige manier om deze standen te berekenen? Niet elke lamel hoeft natuurlijk dezelfde stand te hebben.
Heb geen idee hoe dat aan te pakken. Andere tips zijn ook welkom.
NB: Beweegbare lamellen of louvredak al naar gekeken, maar veel te duur..
Mijn vrouw en ik hebben de ambitie een passiefhuis te bouwen. Het huis is vrijwel op het zuiden gepositioneerd en we hebben veel glas op het zuiden. Over de gehele lengte van het huis hebben we een veranda met overstek/zonnerooster voorzien van 3 meter diep. Echter blijkt nu uit de nZEB berekening dat de overstek het halen van de passiefhuisnorm om zeep helpt. Zonder overstek is de specifieke energiebehoefte per m2/jaar 15,3kwh en met 27 kwh/m2a. Dit komt omdat de overstek veel zonnewinst in de winter wegneemt.
De lamellen van de veranda zijn 22cm 'diep' en liggen 15cm uit elkaar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Of een plaatje:

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sketch up, nZEB tool.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Overstek minder diep maken is een oplossing maar doet af aan het ontwerp.
Ik ben op zoek naar een manier om de stand van de lamellen te veranderen, ze minder diep te maken of ze verder uit elkaar zodat van 1 oktober tot 1 mei de zon zo ver mogelijk naar binnen schijnt. De lamellen blijven wel vast. Is er een handige manier om deze standen te berekenen? Niet elke lamel hoeft natuurlijk dezelfde stand te hebben.
Heb geen idee hoe dat aan te pakken. Andere tips zijn ook welkom.
NB: Beweegbare lamellen of louvredak al naar gekeken, maar veel te duur..
[ Voor 4% gewijzigd door Vantage92 op 06-04-2019 15:33 ]
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen