Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmandoX
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-08 18:20
Ik heb niet zo lang geleden een nieuw systeem gekocht (zonder gpu) en gisteren dus de Asus Dual GTX 1660Ti OC kaart gekocht om het af te maken.
specs;
Asrock b450M-Pro4
AMD Ryzen 5 2600 (oc naar 4.0 ghz)
Team Group DDR4 Vulcan 2x8GB 3000
Samsung m2 SSD 970 Evo plus 500gb
Samsung SSD 850 Evo 250gb
BitFenix Formula Gold 450W
Thermaltake Versa H17 case
3x Arctic F14 Silent 140MM fans

Nu is mijn vraag/probleem; hoe heet mag de GPU worden? Ik heb zelf het idee dat hij veel te warm wordt. Als ik custom fan control aanzet met MSI Afterburner dan maakt hij toch wel echt herrie (fans constant 70+%) en dat scheelt dan wel een paar graden maar is het lawaai het echt niet waard.
Idle 32-36 graden
load 82-88 graden

Heb geprobeerd om te zoeken naar wat veilige temperaturen zijn voor deze kaarten maar buiten de benchmarks om kom ik niet veel tegen, en wat je wel tegen komt is rond de 70 of lager, veel lager zelfs.
Was van plan uiteindelijk zo'n +100~ mhz core clock en +1000~ mhz memory clock te OC'en maar met deze temperaturen durf ik dat niet aan. Ik hoop hier dus iemand met ervaring tegen te komen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

https://www.pcgamesn.com/...enchmarks-asus-phoenix-oc
Deze ASUS kaart is een ander model maar wordt toch ook wel 84 graden under load...

Ik vind die temps niet gek voor zo'n hele magere heatsink waar ASUS voor gekozen heeft... (weinig oppervlakte.)

https://www.nvidia.com/nl...aphics-cards/gtx-1660-ti/
Max temp is 95 graden Celsius dus je zit veilig.

[ Voor 16% gewijzigd door d22wth op 06-04-2019 15:01 ]

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmandoX
Thanks voor de info!

Toch wel zorgmakend dat ik nu al aan de 87~ graden kom. Straks in de zomer moet dat dan toch een probleem worden, enig idee of ik nog iets kan doen om de temp lager te krijgen? Ik dacht juist dat ik goed deed aan deze Asus kaart, had een beetje gelimiteerde keuze doordat ik een DVI aansluiting nodig had zodat monitor 120hz kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@AmandoX Je hebt ook een kleine 'gesloten' kast. zet boven ook eens een fan of heb je dat al ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmandoX
Heb op dit moment de standaard fan die bij je bij de kast krijgt (zuigt lucht af) en 3 fans van 140mm (1 boven die ik ook lucht af laat zuigen en 2 aan de front panel die lucht blazen) pricewatch: Arctic F14 Silent, 140mm

of bedoelde je dit niet ?

[ Voor 23% gewijzigd door AmandoX op 06-04-2019 16:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:27
Het ligt niet aan de behuizing maar aan de heatsink van de videokaart. Het is een klein koellichaam zonder heatpipes en dat merk je in een hogere temperatuur. Waarom deze Asus gekocht? Er zijn betere versies van de 1660 Ti met DVI voor dezelfde prijs. pricewatch: Gainward GeForce GTX 1660 Ti Ghost bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-09 15:15
Deze kaart heeft gewoon super slechte koeling. Intel-Stock-koeler-a-like op een 120W (TDP) Gpu? pfff.... Raad niemand aan deze kaart te kopen...

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:56
Ik denk ook dat het door de heatsink komt.

Maar goed, is niet iets om je zorgen over te maken. Ze mogen gewoon heet worden.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmandoX
Ok thanks voor de snelle replies allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:20
Een week later maar voor future reverence.

Een gpu temp op zich zegt helemaal niets.
De bios vepaald namelijl hoeveel rpm de fan draait bij welke temp.

Wat je altijd moet doen om te kijken of je een probleem heb is als eerste msi afterburner installeren samen met rivatuner en de overlay aanzetten met als info minimaal temp fanspeed en mhz van de gpu.
Daarna start je je yame en kijk je wat de temp fanspeed en mhz zijn na een goede 5 min opwarmen.
Noteer dit voor later.

Vervolgens zet je in msi afterburner de flfan speed op manual en naar max speed en ga je weer 5 minuten gamen en noteer je de 3 gegevens weer.

Ten eerste moet je 2de rij gegevens een hogere fanspeed hebben.
Ten tweede kijk je naar de temps deze zouden nu lager moeten zijn.
En daarna kijk je naar de mhz deze zijn of hoger of ongeveer hetzelfde.
Zijn deze hoger buiten een marge van 25 a 50 mhz dan heb je een probleem. Is dit hetzelfde dan is de kaart dus niet aan het thermal throttlen en is de prestatie optimaal.

Als jeceen probleem heb zal je zelf een fancurve moeten maken en deze altijd gebruiken. Je prestatieverlies voor lief moeten nemen of de kaart kunnen retouneren.

Voor verdere checks kan je op vaste punten de fps meten (kan ook met rivatuner) en deze vergelijken vooe en na de fan gandmatig op 100% zetten.

Nvidia videokaarten hebben nogal vaak een vrij hoge temp ingesteld in de fan curve. Zo is mijn 1070 standaard 83 graden en stil en op handmatig 100% fanspeed maar 65 graden met het geluid van een straaljager.
Pagina: 1