Upgraden van een oude-budget-game-pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:00
Dag allen,

Mijn eerste post hier op het forum, na vele jaren lurken.
De situatie is als volgt:
Ergens medio 2010 genoeg geld bij elkaar gespaard als 14-jarig jongetje om mijn game pc te bouwen. Dit toen gedaan met de volgende specs:
Phenom X6 1090T geen OC + Zalman CNPS 9900A LED
Asus M4A87TD/USB3
Sapp1GB D5 X HD5770 L
D3 4GB 1333-999 BlDrag K2 GE
Seasonic M12II Evo 520W
HDD

Jarenlang vrij weinig hier mee gedaan, totdat ik ging studeren (laat begonnen) en ik mijn eigen plekje/bureautje miste. Toen de pc meegenomen, maar de problemen met de ram. Inmiddels was mijn computerkennis dusdanig gezakt dat ik veel heb moeten zoeken om weer een beetje up-to-date te zijn. Dit is nu weer re-de-lijk op niveau, denk ik.

De set-up bestaat momenteel uit:
Phenom X6 1090T geen OC + Zalman CNPS 9900A LED
Asus M4A87TD/USB3
Sapp1GB D5 X HD5770 L
Corsair Vengeance Blue 16GB DDR3 CL9
Seasonic M12II Evo 520W
SSD Samsung

Ik heb dus het dure ddr3 geheugen vervangen en een ssd geplaatst. Een hele verbetering, maar nu mijn mooie Iyama Prolite het letterlijk aan het begeven was (horizontale strepen etc) heb ik van mijn vriendin een nieuwe monitor gekregen, de Philips 276E8VJSB. Een 4k beeldscherm 27".
Dit is niet de optimale monitor om te gamen, maar dit doe ik ook niet veel/nauwelijks, dus geen probleem.

Nu wil ik graag gebruikmaken van de 4k, alleen is mijn erg oude hd5770 niet toereikend.
In de toekomst zou ik wel wat meer willen gamen, af en toe eens CSGO of Gta V. Dit hoeft niet op 4k, 1080 is prima. De dagelijkse dingen zou ik dan wel graag op 4k doen. Andere upgrades (mobo, cpu oid) zijn uitgesloten. Volgens mij heb ik verder het geluk dat ik ooit een degelijke pc heb samengesteld, waar ik nu nog wel iets mee kan.

Ik zoek een?
Videokaart

Wat is je budget?
€150

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

De opties die ikzelf bedacht had en voornamelijk tussen twijfel zijn de GTX 1050 ti en de GTX 1060. Nieuw of een goede tweedehands. Ik vraag mij af wanneer de X6 1090T als bottleneck opkomt. Zal de 1060 overkill zijn voor dit oude beestje?
Alternatieven zijn ook van harte welkom!

Ik lees graag jullie visie.

Emdeejee.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Nieuwe RX 570 of een gebruikte GTX 970 waarbij je cpu op beide kaarten al de beperkende factor zal zijn.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:10
CSGO moet wel aardig gaan, maar GTA V zal door de processor alsnog op 30 fps draaien. Kan net speelbaar zijn maar hou het in je achterhoofd.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:18

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Pak hoogstens een gtx 1050 ti, pre ryzen amds zijn allemaal oud en niet krachtig
als je meer wilt wordt het tijd voor een grote upgrade (cpu moederbord en ram en misschien de voeding op leeftijd)

[ Voor 10% gewijzigd door Ludwig005 op 06-03-2021 22:34 ]

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-01 17:46
Toevallig, ik zit ook op het AM3 platform (1080p, 144Hz monitor), weliswaar met een Athlon X4 @2.9Ghz, maar toch. Ik heb ongeveer anderhalf jaar geleden mijn HD5750 vervangen voor een GTX 1050. Draait CSGO echt top, meestal rond de 100fps. Ik gebruik de PC eigenlijk alleen voor oudere games en CSGO. Ik heb GTAV niet geprobeerd, ik heb het spel niet :P

Hoewel ik al bijna 10 jaar game op AM3 en ik niet kan overklokken, kan jouw mobo het ook niet geloof ik met z'n 870 chipset. Moet je nakijken, maar ik dacht van niet. CSGO betreft ga je niet verder komen dan een GTX 1050. Ik heb in MSI Afterburner het gebruik bekeken van de CPU en GPU en mijn athlon is continu in vol gebruik, maar de 1050 is nooit op 100% (in CSGO).

