Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Tourniquet123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06-2021
Goeiedag,

Ik heb een systeem gekocht van Hyrican, dat is een duits bedrijf die complete systemen verkoopt onder hun eigen merk.

Nu hebben zij ook een custom Bios erop gezet en die mag je niet eraf halen omdat anders de garantie verloopt, nu zag ik dat er een oude bios opstaat van 2016 maar op de website van het moederbord is al een nieuwe versie beschikbaar uit 2018 met o.a. beveiligingsupdate.

Het gaat om dit moederbord:

https://www.msi.com/Motherboard/support/H170A-PC-MATE

Nu heb ik aangegeven dat ik vind dat zij verantwoordelijk zijn om de goede Bios te verschaffen en als zij dat niet doen dat zij verantwoordelijk zijn als er iets gebeurt door toedoen van een niet geupdate Bios. Maar beide meningen delen zijn niet. Ze hebben als optie gegeven dat ik de PC opstuur naar duitsland en dat zij hun Bios eraf halen en de originele erop zetten, maar dan vervalt de garantie.

Wat vinden jullie hiervan ?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:47
Toen je hem kocht was je tevreden met het bios, en nu niet meer?

Interessante case:
is het met die custom bios nog een msi bord?
Het is gekocht met een custom bios, op grond waarvan kun je een MSI bios eisen?.

Aan de andere kant, waarop baseert de winkel het vervallen van garantie, als ze blijkbaar zonder problemen het msi bios kunnen zetten (en wrs jij dus zelf ook wel).

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Misschien een vreemde vraag, maar je hebt toch sowieso geen garantie meer?

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Tourniquet123
Tens schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 14:17:
Toen je hem kocht was je tevreden met het bios, en nu niet meer?

Interessante case:
is het met die custom bios nog een msi bord?
Het is gekocht met een custom bios, op grond waarvan kun je een MSI bios eisen?.

Aan de andere kant, waarop baseert de winkel het vervallen van garantie, als ze blijkbaar zonder problemen het msi bios kunnen zetten (en wrs jij dus zelf ook wel).
Dat heb ik niet gezegd, en daarbij komt dat je niet van te voren kunt zien wat voor Bios geïnstalleerd is voordat je hem koopt. Maar je mag verwachten dat je de mogelijkheid het product goed te gebruiken zonder risico, een verouderde Bios brengt risico's met zich mee.

Ik eis geen MSI bios, zoals je kunt lezen zou ik ook tevreden zijn met een update vanuit hun kant. Het gaat erom dat zij wel de optie geven het op te lossen maar niet de verantwoordelijkheid willen nemen om de garantie te behouden.

• Tourniquet123
zion schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 17:20:
[...]

Misschien een vreemde vraag, maar je hebt toch sowieso geen garantie meer?
Jawel het systeem is pas een paar maanden oud, vanwaar deze conclusie ?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
persoonlijk vind ik dat de leverancier (met hun custom bios) dus gewoon een nieuwe custom zouden kunnen maken op basis van de laatste MSI bios :? en deze verspreiden op hun eigen website :?

de flashtool automatiseren met een bootable CD / USB stick ... en het kan eigenlijk niet fout gaan...

404 Signature not found

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:32
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:00
Dus je hebt een paar maanden geleden een systeem gekocht met een chipset van 3 jaar oud?

Ik heb de website van Hyrican bekeken en het zijn qua onderdelenkeuze dezelfde prutsers als menig Compustunt, PcGamer etc in NL.

• Tourniquet123
Uszka schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 21:36:
Dus je hebt een paar maanden geleden een systeem gekocht met een chipset van 3 jaar oud?

Ik heb de website van Hyrican bekeken en het zijn qua onderdelenkeuze dezelfde prutsers als menig Compustunt, PcGamer etc in NL.
Ik heb dit systeem vorig jaar in Maart via een actiesite in Nederland gekocht voor 800 euro, dat was een hele goeie prijs. De rest van de componenten waren/zijn namelijk gewoon goed:

Intel® Core™ i7-6700 Prozessor (bis zu 4,00 GHz mit Intel® Turbo-Boost-Technik 2.0, 8 MB Intel® Smart-Cache)
16 GB Arbeitsspeicher
2 TB Festplatte, 250 GB SSD
NVIDIA GeForce® GTX 1070 mit 8 GB Grafikspeicher
DVD-Brenner
Gigabit Ethernet LAN, WLAN 802.11 a/b/g/n/ac
HDMI, DisplayPort, DVI
2x USB 3.1 (Gen.2), 4x USB 3.1 (Gen.1), 1x USB 3.0, 1x USB 2.0
Windows 10 Home 64 Bit

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:00
En welk merk en type voeding hebben ze erin gestopt?

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Tourniquet123 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 21:08:
[...]

O, daar ging ik even vanuit omdat er een custom bios op staat van 2016....

Maar bizar verhaal dit, een dozenschuiver (wat dit duidelijk is) die een custom bios schrijft/installeert? ik vind het vreemd, ook de systeem specs zijn in lijn met een 3 jaar oude pc, niet eentje van een paar maanden. Ik denk dat je zal zien dat als je het serienummer van de CPU invoert (als dat online te checken is) dat dat ook het resultaat zal zijn. Launch date van deze 6de generatie CPU was namelijk 2015, we zitten ondertussen aan de 9de generatie. en dat met een 1070 erin die de helft van het systeem kost.

Ik kan me als ik me in Hyrican verplaats geen enkele goede (legale) reden voorstellen om een custom bios te installeren, maar goed.

Je zegt een AMI bios te hebben? download de AMI bios update tool, backup je huidige bios, en als dat gewoon goed gaat gooi er een AMI bios overheen zou ik zeggen. Werkt dit niet naar behoren dan start je de AMI tool weer en zet je het BIOS wat er nu op staat weer terug.

LET WEL: Ik neem geen enkele verantwoordelijkheid mocht het fout gaan, maar dat zou ík doen. (nou ja, en geen wazige Hyrican systemen van actiesites kopen, maar dat terzijde :+)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
[...]

Het hele custom BIOS verhaal klinkt nogal fishy. Gewoon flashen. Niet moeilijk doen. Je hebt gewoon 2 jaar garantie, wat die prutsers ook beweren. Het niet mogen updaten van een BIOS is zoiets als zeggen dat je geen Windows Updates mag draaien. Volslagen onzin dus.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• albatross
zion schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:47:
[...]

Ik kan me als ik me in Hyrican verplaats geen enkele goede (legale) reden voorstellen om een custom bios te installeren, maar goed.
Vooral dit. Klinkt nogal verdacht, eigenlijk (wat zit er in die BIOS dat ze daar zo paniekerig over doen?!)

Aan de topic-starter: het is nou niet bepaald dat je een peperduur server contract hebt, of zo; dan zou je je nog kunnen voorstellen dat, zeg, HP, alleen vereist dat je bepaalde, goedgekeurde software gebruikt (omdat het systeem anders niet meer effectief te supporten is). Maat Hyrican is gewoon een ordinaire dozenschuiver, en heeft m.i. geen zak te zeggen over met jij met je BIOS doet.

Oh, en voortaan geen wazige Hyrican systemen van actiesites meer kopen, maar dat terzijde. :+

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Volgens mij is het enige custom aan die bios het logo van het bedrijf. Maar dat is een vermoeden. Maar wat meer zorgelijk is, is dat een Bios uit 2016 dus ook geen microcode patch bevat tegen Meltdown/Spectre.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• albatross
Wim-Bart schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:54:
Volgens mij is het enige custom aan die bios het logo van het bedrijf. Maar dat is een vermoeden. Maar wat meer zorgelijk is, is dat een Bios uit 2016 dus ook geen microcode patch bevat tegen Meltdown/Spectre.
Ja, die naam zal het wel wezen. Des te meer reden om die BIOS te flashen, want het lijkt mij dat je die Hyrican naam nooit meer wilt zien. >:)

• Wim-Bart

Wim-Bart

albatross schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:58:
[...]

Ja, die naam zal het wel wezen. Des te meer reden om die BIOS te flashen, want het lijkt mij dat je die Hyrican naam nooit meer wilt zien. >:)
Ik zat net even naar de BiOs releases te kijken bij MSI. Maar sinds 2016 zijn er zo veel belangrijke fixes geweest dat hij wel moet upgraden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Normaal gesproken zou ik zeggen: lekker zo laten die BIOS, want als er geen expliciete reden is om de BIOS-versie te upgraden, loop je alleen maar risico's door het uitvoeren van de BIOS-upgrade zelf.

Maar die Meltdown/Spectre patch is wél een goede reden. En trouwens ook een goede reden om behoud van garantie te vragen aan de leverancier: óf ze brengen een nieuwe BIOS-versie voor je uit met die patch erin, óf ze mogen geen garantie laten vervallen als je de originele MSI-patches installeert.

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-11 12:56
Je kan natuurlijk gewoon BIOS updaten, gaat tegenwoordig zelden fout...mocht het wel foutgaan kost een nieuw moederbord niet zo erg veel...

Tuurlijk zonde van je 'garantie' maar als je je echt zorgen maakt...

H170 bord:
categorie: Moederborden

socket 1151 bord:
categorie: Moederborden

mocht je zelf je moederbord defect maken hoeft een nieuwe niet zo duur te zijn :-)Op de site van Hyrican zie ik verder ook weinig garantie info en verzendkosten moet je binnen je garantie toch ook zelf betalen

• albatross
[...]

Dat heb ik niet gezegd, en daarbij komt dat je niet van te voren kunt zien wat voor Bios geïnstalleerd is voordat je hem koopt. Maar je mag verwachten dat je de mogelijkheid het product goed te gebruiken zonder risico, een verouderde Bios brengt risico's met zich mee.

Ik eis geen MSI bios, zoals je kunt lezen zou ik ook tevreden zijn met een update vanuit hun kant. Het gaat erom dat zij wel de optie geven het op te lossen maar niet de verantwoordelijkheid willen nemen om de garantie te behouden.
Je gaat toch niet echt als een volle zot dat ding opsturen naar Duitsland, is het wel?! Gewoon de laatste MSI meuk erop knallen, en niet meer naar omkijken. Moederborden gaan ook maar zeer zelden echt stuk (en tegen die tijd ben je waarschijnlijk toch al aan een nieuw systeem toe).

Durf me zelfs nog of te vragen of die vage dozenschuiver ueberhaupt wel OEM Bios-en mag uitbrengen van MSI. In ieder geval, boeien! Gewoon upgraden.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zonder te weten wat de aanpassingen die ze hebben gedaan precies zijn, zou ik niet blind een update erop gooien. Er zijn ook hacked/custom BIOS'en beschikbaar om een nieuwere generatie CPU te ondersteunen op een moederbord dat er eigenlijk niet voor gemaakt is.

Ga eerst uitzoeken wat er is aangepast. Is het alleen een logo, dan gewoon updaten. Is er meer gedaan, wees dan voorzichtig en vooral gewaarschuwd.

Persoonlijk zou ik nooit zo'n systeem kopen. Maar wat ze beweren over garantie is al iets om er voortaan ver vandaan te blijven. Door het flashen van een custom BIOS hebben ze zeer waarschijnlijk zelf al de fabrieksgarantie verbroken. En dan zou jij geen garantie hebben als je 'm terug naar fabrieksstandaard brengt? Ik heb het vermoeden dat ze onwettig handelen. Zelfs voor Duitse standaarden. Maar IANAL enzo. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

