Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 06:36
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen, tips, of creatieve invalshoeken... De situatie is als volgt:

Mijn vriendin en ik hebben beiden een vast contract. Ik zal niet te veel details geven, maar: ik in de publieke sector, zij in de zorg. In verband met bereikbaarheidsdiensten etc. moet ze enigszins in de buurt van haar werk wonen, daarom hebben we voor deze woonplaats gekozen. Ik reis nu ongeveer 40 km enkele reis naar m'n werk.

Op termijn (1-3 jaar) willen we meer richting mijn werk verhuizen. Niet alleen voor de reistijd, ook vanwege het sociale leven wat zich grotendeels in die omgeving afspeelt. Dit roept alleen wel een vraagstuk op: hoe doen we dat met haar werk? Gezien de reistijd/afstand kan ze niet bij haar huidige werkgever blijven. Een wissel naar een nieuwe werkgever kan eigenlijk pas wanneer we verhuisd zijn, want ook daar zal ze te maken hebben met het verplichte in de buurt wonen. Hier doorheen loopt de hypotheek aanvraag natuurlijk, waarbij we ook (een deel van) haar inkomen nodig hebben en haar huidige vaste aanstelling.

Hoe kijken jullie hier naar? Scenario wat nu enigszins in de buurt van de oplossing komt is: huis kopen, hypotheek aanvraag afronden met huidige contracten, wanneer aanvraag rond is meteen solliciteren/werk opzeggen, in de hoop dat de nieuwe baan (ongeveer) in gaat rond de overdrachtsdatum.

3ds fc: 4270-0926-7440

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Simpel inderdaad? 1-3 jaar eens flink sparen, hypotheek aanvragen en laten passeren. Nieuw huis kopen, vriendin ontslag nemen, en op nieuwe plek solliciteren.

Gezien je verhaal is haar beroep best gewild? Dan zou ze geen last hebben om relatief snel een nieuwe baan te vinden dus bouw een "leef buffer" op van 6 netto maandsalarissen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:15
Je kan ook voor een tijdelijk klein appartement of kamer (beide huur) kijken om de periode te overbruggen voor haar nieuwe werk, woon je wel even gescheiden, maar kan je wel werk regelen

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kan zij niet gewoon een nieuwe baan zoeken na de verhuizing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Afhankelijk van de huizernmarkt, de banenmarkt, etc specifiek voor jullie:
A. Koop een huis, laat de daadwerkelijke koop zover mogelijk in de toekomst zijn (3+ maanden op zijn minst).
B. Solliciteer bij nieuwe werkgever, laat de daadwerkelijke begin datum zover mogelijk in de toekomst zijn.

Nu heb je zoveel mogelijk tijd om het te regelen. En als het echt problematisch is kan je bijvoorbeeld nog een paar weken in een vakantiepark vertoeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:39
Unigo schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:05:
Een wissel naar een nieuwe werkgever kan eigenlijk pas wanneer we verhuisd zijn, want ook daar zal ze te maken hebben met het verplichte in de buurt wonen. Hier doorheen loopt de hypotheek aanvraag natuurlijk, waarbij we ook (een deel van) haar inkomen nodig hebben en haar huidige vaste aanstelling.
Hoeveel hebben jullie nodig bovenop de hypotheek die jullie op alleen jouw inkomen krijgen en kunnen jullie dat eventueel in die 1-3 jaar sparen?
Hoe kijken jullie hier naar? Scenario wat nu enigszins in de buurt van de oplossing komt is: huis kopen, hypotheek aanvraag afronden met huidige contracten, wanneer aanvraag rond is meteen solliciteren/werk opzeggen, in de hoop dat de nieuwe baan (ongeveer) in gaat rond de overdrachtsdatum.
Daar zou ik wel even mee uitkijken, ze kan haar baan waarschijnlijk pas opzeggen na de overdrachtsdatum, omdat anders de hypotheekverstrekker kan zeggen dat de boel niet doorgaat omdat de basis waarop de hypotheek verstrekt is weggevallen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:08
Zodra je de offerte voor de hypotheek hebt getekend, kun je doen wat je wilt, dus ook van baan wisselen ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Praten we hier nu serieus over 40 kilometer enkel reis alsof dat ver is voor woon/werk? Persoonlijk rijd ik op dit moment enkele reis 75 kilometer en heb in het verleden wel langere afstanden gekend.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
_Dune_ schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:09:
Praten we hier nu serieus over 40 kilometer enkel reis alsof dat ver is voor woon/werk? Persoonlijk rijd ik op dit moment enkele reis 75 kilometer en heb in het verleden wel langere afstanden gekend.
Dit dus. Gewoon verhuizen en dan op zoek naar een andere baan. In het ergste geval rij je een tijdje die 40km. Lijkt mij niet onoverkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:24
Sommige banen vereisen toch wel een bereikbaarheid van minder dan 30 min. Bijvoorbeeld een verloskundige.
Die kan moeilijk van 40km afstand komen, maar ook moeilijk altijd op een werklocatie verblijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mathy_ schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:12:
[...]

Sommige banen vereisen toch wel een bereikbaarheid van minder dan 30 min. Bijvoorbeeld een verloskundige.
Die kan moeilijk van 40km afstand komen, maar ook moeilijk altijd op een werklocatie verblijven.
Dat klopt, maar dat speelt bij de vriendin van TS, niet bij hem zelf. Dus dat hij die 40 kilometer moet maken lijkt mij niet het einde van de wereld.

Ik heb in het verleden ook vaak genoeg stndby diensten gedraaid, waarbij je bepaalde aanrijdt tijden moest hanteren. Dus dat ken ik ook... :)

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 06-04-2019 16:14 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:35
Het ligt er maar puur aan waar je woont. Gaat eerder om de reistijd

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
_Dune_ schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:13:
[...]

Dat klopt, maar dat speelt bij de vriendin van TS, niet bij hem zelf. Dus dat hij die 40 kilometer moet maken lijkt mij niet het einde van de wereld.

Ik heb in het verleden ook vaak genoeg stndby diensten gedraaid, waarbij je bepaalde aanrijdt tijden moest hanteren. Dus dat ken ik ook... :)
Maar toch ben jij hem niet. Dus dat jij 75km enkele reis prima vindt, betekent niet dat iedereen dat ook maar moet accepteren.

Plus reistijd naar werk is niet zijn enige argument, hij geeft ook aan dat ze willen verhuizen vanwege sociaal leven.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

_Dune_ schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:13:
[...]

Dus?

Dat is toch ook helemaal niet het probleem van TS, hij zegt dat ze graag willen verhuizen om meerdere redenen, enfin we kunnen aangeven dat het ook anders kan, maar TS geeft ook duidelijk aan waarom zijn vriendin van baan moet veranderen, dan kunnen wij wel out-of-box blijven denken, maar daar heeft TS niets aan.
Soms wil men gewoon verhuizen puur om de buurt, omgeving, stad of natuur. Niet iedereen kiest moedwillig voor een bepaalde afstand.

edit, wat @Hahn ook al zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 06-04-2019 16:19 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Monkeydancer schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:14:
[...]
Het ligt er maar puur aan waar je woont. Gaat eerder om de reistijd
Tegenwoordig valt dat denk ik wel redelijk mee. Op het moment doe ik Meppel <> Groningen, Meppel <> Amersfoort is dezelfde afstand, reistijd maakt voor beiden tegenwoordig weinig uit. Zeker met de werkzaamheden aan de ring N7 Groningen, die nog wel even gaan duren. Om maar een voorbeeld te noemen. Ook Meppel <> Amsterdam een poos gedaan... als iemand toevallig de andere kant op moet is het niets langer hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
MAX3400 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:09:
Simpel inderdaad? 1-3 jaar eens flink sparen, hypotheek aanvragen en laten passeren. Nieuw huis kopen, vriendin ontslag nemen, en op nieuwe plek solliciteren.

Gezien je verhaal is haar beroep best gewild? Dan zou ze geen last hebben om relatief snel een nieuwe baan te vinden dus bouw een "leef buffer" op van 6 netto maandsalarissen?
Dit lijkt geen slecht idee! Een nieuwe baan vinden zou te doen moeten zijn, inderdaad vraag zat naar verpleegkundigen in de zorg.
Cyriel85 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:10:
Je kan ook voor een tijdelijk klein appartement of kamer (beide huur) kijken om de periode te overbruggen voor haar nieuwe werk, woon je wel even gescheiden, maar kan je wel werk regelen
Bedankt voor de tip! Iets minder ideaal, vanzelfsprekend :)
Transportman schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 15:54:
[...]

Hoeveel hebben jullie nodig bovenop de hypotheek die jullie op alleen jouw inkomen krijgen en kunnen jullie dat eventueel in die 1-3 jaar sparen?

[...]