Kun je wél overklokken, kan ik je deze videos aanbevelen:
YouTube: Is AMD's First Six Core Desktop CPU Still Worth Buying?
YouTube: AMD Phenom II X6 1090T & 1055T in 2017: Benchmark Revisit
YouTube: The $125 6 CORE PHENOMenal "BANG JOB" GAMING PC

De videos zijn oud, maar kunnen je misschien een idee geven wat de hexacore kan

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

@TheRie elk AMD bord heeft theoretisch overclock mogelijkheden, maar het overgrote deel van budget borden kan dat in de praktijk niet aan.

@ts een 970 of 570 is meer dan prima. Tzt kan je kijken naar een platform upgrade en je GPU meeverhuizen. Een snellere GPU hoeft dus geen nadeel te zijn

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Phyrozi
Iedereen bedankt voor de antwoorden en TheRie in het speciaal.

Ik moet bekennen dat de ambitie om wat games te doen licht is en ik vooral studiewerk, licht photoshopwerk en af en toe eens een terugvalperiode op RS3 heb (hehe).

Ik heb besloten op zoek te gaan naar een 970 of 570 en over +- 3 jaar (wanneer ik aan een baan begin) een nieuwe pc te bouwen. Lijk me nog mooi te rekken tot dan.

Nogmaals dank!

• Phyrozi
Ok. Ik ben toch aan het twijfelen geslagen.
Is een RX 470 oid geen betere optie?
Eigenlijk zou ik een tweedehands videokaart willen die in lijn ligt met mijn huidige set-up. Dus geen overcapaciteit. Dit om de reden dat ik dan over 3 jaar deze complete kast aan de kant kan schuiven en een nieuwe kan bouwen.

Nieuwe criteria:

Dagelijkse dingen op 4k.
RuneScape 3 ultra (hehe, lukt vast wel, nu met de hd5770 ook)
CSGO op mid-high

Welke kaart is dan toereikend voor nu? Scheelt waarschijnlijk ook weer een paar tientjes.

[ Voor 13% gewijzigd door Phyrozi op 13-04-2019 14:30 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:29

• Phyrozi
Ik heb deze zojuist gekocht!

Mist één fan, maar kan alsnog lichte games aan op deze manier.
Ik denk dat ik de fans zelf even ga vervangen. Dan doe ik ook direct de koelpasta en de koelpasta van m'n processor die er al 9 jaar in zit 8)7

Voor 20e kan er weinig misgaan.....

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:10
Phyrozi schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:47:
[...]
Voor 20e kan er weinig misgaan.....
Behalve dan dat ie continue staat te throttlen op 100 graden...
Misschien kun je inderdaad ergens een losse fan vinden voor een paar euro, of anders is het misschien beter om de huidige te verplaatsen (waarbij de chip beter gekoeld wordt, echter het geheugen dan weer minder).
Of een willekeurige andere fan eronder plaatsen, desnoods met tywraps.

• Phyrozi
Zoals ik al zei, ik plaats er zelf even een nieuwe fan in (of twee) en vervang ook direct de koelpasta. Kan ik dit ook direct van m'n CPU doen, dat zit er ook al 9 jaar in.

[ Voor 166% gewijzigd door Phyrozi op 15-04-2019 20:00 ]

• Phyrozi
Ok, dit alles heeft mij aan het denken gezet om een nieuwe pc te bouwen.
Meestal koop ik pas iets als ik het budget heb, maar momenteel geen budget voor een volledige pc.
Wat er wel is - en wat mij nu dus juist zo aanspreekt - is de mogelijkheid om langzaamaan te upgraden.
Oké, de CPU, mobo en ram moeten in één keer, maar andere dingen kunnen in principe gaandeweg.

Ik zou dan wel graag wat advies willen betreft cpu etc. Ergens in juni komt de nieuwe serie Ryzen uit las ik? Tot die tijd komt er sowieso geen cpu/mobo. Hoe lang blijft AM4 nog? Ik gok dat AMD met AM4+ komt dit jaar?

Wat is wijsheid?
Ik dacht aan het volgende:

Stap 1: op korte termijn een nieuwe PSU kopen, daar die van mij al zo'n 8 jaar oud is. Inbouwen en dan heb ik die alvast;
Stap 2: alles overzetten in een mooie nieuwe kast;
Stap 3: wachten op een goede aanbieding voor een gpu of cpu/mobo/ram en/of wachten op nieuwe socket.