• albatross
Hero of Time schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:26:
Zonder te weten wat de aanpassingen die ze hebben gedaan precies zijn, zou ik niet blind een update erop gooien. Er zijn ook hacked/custom BIOS'en beschikbaar om een nieuwere generatie CPU te ondersteunen op een moederbord dat er eigenlijk niet voor gemaakt is.
Als dat toch al oude moederbord van hem ook nog een BIOS hack nodig had om zijn ook al oude CPU te kunnen draaien, dan is dat des te meer reden om eens aan vervanging (van beiden) te denken. :)
Persoonlijk zou ik nooit zo'n systeem kopen. Maar wat ze beweren over garantie is al iets om er voortaan ver vandaan te blijven. Door het flashen van een custom BIOS hebben ze zeer waarschijnlijk zelf al de fabrieksgarantie verbroken. En dan zou jij geen garantie hebben als je 'm terug naar fabrieksstandaard brengt? Ik heb het vermoeden dat ze onwettig handelen. Zelfs voor Duitse standaarden. Maar IANAL enzo. ;)
Precies wat ik al zei, dat ik me sterk afvraag of ze ueberhaupt wel toestemming van MSI hebben om hun eigen logo-tjes erin te zetten. Een BIOS update mag iig nooit een reden zijn om garantie te weigeren. Maar laten we wel wezen, die zul je rederlijkwijs ook nooit nodig hebben (zie mijn vorige post). En BIOS flashen, dat gaat tegenwoordig gewoon zo goed als nooit meer fout; en de meeste (A-merk) moederborden hebben ook allerlei ingebouwde crash-recovery opties voor de BIOS (voor het geval dat het onverhoopt toch mis mocht gaan).

Op zich is het inderdaad wel een goed beleid om alleen een BIOS update te doen wanneer je daartoe ook echt een reden hebt. Maar die Meltdown/Spectre patch is dus een goede reden.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:20

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

ik heb een haswell systeem en heb nooit een patch voor meltdown ontvangen(bios updates blijven steken op 2015) intel laat deze gebruikers liever in de steek en wil dat je skylake hebt.
gewoon het bios van de msi site afhalen
voor de duidelijkheid
gigabyte GA-H81M-.....

[ Voor 4% gewijzigd door Ludwig005 op 09-04-2019 17:36 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ludwig005 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 17:28:
[...]

ik heb een haswell systeem en heb nooit een patch voor meltdown ontvangen(bios updates blijven steken op 2015) intel laat deze gebruikers liever in de steek en wil dat je skylake hebt.
gewoon het bios van de msi site afhalen
Intel heeft gewoon patches uitgebracht hoor, en de upstream vendors ook. Het is aan de OEM (Asus, MSI enz) om die in hun custom versie mee te nemen.

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:06
Wat hier waarschijnlijk het geval is, is dat het moederbord in je systeem een OEM variant is.
Daardoor heeft deze een andere BIOS identifier string en kan je dus niet upgraden.
Dit heb ik tijdje geleden ook gehad. Er zijn op internet engineering versies van afudos te vinden die die check over kunnen slaan en de normale retail bios kunnen flashen waardoor je het moederbord van OEM naar retail converteert. (Mits dit bord door afudos ondersteund wordt).
Eventuele garantie ben je dan wel kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door Lizard op 09-04-2019 17:36 ]

• Wim-Bart

Wim-Bart

Lizard schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 17:33:
Wat hier waarschijnlijk het geval is, is dat het moederbord in je systeem een OEM variant is.
Daardoor heeft deze een andere BIOS identifier string en kan je dus niet upgraden.
Dit heb ik tijdje geleden ook gehad. Er zijn op internet engineering versies van afudos te vinden die die check over kunnen slaan en de normale retail bios kunnen flashen waardoor je het moederbord van OEM naar retail converteert. (Mits dit bord door afudos ondersteund wordt).
Eventuele garantie ben je dan wel kwijt.
Zelfde als mijn oude HP Game PC. Had ook een MSI board, maar wel het issue dat er een MSI variant was die net een PCIe slot meer had en een andere revisie audio chip. MSI BIOS er uiteindelijk op gekregen door een onofficiele flash tool te gebruiken. Maar uiteindelijk weer naar de HP variant terug geflashed omdat systeem soms gewoon te veel issues had.

Pagina: 1