Daar zou ik wel even mee uitkijken, ze kan haar baan waarschijnlijk pas opzeggen na de overdrachtsdatum, omdat anders de hypotheekverstrekker kan zeggen dat de boel niet doorgaat omdat de basis waarop de hypotheek verstrekt is weggevallen is.
Het stuk wat m'n vriendin inbrengt er bovenop sparen wordt lastig denk ik. We willen zeker niet tot de maximale hypotheek, maar een stukje bijdrage is wel fijn.

Je andere punt is precies waarom ik het wat lastig vind... dan lijkt het idee van @MAX3400 wel prima, we wachten tot de hele overdracht is geregeld en zeggen dan op. dan even 1 inkomen tot m'n vriendin weer werk heeft. Wel risico dat ze geen werk vindt (laag risico) en je met een huis zit wat je niet kan betalen...

Betreft de discussie over reistijd: misschien moet ik het iets verduidelijken t.o.v. mijn openingspost:
mijn vriendin moet inderdaad binnen 30 minuten in onze huidige woonplaats zijn. Daarnaast zijn sommige diensten 'gebroken', dus: om 13:00 iemand in bed helpen, en om 15:00 er weer uit halen. Dus, op-en-neer reizen is daar lastig.

Dat ik die 40 minuten moet reizen is inderdaad het probleem niet, maar: dan blijven we dus in deze woonplaats, en dat was nou net niet de bedoeling :)

Edit: out of the box denken is prima, maar het wat hardere kader is inderdaad dat we gaan verhuizen. Verhuizing zou concreet betekenen dat ik op de fiets naar m'n werk kan, niet meer afhankelijk ben van files etc. en dus op een voorspelbaarder moment thuis ben. Dit is met het werk van mijn vriendin (avonddiensten, etc.) handig met eventueel aankomende kinderen, zodat we (zo goed als) zeker weten dat ik op tijd thuis ben. Dit is nu ook wel te regelen, maar iets minder makkelijk.

Daarnaast woont ongeveer onze hele vriendengroep in de nieuwe woonplaats, en die blijven daar ook nog wel even (allen net verhuisd). we merken dat we nu in het weekend toch vaak in de auto zitten die kant op voor sociale gelegenheden. maar: toch is de afstand ook een drempel om even snel langs te gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Unigo op 06-04-2019 16:26 . Reden: toevoeging laatste posts ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
Unigo schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:22:
[...]
Je andere punt is precies waarom ik het wat lastig vind... dan lijkt het idee van @MAX3400 wel prima, we wachten tot de hele overdracht is geregeld en zeggen dan op. dan even 1 inkomen tot m'n vriendin weer werk heeft. Wel risico dat ze geen werk vindt (laag risico) en je met een huis zit wat je niet kan betalen...
Je kan ook al gaan solliciteren met de mededeling dat je pas over een X aantal maanden beschikbaar bent ivm je verhuizing.
In een veld waar personeelstekort is (of als je heel goed bent) is dat vaak geen probleem.

En als je de hypotheek op 1 inkomen niet (tijdelijk) kan betalen dat is de hypotheek waarschijnlijk te hoog.
Bij een gezonde balans kun je in zo'n situatie niet meer sparen. niet meer op vakantie of niet meer uit eten. Maar je moet niet zoveel vaste lasten verzamelen dat je ze bij 1 inkomen niet meer kan betalen zonder honger te krijgen...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
RocketKoen schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:28:
[...]

Je kan ook al gaan solliciteren met de mededeling dat je pas over een X aantal maanden beschikbaar bent ivm je verhuizing.
In een veld waar personeelstekort is (of als je heel goed bent) is dat vaak geen probleem.

En als je de hypotheek op 1 inkomen niet (tijdelijk) kan betalen dat is de hypotheek waarschijnlijk te hoog.
Bij een gezonde balans kun je in zo'n situatie niet meer sparen. niet meer op vakantie of niet meer uit eten. Maar je moet niet zoveel vaste lasten verzamelen dat je ze bij 1 inkomen niet meer kan betalen zonder honger te krijgen...
Best een prima idee, thanks!

Betreft de hypotheek: we kunnen de hypotheek wel betalen op 1 inkomen, als we een tijdje heel zuinig aan doen. Dus tijdelijk: zeker geen probleem, zeker niet met een buffertje. Voor de lange termijn is dit niet echt ideaal. Wil er geen discussie van maken, maar kort door de bocht: met alleen mijn inkomen kunnen we
+- 290K lenen, met dat van mijn vriendin er bij tot 480K. Qua huisprijs zitten we eerder tot 350K max te kijken.

Pagina: 1