Dit alles ongeveer te realiseren binnen 12 maanden.

Om een indicatie te geven, zoiets had ik in gedachten:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 162,66€ 162,66
1ASRock B450M Pro4€ 72,90€ 72,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 98,49€ 98,49
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,04€ 81,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,09

Ik hoor graag van jullie wat wijsheid is!

Emdeejee.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Seasonic heeft niets interessants op dit moment. Focus Plus is een voeding met problemen, Prime tot 750w heeft het Focus platform dus idem dito en Prime >750w is te duur. Corsair RMx 2018, Bitfenix Whisper en be quiet Straight Power 11 zijn betere voedingen in hetzelfde prijssegment.

• Rrob
als je binnen nu en 12 maanden je hele pc gaat upgraden zou ik eerst gaan sparen en en dan zo veel mogelijk in 1 keer doen (voeding, kast, mobo, cpu, ram) en dan door sparen voor een gpu. Dat scheelt je een hoop werk en verzendkosten. En om geld te besparen kan je je huidige kast blijven gebruiken.

edit>ga er van uit dat je nieuwe onderdelen wilt kopen, 2e hands is natuurlijk een iets ander verhaal

[ Voor 14% gewijzigd door Rrob op 16-04-2019 10:16 ]

• Phyrozi
12 maanden of iets langer, 16 oid.
Het ligt vooral aan: komt er in 2020 een AM4+/AM5 en is het de moeite waard om hiervoor te gaan of gewoon nu zsm lekker upgraden en dan in 2021 weer (dan hoop ik afgestudeerd te zijn, financieel is alles dan een stuk makkelijker. Hoop ik).

• Rrob
niemand kan in de toekomst kijken en het is al helemaal onmogelijk om over de prestaties van nog niet bestaande cpu's / sockets / chipsets iets ze zeggen.
Zolang je nog tevreden bent met de snelheid/prestaties van je huidige systeem is er geen reden om iets nieuws te kopen en hoe langer je wacht des te sneller / goedkoper wordt je nieuwe systeem

• Phyrozi
Dat begrijp ik.
Ik denk dat ik gewoon dit jaar zorg voor een nieuwe build en dan over een paar jaar wel weer zie.....

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-01 13:39
Gewoon doen wat je wil. Als je denk nu een leuke upgrade te doen waar je blij van wordt, waarom dan niet?

Ik heb hier zelf ook een handje van.. heb ondertussen al 4/5 verschillende wenslijsten en topics aangemaakt, maar nog steeds game ik op mijn 8 jaar oude PC... omdat ik blijf twijfelen.. wachten op ryzen.. misschien zakken de prijzen nog... (ben nu al een jaar bezig om een nieuwe PC te kopen)

Kortom, doe wat je zelf wil en waar jij je goed bij voelt. Tips vragen over compatibiliteit kan altijd, maar het systeem is voor jou en jij moet je er goed bij voelen.

• Phyrozi
Klopt ook helemaal. Gelukkig koop ik de laatste tijd vaker zonder altijd te overdenken, maar ik ga hier weer overdenken blijkbaar..... Haha.

Bedankt voor de relativering!
Ik ga gewoon wat sparen, een kast en psu kopen en dan langzaam kijken welke cpu+mobo ik wil!
Valt er wat te gamen op de laagste serie Ryzen? Ik heb geen hoge eisen en ben absoluut geen diehard gamer.

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-01 13:39
Phyrozi schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:02:
Klopt ook helemaal. Gelukkig koop ik de laatste tijd vaker zonder altijd te overdenken, maar ik ga hier weer overdenken blijkbaar..... Haha.

Bedankt voor de relativering!
Ik ga gewoon wat sparen, een kast en psu kopen en dan langzaam kijken welke cpu+mobo ik wil!
Valt er wat te gamen op de laagste serie Ryzen? Ik heb geen hoge eisen en ben absoluut geen diehard gamer.
Momenteel is dit mijn lijstje (maar die wijzigd dus elke keer)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 162,66€ 162,66
1MSI B450 Tomahawk€ 104,90€ 104,90
1Gigabyte Aorus GeForce GTX 1660 Ti 6G€ 333,-€ 333,-
1Phanteks Eclipse P300 Zwart€ 56,-€ 56,-
3be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 27,18
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 103,90€ 103,90
1be quiet! Pure Power 11 500W CM€ 64,90€ 64,90
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 69,50€ 69,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 922,04