De load op een GNU/Linux systeem is dacht ik hoe veel timeslices een process moet wachten voor het aan de beurt komt.
Als al je processes 0% cpu trekken, dan is de cpu dus (praktisch) niet in gebruik, en hoeft een process dat ff wat cpu wil (bijna) niet te wachten: load is heel laag. Als er nu 1 process draait dat 100% cpu trekt, dan zal een ander process dat wat cpu wil 1 timeslice moeten wachten tot hij aan de beurt is: load is (ongeveer) 1. 2 processes 100% -> load = 2. enz.
Merk op dat een hoge load niet alleen door cpu-usage veroorzaakt hoeft te worden. Ook als de cpu lang moet wachten op i/o (met name van de HD en het netwerk) kan je load omhoog gaan. Hoe hoger de load, hoe langer het duurt voor programma's "aan de beurt komen". Dit merk je zelf waarschijnlijk ook met die load van 5: programma's reageren traag.
Maar hier zit dus (in principe) geen maximum aan. Ik heb een keer in een poging mijn laptop plat te krijgen hem eens een load van 150 bezorgd (overleefde hij wel btw). Het is wel zo dat een hoge load op snellere computers meestal minder erge 'traagheid' oplevert. Een load van 150 op een celeron-500 is allesbehalve prettig, maar op een 486 ben je gewoon geneigd om op de reset-knop te drukken, want dan gaat het
echt niet snel meer.
Als je dus een

hebt draaien (die 100% cpu trekt), zal je load ietsje hoger dan 1 zijn. Maar een load van 5 is vrij veel. Je hebt toch niet meerdere koetjes draaien? Welke processes veel cpu trekken kun je controleren met het commando 'top' ('ps aux' geeft deze info ook btw).
[edit] Mjah, Jotti heeft gelijk: s/load/avg load/g
[/edit]