Max load

Pagina: 1
Acties:

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:29
Allo,

Ik heb sinds kort een }:O meedraaien op mijn SuSE Linux server.

Ik krijg via de cron elke dag een sms'je met de uptime en load.

Meestal is de load nu tussen de 5.00 en de 5.10 (met koe dus).

Ik vroeg me af wat de max load is, dus tot hoever ie kan.

Met 5.00 kan ik nl. niks, maar als ik weet dat ie tot 6.00 kan bijv, heb ik enig idee hoe druk ie is...

Alvast bedankt,

* nrg .

Verwijderd

is een load van 5.00 niet 5x de normale max load :?

Ik vind 5.00 nogal wat, wat draai je er nog meer allemaal op :?

Ik draai ook een koe en bij mij is de load vrijwel altijd tussen de 1.00 en de 1.03 ofzo

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

mijn server heeft load 400 gehad, toen moest ik em rebooten :(

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

LOL, gekke belg :D

Maare... in principe is er geen maximum load... jij hebt het nu trouwens niet over load, maar over load averages. Op het exacte moment dat 2 programma's uitgevoerd willen worden, is de load 2. Maar als dat maar 15 seconden duurt en de rest van de minuut is er maar 1 programma, dan is de load average over de laatste minuut 1.25 (wat je ook als eerste ziet in het rijtje van 3). Er zijn dus bij jou gemiddeld 5 programma's die iets gedaan willen hebben, da's wel aardig wat hoor. Overigens zegt load niet direct iets over CPU load, je kan makkelijk een load van 5 hebben (bij het diskswappen bv.) terwijl je CPU usage onder de 10% ligt.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

De load op een GNU/Linux systeem is dacht ik hoe veel timeslices een process moet wachten voor het aan de beurt komt.

Als al je processes 0% cpu trekken, dan is de cpu dus (praktisch) niet in gebruik, en hoeft een process dat ff wat cpu wil (bijna) niet te wachten: load is heel laag. Als er nu 1 process draait dat 100% cpu trekt, dan zal een ander process dat wat cpu wil 1 timeslice moeten wachten tot hij aan de beurt is: load is (ongeveer) 1. 2 processes 100% -> load = 2. enz.

Merk op dat een hoge load niet alleen door cpu-usage veroorzaakt hoeft te worden. Ook als de cpu lang moet wachten op i/o (met name van de HD en het netwerk) kan je load omhoog gaan. Hoe hoger de load, hoe langer het duurt voor programma's "aan de beurt komen". Dit merk je zelf waarschijnlijk ook met die load van 5: programma's reageren traag.

Maar hier zit dus (in principe) geen maximum aan. Ik heb een keer in een poging mijn laptop plat te krijgen hem eens een load van 150 bezorgd (overleefde hij wel btw). Het is wel zo dat een hoge load op snellere computers meestal minder erge 'traagheid' oplevert. Een load van 150 op een celeron-500 is allesbehalve prettig, maar op een 486 ben je gewoon geneigd om op de reset-knop te drukken, want dan gaat het echt niet snel meer.

Als je dus een }:O hebt draaien (die 100% cpu trekt), zal je load ietsje hoger dan 1 zijn. Maar een load van 5 is vrij veel. Je hebt toch niet meerdere koetjes draaien? Welke processes veel cpu trekken kun je controleren met het commando 'top' ('ps aux' geeft deze info ook btw).

[edit] Mjah, Jotti heeft gelijk: s/load/avg load/g [/edit]

• nrg
Op woensdag 25 juli 2001 20:24 schreef deadinspace een heel verhaal

Als je dus een }:O hebt draaien (die 100% cpu trekt), zal je load ietsje hoger dan 1 zijn. Maar een load van 5 is vrij veel. Je hebt toch niet meerdere koetjes draaien? Welke processes veel cpu trekken kun je controleren met het commando 'top' ('ps aux' geeft deze info ook btw).
Ik ben ook n newbie hè :) .
Heb ik 5 koeien draaien :) :) .

Nu nog maar 1 gelukkig.

Jotti: ben ik nu ook een domme belg ?? ;)

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Nee, alleen Apache is een gekke belg :)

• Apache

Apache

amateur software devver

Op woensdag 25 juli 2001 22:29 schreef Jotti het volgende:
Nee, alleen Apache is een gekke belg :)
gek zijn is gezellig, doe je mee? :)

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Al jaren :P

• nrg
jullie sluiten buiten, niet liev :'( .

plieeeeees.... mag ik ook mee doen ???

edit:
btw: is een load van 400 de vereiste om erbij te horen ???

• Apache

Apache

amateur software devver

nope, maar wat was die load op jouw P90 weeral nadat ik jouw forum enkele keren refreshte, misschien een mooi minimum :P

• nrg
Op woensdag 25 juli 2001 22:53 schreef Apache het volgende:
nope, maar wat was die load op jouw P90 weeral nadat ik jouw forum enkele keren refreshte, misschien een mooi minimum :P
heppie t tegen mij ??
ik heb toevallig geen p90, maar een heuse p133 als server hoor !! :D

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op woensdag 25 juli 2001 22:53 schreef Apache het volgende:

Hehehe, dat was 43.nogwat :)
Is idd wel mooi >:)

• nrg
Op donderdag 26 juli 2001 00:03 schreef Jotti het volgende:

[..]

Hehehe, dat was 43.nogwat :)
Is idd wel mooi >:)
dus das t minimum ?

ok, wordt aan gewerkt ! :+

edit:

oooow, nu snap ik m pas: Apache ìs een échte belg ! Dan wil ik r nie bijhoren.. ;)
Pagina: 1